ידעתם שלכל פרק תהילים יש סגולה וכח?

haimdot27

New member
ידעתם שלכל פרק תהילים יש סגולה וכח?

צרפתי לכם מסמך WORD (שאותו תוכלו להדפיס וגם להפיץ) שבו רשימת הסגולות לכל פרק ופרק. ***נ.ב. לפרק קי"ט - סגולה לכל אות. (הפרק מחולק לפסוקים לפי סדר הא'-ב' שכל מספר פסוקים מתחילים באות מה-א'-ב' לפי הסדר) שלכם, חיים.
 

jayawan

New member
סגולות... ../images/Emo6.gif

"אום מאני פדמה הום" (בודהיזם טיבטי) "הרא קרישנא הרא הרא , הרא ראמא הרא הרא , הרא קרישנא הרא ראמא , ראמא ראמא הרא הרא" (הינדואיזם, לפי סוגדי קרישנא)... "אשהד אן אללה אכבר, אשהד אן מחמד רסול אללה אשהד אן לא אלאה אלא אללה ומחמד רסול אללה (דת הפלשטינאצים , חזב אללה , אלקאעדה) אמרו לי : מה טוב בשנון פסוקים כמו מנתרות... למי זה יועיל
 

haimdot27

New member
כשהגעתי לפורום..

חשבתי שיש כאן יהודים שיודעים קצת יהדות.. כנראה שטעיתי..
 
לא לזלזל בקמיעות וסגולות

לידיעתכם, בגמרא יש דיון על כתיבת קמיע בשבת לצורך החולה. אילו משהו מבין האמוראים והתנאים לפניהם היה חושב שאין ממש בקמיעות ובסגולות נראה לך שהיו נצרכים לדיון כזה העוסק בהתרת חילול שבת ?
 
ועדיין

קראתי ואפילו עיינתי ככל שהזמן לפני שבת התיר לי בלינק שצירפת. עדיין מול הנשר הגדול יש אסכולה שלמה ומנוגדת של גדולי ישראל שהרמב"ן הוא אחד ממיצגה שלא ראו שום סיבה שלא להשתמש בקמיעות ובסגולות, אשע"כ יש מקום לאלו ולאלו ע"פ האדמה.
 

אלי ו.

New member
אשמח אם תביאי את עמדת הרמב"ן

באופן אישי יש לי בעיה אמונית עם קמיעות וסגולות מכיון שבעיני יש בהן ערעור על תפיסת הייחוד של הקב"ה. יותר מכך, מדובר באמונה שאינה מוזכרת בתלמוד הירושלמי וכנראה שמקורה שהתקבלה בגלות בבל מהגויים. אני מסתמך לא רק על הרמב"ם שכתב מלים קשות על הנושא אלא על השו"ע שקבע שאמנם מותר ללחוש אבל מדובר בתרופה פסיכולוגית, ואף על הרב כדורי ז"ל שכתב שמטרת הקמיעות היא לגרום לכך שיהודים לא ילכו לגויים עושי קמעות ומלכתחילה הדבר אינו ראוי. שימי גם לב שהאזכור בגמרא לקמע בשבת מסייג את ההתר לשאת קמע בשבת רק לקמע שהוכח באופן אמפירי יעיל שלוש פעמים. (ז"א אם יש לך כאב ראש, מותר לצאת בשבת עם קמע שנבדק בעבר כיעיל וריפא מקרים דומים שלוש פעמים) מכאן ניתן ללמוד שחכמי הגמרא ראו בקמיעות לא ענין של קדושה אלא פשוט תרופה "מדעית". למה הדבר דומה? להיתר לקחת תרופה לא כשרה מצילת חיים. ברור שרב יתיר שימוש בתרופה כזו אם הוא חושב שזו תרופה שהוכחה מדעית כיעילה. עבר זמן מסויים והתברר אמפירית שהתרופה אינה יעילה כפי שחשבו, האם אפשר להסיק מההיתר שהתרופה עדיין מותרת?
 

masorti

New member
ומה תועיל עמדת הרמב"ן?

הרמב"ן גם האמין באסטרולוגיה. אני מניח שאתה יודע מצוין מה כתב הרמב"ם על האסטרולוגיה באיגרתו לאנשי מרשילייה. אם שכחת, תוכל להיזכר כאן.
 

אלי ו.

New member
אה, השאלה היא מה זה "האמין"?

באגרת לחכמי מרשיליה הרמב"ם מבחין בין 3 סוגי ידע שראוי להאמין בהם. - ידע מדעי אמפירי - ידע לוגי - ידע שהועבר דרך המסורה (ידע שהועבר ממשה בסיני אל חכמים במהלך הדורות, או בפשטות ידע דתי להבדיל ממדעי) מה שהרמב"ם אומר על חכמים שהחשיבו את האסטרולוגיה והקמעות (או סתם עשו טעויות מדעיות) זה שמדובר בידע מהסוג הראשון שאין בו שום קדושה. לדוגמא: לפני 100 שנה יכול היה רב לקבוע לאחר בירור רציני שהזמן הוא דבר קבוע ושמכניקת הקוואנטים היא קשקוש. לפני 200 שנה רב גדול אולי היה מסביר לך שבין הכוכבים יש אתר. השאלה אינה אם הוא "האמין" בדברים האלה אלא באיזה סוג אינפורמציה מדובר?
 

masorti

New member
אולי אני לא יודע לקרוא...

אבל בלינק שהבאתי אומר הרמב"ם שהאסטרולוגיה היא טיפשות, וכל המאמין שהיא אמיתית הינו שוטה. הנה ציטוט מדבריו כפי שמובאים שם: "דעו רבותיי שכל אותם דברים של גזירת הכוכבים, שהם אומרים יארע כך ולא יארע כך, ומולדו של אדם ימשוך אותו שיהיה כך ויארע לו כך ולא יארע לו כך - כל אותם הדברים אינם דברי חכמה כלל וטיפשות הם." יש הבדל מהותי בין לומר על האסטרולוגיה שהיא "ידע מדעי אמפירי ללא קדושה" ובין לקבוע שהיא אוסף הבלים. ובהתאמה, יש הבדל בין לומר על המאמין בה שהשקפתו היא ענין מדעי שאינו מחייב תיאולוגית ובין לומר שהוא פשוט כסיל.
 

אלי ו.

New member
קרא גם בקישור שהבאתי במעלה

השירשור, שם יש ציטוט של הרמב"ם שמסביר שחכמים בזמנם התירו תרופות מאוד מוזרות פשוט מכיון שחשבו שמבחינה מדעית הן עובדות.
 

ppesel

New member
רמבן על דברים יח,יב

ועתה דע והבן בעניני הכשפים. כי הבורא יתברך, כאשר ברא הכל מאין, עשה העליונים מנהיגי התחתונים אשר למטה מהם, ונתן כח הארץ וכל אשר עליה (ע"פ נחמ' ט,ו) בכוכבים ובמזלות לפי הנהגתם ומבטם בהם, כאשר הוא מנוסה בחכמת האיסטגנינות. ועשה עוד על הכוכבים ועל המזלות מנהיגים - מלאכים ושרים שהם נפש להם. והנה הנהגתם מעת היותם עד לעולם ועד - גזירת עליונים אשר שָׂם להם. אבל היה מנפלאותיו העצומות, ששם בכח המנהיגים העליונים דרכי תמורות וכחות להמיר הנהגת אשר למטה מהם, שאם יהיה מבט הכוכבים בַּפָּנים אשר כנגד הארץ טובה או רעה לארץ או לעם או לאיש, ימירו אותם הפנים העליונים עליו להפך במבט עצמו, כענין שאמרו: תמורת ענג - נגע. ועשה כן, להיות הוא יתברך שמו "מהשנא עדניא וזמניא" (דנ' ב,כא), "קורא למי הים" (עמ' ה,ח) לעשות בהם כרצונו, "והופך לבקר צלמות" (שם), מבלי שינוי טבעו של עולם, ושיעשו הכוכבים והמזלות מהלכם כסדרן. ועל כן אמר בעל ספר הלבנה החכם בנגרמונסיא: כשהלבנה, והיא נקראת גלגל העולם, בראש טלה על דרך משל, ויהיה פניו מול פלוני, תעשה תמונה לדבר פלוני ויוחק בה שם השעה ושם המלאך הממונה עליה מן השמות ההם הנזכרים באותו הספר, ותעשה הקטרה פלונית בענין כך וכך - יהיה המבט עליה לרעה, לנתוש ולנתוץ ולהאביד ולהרוס (ע"פ יר' א,י); וכאשר תהיה הלבנה במזל פלוני, תעשה תמונה והקטרה בענין פלוני לכל טובה, לבנות ולנטוע (ראה שם). והנה גם זה הנהגת הלבנה בכח מנהיגיה. אבל ההנהגה הפשוטה, אשר במהלכה הוא חפץ הבורא יתברך, אשר שם בהם מאז - וזה היפך. וזה סוד הכשפים וכחם, שאמרו בהם (ראה חולין ז,ב), שהם מכחישים פמליא של מעלה, לומר, שהם היפך הכחות הפשוטים והם הכחשה לפמליא בצד מן הצדדין; ועל כן ראוי שתאסור אותם התורה, שיונח העולם למנהגו ואל טבעו הפשוט שהוא חפץ בוראו. וגם זה מטעמי איסור הכלאים, כי יבואו מן ההרכבות צמחים יעשו פעולות נכריות, יולידו שינוים ממנהגו של עולם לרע או לטוב, מלבד שהן עצמן שינוי ביצירה, כאשר פירשתי כבר (וי' יט,יט).] ורבים יתחסדו בנחשים, לאמר שאין בהם אמת כלל, כי מי יגיד לעורב ולעגור מה יהיה? ואנחנו לא נוכל להכחיש דברים יתפרסמו לעיני רואים, ורבותינו גם כן יודו בהם, כמו שאמרו ב'ואלה שמות רבא' (? ראה ויק"ר לב,ב): "כי עוף השמים יוליך את הקול" (קה' י,כ) - זה העורב וחכמת הטיארין; העופות בלשון ערב 'טאיר', וחכמי העופות יקראו 'טיארין'; ועוד מוזכר מזה הענין בגמרא (ראה גיטין מה,א). אבל יש לענין הזה יסוד, וכבר הודענו (שמ' כ,ג) כי יש למזלות שרים ינהיגו אותם, והם נפשות לכדורי הגלגלים; ושרי זנב טלה הקרובים לארץ, והם הנקראים 'נגידי התלי', יודיעו בעתידות, ומהם נעשים סימנים בעופות, שבהם יודעו עתידות. ולא לזמן גדול ולעתידות רחוקות יגידו, רק בעתידות הקרובות לבא יודיעו. מהם בקול העוף בקראו בקול מר על מת, ומהם בפרישות כנפיו; והוא שאמר "יוליך את הקול" (קה' י,כ) - למגידים בקולם; "ובעל כנפים" (שם) - לרומזים בכנפיהם. וכל זה איננו תועבה בעמים אבל חכמה תחשב להם; וכך אמרו (ראה במ"ר יט,ג): "ותרב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם" (מ"א ה,י) - מה היתה חכמתן של בני קדם? שהיו יודעים וערומים בטייר; וכן אמר הכתוב "כי מלאו מקדם ועוננים כפלשתים" (יש' ב,ו). והנה שלמה למד זה בכלל חכמותיו. והידיעה היא הבנת הצפצוף, והערמה - לסבור ענין בפרישת הכנפים.
 

פלגיה

New member
אני לא מזלזלת לחלוטין

אבל הסגולות והקמיעות הם ערך מוסף - לא עיקר היהדות.
 

יוסי ר1

Active member
סגולות וקמיעות

לא יודע למה, אבל כל פעם שעולה בפורום האיזכור של קמיעות, לחשים, כשפים וכיוצא בזה, אני שוב מוצא עצמי בדעת מיעוט של מי שצריך להזכיר כי כל המגמה הזו של עיסוק בניסתר היא זרם מרכזי ביהדות. אני לא טוען בזה מאום בדבר עמדתי הפרטית בנושא זה (אני לא מחזיק קמיעות ולא לוחש לחשים, רק כשישנים בסביבה...). אבל יהודים לכל אורך ההסטוריה עסקו ועוסקים בכך באינטנסיביות, ומול רמב"ם אחד שיצא בחריפות נגד עיסוקים איזוטריים, היו הרבה גדולי ישראל ומקובלים שזו אומנותם וזו מומחיותם וזו גדולתם. נכון הוא שזהו זרם חשאי משהו, מצתדק אולי, אבל זה בהחלט זרם מרכזי, זרם שרוב המאמינים ביהדות מחזיקים במידה זו או אחרת בגל מגליו, ונסחפים בו.
 

Marinette

New member
רק רגע אחד,

המיסטיקה, או תורת הנסתר, היא אכן ענף חשוב ומשמעותי ביהדות - אני מסכימה איתך בנוגע לזה. גדולים וחכמים בעולם היהודי, שאין לזלזל בהם, עסקו בתורת הנסתר - גם זה נכון. אבל, יחד עם זה - סגולות, קמעות ועיסוק בכשפים (קבלה מעשית?) אינם חופפים להגדרת תורת הנסתר ביהדות, והם ודאי אינם העיקר בה, כך אני מאמינה. הם רק ביטוי מסויים, ודי שנוי-במחלוקת, של תחום זה. לכן, גם אם מעריכים כערכו את העיסוק המיסטי ביהדות (ולי יש הערכה רבה אליו) - עדיין קשה לראות קמעות וסגולות וכשפים כתחום לימוד מרכזי ביהדות. וכמו-כן, אני נוטה לחשוב שאותם גדולים וחכמים שעסקו במיסטיקה יהודית לא ייחדו את עיקר לימודם לקבלה מעשית דווקא, אלא יותר למחשבה תיאורטית של הנסתר.
 

פלגיה

New member
../images/Emo45.gif לא יכולתי לומר טוב מזה

ואני לא יודעת על איזה רב שיפרו שהכין קמע לאחר שביקשו ממנו מאוד - אבל הקמיע היה ריק. בכך הוא רצה להראות שההשפעה של הקמיעות היא פסיכולוגית ברובה.
 

פלגיה

New member
ובהקשר להודעה הפותחת

שהיא לא קמיעות - אלא סגולות באמירת תהילים - יש כאן משהו. אבל לדעתי יותר חשוב ללמוד ולהבין את מה שאומרים, ולא לומר אותם סתם "כדי לומר" כפי שיש אנשים העושים, ואומרים מילים שאינם מבינים את משמעותן. ה"סגולה" לדעתי היא בעובדה שהאומר את המילים מזדהה איתן ומתחבר אליהן בנפשו, ובכך הדבר מסייע לו מבחינה נפשית להחלים ממצוקה שהוא חש בה.
 
למעלה