יחס הרשות למרשה חריג

../images/Emo26.gifמיקי, ביררתי קצת יותר לעומק

והנה התוצאות (בעיני זה עדיין תוצאות ביניים כי אני רוצה לברר עוד דבר אחד מבחינת האיזורים הצבאיים, אז כשאמצא את הנתונים אעדכן): עפ"י חוק רשות שדות התעופה התשל"ז 1977, תפקידי הרשות הם אלו: 1) להחזיק, להפעיל, לפתח ולנהל את שדות התעופה המפורטים בתוספת (להלן - שדות התעופה של הרשות), לבצע בהם פעולות תכנון ובניה ולתת בהם שירותים נלווים לכל הפעולות האלה; (2) לתכנן ולהקים שדה תעופה שנקבע בתכנית אב של שדות תעופה שאישר שר התחבורה; (3) לנקוט אמצעים לבטחונם של שדות התעופה של הרשות, ושל בני האדם, הטובין, כלי הטיס, המבנים, המיתקנים והציוד שבהם, בהתאם להוראות שר התחבורה; (4) לתת בשדה תעופה צבאי שאינו שדה תעופה של הרשות, שירותים שעליהם יורה שר התחבורה בצו, בהתייעצות עם מועצת הרשות ובאישור שר הבטחון; על מתן השירותים יחולו הוראות חוק זה שיפורטו בצו; צו כאמור יובא לידיעת ועדת הכלכלה של הכנסת. שום מילה על הקצאת מרחבים אווירים. גם מעיון בפמ"ת פנים ארצי (פרק א') עולה כי סמכויות הפיקוח והשליטה הן משותפות בין הגורמים האזרחיים והצבאיים, לכל אחד האיזורים שלו והם עובדים בשת"פ ובתיאום אחד עם השני, אין עליונות או שליטה של גורם אחד ספציפי. בפרק של טיסת מרחב (א-1-08) יש הפרדה ברורה בין מרחבים אווירים צבאיים לאזרחיים ויותר מזה - אף רשום כי יש מרחבים צבאיים שמותרים לשימוש אזרחי באופן קבוע! כלומר רק אם תרצה לטוס במרחב צבאי שלא הותר לשימוש אזרחי תצטרך לבקש אישור חריג. כל מה שביקשו ממך כדי שתוכל לטוס טיסה כזו (מרחב / חריגה) בשבת ובחג הוא להגיש את התכנית למודיעין טיס ביום ה' עד 13:00. (פרק א-2-11 סעיף א. 2) לפמ"ת). אני לא חושבת שבגלל זה ראוי ללכת לבג"צ...הדברים הם מאוד ברורים והגיוניים (בעיני).
 
את מתעלמת מהמציאות כמובן

את חוק הרשות אני מכיר. אבל בלי לקרוא את הוראות השר, אין לזה ערך. אם את יכולה להראות לי היכן כתוב שרש"ת אחראית על פיקוח כל הטיסות הבינלאומיות ... נוכל להמשיך משם בנושא החוקי. את בטח יודעת שרש"ת מעסיקה כ 120 פקחי טיסה בסה"כ, וכל "מרחב פיקוח ת"א" השולט בטיסות מ/ל ישראל נשלט על ידם. לפי מה שאת מצטטת, רש"ת בכלל לא אחראית על פרסום נוטא"ם, או קבלת ואישור תוכניות טיסה ... וכו'. לגבי מה שהפמ"ת כותב על הבקרה: זה תירוץ קלוש (באמת, זאת הסיבה שזה שם) למצב בשטח לפיו את שרותי פיקוח פלוטו נותן בקר צבאי...בפועל זה לא בשיתוף פעולה כי הבקר הזה אינו בקשר עם שום מנהל של רש"ת (להבדיל מפקח חבר בעמדה של ת"א) - רש"ת אינה מנהלת או אחראית על החיילים בפלוטו - וזה בניגוד להוראות השר לרש"ת. תארי לך שזה היה המצב במשטרה. יום אחד היה עוצר אותך שוטר צבאי ובודק לך רישיונות... "אנחנו בשת"פ עם המשטרה האזרחית עכשיו" ... לא יכול לקרות כמובן. שוטר צבאי גם לא יכול לכוון תנועה אזרחית בצומת בעיר. יש כמובן חיילים שעובדים במשטרה - אבל אז האחראי עליהם ומי שנותן להם הוראות "לכו לצומת וכו'" הוא שוטר אזרחי. רש"ת לכאורה יכולה לאפשר לח"א לתת את הפיקוח, בדיוק כמו שרש"ת יכולה לתת לחברה פרטית לספק את המזון למטוסים או לנהל מגרש חניה. אבל מה שקרה בפועל בישראל הוא שח"א נותן שירות לאזרחים כטובה, ולא להיפך - כי כאשר רש"ת ניסתה בעבר לתת הוראה כלשהי לאנשי ח"א - היא קיבלה תשובה "אז תעשי את זה בעצמך" - וזה כמובן עולה כסף שרש"ת לא מוכנה להוציא. (כל המידע הזה משיחות עם אנשי מפתח ברש"ת, במנהל התעופה, ואנשי מילואים. באמת שאני לא ממציא) המרחב הצבאי שאת מפנה לגביו הוא מעל 10,000 רגל (שטחי אימונים של ח"א) ושם קשה לקבל אישורים לטיסה ובכל מקרה אין לזה קשר לטיסת VFR מרחבית. הטענה שלך שכל יתר האזורים הן צבאים, קרי כל סטייה מהנתיבים בירוק בפמ"ת, אינה מציאותית. תבדקי את הבועות של האז"מ (מפה ששיכת ל AIP אבל משום מה לא מצורפת בדר"כ) - ברור שכל השטח פתוח לטיסה וברור שכולו "אזרחי". את לא יכולה לומר שמצד אחד אני צריך "רק לתאם" ומצד שני "השטח צבאי". נראה אותך "מתאמת" ביקור בקריה או מחנה צבאי ... לא. כל השטחים הללו הם בהחלט שטחים אזרחיים. פשוט, נוח לכל נותני השירות שנטוס רק בנתיבים. הרעיון שאני צריך להגיש מרשה ביום חמישי בכדי לטוס ביום שבת הוא כל כך לא סביר, שאת בכלל איבדת פרופוציה. תבדקי כמה זאת מראש צריך להגיש תוכנית טיסה לחו"ל, או תוכנית טיסץ VFR בארה"ב או לבדוק האם אפשר להכנס לשטח שמשמש את הצבא בארה"ב (או בכל מקום במדינות המערב). גם בארה"ב את יכולה למצוא על המפה "שטח סגור לשימוש צבאי ללא כניסה בלי אישור". אבל בזמן אמת במטוס את עוברת קשר לבקרה, שואלת אם האזור פעיל, וקדימה טסה דרכו (או מסביב, אם פעיל). מדוע זה לא המצב בישראל? כאמור, ה"הוכחה" שהצדק איתי היא פרסום הנוטמים הרבים ע"י רש"ת (כל יום - כן יום יום יש מספר אזורים סגורים בשעות מסוימות - כל אלו נובעים מאימוני ח"א. ועכשיו כשהם מפרסמים זאת ב EMAIL, על אחת כמה וכמה ברור שכל המידע מתי/היכן אין בעיה לטוס - זמין בזמן אמת).
 
תסתכל בסעיף הראשון שציטטתי

במונח "שירותים נלווים". מונח מפתח 'קטן' שטומן בחובו את כל שירותי הפיקוח, הכשרת הפקחים, והבקרים וכו'. גם הסעיף השני "מכריח" אותם לפקח על התעבורה האווירית (כולל הבינל"א שנכנסת יוצאת אל ומהמדינה כי היא נוחתת בב"ג שהוא שדה של רש"ת). כל התעבורה האווירית האזרחית מתרכזת בשדות של רש"ת ולכן מי יפקח על כל הטיסות הבינלאומיות אם לא רש"ת??? קבלת ואישור תוכניות טיסה, פרסום סגירות למיניהן, עצם קיומם של מגדלי הפיקוח ויחידות הבקרה וכל מה שקשור בזה הוא למען הבטיחות בטיסה של כולם וזה נובע מתוך הסעיף הזה - אל תתפס לקטנות, בחייך! חיל אוויר,לרוב, אחראי על הפיקוח והבקרה של עצמו למטוסים שלו ובנקודות מסויימות הוא נותן שירות גם למטוסים אזרחיים ( וביום שיכשירו את הפקחים הצבאיים לפי הקריטריונים של הפיקוח האזרחי, כמו בקורס של רש"ת - יוכלו לדרוש מהם לפקח על התנועה האוירית במקום רש"ת. וכשיהיה לנו המרחב האווירי בגודל של ארה"ב יהיה לנו הרבה יותר קל בחיים. לא אמרו לך שאי אפשר בשום מקרה לטוס בשטחים צבאיים - אמרו שצריך אישור חריג. ואולי תסביר לי מה כ"כ נורא בלהגיש מיום חמישי ליום שבת? (חוץ מפגיעה קטנה בספונטניות שלך). אני אמרתי ואני אומרת שוב שאני מסכימה שאפשר לייעל נהלים אבל יש לך אפשרות נוהלית לטוס בשטחים הצבאים. אם אתה אומר שאתה מגיש באופן שיטתי מרשים לטיסה מרחבית על פי הנהלים ובאופן שיטתי מסרבים לך - זה משהו אחר.
 
זה לא נכון

את יכולה להתעקש עד מחר שאלו "שטחים צבאיים" אבל זה פשוט לא נכון. ההוכחה היא בעובדה שיש פרסום נוטאם שסוגר את השטחים הללו מפעם לפעם. לכן הם שטחים אזרחיים לכל דבר וענין שלפעמים בשימוש צבאי ולא להיפך. תעשי לי טובה, תפני לאילן ברש"ת ותבקשי לקבל יום יום לדואר האלקטרוני את כל הנוטאמים. קריאה שווה אלף דיונים תאורטים. את מסכימה שהפיקוח הבינלאומי הוא בידי רש"ת. אז מה לגבי הפיקוח על טיסה מש"ד לראש פינה במטוסי ארקיע? מי אחראי שהם יגיעו בשלום ושתהיה להם הפרדה ופיקוח בנתיבי ה IFR? אם התשובה שלך היא "רש"ת" אז את מודה שכל שרותי הפיקוח שניתנים בפועל ע"י פלוטו הם של רש"ת. תבדקי עם כל פקח צבאי שנותן שירות אי פעם למטוס אזרחי, ותראי שיש לו רישיון לבצע פיקוח מטעם מנהל התעופה. אחרת הוא עובר על חוק הטייס, ולא חשוב אם הוא האפיפיור בעצמו) הטענה שלך שזה סביר להגיש מרשה ביום חמישי לטיסה בשבת - מגוכך. מדוע? כי ביום שבת ח"א אינו פעיל. כל כך לא פעיל, שאין להם אפילו עמדה של הגשת מרשה ... אז מדוע אני צריך להגיש/לתכנן את זה שלושה ימים מראש? והאם את חושבת ש 3 ימים זה סביר, אולי תסבירי לי מה יחשב לא סביר מבחינתך? כאמור, בכל העולם זה מתבצע בזמן אמת. לרש"ת יש את כל המידע (אבל חוסר רצון) לבצע את זה בזמן אמת ... וההגיון הבריא אומר לבצע את זה בזמן אמת. צריכה להיות סיבה סבירה להגשת תוכנית מראש - ולא להיפך (קרי את אומרת לי שזה סביר!) REALITY CHECK - מה דעתך שהיה צריך להגיש גם תוכנית לנהיגה ברכב? למה לא? למה לא 3 ימים מראש כאשר רוצים לרדת מאיזה שביל בנגב בשבת?
 
גם אני קיבלתי רשיון אזרחי כזה ממת"א

מטעם רש"ת. עם תעודה רפואית לעובד טיס וכל הבלגן. אתה יודע איזו חותמת היתה עליו? limited to iaf units only הקורס בפיקוח אזרחי שנותנים לפקחים צבאיים הוא מאוד מאוד בסיסי! לפקחים הצבאיים אסור לפקח על תעבורה אזרחית "רגילה" בשדה של רש"ת בגלל שהם אינם מוסמכים לכך. הרשיון הזה שניתן הוא בדיוק למצבים שבהם יש תנועה אזרחית בשדה צבאי - כדי לא לעבור על החוק במדינה. מה רע בזה? ושוב, אני מסכימה איתך שאפשר לייעל נהלים מאחר ובכל העולם זה מתבצע כך (בזמן אמת). אבל שלא כמו בכל העולם השימוש הצבאי במשאבים במדינה הוא נרחב מאוד ובנקודות מסויימות מסרבל עקב כך. לגבי טיסה מש"ד לראש פינה - אין שום סיבה שכל הטיסה לא תהיה "אזרחית טהורה" - כולל הפיקוח והבקרה כמובן. (גם הסכמתי איתך לגבי הפקעת מגדל ש"ד מידי הפקחים הצבאיים, אם שמת לב בשרשור הרלוונטי). בפלוטו יושבת גם בקרה אזרחית וגם צבאית - כתוב בפמ"ת מה אחראי לתת כל אחד מהם (איזה שירות), והבקרה הצבאית נותנת גם היא שירותים לתעופה האזרחית - תסתכל. לגבי נוטאמים - אני לא מקבלת את העדכונים כי אין לי צורך בהם (אני לא טסה
אולי פעם....) אבל אם סוגרים אותם לטובת הצבא אז כנראה שמדובר בשטחים אזרחיים או בשטחים צבאיים שמותרים לשימוש גם לאזרחים ולכן יש להודיע על סגירתם (כיוון שהם משותפים). האם בשטחים האלו ספציפית אתה מבקש לטוס ומקבל תשובה שאלו שטחים צבאיים? או שאלו שטחים שאתה צריך להגיש מרשה לטיסה מרחבית בשביל לטוס בהם ולכן אתה לא מבין מדוע יש סגירה שלהם? ההשוואה לנסיעה ברכב היא לא נכונה בעיני כי בשום מקרה לא צריך לבקש אישור לנסיעה ברכב בעוד בטיסה אתה תמיד צריך לבקש אישור - בין אם זה בזמן אמת ובין אם זה מראש. אני מבינה למה זה מרגיז אותך לקבל אישור מראש - בגלל שבמקומות אחרים בעולם זה לא ככה (אבל שוב, מדינת צבא היא מדינתנו...). דרך אגב, שלושה ימים הוא זמן סביר בעיני כי אני מתכננת פחות או יותר את סוף השבוע שלי בזמן זה (יום חמישי). גם בחיים הרגילים (על הקרקע) יש דברים שאם רוצים לבצע אותם בספונטניות זה לא אפשרי כי לא תכננו מראש ביום חמישי... ובכלל, מכל הדיון הזה שלנו אני כבר לא זוכרת האם שאלת בכלל מישהו האם ואיך ניתן לשנות את הנהלים הללו שכ"כ מרגיזים אותך?
 

yagel©

New member
מיקי היקר,זה קשה לעכל,אבל תנסה!

כל החוקים,והתקנות שאתה מצטט,חלקם מיושם ומיעוטם לא. כדי לכפות אותם,על רש"ת,מנת"א או ח"א,צריך בג"ץ או רשות שיפוטית שתעשה זאת,וזה יצא יקר,ויקח מליון שנה בערך. המצב כיום הוא:ח"א שולט בכל שמי המדינה עד חוף הים. לפעמים הוא מנסה להשתלט גם על הים עד גיטלה,ולפעמים בתאום עם קפריסין,הוא גם מנסה לתרגל ולסגור גם את בלו סוונטין! האבסורד כאן,מעבר לזה שככה לא יכולה לעבוד תעופה אזרחית, שאין אף רשות או כח אזרחי שיכול לצפצף ,ב 95 אחוז מ"היציאות" של ח"א. ח"א כופה על רש"ת נוטאמים,ושמישהו ינסה לצפצף.... ח"א מפקח על כל נתיבי הראיה בארץ,כולל נתיבי המכשירים ג'ולייט 14 ו 15!ועוד לא דברנו על נוהל שקט בש"ד.....
 
על זה אפשר להסכים

אבל אתה כנראה לא מודע/יודע שאני נגשתי עד היום ל 4 משפטים נגד רש"ת ומת"א...וזכיתי. הכל על דברים קטנים. לאט לאט. העובדה שח"א חושב שהשמיים הם שלו ... נו, אז הוא חושב. אני חושב אחרת...ואני פועל בנדון. בצעדים קטנים. אחת הבעיות המרכזיות בפיקוח הוא רש"ת. לא ח"א. רש"ת היתה שמחה לסגור את כל שדות התעופה בישראל, ולהשאיר רק את נתב"ג 2000 בכדי לעשות כסף מדיוטי-פרי. מה לעשות שרש"ת על פי החוק צריכה לפתח שדות תעופה ולתת שירותי פיקוח. ושירותי פיקוח עולים הרבה כסף... אז מאחר והצבא עשה זאת לפני הקמת רש"ת, הם מנסים לא לעשות שום דבר שהם לא מוכרחים - וזה המצב.
 
ל עינת ודן ..

פשוט תענוג לקרא אותך. לא שולפת מהמותן.. בודקת, מחפשת, , מבררת, ומביאה סימוכין לדברים. למרות שאיני מבין דבר וחצי דבר מכל התכתובת המעניינת הזו בין מיקי לבינך, ( אינני טייס ולא בקיא בנהלים וכד') אני מוכרח לציין שזה אחד מהשרשורים המעניינים שקראתי כאן. ההתנסחות הבהירה,"הטון הסמכותי" של הדברים.מצליח לבצבץ אפילו במילה הכתובה.. החזרת אותי שנים רבות לאחור. ונזכרתי בסיפור מעניין שהיתי עד להתרחשותו. לרגע חשבתי אולי זו את.. אך מקריאת כרטיסך האישי ואם פרטיו נכונים כמו גילך אז.. זו לא את. בסיס ח"א, אי שם בדרום. חורף קשה. שעה לאחר חצות. טלטול עז מלווה בקול בריטון החודר מבעד לחלומותי מפורר וממוסס אותם מגלה מול פרצופי את ש. מפקד המגדל. "קום התלבש מהר ובוא" שאג ש. לעברי תוך כדי תנועות ריקוד מוזרות כתוצאה מנסיון להעיר אותי, לאחוז בפומית הטמבלפון הנעוצה באזנו ביד אחת,ונסיון רכיסת המכנסים ביד השניה,וחדירת כפות הרגליים לנעליים, וכל זה בעת ובעונה אחת. יצרו לו מראה של אינדיאני המרקד איזה ריקוד טיקסי שיבטי משהו.. נרדמתי באותו ערב בביתו של ש. מפקד המגדל לאחר עוד שיחת שיכנוע שנעשתה על ידו ע"מ שאסכים בטובי לגשת לקורס טייס. "עכשיו אתה הולך לראות דרמה במיטבה" בישר לי ש. שנכנסנו לרנו 4 .. אני עדיין אפוף ומעורפל עם ראש כואב משיחת המוטיבציה שהפילה אותי שדוד על ספתו שבדירה בשיכון המשפחות. מוצא עצמי קופא מקור בטוח שאני חולם, כי בחוץ הכל אפור. לא רואים כלום. ערפל כבד. קולו של ש. החזיר אותי למציאות, והבנתי שאינני חולם. תמיד ידעתי שהמגדל זה " למעלה ".. לא ידעתי שלמגדל יש גם " למטה ".. יורדים במדרגות, ונגלה לפני עולם ומלואו מתחת לאדמה. פקחים מתרוצצים,טייסים מתרוצצים, כולם עם מפות שונות בידם. מכשירים אין סוף, המולה שנשתתקה באחת ברגע שהבחינו ב ש. "כבד" אמור לנחות בעוד כמחצית השעה. הוחלט שזה השדה המתאים ביותר לנחיתתו בתנאי מזג אויר ששררו אז. לכבד יש בעית חשמל. . לכבד כמעט אין מכשירים תקינים,שעובדים.. הכבד צריך לנחות ע"פ הוראות מדוייקות שיועברו אליו בקשר.. אין לו מכשירים.. יש לו קשר, ערפל,ומטוס גדול מאד מאד להנחית... כולם בלחץ.. ואז היא נכנסה... בקול שקט, בטוח וסמכותי הרגיעה את כולם. התעדכנה בפרטים ולקחה פיקוד. שהטייס "העיוור" שמע את קולה הנעים של ת. קצינת המגדל בקשר. הוא אמר. "עכשיו אני יודע שהנחיתה תהיה מוצלחת" כמו תזמורת שלמה. ות. עמדה שם מנצחת על כולם. מקבלת מידעים ועידכונים שונים, ומנחה את " הטייס העיוור " מייל אחר מייל, שמה אותו על הנתיב. מוודא שהוא אכן בגובה הנכון.. עושה הכל בנחת ובקור רוח.. מחיאות כפיים סוערות בישרו לנו שהכבד נחת במדוייק וכראוי. אז.. לראשונה בחיי הבנתי את ההבדל בין מקצוען אמיתי, לבין עוד אחד שהוא טוב בעבודתו.. ויש הבדל.. ערימות של גברים עמוסי ידע, אגו, בטחון עצמי.. והנה.. בחורה ( בלונדינית.. תתפלאו..)אחת בין כולם.. בנונלשאנט, שמה את כולם הצידה, נוטלת פיקוד. ועושה עבודה סופר מקצועית. מאז..( קצת יותר מ 20 שנה חלפו ) יש לי פינה חמה בלב לפקחי/בקרי טיסה. אז תודה לך עינת ודן או מי שלותהיי. שבעקבות הנאתי מקריאת דברייך נזכרתי בחוויות שונות שעברתי בשרותי הצבאי מקווה שתמשיכי להעשיר אותנו בצורה הזו הנהדרת. איזו תמונה אוכל להקדיש לך? נו כמובן של מגדל פיקוח. מצטער שהתמונה לא " אמנותית" אבל איך אני יכול לחתום ללא תמונה.. יישר כח.
 
אלי, תודה ../images/Emo140.gif ../images/Emo9.gif

הפרטים בכרטיס האישי שלי אכן נכונים... ולא כתוב בכרטיס האישי אבל בלונדינית אני ממש ממש לא
אני שמחה שאתה נהנה לקרוא, גם אני נהנית בימים האחרונים להזכר במונחים, כללים ושאר ירקות שהתעסקתי בהם לפני 10 שנים. תשומת הלב שלך חיממה את ליבי (במיוחד התמונה שהקדשת לי - אחלה תמונה! מגדלים עושים לי את זה אפילו יותר ממטוסים
). ועל התקלות האלו והנחיתות הבלתי מתוכננות באישון לילה ועוד בגישת מכשירים היינו חיים פעם (לחשוב שאנחנו נהננו וחיכינו לתקלות אצל הטייסים המסכנים...).
 
הערות אחרונות

הרשיון שקיבלת הוא שורש הבעיה. לא יתכן שפקח ינהל טיסה של מטוס ארקיע עם מאה אנשים, כאשר ההדרכה שעבר לא עונה על הדרישות שרש"ת הגדירה לפקח. אלו דרישות שמבוססות על הסכמים בינלאומיים שישראל חתומה עליהם. מה עושה רש"ת/ח"א/מת"א - עושים "קומבינה" עיוני "רשיון מיוחד"...כמו שקיבלת. אבל את בעצמך אומרת שזאת בדיחה. כשאת כותבת "לפקחים הצבאיים אסור לפקח על תעבורה אזרחית "רגילה" בשדה של רש"ת בגלל שהם אינם מוסמכים לכך." את בדיוק מודה שפקח צבאי עם הכשרה כמו שלך לא למד מספיק בכדי לפקח על מטוס ארקיע - אז מדוע הוא עושה זאת בפלוטו, או בכל זמן/מקום? אסור זה אסור...לא? איפה ה COMMON SENSE? אני כמובן מכיר את כל המערכת מטיסות (והרבה) - בפועל בפלוטו יושב בקר צבאי בלבד (להבדיל מהתחנת המכ"מ הפיזית הכוללת את קונטרול ת"א), ובפועל הוא מנהל את טיסת ארקיע. וזה רע מאד. לגבי שטח צבאי אני מדגיש שוב: הוא חייב להופיע במפה האזרחית כ"סגור" או משהו דומה, אחרת הוא אזרחי. ואכן הנוטאמים הם בכדי לאפשר לצבא להשתמש בשטח. אין לי בעיה עם זה - להיפך. זה רק מראה שלרש"ת יש את כל המידע מה פתוח ומה סגור ולכן היא יכולה ביום שבת בבוקר לאשר לי מרשה, אם רצתה. תראי, אני לא חושב שאת מבינה את הבעיה של מרשים חריגים בסוף שבוע, מאחר ואת לא טסה. אם היית טסה באופן קבוע היית רואה שלא תמיד רוצים לתכנן שלושה ימים מראש (למשל בגלל מז"א). בפועל את צריכה להבין מה יש בשטח: א. בשישבת אין שום טיסה של ח"א בשום אזור (בסופשבוע רגיל) ב. השמים "ריקים" ג. יש הרבה טייסים אזרחיים יחסית ד. כולם טסים ב"נתיבים" במקום לתור באופן חופשי את הארץ בגלל המגבלות ה. אין למגבלות שום הצדקה כי אם רש"ת היתה עושה מאמץ היא יכלה לתת שירות הרבה יותר טוב בלי שום פגיעה בח"א. את כל זה אפשר וצריך לתקן, ואפשר לעשות זאת או בבג"צ או עם 50 טייסים אמיצים שיכניסו מספיק "בלגן" למערכת, שהיא תרצה להשתנות בעצמה.
 
למעלה