ילד בן ארבע

רIני29

New member
ילד בן ארבע

שלום,
בני האמצעי בן ארבע. מעליו אחות גדול ואחת קטן ממנו
הוא ילד מאוד רגיש ומופנם
התחיל השנה גן עירייה. בגן נראה שהוא מפחד להתקרב לילדים אחרים. בעיקר מחפש לשחק לבד (עברו רק יומיים אבל כך היה גם שנה שעברה בגן הקודם) לוקח לו המון זמן להיפתח להרגיש בנוח ולהכיר ילדים
מה אפשר לעשות כדי לעזור לו? האם יש חוגים מומלצים שמשפרים את הביטחון העצמי? (רשמתי אותו לג'ודו לבקשתו)
בעיה נוספת היא שהוא מאוד רגיש ללכלוך ובכלל יש דברים ממש קטנים שגורמים לו להתפרצות לא פרופורציונלית. לדוגמא אם במהלך הארוחה נשפך עליו מים זה ישר בכי וצרחות כאילו הגיע סוף העולם. איך לנהוג במקרים כאלו?
תודה
 

smile li

New member
ילד רגיש

שלום רוני,

פעמים רבות מדובר באישיות של הילד. כמו שיש ילדים שהם מוחצנים ושובבים, יש ילדים שהם יותר שקטים ומופנמים. כל עוד לא מדובר בתופעה מטרידה שגורמת לילד להיות דחוי חברתית וחריג וכל עוד לילד זה לא יפריע, אין כל צורך בשינוי המצב. אם לוקח לילד להסתגל למסגרת חדשה והוא צריך מעט זמן להתאקלם - זה בסדר גמור. לעומת זאת, אם במשך תקופה ארוכה הוא מתבודד ועצוב, זה כבר דורש טיפול.

רשמת אותו לג'ודו - זה מעולה ובמיוחד שהוא היוזם. ג'ודו הוא ענף ספורט שגם תורם למוטוריקה, לקואורדינציה, לזריזות ולבטחון העצמי. בנוסף הוא תורם רבות לילדים שיש להם רגישות חושית גבוהה, שזה ככל הנראה המצב של בנך: ילדים עם היפרסנסטיביות שמתבטאת ברגישות גבוהה למגע, לעיתים גם לרעשים, לתנועות מסוימות במרחב, ריחות וכו', מאוד סובלים מדברים מטרידים כמו מגע של מים (במיוחד אם זה קורה בהפתעה ולא מתכונן כמו במצב של מקלחת), מגע של חול, אפילו ליטוף בשיער ודברים רבים ונוספים. ילדים כאלה מגיבים באופן קיצוני למצבים אלו - עלולים לבכות, לצעוק, להתרחק, אפילו להגיב באלימות. בגיל ארבע ילד עדיין לא יודע לווסת את הרגשות והתסכול שלו ולהגיב באופן מותאם ומקובל חברתית. המטרד שבעיניך נראה מוגזם, נחווה על ידו ככואב/חזק וכך הוא מגיב.
במידה וזו אכן הבעיה, הטיפול נעשה על ידי מרפאות בעיסוק במסגרת קופ"ח או באופן פרטי. חלק מהטיפול המוצע הוא ספורט שעוזר לווסת (להרגיע) את מערכת העצבים ואת החישה.

אז איך את יכולה לנהוג במקרים כאלו? קודם כל להבין שקשה לו, אבל גם להציע דרכי תגובה אחרות (למשל, במקום לצעוק, לעבור מקום ישיבה). במצבים שאינם פתאומיים, כדאי להכין אותו מראש; כשהוא מגיב בצורה הולמת - לחזק אותו ולהחמיא לו על כך; אם התחברת למה שכתבתי ונראה לך שזו עלולה להיות הבעיה, לפנות למרפאה בעיסוק.
אשמח לעזור בהכוונה ומענה על שאלות נוספות.
שנת לימודים פורייה ומוצלחת!
 
למעלה