יומנה של יזמת- מציאת המשקיע הנכון 1
מציאת המשקיע הנכון פרק א. – כיצד אפיינתי את המשקיע שאני מחפשת. בעודי כותבת את הרעיון שלי על הדפים , התחלתי לחפש משקיע, הצעד הראשון שעשיתי הוא כמובן להיכנס לאתרי אינטרנט שמתעסקים ביזמות, פירסמתי מודעה שאני מחפשת משקיע ושם גם מצאתי משקיעים פוטנציאלים שפרסמו את מספר הטלפון שלהם ליצירת קשר, לפני שיצרתי קשר עשיתי מחקר בסיסי ביותר ע"י חיפוש שמותיהם ברחבי האינטרנט, חיפשתי בפורומים, במודעות שהם פיזרו ברחבי האינטרנט, רציתי לחוש עד כמה הם רציניים ואמיתיים, בדקתי את איכות כתיבתם בפורומים, את איכות תשובותיהם לשואלים וכו´... אך לפני שאפרט על אפיון המשקיע, הנה כמה נקודות חשובות לתחילת פיתוח רעיון/עסק 1. יש לזהות בעיה או צורך בנושא מסוים. 2. יש לאפיין פתרון/רעיון/שרות שניתן ליישם אותו – ולא בהכרח צריך להמציא עבורו טכנולוגיה. 3. יש לאפיין קהל יעד לפתרון/רעיון. 4. יש להסביר במשפט אחד את מהות הרעיון, אם המשקיע תפס בקלות את הרעיון , כך גם קהל היעד יבינו. 5. לחפש משקיע נכון שיבין את החזון ואת מטרת הפרוייקט ולאו דווקא את הנושא שבחרת להתעסק בו, חשוב מאוד להגדיר חזון אישי שיכוון את העסק שלך למטרתו במקרה שלי החזון היה לעשות הרבה כסף ולתרום חלקו לנזקקים, לאנשים שבאמת צריכים, שאני רואה זאת בסדנאות שבהם אני מתנדבת. לפני שתמשיכו לקרא אציין, שחלק מהדברים שאכתוב במשך הזמן, יגעו בנקודות ובנושאים שונים ומקוריים שמעט מאוד נכתב או הוזכר אודותיהם,וזה שנים שאני כותבת מאמרים על כך,כמו למשל הנושא הראשון שאגע בו והוא שילוב אינטואיציה בעסקים. . אני והיועץ העסקי שלי החלטנו מראש שהמשקיע שנמצא יקבל את כל היחס הכי טוב שאפשר ושגם לו תהיה זכות דיבור בהחלטות חשובות של החברה והוא ירגיש שווה בין הצוות. לכן ניתחתי על בוריו כל משקיע פוטנציאל מבחינה עסקית, אנושית ואת תרומתו העתידית לעסק. אני אוהבת לעבוד עם אינטואיציה, וכך עשיתי, שלחתי מכתב מאוד קצר לאי מייל של אותם משקיעים שם כתבתי מאוד בקצרה, שיש לי רעיון מסוים, שמדובר במיזם אינטרנטי ולא בפיתוח טכנולוגיה מסובכת, ציינתי את סכום הכסף שדרוש לי,את מספר האחוזים שהמשקיע יקבל והכי חשוב מכל את המטרה שלמענה אני רוצה להקים עסק זה. לא מסרתי שום פרטים אודותיי ולא פרטי התקשרות, אלא רק את האי מייל שלי. וחיכיתי לתגובותיהם, ואכן תגובותיהם לא איחרו לבא, דרך התכתבות זו, הרגשתי הפעם יותר חזק, את אישיותם, את רצינותם, והאם הם בעלי אותו חזון כמו שלי. ניסיתי לאפיין את סגנונות התקשורת של אותו משקיע לפי ידע שלמדתי בסדנת דיאלוגיקה. מכתב קצר עם מעט פרטים - אופיין אצלי בתור אדם בעל סגנון חד, קצר, אוהב תכלס, אין לו זמן לדיבורים מיותרים, לא יבין את המעוף והיצירתיות של המיזם כשאני ארצה להתרחב איתם בעתיד, וכל מה שרק חשוב לו זה שהכסף שלו מושקע בדבר רווחי. מכתב ארוך עם הרבה פרטים – אופיין אצלי בתור אדם בעל סגנון שיווקי, אוהב לדבר הרבה אך תכלס במעשה לא עושה כלום, ישמע את הרעיונות שיש לי ,יהנהן בחיוב, אך בעצם זה כמו לדבר אל הקיר כי הוא יעמוד על כך שהמילה האחרונה תמיד תהיה בסופו של דבר רק שלו. מכתב בינוני מתומצת עם פרטים- אופיין אצלי בתור אחד שקיימת אפשרות תקשורת טובה, אחד שיודע לתת לתרום להעריך ולקבל. לאחר מכן בחנתי את המשך תגובותיהם למכתב ההמשך ששלחתי להם הפעם עם יותר פרטים עליי ועל הרקורד שלי ,ובו הכנסתי מילות מפתח עיקריות שרציתי לראות את תגובותיהם לנושא, המילים במקרה שלי היו "עזרה לנזקקים", כתבתי במכתב שחלק מהכנסות המיזם יתרמו לעזרה לנזקקים ,אני רציתי לדעת כיצד הם יגיבו כשמדובר בתרומה מכספם. שוב בחנתי עם האינטואיציה/רגש את תגובותיהם, ואכן היו משקיעים שמילות המפתח שלי, הפכו אצלם למילות של קסם, והתחילו לכתוב לי כמה חשוב לעזור ולתרום ואף ציינו מקרים שהם עזרו למשפחות ולמיעוטי יכולת, אלה בפירוש האנשים שאיתם קבעתי פגישות, מפני שקבעתי לעצמי עובדה לעבוד רק עם אנשי צוות שחשוב להם לתת מעצמם, אפילו אם מדובר רק בלהראות רצון בהבנה או בתשומת לב. המשכתי לקרא את תגובותיהם והתחלתי לנתח כל משקיע פוטנציאל לפי הדברים שהוא כתב והעיד על מעשיו, וניסיתי למצוא בכל משקיע פוטנציאל את סוג היזמות שבו. באחד המאמרים שאני כותבת וחוקרת את נושא האינטואיציה ציינתי שהעולם מתחלק לשניים מאנשים בעלי מסגרת ואנשים ללא מסגרת, האנשים שצריכים מסגרת ושיגידו להם כמו רובוט מה לעשות הם אנשים שמפחדים לפרוץ גבולות ותמיד צריכים את הביטחון שלהם, אנשים שמעדיפים להיות עצמאיים בראש, בחשיבה, וביצירה, אלו הם האנשים שמעצבים ומכניסים בעולם את החידושים ואת הרענון, אלו הם היזמים: המעצבים,המדענים, האומנים , המוסיקאים וכל האנשים שיוצרים יש מאין. חומר הגלם של היזצרים יש מאין עשוי מכמה סוגי אינטואיציות, וכך המשכתי לאפיין את המשקיעים שלי ולסווגם לפי פועליהם שהם סיפרו לי ישנן ארבעה סוגי אינטואיציות שמלוות אותי לאורך כל הדרך- אינטואיציה לוגית – אנשים שיודעים להפוך צורך ורעיון לפיתרון לוגי, כגון , תוכנת מחשב, יזם שהמציא תוכנת מחשב מתוך הצורך הפנימי שזיהה, סופר שהוציא לאור את ספרו וכו´... אינטואיציה רגשית – יזם שפועל עם הרגש ויכול להרגיש את כיווני היעד הנכונים ולהוביל פרוייקט אינטואיציה מגנטית – יזם שיודע למצוא ולחבר בין האנשים הנכונים ולפתוח דלתות אינטואיציה מכוונת – יזם שיודע לאגד ולכוון לדברים שיקרו בזמן הנכון כפי שציינתי , נושא האינטואיציה מאוד מורכב ורחב. ועם הידע שיש ברשותי, הרגשתי את המשקיע שיענה על צרכי הצוות שלי. הפגישות לא אחרו לבא עם המשקיעים, פגישה ראשונה נערכה בביתי, היו כאלה שאמרו לי שזה לא מכובד, אך ידעתי שכמו שכל העסק הזה נבנה מתוך הרגש הטבעי שטמון בי, כך אני לא מתכוונת לעשות רושם על אף אחד, מה גם שזו הייתה שיטה טובה נוספת בשבילי ללמוד על סוג המשקיע שלי, האם הוא משקיע עם אגו מנופח, או חם וחביב ולא קטנוני, כי אחרי הכל, היושר והאמת הם שחשובים להצלחת הרעיון, שוב אני אחזור ואדגיש, ישנם המון משקיעים שיעדיפו רק לתת את הכסף ולחכות לרווחים ולא ישמעו מהם, ישנם משקיעים שיעדיפו להיות נודניקים ולקבל כל פירוט על מה הכסף שלהם יוצא, ישנם משקיעים שיתנו ממרצם ויגבו בתמיכה אוהדת, אני למשל לא טעיתי בבחירת המשקיעה שלי, שהפגינה המון אנושיות לפעמים גם מעל ומעבר, והפכה כאמא שניה שלי בזמן כה קצר, מכיוון שאני עובדת מהבית, היא דואגת תמיד לשאול אם אני צריכה עזרה, מגיעה לפעמים ואפילו מפנקת אותי בבישוליה. כל משאת נפשה הוא להרוויח הרבה מאוד כסף מפרוייקט זה, ולאחר מכן כשתהיה לה היציבות הכלכלית הדרושה, היא הגיעה למסקנה שהיא רוצה לעסוק בהתנדבות כל שאר חייה ולתרום לאחרים. החזון שלה תאם לחזון הצוות של העסק וחברנו יחדיו.