יכול להיות שרכיבה על אופניים גורמת לכאבי גב?

תומאס

New member
יכול להיות שרכיבה על אופניים גורמת לכאבי גב?

ידידה שלי, בחורה בת 30, בריאה, התחילה לרכב על אופניים מקצועיות, שעה ביום בשבילים סלולים בפארק. מאז עברו כשלושה שבועות ובימים האחרונים התחילו לה כאבי גב תחתון. האופניים טובות והיא רוכבת עליהם כמו שהסבירו בחנות האופניים (חנות מקצועית). יכול להיות שיש קשר או שזה סתם במקרה? מה השלב הבא המומלץ לאבחון וטיפול? רופא אורתופד? צילום רנטגן? עיסוי להרגעת הכאב?
 

0 אור 0

New member
בודאי שיכול להיות

כל עיסוק בספורט חייב להיות מלווה בהכנה מתאימה של השרירים - כולל חימום לפני הרכיבה, מתיחות ושחרור לאחריה, כולל גם אימון שמפעיל את השרירים הנגדיים לאיזון מה שקורה בזמן הרכיבה. אני ממליצה על בדיקה שיכולה להיות אצל אורתופד, מעסה רפואי, פיזיותרפיסט טוב - רק כדי לוודא אם הדורם הוא בשרירים או במשהו אחר. במידה שזה השרירים - אפשר להיעזר גם בעיסויים (אפילו רצוי) אבל העבודה העיקרית היא בתנועתיות ובאימון הנכון שציינתי בהתחלה.
 

עוז46

New member
ואפשר להוסיף

ישנו פורום לרוכבי אופנים. כדאי להיכנס לשאול שם איך ? מתי? וכמה? ובוקר מקסים לכולנו
 

צביקה ה

New member
היא רוכבת כביש או שטח?

האם הכאב קבוע? האם הוא חולף בזמן הפעילות? האם הוא מתגבר בזמן הפעילות? באיזה מקום בדיוק? סימטרי? רק בצד אחד? האם יש הקרנה של הכאב? האם בימים האחרונים היא ניסתה משהו חדש? העלתה את עצימות האימון? צריך לדעת יותר פרטים. 3 דברים: האחד הוא שלמרות שכתבת חנות אופניים מיקצועית, צריך לבדוק שהם באמת מכרו לה את האפניים המתאימות וכיוונו לה אותם כמו שצריך. זו לא תורה מסיני רק שמעט מאוד באמת מתייחסים אליה ועושים אותה כמו שצריך, בעיקר אם אתה לא יודע לדרוש. יש מחשבון נהדר באתר - http://www.wrenchscience.com/default.aspx . תבחר את סוג האופניים המדוברות ובאופציה fit system (אופציה שדורשת רישום מהיר ולא מחייב) תמצא הדרכה מלאה ומצולמת איך למדוד את הידידה ותקבל את המידות המדויקות לאופנים המבוקשות. למעט גודל שילדה ואורך הסטם (בתקווה שמכרו לה את הגודל הנכון), כל שאר הפרמטרים ניתנים לכיונון. כיונון לא נכון יגרום לכאבי גב בגלל עומס או בגלל פידול לא נכון. דבר שני, בעיקר אם מדובר ברכיבת שטח, צריך לקחת בחשבון שהקפיצות לא ממש מיטיבות עם הגב. שוב לא ציינת איזה סוג אופניים אבל ברכיבה יכולות לבוא לידי ביטוי בעיות שונות ומשונות מעמוד השידרה שלא היו מודעים לזה קודם. דבר שלישי, צריך לקחת בחשבון שישנם שרירים שלוקחים חלק ברכיבה שקשורים לגב. בהחלט יכול להיות שהפעילות עצמה כיווצה שרירים שגרמו לכאבי הגב. אבל באמת צריך לדעת יותר על הכאב עצמו בשביל לענות לך.
 

תומאס

New member
טוב אז בהמשך לשאלות יש לי כמה הבהרות

ראשית המון תודה על התשובה המפורטת מאוד והעניינית ותודה גם על הלינק. 1. האופניים הם אופני הרים אבל מהיום הראשון ועד עכשיו (כחודש) הרכיבה (בתדירות של כחמש פעמים בשבוע כל פעם כשעה) היא אך ורק בשבילים סלולים בפארק. 2. הכאב התחיל יום או יומיים לאחר הרכיבה הראשונה או השנייה. 3. הכאב קבוע, לא חולף וגם לא מתגבר בזמן מנוחה או פעילות. 4. הכאב הוא במרכז הגב התחתון. אין הקרנה של הכאב לאיברים או אזורים אחרים. 5. מהפעם הראשונה ועד היום, הרכיבה היא באותם מסלולים ולמשך אותו פרק זמן פחות או יותר (בין שעה לשעה וחצי). 6. לגבי החנות והתאמת האופניים - החנות מוכרת, ותיקה ומקצועית והם בפירוש שאלו מה הגובה שלה והרכיבו במיוחד אופניים שמתאימות למידה שלה (בתצוגה היו במידה לא מתאימה). אז אני סומך עליהם. 7. לגבי כוונון המושב - הוא מכוון כמו שאומרים, ככה שבישיבה קצות כפות הרגליים בקושי נוגעות ברצפה כך שבזמן רכיבה הברך מתיישרת עד הסוף. יכול להיות שזה באמת רק התכווצות שרירים קלה וזה יעבור. אם לא אז היא תצטרך ללכת לבדוק את זה אצל גורם רפואי כלשהו.
 

עוז46

New member
ואתמול נפלה עלי קבוצת רוכבי אופניים

ונכון שיש בעיות הקשורות לרכיבה, אבל, צריך לקחת בחשבון טוב טוב את עיסוק הרוכב. גם הפרנסה וגם ביום יום. אם יושב כל היום מול המחשב אז בנוסף צפוי למצוא הפתעות מכל מיני כיוונים לא רצויים. ואם עובד בעמידה, הסיפור קצת שונה, שזה הרבה שונה. אז לאחר שהתלונן על מרכז השחמות בנקודה שם למעלה, שאלתי אותו איך הוא נושם בכלל.התשובה הייתה שקצת קשה לו לישון מעל 3 שעות עקב קשיי נשימה, ואיך אני יודע? לחיצונת קטנטונת "במסור התחתון" מגלה את עומק הבעיה וחומרתה. ובכלל כאבי הגב שלו במרכז הגב באים מישיבה מרובה וקיצור(עד לכיפוף הגב,) של האיליאק פסאוס ושוט'. במובן מאמץ חד פעמי על אופניים הגביר את כל התחושות בשרירים הקצרים ממילא.
 
../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif

כבר יומיים שאני מסתכל על הדיון הזה ורוצה להגיד משהו אבל כל פעם משהו אחר מסיח את דעתי. מה שרציתי להגיד גם אני זה בדיוק מה שאמרת עכשיו עוזי. הבחור שאל האם אופניים יכולים לגרום לכאב גב. התשובה הכי "גלובאלית" שאפשר לענות לשאלה כזאת היא "כן בהחלט!". גם אלף דברים אחרים יכולים להכאיב לך בגב אם הגב שלך במצב לא טוב מלכתחילה, ואצל אחוז גבוה מאוד מהאנשים הוא לא... אז כמובן שצריך לבדוק בראש ובראשונה את טכניקת הרכיבה, האופניים עצמם , ותדירות\עצימות השימוש בהתאם לכושר. אבל אם הכאב נמשך גם אחרי שטופלו כל אלה - כאבי הגב היו מופיעים גם בלי הרכיבה באיזשהו שלב כי ככל הנראה שיש בעיית יציבה ואיזון שרירי. אז התשובה הכי נכונה לדעתי לשאלה המקורית היא - "זה לא משנה". כל עוד לא בוצעה פעילות אגרסיבית בתנוחה ממש לא טובה - הכי נכון יהיה לקחת את כאבי הגב שנוצרו ברכיבה כ"קריאה לסדר". משהו בגב לא בסדר וצריך לבדוק את זה עכשיו, לא אחרי פריצת הדיסק. סתם להפסיק לרכב ולהמשיך הלאה בחיים זה לא רעיון טוב...
 

תומאס

New member
טוב אז נחכה עוד קצת ונראה אם הכאבים נעלמים

ואז אולי זו פשוט התכווצות שרירים, ואם הם יימשכו אז זה באמת דורש בדיקה יסודית ומעמיקה. אגב - אם כבר מדברים - מה התפיסה הרווחת היום בתחום העיסוי לגבי הדברים הבאים: 1. אצל רוב בני ה אדם יש משהו לא בסדר בגוף בשלב מסויים ולכן מומלץ למי שמרגיש "משהו" שיילך לעיסוי? 2. עיסוי תמיד טוב גם לאדם שבריא לחלוטין ואין לו שום בעיה? 3. גם לאדם בריא וגם לאדם שהייתה לו בעיה כלשהי והיא טופלה בעיסוי, מומלץ להגיע אחת לכמה זמן לעיסוי לטיפול שוטף בתחזוקת הגוף?
 
למעלה