הודעת יו"ר הלשכה - עדכני!
לחברות וחברי הלשכה שלום, המסע להצלת המקצוע יוצא לדרך. מדובר בדרך ארוכה, לא פשוטה, דרך שיקומו לה מתנגדים רבים, דרך שתותקף על ידי בעלי אינטרסים רבי הון. אך הגיע הזמן לעצור את ההידרדרות הנמשכת זמן רב מדי, הידרדרות שרבים נרתעו מלעמוד מולה בעימות חזיתי, מטעמים פופוליסטיים ואחרים. מצבו של מקצוע עריכת הדין מוכר וידוע לכל העוסקים במלאכה. מזה שנים רבות הוקלו עד כדי הסרה מוחלטת כמעט כל חסמי הכניסה למקצוע, אין לנו כל כוונה לפגוע ברוצים ללמוד משפטים. אנו חושבים שלימוד רחב ככל האפשר של מקצוע המשפטים מעשיר כל חברה ומדינה. אך לצערנו, בהעדר כל מערכת בדיקה איכותית לסף הכניסה מקצוע עריכת הדין, הפכו המוסדות האקדמיים לשומרי הסף הבלעדיים. חלק ממוסדות אלה הורידו את סף הכניסה שלהן עד למינימום בלתי נסבל, וכך הגענו למצב בו כל אדם, לעיתים אפילו חסר תעודת בגרות מלאה, נכנס למסלול פתוח וישיר ללא עמידה על רמת התאמה מינימלית. כ- 98% מהניגשים לבחינות הלשכה עוברים אותן. מכיוון שאין הגבלה על מספר הכשלונות המותרים, נוצרה השוואה דה פקטו בין המצטיינים לבין אלה שאינם כאלה, וכך, כל אחד יכול להיות עורך דין, ללא הגבלה. מי כמוכם יודע את חשיבותו של המקצוע ואת חשיבותו של השירות המשפטי, הניתן ללקוחות, לאזרחי המדינה. משפחה המבקשת לרכוש דירה בכל כספה עלי אדמות מצפה לקבל מעורך הדין שירות בטוח, מקצועי והגון. אם חלילה תאבד השקעתה, עלול להיגרם הרס כבד למהלך חייה. מקצוע עריכת הדין עוסק בצמתים קריטיים בחייו של אדם ובכוונה אין אני מתמקד דווקא באספקט הפלילי. דיני אישות, דיני חוזים, שמירה על זכויות במשפט המנהלי וכד', הם קריטיים בחיי כולנו. פעילות של אנשים, שאינם מקצועיים מספיק, גורמת נזק בל ישוער ללקוח. לא יעלה על הדעת שפסיכולוג קליני יעבור הכשרות ובחינות אין ספור, שרואה חשבון יעבור הכשרה מקצועית ובחינות קשות ומדוקדקות, ואילו עורכי הדין יסתפקו ברישום למוסד אקדמאי שלעיתים רק הממון הוא סף הקבלה אליו, ויעלו על דרך סלולה ללא כל פיקוח והכשרה עד לקבלת רשיון עריכת הדין. התוצאה: זילות המקצוע וחוסר שמירה על איכותו, עומס בבתי המשפט ומשפטיזציית יתר, ירידה באמון הציבור במערכת המשפט ופגיעה בשלטון החוק. מכאן, שרבים החרדים למקצוע מוצאים לנכון לפעול לקידום המצוינות והאיכות המקצועית שבו. המטרה: לעצור את המשך ההידרדרות של מקצוע עריכת הדין בישראל. חובה על כולנו להשיב את הכבוד והאיכות למקצוע ולהבטיח לציבור בכללו שירות משפטי טוב יותר. לפיכך, אני מתכבד להציג בפניכם את הצעת צוות רמת המקצוע בראשותי, אשר תונח על שולחן הועד המרכזי בימים אלה, הצעה שבאה לקדם את האיכות המקצועית של המתעתדים לעסוק במקצוע. ואלה עיקרי התוכנית שתוצג: התמחות – הארכת תקופת ההתמחות - לשכת עורכי הדין תפעל במיידית להארכת תקופת ההתמחות לשנתיים. אנו נגיש לכנסת החדשה הצעת חוק בנושא. בית ספר למתמחים - יוקם בית ספר למתמחים בלשכת עורכי הדין. ננהיג למידה מקצועית מעשית שוטפת ומסודרת, שתיעשה במהלך ההתמחות למשך תקופה שתיקבע. הלמידה תתקיים בימי שלישי אחרי הצהריים ובימי שישי. בין היתר, יעסוק בית הספר בהקניית כלים ראשוניים להופעה בבית משפט, לימוד על בוריו של תחום האתיקה בעבודת עורך הדין, בהתנהלותם של עורכי הדין למול גורמי ממשל ורשות, ניסוח מסמכים, ביצוע עסקאות במקרקעין ונושאים שונים אחרים ונוספים. אציע לועד המרכזי, לשלב בהכשרה זו גם ידע וערכים של מעורבות חברתית. הופעת מתמחים - במסגרת ההתמחות נציע לאפשר למתמחים להופיע בבתי המשפט בליווי החונכים במהלך מחצית השנה האחרונה של ההתמחות. מאמנים - יש לנו כוונה להעמיד סטנדרט של מאמנים. נשקול וניישם רעיונות, שמטרתם לעצב ולשפר את מעמד המאמן. נחתור לכך שהטובים ביותר במקצוע יאמנו. אני מבקש להשיב את המונח "Mentor" למקצוע, על כל משמעויותיו. יוקם צוות שיצוק תוכן לדרך האימון הטובה והראויה. הגברת הפיקוח על ההתמחות - נעמיד תוכנית חדשה שתגביר ותבסס את הפיקוח על ההתמחות ע"י הלשכה. למשל: תנאי עבודה של מתמחים, תוכן ההתמחות, הגבלת עיסוקים מקבילים – עבודה נוספת במהלך ההתמחות, טיפול בבעיות שונות שפוגמות באיכות ההתמחות. ייתכן שהלשכה תצטרך להעסיק מפקחים בשכר כדי לממש מטרה זו. בחינות ההסמכה – מבחן דו שלבי - הלשכה תחתור לשינוי מתכונת בחינת ההסמכה הנוכחית. הכוונה הינה לפצל את בחינת ההסמכה למבחן דו שלבי. השלב הראשון – ייערך בתום שנת ההתמחות הראשונה, והוא ייעשה בשיטת רב הברירה. השלב השני – ייערך בתום ההתמחות (קרי, אחרי שנתיים של התמחות) ויהיה מבחן מהותי, מבחן הערכת ביצוע. מבחן זה יכלול, כנראה, ניתוח מקרה, פתרון בעיות, ניתוח משפטי, הסקת מסקנות, כושר התבטאות וניסוח, וכו'. שינויים מיידיים: א. פעילות להבניית הבחינות בע"פ. ב. הוספת דרישה לניסוח מסמך בכתב מעת הנבחנים (יודגש, שינוי זה אינו מצריך אישור רגולטורי והינו כבר בתהליכי מימוש). אקדמיה – שיפור רמת הלימודים האקדמיים - לשכת עורכי הדין תחתור להקמת צוות משותף עם המועצה להשכלה גבוהה לבחינת לימודי המשפטים בישראל, מתוך מטרה לפעול לשיפורם. הצוות ילבן רעיונות שונים בתחום לימודי המשפטים, ובכללם הרעיון להנהגת תואר שני ללימודי המשפטים כתנאי סף לרכישת הרישיון לעריכת דין. מידרוג המוסדות האקדמאיים - כחלק מהדיונים עם המועצה להשכלה גבוהה לשכת עורכי הדין תשקול להקים ועדת איכות מקצועית. אם תקום, תהווה ועדה זו ועדת מידרוג של הלשכה למוסדות האקדמאיים, בהם לומדים משפטים. בועדה זו יישבו גם אנשי מקצוע שמומחיותם הינה "בקרת איכות". במהלך הדיונים עלו הצעות נוספות כמו קביעת מכסה למספר הנכנסים למקצוע. החלטנו שלא להמליץ נקיטת דרך זו אלא להתייחס ישירות ובאופן ממוקד לתהליכים לשיפור המקצוע. חשבנו שמטרתנו אינה הגבלת מספר הנכנסים, אלא שיפור רמתם, ותפישה זו הנחתה את פעילותינו. חברות וחברים למקצוע, המסע להצלת המקצוע יוצא לדרך. אשמח לשמוע את הערותיכם והתייחסויותיכם לצעדים המוצעים. אשמח גם אם תקדישו מעט זמן לקרוא את התוכנית, לרדת לעומקה כך שתוכלו גם להגן עליה בפני מקטרגיה. לרשותכם, יורי גיא-רון ראש לשכת עורכי הדין