"יום הניצחון" על הנאצים: היהודים בברה"מ הפסידו (אלקס ריף)

beatman

Member
"יום הניצחון" על הנאצים: היהודים בברה"מ הפסידו (אלקס ריף)

יהודים היו מיוצגים באופן לא פרופורציוני בצמרת השלטון הקומוניסטי, במנגנוני הדיכוי שלו וגם בקרב הלוחמים במלחמת העולם השנייה. אבל זה לא עזר להם מול האנטישמיות. מבט אחר על ה-9 במאי ועל הגיבורים בעל כורחם


מאת: אלקס ריף 6.5.2020

אֵלֶּה שֶׁשָּׂרְדוּ אֶת מִלְחֲמוֹת הָעוֹלָם והגוּלַאגִים
הָיוּ פַּחְדָנִים.
הֵם לֹא שָׁעֲטוּ קָדִימָה רִאשׁוֹנִים,
לֹא חָזְרוּ מִשְּׁבִי הָאוֹיֵב, כְּדֵי לֹא לְהֵחָשֵׁב בּוֹגְדִים בְּמוֹלַדְתָּם
אֵלֶּה שֶׁנִּפְצְעוּ לֹא הִבְרִיאוּ, חִכּוּ.
הֵם לֹא הָיוּ מְנַהֲלִים גְּדוֹלִים, לֹא עָשׂוּ טָעֻיּוֹת,
לֹא נִשְׁלְחוּ לְמַחֲנוֹת כְּפִיָּה,
וְאֵלֶּה שֶׁנִּשְׁלְחוּ לֹא סָפְרוּ יָמִים, שָׁכְחוּ.
הֵם גַּם לֹא הִלְשִׁינוּ עַל מִשְׁפַּחַת הַשָּׁכֵן,
רָעֲבוּ לְאֹכֶל בִּתְלוּשִׁים, הֶחְזִיקוּ פִּנְקָסִים וְהֶאֱמִינוּ בַּשִּׁיטָה,
וְאִם לֹא הֶאֱמִינוּ, יָדְעוּ שֶׁלֹּא לְהִתְלוֹנֵן, שָׁתְקוּ.
אֵלֶּה שֶׁהֵקִימוּ אֶת הַמְּדִינָה הָיוּ טִפְּשִׁים,
אֶת הַחֲכָמִים דָּאֲגוּ לַהֲרֹג בַּזְּמַן.
נְכוֹנִים, חֲבֵרִים מִצְטַיְּנִים,
אִתָּנוּ כָּאן.
"יש כמובן גם יוצאים מן הכלל",

שיר מתוך הספר "טפשונת משטרים"

הרבה פעמים אנחנו אוהבים לדבר על מלחמות כעל אוסף של מעשי גבורה. "המלחמה הגדולה על המולדת", קראו בברית המועצות למלחמת העולם השניה. גם היום, 75 שנה אחרי הניצחון, היא עודנה האירוע המכונן בתרבות ובהיסטוריה של אזרחי ברית המועצות. שלא תבינו אותי לא נכון, היה הרבה הירואיזם במלחמה. אבל למעשה, רוב הגיבורים לא זכו להוקרה, אלא נרצחו.

בתקופת המהפכה הקומוניסטית, יהודים רבים הפכו לגיבורי המהפכה. מתוך חמשת מנהיגי מהפכת אוקטובר 1917: לנין, סטלין, לב בורשטיין (טרוצקי), משה רוזנפלד (קמינייב) וגרשון רדומיסלסקי (זינובייב) – ארבעה היו יהודים. סטאלין היה גרוזיני, אמו של לנין ממוצא יהודי והשלושה הנותרים יהודים "מלאים". האם הם הובילו את המהפכה כי באמת האמינו בה, או כי רצו מאוד להאמין במשטר חדש זה, שלפחות בהתחלה לא התייחס אליהם כאזרחים סוג ב', כפי שעשה הצאר? את זה לא נדע. יש שיגידו שהם האמינו באמת ובתמים שהם מביאים לעולם בשורה חדשה, עולם פועלים חדש. אמא שלי הייתה כזאת – קומוניסטית בדם. היא האמינה במשטר הקומוניסטי וברצונו להביא שיוויון לכל פועלי העולם. ״טפשונת משטרים״, אני קוראת לה היום.

מהר מאוד היהודים הפכו לאליטה החדשה. מסתבר שגם הם, שרק לפני רגע היו הנרדפים, אחרי שנפלו בשבי של אידיאולוגיה משיחית, הפכו לרוצחים מהגדולים שידעה ההיסטוריה המודרנית. יאגודה, המקים והמפקד של נ.ק.וו.ד, הגוף שעסק בריגול פנים, שאחראי למותם של לפחות 10 מיליון בני-אדם, היה יהודי. כמחצית מחוקריה הבכירים של הצ׳קה (המשטרה החשאית) היו יהודים. יהודי עמד בראש הצוות שהוציא להורג את הצאר ניקולאי השני ומשפחתו. ב-1934, 38.5% מבעלי התפקידים הבכירים ביותר במנגנוני הביטחון הסובייטים היו ממוצא יהודי. בראש המינהל המרכזי של הגולאג (מחנות העבודה) עמדו יהודים כמעט לכל אורך שנות ה-30.

כל זה לא עזר ליהודים. ב-1924, כשלנין מת וסטלין עלה לשלטון, הוא התחיל לחסל את כל צמרת המפלגה הבולשביקית, בתוכם את היהודים שהובילו את המהפכה, והמשיך בטרור כנגד מאות אלפי אזרחים סובייטים, בתוכם יהודים. כל מי שהיה בעמדת כוח שאיימה עליו – חוסל. זאת ועוד, גל חדש של אנטישמיות הגיע לעולם: ״יודו-בולשביזם״ – הטענה שהקומוניזם הוא כלי בידי היהודים להשתלט על העולם. ובאופן אירוני, בזמן שהמרוויחים העיקריים בשנות הפריחה היו יהודי הערים הגדולות, מי שסבל פוגורומים הם דווקא יהודי הכפרים, בעיקר באוקראינה. היהודים הבינו את המסר. צריך להוריד את הראש. מי שלא מתבלט – שורד.

אבל אז הגיעה המלחמה, ושוב יהודים רבים ניסו להיות גיבורים, להצטיין. סבא שלי לחם בחזית כפלס, עסק במיקוש ונטרול פצצות 300 ק״מ מקווי האויב. נפצע פעם אחת קל וחזר להילחם. נפצע פעם שניה קשה ולא חזר לקרב. גם לא חזר לעצמו.

חצי מיליון יהודים שירתו בצבא האדום במלחמת העולם השנייה. גייסו את כל מי שהיה מעל גיל 18 ולפעמים גם פחות, רובם הגיעו לחזית בשלב כזה או אחר. ומשם, אי אפשר היה לברוח. סטלין הוריד את פקודה 227, לירות במי שנסוג כשניתנת פקודת להסתער. מן הצד השני, הנאצים נותנים פקודה לחסל מיידית כל חייל יהודי שנופל בשבי.

ואם זה לא מספיק, האנטישמיות הרימה ראש ולחיילים היהודים יצא שם של עצלנים. כאלה שמנסים להתחמק מלהילחם בחזית, על אף שהסטטיסטיקה הרשמית סתרה סטיגמות כאלה: כ-80% מהיהודים שהתגייסו שירתו ביחידות קרביות ו-27% התגייסו בהתנדבות, יותר מכל קבוצת לאום אחרת בברית המועצות. חמישים אחוז מתוכם לא חזרו. אלה שחזרו, חשבו שקנו את כרטיס הכניסה לחברה הסובייטית.

אבל קרה בדיוק ההיפך. ב-1945 מסך של ברזל יורד בין מזרח למערב אירופה ותקופה חדשה מצפה ליהודים. היהודי עשה את שלו, היהודי יכול ללכת. הפרנויה של סטלין מחריפה והוא מחליט שהיחידים שלא יבגדו בו הם בני העם הרוסי. רוסיה פונה ממשטר בעל אידיאולוגיה קוסמופוליטית למדינה לאומית-רוסית. רוסים אתניים מוכנסים באופן מסיבי לצמרת המפלגה. מגיע הזמן להעיף משם סופית את כל היהודים.

ב-1948, יהודים רבים מפתחים תקווה וגאווה חדשה – מדינת ישראל הצעירה. יש אפילו מעטים שמעיזים לבקש לעלות לישראל כדי להצטרף למלחמה. אך סטלין, מאוכזב מהלאומיות היהודית המתעוררת וחושש מהחיבור עם המדינה החדשה, פועל ביד קשה נגד האליטה היהודית: כל המוסדות ובתי התרבות היהודיים נסגרים, בתוכם גם 11,000 בתי ספר יידישאים חילוניים.

המסר הועבר. מרבית היהודים זונחים את התקווה, אבל מאוחר מדי. סטלין מתחיל לטהר את היהודים מעמדות משפיעות בתעשייה, באוניברסיטאות ובתוך המנגנון הבירוקרטי. הם מועברים לתפקידים בעלי השפעה קטנה או נעצרים בקידומם. שלוש שנים אח״כ, במה שיכונה לימים ״ליל המשוררים״, ייעצרו, יואשמו בבגידה ויוצאו להורג כל האליטה של תרבות היידיש הסובייטית – המשוררים, הסופרים, אנשי הרוח ומובילי הדעה. כל החכמים והמנהיגים מוגלים, נכלאים או נרצחים. מוכנסות מכסות ליהודים בחינוך הגבוה ובתחומי תעסוקה רבים.
 

beatman

Member
המשך


בינואר 1953 מגיעה גם ״פרשת הרופאים״: רופאים יהודים מואשמים בקשירת קשר להרוג מנהיגים סובייטיים בשיתוף פעולה עם האימפריאליזם המערבי. ״רוצחים בחלוקים לבנים״ קוראים להם. זה הרגע בו העם היהודי בבריה״מ חוזר לפחד ממש. יש האומרים שבראשו של סטלין מתחיל להיוולד פתרון סופי משל עצמו ליהודים – העברתם לרפובליקת בירובידז׳אן כהכנה לפתרון קיצוני יותר. אף נעשות הכנות של עשרות אלפי משפחות למעבר, אבל הן לא מתממשות. ב-5 במרץ סטלין מת.
&nbsp
בתקופתו של חרושצ׳וב וברז׳נייב אולי לא מעלימים אנשים ברחוב, אבל את "הגיבורים" מביניהם אוסרים וכולאים ועוד איך, ואלפי אסירי ציון יושבים חודשים ארוכים בכלא על סעיפים שונים, כמו לימוד עברית ומסורת ישראל או יצירת קשר עם ״האויב הציוני״. כל פשעם היה שהיו ציונים וביקשו לצאת את ברית המועצות לישראל.
&nbsp
לאורך ההיסטוריה הסובייטית, לגיבורים היהודים הגורל לא האיר פנים. למעשה, גבורתם הביאה לא פעם למוות שלהם, של משפחתם ואף של עמם. רוב רובם של אזרחי ברית המועצות מהקמתה ועד היום, ששרדו כדי לספר, היו האנשים הקטנים שהבינו את הכללים הפשוטים של שדה הקרב – אל תהיה חכם מדי, אל תהיה בעלים של הון גדול מדי, אל תסתובב במקומות לא לך. "בכביש אל תהיה צודק, תהיה חכם", אומרים. אבל בהיסטוריה של יהודי ברית המועצות – גם חכם מדי לא כדאי להיות. הם בחרו להיות טיפשים.
&nbsp
-----------------------------------------------------------------------------------------------
https://www.mekomit.co.il/יום-הניצח...HwbkhhgaY2NzBmalHTIS8TwSg8K7FxI6G0GkRBuFNaJ94
 
המחברת הותקפה בצורה ברוטלית בתגובות באתר הסמאלני
אבל נדמה לי שחוץ מכמה 'טעויות סופרים', כמו למשל שיבוש קל של שמו היהודי של טרוצקי ('בורשטיין' במקום ברונשטיין) כללית הדברים שהיא כותבת נכונים, ולכן לא פלא שהם הרגיזו את חבורות כותבי התגובות הסמאלנים.
&nbsp
הקומוניסטים היהודיים מילאו תפקיד מפתח - ועצוב ומביש מאוד - בהפיכה הקומוניסטית ובשלטון הטרור שיצא ממנה. הכותבת לא הזכירה עוד רבי-טבחים דוגמת יעקב סברדלוב, נשיא רוסיה הסובייטית ומארגן הטבח של משפחת הצאר, לזר כגנוביץ' שהיה התליין העיקרי של סטאלין באוקראינה הגוועת ברעב, את ראשי הצ'קה אונשליכט (סגנו של דז'רז'ינסקי), אוריצקי (ראש הצ'קה בפטרוגראד) שקדמו לרב-הטבחים יאגודה, ועוד ועוד שידיהם היו מגואלות בדם מיליוני בני אדם.
&nbsp
גם במדינות הגרורות במזרח אירופה שקמו אחרי המלחמה מילאו קומוניסטים יהודים תפקידי דיכוי ראשיים. יאקוב ברמן, ראש המשטרה החשאית בפולין, מתיאש ראקושי - הנציב של סטאלין בהונגריה ורוב צמרת השלטון הסטאליניסטי שם, אנה פאוקר ברומניה, רוב צמרת המפלגה הצ'כית, בצמרת המשטר במזרח-גרמניה (אלברט נורדן, הרמן אקסן, מרקוס וולף ורבים אחרים).
 

beatman

Member
בהחלט עצוב שקמו כל כך הרבה קומוניסטים מקרב עמנו

אך אל לשכוח שהם על תקן מתנתקים מן העם ובוודאי שלא פעלו ע"פ רוח היהדות.
&nbsp
המחברת די צודקת בכך שהמשטר נשאר עויין ליהודים, והאמונה העיוורת של חלק מהיהודים שאם יהיו מעין קומוניסטים טובים וילקקו למשטר, אז הוא ייטב עימם התבררה כשגויה.
 
זה ברור, ה'יהדות' שלהם היתה רק במוצא
טרוצקי אמר פעם שזה 'מקרי לגמרי' שהוא נולד יהודי, ואין לזה חשיבות בשבילו.
&nbsp
אבל בשביל החברים הגויים שלו היתה לזה חשיבות: במשפטי הראווה החברים הזכירו לנבלים הללו את שמותיהם האמיתיים, וגם בקמפיין התעמולה בתקשורות חזרו שוב ושוב על השמות: ברונשטיין, רוזנפלד, סובלסון (קרל ראדק) וכד' כדי ש'העם יידע' מי האויבים האמיתיים שלו.
 

beatman

Member
זה מוכיח שיהודי לא יכול לברוח מיהדותו

וזה מתדלק את אוייבנו.
 

SupermanZW

Well-known member
אלמלא יוזמת הקומוניזם לא היו שונאים יהודים ברוסיה

בתקופת הצאר לא שנאו שם את היהודים. ביוזמת הקומוניזם הביאו היהודים אסון על עצמם.
 

beatman

Member
אתה בטוח ?

מה עם האנטישמיות הישנה של חלק מאנשי הכנסיה הרוסית האורתודקסית ?
מה עם הסופות בנגב והמאות השחורות ושאר פוגרומים שנעשו ע"י גורמים בעם הרוסי (גם אם נעשו בשטח אוקראינה כיום, שאז היה האימפריה הרוסית וע"י העם הרוסי) ?
&nbsp
חלק מהיהודים שתמכו בקומוניזם עשו זאת לא מתוך תמיכה מלכתחילה באידיאולוגיה, אלא מתוך תקווה שהשיטה תייצר מצב של שיוויון אזרחים ותשים קץ לאנטישמיות.
 

SupermanZW

Well-known member
הקומוניסטים הם האויבים הגרועים ביותר של עצמם

בין אם הם יהודים בין אם אינם יהודים, הבושה הגדולה יותר היא שממציא הקומוניזם - קארל מארקס, היה יהודי גם כן. כתם שחור על ההיסטוריה היהודית.
 

beatman

Member
ראשי הקומוניזם חיים לא רע

רוב העם שלא מקורב לצלחת חי פחות טוב(ולעיתים הרבה פחות טוב).
 

SupermanZW

Well-known member
חשוב לציין שהיהודים יזמו את הקומוניזם

לומר שהם שיתפו פעולה עם המשטר הקומוניסטי זה Understatement.

צריך ללמוד מכח לקח לעולם - הקומוניזם הוא אסון ויכול להביא רק אסונות.
 

beatman

Member
אתה מתכוון לכך שהממציא היה יהודי ?

אם ניקח לדוגמא את בריה"מ, חלק מסויים מהמקימים של המפלגה הקומוניסטית היו יהודים, אבל חלק אחר לא.
גם בהמשך הפקידים והמנהלים היהודים במשטר הצטרפו לעיסוק זה(הרי לפני זה לא היתה אפשרות ליהודי לעבוד במשרות אלה), ולא כולם יזמו את כל העסק.
להפיל הכל על היהודים זה שקר לא קטן, בוודאי להכליל על כל היהודים שהם קומוניסטים או אשמים בקומוניזם זה שקר גס.
קודם כל המשטר הקומוניסטי מנוגד לחלוטין ליהדות ואף שולל בכלל את התורה והאמונה באל.
ושנית לא היו חסרים יהודים, כמו בני משפחתי, שלא האמינו כלל בקומוניזם ואף היו בעלי רכוש שנפגעו מכך, שלא נדבר על עקירת הדת שמחקה המוני יהודים.
 
רוב היהודים ברוסיה לא היו קומוניסטים, להיפך
בבחירות החופשיות - יחסית - היחידות שהתקיימו אז, הבחירות לאסיפה המכוננת בסוף 1917, קיבלו הקומוניסטים רק רבע מהקולות, פחות מהנאצים בגרמניה.
&nbsp
בין היהודים הם קיבלו עוד הרבה פחות.
&nbsp
לא פלא שהכנופייה הבולשביקית שסביב לנין, טרוצקי וסטאלין פיזרה בכוח את האסיפה המכוננת ואסרה את מנהיגיה ונבחריה.
&nbsp
הקומוניסטים היו אולי 'רוב' בין הפסאודו-אינטליגנציה היהודית המתבוללת הנמוכה, ואחרי הפיכת אוקטובר האלימה הצטרפו אליהם כל מיני אופורטוניסטים, קרייריסטים ומלחכי פנכה שעם סילוק רוב הביורוקרטיה הישנה תפסו עמדות פיקוד. כל החלאה שהתרכזה בייבסקציה, למשל, או במנגנוני הדיכוי הלנין-סטאליניים.
 
למעלה