יש לי שאלה ואני אשאל אותה בפשטות

יש לי שאלה ואני אשאל אותה בפשטות

האם היו איי פעם מחקרים שמסקנותיהם חד משמעיות לגבי מה יוצר טרנסקסואליזם ? איך קורא שאם נולד ולא מרוצה מהאנטומיה הזכרית או נקבית של גופו? האם זו בעיה מולדת? משהו שמתרחש בהריון עצמו? היש קשר להשפעות חברתיות? והאם המשפט "אני זה מה שהחברה רואה אותי" נכון לגבי טרנסקסואליזם? אשמח לקבל הסבר בתודה מראש: רחל
 
תשובה פשוטה לשאלה פשוטה

אין כל אפשרות שמחקר כלשהוא יגלה אי-פעם מה ה"סיבות" לטרנסקסואליות. עצם הצגת השאלה נגוע בהתניות תרבותיות רבות מספור. טרנסקסואליות קשורה בזהות מגדר, שהיא כשלעצמה קונסטרוקציה תרבותית מובהקת. כששואלים "מה גורם לטרנסקסואליות", זה מניח שקיימת תופעה שאינה מצריכה מחקר, שנובעת מהדרך שבה אלוהים ברא את העולם. תופעה זו היא זהות המגדר הנורמטיבית. כדי להבהיר זאת, שאלי את עצמך מדוע אין איש בודק מה הסיבה לכך שיש אנשים שאינם טרנסקסואלים? רק הטרנסקסואליות ראויה למחקר? אופיה של כל התניה תרבותית נחשף על ידי בחינת הנחות היסוד העומדות בבסיס השאלות הנשאלות. לדוגמה, את שואלת "איך קורא שאדם לא מרוצה מהאנטומיה הזכרית או הנקבית של גופו". נחמד. ומי אמר לך שאדם "צריך" להיות "מרוצה" כפי שאת מגדירה זאת, מן האנטומיה שלו? ההנחה שלך, לפיה יש קשר דטרמיניסטי בין צורת הגוף וזהות המגדר, אינה נסמכת על עובדות מן המציאות הפיזיקלית של העולם, אלא על הנחות שלך, שהן תלוית הקשר תרבותי. כדאי שתבדקי קודם את תקפותן של ההנחות האלה,לפני שאת ניגשת לבדוק את הטרנסקסואליות. כאמור, עצם הצגת השאלה כבר מהווה קביעה מראש של תוצאת הדיון. את קובעת בלי משים שמדובר ב"בעיה", ואחר כך את שואלת מה גורם לבעיה. ואולי הבעיה היא התפיסה הנורמטיבית הסוגרת את האנשים בתוך תבנית דיכוטומיות של זהות? מדוע אינך שואלת זאת? מרגע שמגדירים את הטרנסקסואליות כבעיה, כי אז צריך "לטפל" בה, לפקח על הטרנסקסואלים, לבחון כיצד "פותרים" את ה"בעיה". אלא שטרנסקסואליות איננה בעיה. טרנסקסואלים הם אנשים שיש להם בעיה, אבל הבעיה הזאת היא גישתה הסגורה, הבלתי סובלנית והמתנשאת של החברה הנורמטיבית. בתרבות פתוחה יותר, ה"בעיה" לא הייתה קיימת. הנסיונות להתחקות אחרי ה"סיבות" ל"בעיה" הטרנסקסואלית נעוצות בתאוריות על מיניות וזהות מגדר שהיו רווחות במאה ה-19,ושהיו בעצמן תוצאה של שינויים חברתיים ותרבותיים שהתרחשו בעידן המודרני באירופה ובאמריקה. תאוריות אלה נבעו מהצורך לבצר ולשמר חלוקה דיכוטומית ברורה ומובחנת בין שני המגדרים, תוך הגנה על המיניות ההטרוסקסואלית. המחקר על טרנסקסואליות הציב לעצמו מטרה לגלות את הסיבות לתופעה, על מנת לפקח עליה ולמנוע את התפשטותה. זה קורה עד עצם היום הזה. במקום לשאול מה הסיבות לטרנסקסואליות, בואי אציע לך מודל אחר: נגיד שלטרנסקסואליות אין סיבות, שהיא פשוט עניין של העדפה אישית, בדיוק כפי שלא מחפשים את ה"סיבות" לכך שאדם מעדיף גלידת שוקולד על פני גלידת וניל. אדם אחד מעדיף להציג עצמו כגבר, אחר - כאישה, אחר - באמצע, אחר - פעם כך ופעם כך. למי זה צריך להפריע? איזה נזק נגרם מכך? תשובה: זה מאיים לפגוע בחרדות של החברה הנורמטיבית, המדחיקה את המיניות והחוששת מכל דבר שיערער את תחושת הסדר והיציבות בעולם שלה. הבעיה, אם כך, איננה הטרנסקסואליות, אלא החברה הנורמטיבית והפחדים שלה. אותם צריך לחקור, לא את הטרנסקסואלים. טרנסקסואליות היא בעיה רק מפני שיש אנשים המוכנים לראות אותה בתור שכזאת. בעולם יותר פתוח, אמיץ וסובלני, טרנסקסואליות יכולה להיות תופעה מקובלת, כפי שמוכח מהמחקר ההיסטורי המראה שהיו חברות רבות בעולם שבהן הייתה קיימת פתיחות וסובלנות כלפי מי שהעדיפו לא ללכת בתלם של תבניות המגדר המקובלות. נורה
 
נורה, לא התכוונתי להציג

טרנסקסואליזם כבעיה כלל וכלל לא אני בעד האנשים המתאימים את מינם לתחושות שלהם יש בי הערצה לטרנסקסואלים בשביל להתחיל בתהליך של התאמת המין לתחושה הקיימת דרוש אומץ, תעוזה ויכולת להסתיר את היותך מובך מה שסקרן אותי זה למה באמת זאת תופעה כה נדירה איך זה שאדם נולד והוא לא מרגיש נוח עם התפקיד שניתן בידיו
 

Freeda

New member
פאראדוקס

מתת הוא בעיה, במקרים רבים. אינטליגנציה היא בעיה - קשה לסבול טפשים, וקשה להם לסבול אותך מתת הטרנסג´נדר - GENDER GIFTED - הוא בעיה - לחברה, לאלה שניחנו בתכונה המיוחדת ומנסים להתקיים בחברה ה"רגילה" - אפילו שאין דבר כזה "רגילה" אחרי ש"פתרנו" את בעיית "הבעיה" אפשר לזוז קדימה. יש מחקרים פתולוגיים המראים כי מוחן של טרנססקסואליות זהה במבנהו הנוירו-אנטומי למוחן של נשים, השונה מהותית במבנהו ממוחם של גברים. יש סברה שזהו תנאי הכרחי או תנאי מקדים לטרנססקסואליות. בוודא שאיננו תנאי מספיק, שכן רוב רובן/ם של הטרנססקסואליות/ים בכוח אינם מממשים/ות את נתוניהם אלא גוזרים/ות על עצמם/ן חיים "נורמטיביים", מן הסתם במחיר כבד של יגון. וכל השאר כבר נאמר בשיר "לא קלה היא לא קלה דרכנו" חיוכים פאראדוקסליים FREEDA
 
למיטב ידיעתי

הורמונים משנים את מבנה המוח כך שהתאוריה של מוח נקבי או זכרי בגוף זכרי או נקבי נשמעת לי מגוחכת פשוט מעניין אותו לדעת מה מניע אדם לשנות את מינו מה גורם לו להגיד:"לא טוב לי ככה"
 

Freeda

New member
מיטב הידיעה שגוי

המחקר הנ"ל - קראי בפירוט ב IJT - בדק ושלל את ההשערה שהורמונים משנים את מבנה המוח. נבדקו זכרים שקיבלו מינון גבוה של הורמונים לתקופה ארוכה כטיפול נגד סרטן, ומבנה המוח שלהם היה זכרי לחלוטין. כך גם אצל הומוסקסואלים, ממצא ששלל את ההשערה שיש קשר בין זהות מינית ונטיה מינית. הבעיה במחקרים מסוג זה היא שכדי לקבל אישוש סטטיסטי מהימן לממצאים צריך המון טרנסיות שהתפגרו. קצת סבלנות יקירתי. ואשר לעניין המגוכחות - זה כבר עניין של גישה תרבותית ואין לו שייכות לרצון ללמוד, לחקור ולהבין את התופעה המרתקת. אבל היות שאנו גם בצוות המחקר וגם עכבריות המעבדה - הגיחוך בהחלט מפריע להתרכז. חיוכים נטולי גיחוך FREEDA
 

Michelle VioLeT

New member
לא רק זה..

גם בניסיונות להחזיר טרנסקסואלים ל"מוטב" בעזרת רמות גבוהות של טסטסרון ראו שלא חל שום שינוי במצבם.. כנ"ל לגבי הומוסקסואלים היתה טענה שהומוסקסואליות נובעת מהעדר טסטסטרון, גם לאחר טיפול ממושך בטסטסטרון נטיותיהם לא השתנו ולהף היצר והדחף המיני שלהם הלך והתגבר כך שהטענה שלך שהורמונים אינם משנים את מבנה המוח היא המגוחכת.. פרידה, נורה אתן איתי?
 

Michelle VioLeT

New member
טעות בניסוח..הינה אותה הודעה בשנית.

לא רק זה.. גם בניסיונות להחזיר טרנסקסואלים ל"מוטב" בעזרת נטילת טסטסטרון בכמות גבוהה ראו שלא חל כל שינוי במצבם.. היתה גם טענה בעבר שהומוסקסואליות נוצרת עקב העדר טסטסטרון וגם בניסיונות להחזיר הומוסקסואלים ל"מוטב" בעזרת נטילת טסטסטרון ראו שנטיותיהם לא משתנות אלא להפך היצר והדחף הממני שלהם התגבר כך שהטענה שלך רחל שהורמונים משנים את מבנה המוח היא די מגוחכת כי אחרי הכל טרנסקסואלים רוצים לשנות את מינם ולחיות במגדר השני עוד לפני נטילית ההורמונים הם נוטלים את ההורמונים לא בשביל לשנות את מוחם אלא בכדי לשנות ולעצב מחדש את גופם בכדי שירגישו נוח יותר. כמו שאמרת את בעצמך הם רוצים להתאים את גופם ואת התפקוד החברתי שלהם לתחושה שלהם..
 
נגד הסברים מדעיים

ההודעה הזו השתרבבה לשרשרת הלא נכונה. יש קושי אפיסטמולוגי מהותי (כלומר קושי הקשור בעצם האפשרות לדעת משהו) בנסיון להבהיר את שאלת ה"סיבה" לטרנסקסואליות. ראשית, המדע אינו "מוכיח" דברים. המדע מעלה תאוריות, המבוססות על פרדיגמות, ומנסה לאשש או להפריך אותן. כלומר, מסקנותיהם של מחקרים מדעיים נתונות בהכרח לפירושים והן מושפעות ממבנים אידיאולוגיים העומדים בבסיס תפיסת העולם של המדענים. לכן מן הנמנע ש"יוכיחו" אי פעם משהו בקשר למקור הטרנסקסואליות כמו שאפשרת להוכיח את משפט פיתגורס. שנית, ההנחה שטרנסקסואליות ניתנת בכלל למחקר על ידי מדעי הטבע טעונה הוכחה כשלעצמה, אלא שאיש אינו דואג להוכחה הזאת, ורבים ממי שהיו צריכים להיות מעוניינים בכך, כלומר הטרנסקסואלים עצמם, משתתפים בחדווה בפסטיבל המדעיות, והכל בגלל שכמה חוקרים הולנדים ביצעו איזה ניסוי שאפשר לפרש אותו, לשם שינוי, לטובתנו. אישית, בניגוד לרבים אינני מחזיקה מהמחקר המפורסם של גורן, ז´ו ואחרים, שנערך בהולנד ב-1995 ושבדק בין היתר את איזור ה-BSTc שבגזע המוח אצל קבוצה שכללה שש נשים טרנסקסואליות. בכלל, הנסיון להסביר שאלה חברתית ותרבותית באמצעות מחקר ביולוגי נראה לי מופרך ומסוכן מיסודו. זו בדיוק הסיבה מדוע יש להתנגד לכך שהחברה מפקידה בידי רופאים, פסיכיאטרים ופסיכולוגים את ההשגחה והשליטה על הטרנסקסואלים. טרנסקסואליות היא שאלה חברתית, תרבותית ופוליטית. היא איננה כלל, אני חוזרת, היא איננה כלל, שאלה רפואית או "מדעית". אני מתנגדת עקרונית לכל נסיון לערב "מדע" בטרנסקסואליות, ולכן לא מעניין אותי אם יש לי בגזע המוח תמונה של הבתולה הקדושה במקום חותמת הכשר של בד"ץ, או שמא ההורמונים שלי התערבבו בקוקה קולה כשהייתי דגיג קטון בבטן של אמא. ממש לא בראש שלי, והייתי מציעה לכל מי שעניינם של הטרנסקסואלים יקר להם, שיירדו מהעץ הזה. ישנן שתי סיבות טובות לברוח כמה שיותר מהר מעץ הדעת המדעי. ראשית, כי כאמור את מאבקם של הטרנסקסואלים לקבלת לגיטימציה ולמען זכותם לחיות חיים נורמליים יש לנהל בזירה הפוליטית, החברתית, ההסברתית והמוסרית. טרנסקסואליות נוגעת לשאלות של זכויות אדם, הגדרה עצמית והחופש לבחור. מעניין את סבתי המנוחה מה גילו באקספרימנט זה או אחר, כי אני כמו שאני לא בגלל מחקרים מדעיים, אלא כי זאת זהותי וזאת מהותי, ועם זה אני צריכה לחיות. הסיבה השניה מדוע כדאי לברוח מעץ המדע כמה שיותר מהר היא, שמרגע שאני קושרת את גורלי לממצאי המדע כביכול, אני מסתכנת גם באפשרות שתתגלה "הוכחה" לכך שטרנסקסואליות **לא** נגרמת עקב חוסר איזון הורמונלי בתקופה קריטית בהריון, או שיגלו שמוחן של טרנסקסואליות **אינו** שונה מזה של אנשים אחרים, או שימצאו פתאום הסבר מדעי אחר שיאפשר סוף סוף לכלוא את כל הטרנסקסואלים בבית הסוהר. עד שנות החמישים היה מקובל, בשם המדע, לטפל בטרנסקוסאלים בהלם חשמלי. בשם אותו המדע מפקידים בידיהם של רופאים, פסיכיאטרים ופסיכולוגים נבערים ומלאי דעות קדומות את גורלם של טרנסקסואלים, נותנים להם להחליט האם יינתן להם טיפול, האם יקבלו הורמונים והאם ינותחו. החיפוש אחר הסיבות לטרנסקסואליות הוא חלק מאותו נסיון פיקוח ושליטה על מי שזהות המגדר שלו מאיימת על התבניות הנורמטיביות. עם כל הכבוד - אינני מעוניינת לא בעוקצו של המדע ולא בדובשו. מאז סוף המאה התשע עשרה משמש המדע מכשיר לדיכויים ורדיפתם של הטרנסקסואלים. מדענים המציאו תאוריות חסרות כל בסיס אמפירי, והכניסו אותנו לתוך כלוב סגור של מופרעים וחולי נפש, בלי לתת כלל את הדעת לסבל ולהשפלה שהם גורמים. מי שמתלהבים מניסוי מסכן אחד שהראה כמה נוירונים חסרים אצל שש נשים טרנסקסואליות (בעצם, עד היום הזה לא ידוע מה המשמעות המדוייקת של הממצא הזה, ובכל אופן הוא בוודאי לא "הוכיח" שום דבר בקשר ל"סיבות" לטרנסקסואליות) שוכחים שהנזק והסבל הגדולים ביותר שנגרמו לטרנסקסואלים לא באו מידיהם של בריונים ברחובות, אלא מאנשי מדע מכובדים, שהעלו ללא כל בושה תאוריות מצוצות מן האצבע, יישמו שיטות טיפול בלתי אנושיות, הפעילו מניפולציות מבישות, מנעו מזור ממי שהיו זקוקים לו נואשות, וקידמו את הקריירות שלהם על חשבון בני אדם שכל חטאם היה שזהות המגדר שלהם שונה מהמקובל, והכל בשם המדע הצרוף. מי ערב לי שהתגלית המדעית הבאה תציל אותנו מכל זה? נורה
 

Michelle VioLeT

New member
את כל כך צודקת, מה שאותי הכי

(אם כך הנה תגובתי בשנית..) מפחיד זה שפתאום, משום מקום, מדענים(וזה גם לא הכי מעניין אותי מהיכן) יבואו עם תאוריה כזאת שניתן לטפל ולהחזיר טרנסקסואלים ל"מוטב" בעזרת השתלת מוח חדש ויבצעו אלפי ניתוחי מוח שספק אם כל אותם אנשים אשר נכנסו לחדר הניתוח כדי להינתח יצאו חיים או במצב צלול ושפוי, (הרי טרנסקסואל במצב משותק ונכה הוא בריא יותר ומאושר יותר מטרנסקסואל אשר מימש את עצמו וחי את חיו כמו שתמיד יחל..) הרי עצם זה שטרנסקסואליות נמצאת בספר המחלות הנפשיות היא כתוצאה מהבניה חברתית"הרי כל מי שנולד זכר\נקבה גם ירגיש נוח בגופו וירצה לתפקד במגדר התואם" הרי עצם זה שחושבים שטרנסקסואליות היא הפרעה נפשית נובעת מהמחשבה שכל הנולד זכר\נקבה גם יתפקד כגבר\אישה וזוהי הרי טענה שרחוקה מלהיות מציאותית.. ואת צודקת אני מסכימה איתך במיליון האחוזים כי אם נהפוך לקורבנות המשועובדים של ה"מדע" יראו אותנו כל שני וחמישי באור אחר לפי ההשקפה הקיימת. הרי אותו "מדע" שמוכיח כיביכול תופעות הוא מבוסס על הבניות חברתיות ותרבותיות
 

Freeda

New member
בין חשש לכפירה

מדענים שגו בעבר, שוגים לא אחת בהווה, וישגו בעתיד. מכאן חובת הזהירות. בין זה לבין כפירה ביכולת המדע להעניק הסברים לתופעות טבע, לאששם, ולהיעזר בהם ליצירת חיים טובים יותר לכולם - יש מרחק לא קטן, בלשון המעטה. גישתך, נורה, מתעלמת מקבוצה חשובה ופעילה של מדעניות טרנססקסואליות - רופאות, מנתחות, פסיכולוגיות, מתמטיקאיות, פילוסופיות, ועוד, ומספרן הולך וגדל מיום ליום. וכולן כולל אני שותפות לחששותייך, לתסכולייך, לחשדותייך בכל תיאוריה מדעית על גורמי הטרנססקסואליות. וכולן שייכות במקביל הן לקהילה הטרנססקסואלית והן לקהילה המאמינה שהמדע הינו הכלי הנכון ללמוד תופעות טבע. הישארי חשדנית וזהירה כי כך תימנעי מליפול בפח של אלה הטוענים שהם יודעים הכל, ובודאות. רק אחת אייעץ - ראוי להיזהר מהשלכת כל המדע לפח האשפה, גם אם תמצאי תומכות לגישה זאת. אנא היזהרי במיוחד כנציגת הקהילה, כי הרושם הנוצר איננו קביל על הרבה בחברה הסובבת אותנו. והרוב עדיין מנסה להיות קביל ע"י החברה. חיבוקים FREEDA
 

Eden Arazi

New member
תומכת , מאד

כבת לקהילה המדעית , אני לא יכולה להבין איך את , נורה, מזלזלת כך במדע. איך בגלל החשש שתוצאות מחקר כלשהו עלולות להתפרש כפגיעה בנושא הטרנסקסואליות, היקר לכולנו, את מבקשת בכלל לא לחקור. לא לשאול את השאלה הכל כך בסיסית -למה?. הנקודה לדעתי היא לא השאלות ולא המחקר הנובע מהן , אלא הפירוש שניתן לתוצאות המחקר והמסקנות המוסקות ממנו. צריך להלחם במסקנות הקוראות לפעולה שעלולה לפגוע בנו לא להלחם בחקר הסיבות. חקר סיבתו של משהו אינה אומרת שהוא "חריג" או "סוטה מהנורמה". האם חקר הסיבות להווצרות כוכבים או חקר הפעולה של אנזים המשתתף בתהליך כלשהוא הן בגלל שהתופעות נחשבות חריגות? - לא - לדעתי - אלא בגלל שהן תופעות מעניינות שהן מעוררות את הסקרנות, או, כמו שאמר ההוא שנשאל למה הוא טיפס על האברסט - כי הן שם. התופעות קיימות, הסקרנות באשר לסיבתן, קיימת ואי אפשר למנוע את חקירת התופעות. אפשר ורצוי להתווכח עם מסקנות המחקרים. עדן
 
יחי המדע 1

עדן ופרידה היקרות, נו, אז קורה שגם בין חברות יש חילוקי דעות. זה מוסיף טעם לחיים, והעיקר הוא לנסות להקשיב, להמנע מפטרוניות והתנשאות, העלולה להתגנב לדברינו גם אם כוונתנו רחוקה מכך. ההשגות שהעליתן הן חשובות. ראוי היה שנקדיש להן מקום גדול יותר ממה שמאפשר לנו פורום באינטרנט. אצטרך אפוא להצטמצם מאד, תוך הצגה מעט שטחית וסכימטית של הדברים. אני מקווה שזה ייסלח לי, ונעמיק את הדיון בהזדמנות אחרת. בתפיסה המסורתית, המושג "מדע" מבוסס על האמונה שקיים תחום שנקרא "הטבע", שהוא בעל קיום נפרד, מובחן ועצמאי, וקיימת מצד שני התבונה האנושית. שני תחומים דיכוטומיים ונפרדים. הרעיון הוא, שתחום התבונה יכול להשתלט על הטבע, לכבוש חלקים ממנו, הקיימים פרא, כלומר בתחום הבלתי מודע, ולצרפם אל תחום השליטה האנושית, המתגלמת בצורת ידע. במודל הזה, הן המדענים ופעילותם והן תופעות הטבע הם נייטרלים מבחינה ערכית. המציאות הפיזית "נמצאת שם", וכל שעל המדען לעשות, בעיקרון, הוא לחקור ולחשוף את האמת. האמת היא אחת, אובייקטיבית ונתונה, וכל הקושי בהשגתה הוא מתודולוגי או מעשי בלבד. הידע האנושי על העולם נבנה נדבכים נדבכים, או אם תרצו - מעגלים מעגלים, כאשר כל דור מוסיף עוד ידע על מה שצברו קודמיו. הידע עצמו אינו קשור כלל לשינויים חברתיים, כלכליים או פוליטיים. הוא קיים איפה-שהוא במנותק מן ההיסטוריה. הוא קבוע ובלתי משתנה, למעט השינויים המתחייבים מתגליות מדעיות חדשות. אפשר לדמות את פעולת המדע לפי המודל הזה לאמירתו המפורסמת של מיכאלאנג´לו על הדרך ליצור פסל: כל מה שעל הפַּסָל לעשות הוא לסלק את השיש המיותר ולחשוף את הפסל שהיה חבוי, כמו האמת האובייקטיבית, תחתיו. גם במדע, על פי המודל הזה, המדען הוא בסך הכל המוציא לפועל של השיטה המדעית, המסלקת את הצללים ושופכת אור על האמת הטבעית, שקיימת במנותק מפעילותם של בני האדם. יש כמובן מדענים שטועים, ואפילו, לא עלינו, כאלה שעושים שימוש לרעה בממצאי המדע. אבל זה אינו נוגע לעקרונות אופי הפעילות המדעית עצמה. זו הולכת וחושפת את האמת על העולם, בלי מורא ובלי משוא פנים. בלי להכנס לדיון ארוך ומייגע על פילוסופיה של המדע ועל ביקורת התרבות (גם כך הולכת לצאת פה הודעה ארוכה כגלות), נאמר רק זאת: השיח המדעי איננו רק חשיפה נייטרלית של מצב העניינים בטבע. המדע לא רק מתאר את המציאות בלי לגעת בה, אלא מכונן אותה. המדע הוא מערכת ייצוגים וסמלים היוצרת ומשכפלת תמונת עולם ומעבירה אותה לחברה, ומושפע בחזרה מתמונת המציאות הקיימת בכל רגע נתון בה. למדע יש תפקיד מרכזי בהבניית המציאות החברתית שלנו. הוא משמש מתווך בין המציאות הפיזיקלית והחברתית לבין התודעה שלנו. לא רק טענותיו המפורשות, אלא כל עולם הדימויים שלו, השפה, תבניות החשיבה, וגם ערכים וגישות. כל אלה יוצרים בעצמם תמונה על טיבה של המציאות. אי אפשר לנתק את השפעתו זו של המדע מחקר העולם. המציאות לעולם אינה נתפסת באופן בלתי אמצעי. היא נבנית מהשפה ומהמשמעויות שמעבירים הייצוגים החזותיים, הדימויים והאסוציאציות המובלעים בתאורי המדע. לכן, כל אמירה מדעית אומרת הרבה יותר ממה שמחבריה התכוונו לשים בה. גם המדענים אינם קיימים ופועלים בחלל ריק. לא רק מכיוון שהם תלויים במערכת פוליטית, מקצועית, חברתית וכלכלית המאפשרת ומכוונת את פעילותם, אלא כי עבודתם המדעית נתונה במסגרת של פרדיגמות המסדירות אילו שאלות יישאלו ואילו לא, אילו תופעות ייחשבו "מעניינות" ואילו לא, כיצד ינוסחו שאלות המחקר. יתרה מזאת, הפרדיגמה מגדירה לא רק כיצד ייאספו הנתונים למחקר, אלא בכלל אילו נתונים יחפש המדען, איזה מידע הוא יחשיב כרלבנטי למחקר ואיזה מידע ידחה, וכמובן כיצד יתפרשו ממצאי המחקר. המדען משתמש בשפה של החברה והמעמד החברתי שאליהם הוא שייך, המספקים לו מערכת סימבולית הקובעת את התייחסותו אל העולם, כולל דרכי ייצוג ותבניות חשיבה, הטעונים ערכית ורעיונית. אן פאוסטו-סטרלינג מתארת בספרה Myths of Gender כיצד חוקרים שתיכננו ניסויים בנושא זהות מגדר לא היו מודעים כלל להטייה שמושגי הגבריות והנשיות המקובלים בחברה יצרו אצלם. אי אפשר לחקור נושא הקשור במגדר, בלי ללבן קודם כל מהו גבר ומהי אישה. עבודה הליבון הזאת אינה תלויה במחקר מדעי, אלא צריכה להיות קודמת לו ונפרדת ממנו, שכן גבר ואישה הם מושגי יסוד מכוננים, העומדים בבסיסה של מערכת הייצוג המגדרית. בפועל, חוקרי זהות המגדר לא נתנו כלל דעתם לפרדיגמות המגדר שעיצבו את נקודת מבטם שלהם עצמם על הסוגיה. לודמילה ג´ורדנובה, בספרה Sexual Visions, מתארת באופן מרשים כיצד מושגים ותבניות מחשבתיות של מין ומגדר כוננו את השיח המדעי, כיוונו ומילאו אותו ובאותו זמן נבנו ממנו, ועל ידי כך עיצבו את תמונת העולם של החברה המערבית, וכמובן את מודל המגדר שלה. ההמשך - בהודעה הבאה.
 
יחי המדע 2

הנה את, פרידה, משתוממת על כפירתי -לדעתך- ביכולת המדע לחקור תופעות טבע. כיצד קבעת, ידידתי, שטרנסקסואליות היא תופעת טבע הראויה להחקר? רק מי שדוגל במודל המגדר המהותני והדטרמיניסטי השולט בתרבות שלנו יכול להחזיק באמונה כזאת. שימי לב שאני אומרת "להחזיק באמונה" ולא "לטעון טענה", כי לא מדובר בטענה מפורשת שאת טוענת, אלא בתוצאה של פרדיגמה מובלעת (והרי זה טבען של פרדיגמות, שהן אינן מפורשות). כך משפיעה מערכת המושגים השלטת על השיח המדעי. (ואגב, עדן, לא צריך להתייחס לאמירות של אנשים על פי ערכן הנקוב בלבד, ובוודאי לא לרפליקות מוצלחות שלהם לשאלות של עיתונאים. את לא באמת מאמינה שסר אדמונד הילארי טיפס על האברסט "כי הוא היה שם". או שבאמת נראה לך שזה היה כל המניע שלו? הרבה מאד תופעות "נמצאות שם", אך המדע אינו חוקר את כולן, אלא רק חלק מזערי מהן. השאלה אילו מהן הוא חוקר איננה פרי המקרה, כשם שסר אדמונד לא טיפס ככה סתם על האברסט.) לא מדובר, שיהיה ברור, בכך שהמדענים הם אנשים רעים או טפשים, או שקשרו קשר לפגוע בטרנסקסואלים. אין כאן בכלל נסיון להטיל ספק בתום לבם או ביושרה המקצועית של מדענים. נהפוך הוא. האופי המתואר של המדע קיים דווקא מכיוון שמדענים פועלים בתום לב ועושים עבודתם נאמנה. מדובר על תאור עקרוני של פעילות המדע. הדברים נובעים ממהותו של המדע המערבי. מן הנמנע שיתרחשו אחרת. מדובר על כך שהמושגים, הדימויים והשפה מתנים מודלים מחשבתיים שהמדען אינו מודע להם במחקרו. ב"אינו מודע" אני מתכוונת לכך שלמודלים ומושגים אלה יש אופי מובלע ומעמד אקסיומטי, שאינו מצריך הוכחה או בדיקה. זאת הסיבה מדוע אין מחקרים על זהות המגדר הנורמטיבית: כי בפרדיגמה הקיימת, זהות זו נתפסת כמובנת מאליה. היא אינה נחשבת נושא "מעניין" למחקר (למרות ש"היא שם", עדן, ועוד איך היא שם!). בפרדיגמה אחרת – ברור שמדענים יעוטו עליה, כי היא באמת תופעה מרתקת. אבל לצורך כך נצטרך, חוששתני, לחכות הרבה זמן. ואולי לא. אולי הדברים ישתנו יותר מהר ממה שאנו חושבים. כי זה טבען של מהפכות תרבותיות, ששינויים חברתיים גוררים שינויים בפרדיגמות. היחס לטרנסקסואליות משווע לשינוי חברתי כזה, שבחלקו מתרחש בשנים האחרונות. אין כל צורך בצבירת נתונים מדעיים חדשים, בהסרת גושי שיש נוספים מן הטבע: כל הידע הנדרש לשינוי היחס לטרנסקסואלים נמצא כבר כאן, מול עיניו של מי שיהיה מוכן לראות אותו. אבל כל זמן שעולם המושגים של אנשי המדע מושפע מהפרדיגמה הישנה – שום כמות של מחקר חדש לא תעזור לנו. ולהיפך: אצל אותם ציבורים אשר אצלם לא קיים עולם המושגים הזה – קבלת הטרנסקסואלים היא כמעט אוטומטית. דוגמה בולטת, אפילו בוטה, לדרך שבה שינויים חברתיים ותרבותיים מביאים לשינויים בהתייחסות הקהילה המדעית היא הוצאת ההומוסקסואליות מספר מחלות הנפש של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית ב-1973. שום גילוי מדעי לא הביא לכך. המדע לא הוסיף למחסניו ולו טיפה אחת של ידע חדש שגרר את השינוי המהפכני הזה. הסיבה לכך שהפסיכיאטרים האמריקאים החליטו שהומוסקסואליות איננה מחלת נפש הייתה עלייתו של קונצנזוס חברתי חדש, שאיפשר להם (לחלקם, לפחות) לראות את אותם נתונים שהיו בידם עד אז – באור אחר. עוד דבר: חשוב גם להבין את הקשר שבין עולם הרפואה לבין עולם המדע. עולם הרפואה חשוב לנו אף יותר מעולם המדע, ראשית כי חברי הפרופסיה הרפואית הם אלה שהופקדה בידם משימת הפיקוח החברתי על טרנסקסואלים, ושנית, כי בניגוד לפעילות המדעית – הפעילות הרפואית מבוססת על פרקטיקה, על אינטראקציה עם הסביבה החברתית, ולכן היא קרובה למציאות החברתית הרבה יותר מאשר פעילות המדענים. גם במקרה ההיפותטי שתתרחש תגלית מדעית אשר "תוכיח" את "נורמליותם" של הטרנסקסואלים, אין כלל וודאות שתגלית זו תועבר אל הקהילה הרפואית ואל הציבור הרחב. לא כך מתרחשים הדברים בפועל. תגליות מדעיות מחלחלות לעתים לאט מאד, אם בכלל. רופאים שקיבלו את הכשרתם לפני עשר, עשרים או שלשים שנה אינם ממהרים לעתים להתעדכן בהתפתחויות פעוטות וקרובות הרבה יותר לתחום עיסוקם. תמימות רבה יש באמונה שדי יהיה בכמה גילויים מדעיים כדי לשפר את מעמדנו ולפתור את בעיותינו בחברה. זירת המאבק איננה מעבדות המחקר, כי אם החברה כולה, התקשורת, הממסד הפוליטי, החינוכי, המשפטי, הרפואי. נתונים מדעיים יש לנו כבר בשפע. האמינו לי - לא צריך יותר. אין לי שום בעיה עם מחקר מדעי. אדרבה, אני סבורה שרק המחשבה התבונית והבקורתית, הסקרנות האינטלקטואלית והיכולת הבלתי מתפשרת לאמץ נקודות מבט חדשות ובלתי שגרתיות, כלומר כל תכונות החשיבה המדעית במיטבה, יכולות להבטיח קיום בכבוד של המין האנושי. ועם זאת, חשוב להיות מודעים למגבלותיה ולמכשלותיה של פעילות המדע. חשוב גם להיות מודעים להקשר הפוליטי והחברתי שבמסגרתו מתרחשת הפעילות המדעית. וחשוב יותר מכל להפנים את האמת הזאת: סוגיות חברתיות ופוליטיות יש לפתור בזירה החברתית והפוליטית. מי שמוכן לוותר על הפרדיגמה שלו – חזקה עליו שיקבל את הפרדיגמה של מי שעדיין רואים בנו סוטים וחולי נפש. נורה
 

Freeda

New member
מדע, פוליטיקה, ושיקולי כדאיות

שיקולי כדאיות מניעים במידה משמעותית הן את המדע והן את הפוליטיקה. פיתוחים חדשניים מואצים כאשר מצפה להם שוק גדול של צרכנים, ואחרים נדחקים לקרן זוית. אך במדע עדיין קיים חלק גדול וחשוב של פעילות שאיננה מתייחסת לשיקולי כדאיות אלא לעצם הצורך ללמוד ולהבין את התופעות, להתמודד עם האתגר האינטלקטואלי נטו. אותו אתגר קיים גם במדעי המדינה באוניברסיטאות. למרבה הצער, עד כמה שניסיתי לחפש, לא מצאתיו בפוליטיקה. בפוליטיקה, כמו בפוליטיקה, רק הכדאיות קובעת. ההומוסקסואלים זכו בעולם הנאור לטיהור שמם כפסיכיים ולשוויון זכויות הולך וגדל רק משום שהתברר שהם כ- 10% מהמצביעים. לא משום שלמישהו באמת היה איכפת אם יש או אין צדק בהפלייתם. הטרנססקסואליות היא תופעה נדירה בהרבה, וערכה הפוליטי ככח אלקטורלי שווה כקליפת השום. התיגר שהיא קוראת על "הסדר החברתי" גדול בהרבה מהתיגר שקראו ההומוסקסואלים בשעתו, והנטיה לרמוס את הקהילה שלנו חזקה הרבה יותר. לעניות תחושתי הבלתי קובעת, הצהרות שהסדר החברתי הקיים, המבוסס על מגדרים, גדרות והגדרות, צריך לעבור שינוי יסודי (אמת וצדק הרי אסון) - יוצרת יותר נוגדנים מאשר היענות. במיוחד במדינה בה המיגזר החרדי מצוי בעמדת כוח כל כך משמעותית, ועתיד פוליטיקאים רבים תלוי ביכולתם לרקד (בגועל נפש) לצלילי החליל החרדי. וכאן נסגר המעגל, למרבה הפאראדוקס. דווקא הוכחה מדעית שהטרנססקסואליות הינה תוצאה של נאורואנטומיה מיוחדת ונדירה עשויה לסייע. דווקא הטיעון שזהו מעשה הטבע, או מעשה הבריאה בלשון קוידש, ולא בחירה של כופרים הדוגלים בחופש הבחירה המגדרית, יביא בע"ה יתברך את הממסד החרדי ילטובב"א להעניק את ברכתו להפסקת הקיפוח והרדיפה של הטרנסג´נדרים בק"ק ישראל. וכולם ירקדו לצלילי החליל החסידי החדש. IF YOU CANT FIGHT THEM, TRICK THEM חיבוקים טרנס-חסידיים FREEDA
 
כמה הבהרות

"שיקולי כדאיות ...". לא הבהרתי את עצמי. מגבלות המחקר המדעי אינן נובעות מהעובדה שקיימים שיקולי כדאיות. הטענה שלי מתייחסת לעצם מהותו של הידע המדעי. התפיסה כאילו המדע רק חוקר ומגלה אמת אובייקבטיבית בלי להשפיע עליה, וכי פרדיגמות רווחות אינן מכוונות את המדענים - היא תמימה ומנותקת מהמציאות. אין לזה כל קשר עם שיקולי כדאיות. גם המונח "כדאיות" רווי משמעויות, ואולי כדאי ללבן פעם מה זה אומר לגבינו. אשר לפוליטיקה, לא התכוונתי רק לפוליטיקה של מפלגות, אלא להגדרה הבסיסית יותר של המושג, כמאבק על חלוקת הכוח וכמגע ומשא בין הקבוצות המרכיבות את החברה. "ההומוסקסואלים זכו בעולם הנאור לטיהור שמם כפסיכיים... רק משום שהתברר שהם כ- 10% מהמצביעים. לא משום שלמישהו באמת היה איכפת אם יש או אין צדק בהפלייתם." הטענה שההומוסקסואלים הם 10% מהאוכלוסיה הייתה ידועה מאז פרסום דו"ח קינסי בשנות הארבעים, לכן זה בקושי מסביר מדוע דווקא ב-1973 השתכנעו הפסיכיאטרים שלהיות הומו אין פירושו להיות מופרע. עד היום יש הרבה מאד אנשים שכן איכפת להם מאפלייתם של הומואים. קוראים להם הומופובים, והם היו רוצים מאד להמשיך ולהפלות את מי שהמיניות שלהם לא נראית להם. דוקא זה לב העניין: העובדה שאנשים היו מוכנים להתייחס לשכיחות ההומוסקסואליות ולא להתייחס לדעות הקדומות נגדם - את השינוי הזה צריך להסביר. זה בדיוק טבעם של שינויים תודעתיים, שנגרמים על ידי התפתחויות חברתיות: הנתונים נמצאים כל הזמן מול האף של האנשים. נכונותם של האנשים לראות אותם, פתיחותם להבנת שפה אחרת, לקריאה אחרת של המציאות, היא שקובעת. השינוי איננו כמותי, כלומר אינו תלוי בהוספת ידע חדש. הוא איכותי - הוא קשור לשאלה איך אנחנו מפרשים את המציאות, כיצד אנחנו תופסים הבדל ודמיון, תבניות חשיבה וייחוס משמעויות. עיבוד הידע לעולם איננו תהליך נייטרלי ודיסקרטי. החיים הקונקרטיים הם שמכוונים את התודעה, לא להיפך. הבניית המציאות ופרשנותה לעולם אינן עניין של ניתוח תאורטי בלבד. "הצהרות שהסדר החברתי הקיים... צריך לעבור שינוי יסודי..." אכן נכון. הצהרות מהפכניות מפחידות את הבריות, לכן צריך להמנע מהן, מה גם שבמקרה הזה הן אינן רלבנטיות. דבר אחד הוא לומר שמודל המגדר הקיים בחברה, או עצם הצורך במושג מגדר - נובעים מן הדרך שבה החברה מאורגנת ומחלוקת הכוח בה, ודבר אחר לגמרי הוא להסיק שכדי לשנות זאת עלינו להעמיד את מבנה החברה על הראש. גם בתוך המבנה החברתי הקיים יש הרבה מקום לשינוי ולהתקדמות. "דווקא הוכחה מדעית שהטרנססקסואליות הינה תוצאה של נאורואנטומיה מיוחדת ונדירה עשויה לסייע". ראשית, הידע המדעי לעולם אינו ניתן ל"הוכחה", אלא לאישוש בלבד, וגם זאת בערבון מוגבל. שנית, עצם הגדרת הסוגיה כקשורה לביולוגיה מהווה נצחון לפרדיגמה המהותנית השלטת. שלישית, כאמור מהפיכות תודעתיות אינן נובעות מגילויים מדעיים, בכל אופן לא בצורה ישירה: הידיעה שכדור הארץ מסתובב סביב השמש ולא להיפך הייתה קיימת מאות שנים לפני קופרניקוס, וזה לא הפריע לאיש להמשיך ולהאמין במודל הגיאוצנטרי של תלמי. רק משהשתנו התנאים החברתיים נוצרה נכונות להתייחס ל"עובדות החדשות" ולקבל אותן. רביעית, הסוגיה היא פוליטית, חברתית ותרבותית, לא ביולוגית. הנטייה לפתור סוגיות פוליטיות בעזרת מחקרים מדעיים מעלה ריח רע, רע מאד. בסופו של דבר מדובר כאן באשלייה, בבריחה מן ההתמודדות האמיתית. באחת מרשימות התפוצה שאני מנויה עליהן הייתה אתמול הודעה מעורכת דין טרנסקסואלית, שהשתתפה במשדר טלוויזיה בוואשינגטון שהוקדש לזכויות אדם של טרנסקסואלים. היא השתוממה מהעובדה שהיא וחברותיה התכוננו לדיון מלומד בנושא זכויות אדם, ואילו רוב הצופים שהתקשרו לאולפן היו מעוניינים לשמוע על טרנסקסואליות; רבים הביעו התפעלות מהעובדה שנשים טרנסקסואליות נראות ומדברות כמו בני אדם רגילים. זה בדיוק העניין. יש היום נכונות מצד חלק גדול מהציבור לראות טרנסקסואלים באור אחר, לא כפריקים. אם ננתח מדוע זה קורה, נראה שהדבר אינו נובע מגילויים מדעיים חדשים, אלא משינויים חברתיים אחרים, שחלקם אינם קשורים לטרנסקסואליות. אלה המגמות שצריך לנצל. נורה
 
כמה הבהרות

"שיקולי כדאיות ...". לא הבהרתי את עצמי. מגבלות המחקר המדעי אינן נובעות מהעובדה שקיימים שיקולי כדאיות. הטענה שלי מתייחסת לעצם מהותו של הידע המדעי. התפיסה כאילו המדע רק חוקר ומגלה אמת אובייקבטיבית בלי להשפיע עליה, וכי פרדיגמות רווחות אינן מכוונות את המדענים - היא תמימה ומנותקת מהמציאות. אין לזה כל קשר עם שיקולי כדאיות. גם המונח "כדאיות" רווי משמעויות, ואולי כדאי ללבן פעם מה זה אומר לגבינו. אשר לפוליטיקה, לא התכוונתי רק לפוליטיקה של מפלגות, אלא להגדרה הבסיסית יותר של המושג, כמאבק על חלוקת הכוח וכמגע ומשא בין הקבוצות המרכיבות את החברה. "ההומוסקסואלים זכו בעולם הנאור לטיהור שמם כפסיכיים... רק משום שהתברר שהם כ- 10% מהמצביעים. לא משום שלמישהו באמת היה איכפת אם יש או אין צדק בהפלייתם." הטענה שההומוסקסואלים הם 10% מהאוכלוסיה הייתה ידועה מאז פרסום דו"ח קינסי בשנות הארבעים, לכן זה בקושי מסביר מדוע דווקא ב-1973 השתכנעו הפסיכיאטרים שלהיות הומו אין פירושו להיות מופרע. עד היום יש הרבה מאד אנשים שכן איכפת להם מאפלייתם של הומואים. קוראים להם הומופובים, והם היו רוצים מאד להמשיך ולהפלות את מי שהמיניות שלהם לא נראית להם. דוקא זה לב העניין: העובדה שאנשים היו מוכנים להתייחס לשכיחות ההומוסקסואליות ולא להתייחס לדעות הקדומות נגדם - את השינוי הזה צריך להסביר. זה בדיוק טבעם של שינויים תודעתיים, שנגרמים על ידי התפתחויות חברתיות: הנתונים נמצאים כל הזמן מול האף של האנשים. נכונותם של האנשים לראות אותם, פתיחותם להבנת שפה אחרת, לקריאה אחרת של המציאות, היא שקובעת. השינוי איננו כמותי, כלומר אינו תלוי בהוספת ידע חדש. הוא איכותי - הוא קשור לשאלה איך אנחנו מפרשים את המציאות, כיצד אנחנו תופסים הבדל ודמיון, תבניות חשיבה וייחוס משמעויות. עיבוד הידע לעולם איננו תהליך נייטרלי ודיסקרטי. החיים הקונקרטיים הם שמכוונים את התודעה, לא להיפך. הבניית המציאות ופרשנותה לעולם אינן עניין של ניתוח תאורטי בלבד. "הצהרות שהסדר החברתי הקיים... צריך לעבור שינוי יסודי..." אכן נכון. הצהרות מהפכניות מפחידות את הבריות, לכן צריך להמנע מהן, מה גם שבמקרה הזה הן אינן רלבנטיות. דבר אחד הוא לומר שמודל המגדר הקיים בחברה, או עצם הצורך במושג מגדר - נובעים מן הדרך שבה החברה מאורגנת ומחלוקת הכוח בה, ודבר אחר לגמרי הוא להסיק שכדי לשנות זאת עלינו להעמיד את מבנה החברה על הראש. גם בתוך המבנה החברתי הקיים יש הרבה מקום לשינוי ולהתקדמות. "דווקא הוכחה מדעית שהטרנססקסואליות הינה תוצאה של נאורואנטומיה מיוחדת ונדירה עשויה לסייע". ראשית, הידע המדעי לעולם אינו ניתן ל"הוכחה", אלא לאישוש בלבד, וגם זאת בערבון מוגבל. שנית, עצם הגדרת הסוגיה כקשורה לביולוגיה מהווה נצחון לפרדיגמה המהותנית השלטת. שלישית, כאמור מהפיכות תודעתיות אינן נובעות מגילויים מדעיים, בכל אופן לא בצורה ישירה: הידיעה שכדור הארץ מסתובב סביב השמש ולא להיפך הייתה קיימת מאות שנים לפני קופרניקוס, וזה לא הפריע לאיש להמשיך ולהאמין במודל הגיאוצנטרי של תלמי. רק משהשתנו התנאים החברתיים נוצרה נכונות להתייחס ל"עובדות החדשות" ולקבל אותן. רביעית, הסוגיה היא פוליטית, חברתית ותרבותית, לא ביולוגית. הנטייה לפתור סוגיות פוליטיות בעזרת מחקרים מדעיים מעלה ריח רע, רע מאד. בסופו של דבר מדובר כאן באשלייה, בבריחה מן ההתמודדות האמיתית. באחת מרשימות התפוצה שאני מנויה עליהן הייתה אתמול הודעה מעורכת דין טרנסקסואלית, שהשתתפה במשדר טלוויזיה בוואשינגטון שהוקדש לזכויות אדם של טרנסקסואלים. היא השתוממה מהעובדה שהיא וחברותיה התכוננו לדיון מלומד בנושא זכויות אדם, ואילו רוב הצופים שהתקשרו לאולפן היו מעוניינים לשמוע על טרנסקסואליות; רבים הביעו התפעלות מהעובדה שנשים טרנסקסואליות נראות ומדברות כמו בני אדם רגילים. זה בדיוק העניין. יש היום נכונות מצד חלק גדול מהציבור לראות טרנסקסואלים באור אחר, לא כפריקים. אם ננתח מדוע זה קורה, נראה שהדבר אינו נובע מגילויים מדעיים חדשים, אלא משינויים חברתיים אחרים, שחלקם אינם קשורים לטרנסקסואליות. אלה המגמות שצריך לנצל. נורה
 

Eden Arazi

New member
אני לא תמימה

לחשוב שרק שיקולים של טובת האנושות עומדים כנגד עינהם של מדענים ושהם אינם חיים בתוך עולם שבכדי להשיג בו תקציבים למחקר צריך להיות פולטיקאי לא קטן. אבל יחד עם זאת ההנעה הראשונית של המדענים לחקור תופעה מסויימת (וטרנסקסואליות, מה לעשות, היא בהחלט תופעה) נובעת בראש ובראשונה מסקרנות פשוטה באשר למהות התופעה. מנסיון, הרבה פעמים חוקרים מקבלים תקציבי מחקר לאחר שהגישו הצעת מחקר משופעת בסיבות מסיבות שונות, כלכליות, חברתיות וכל סיבה שתמצא חן בעיני המאשרים את התקציב, רק כדי שהכסף שיקבלו יוכל לשמשם גם למחקרים בסיסיים, לא ישומיים כלל, שפשוט מעניינים אותם (אני כמובן מדברת על האקדמיה, לא על מחקרים בחברות מסחריות שם המניע הראשוני הוא העלאת ערך החברה ולפעמים זה גם נגמר בזה). השפעת הסביבה בה חי המדען החוקר ומניעים אחרים כמו פוליטיקה ותקציבים עלולים להסיט את מסקנות המחקר, לא את תוצאותיו עם התוצאות,לאחר שעמדו במבחן הסטטיסטיקה, אי אפשר להתווכח. אני מסכימה שאי תכנון נכון של המחקר, כמו התחשבות בהסטות הנגרמות מדימויים, שפה ועולם מושגים הסובבים את המדען החוקר, עלולים לפגוע בתוצאותיו, אך זהו ההבדל בין מדען טוב שצופה מראש דברים אלו ומנסה לנטרל את השפעתם על מחקרו, לבין מדענים פחות טובים (ויש כאלו לצערנו די והותר). אני גם מסכימה איתך שיש כר נרחב לפעילות, בזירה החברתית פוליטית כפי שכתבת, לא בזירה המדעית שצריכה להמשיך לחקור כל תופעה ולספק תוצאות. ובקשר לטיפוס על האברסט, לסר אדמונד הילארי היה כנראה אגו לא פחות גבוה מהאברסט ומן הסתם גם רצון עז להתפרסם והוא היה ,מסתבר, גם איש יחסי ציבור לא רע. חיוכים עדן
 

manner

New member
תגובה

שלום, אני לא רואה צורך להעריץ כי סך הכל טרנסקסואלים כמו כל בן אדם חושבים באיזה כיוון הם יפסידו פחות ובוחרים אותו. מה המשמעות של תכונת האומץ הראוייה להערכה כל כך? לקחת סיכון לא מחושב למען מטרה מסויימת. סיכון לא מחושב לא ראוי להערכה מבחינתי. אם הסיכון היה מחושב הרי שאין פה מרכיב של אומץ כי האדם לא מפסיד דבר. השורה התחתונה היא שטרנסקסואלים רבים דוהרים אל עבר השינוי מבלי לחשוב על ההשלכות ומשלמים על כך מחיר של סבל אישי. המינוח שבחרת "התפקיד שניתן בידיו". מי נתן בדיוק, אלוהים? החברה מייעדת תפקידים וקובעת נורמות בלי שמץ של הגיון. מה ההגיון בכלל שהחברה מחולקת לגבר ואישה? למה שלא תהיה מחולקת למרובעים ומשולשים? זה הרי כל כך טיפשי. בתור מי שנראה כגבר, כאשר מזהים אותי כגבר מתייחסים אליי בצורה אחת וכאשר מגלים שחלה "טעות" בזיהוי מתייחסים אליי כדמות שונה לחלוטין. מה גרם לשינוי הזה? צורת גוף קצת שונה (שאגב מוסתרת היטב) אז למה לבעלי משקל עודף לא מתייחסים שונה? גם להם יש צורת גוף שונה. ואנשים עם אף גדול? זה אומר שיש להם תכונות X ו Y ?? ובכלל, מה הקשר בין גוף לנפש? מסיבה באמת לא ברורה יש קשר על פי רוב בין מין למגדר, אבל זה עניין אמפירי. זה היה יכול גם לא לקרות בעולם. הרי אין שום סיבה לוגית לעניין הזה ובכלל מדובר בחלוקה גסה שמסבה קשיים גם לאוכלוסייה שאינה טרנסקסואלית. אני בעד הבדיקה המדעית. קודם כל לשם המחקר. אם אנחנו דוגלים בחופש האדם צריך לדגול גם בחופש המדע. אני מניח שתוצאות בכיוון החיובי - כלומר השערה מדעית שטרנסקסואלים נולדים עם המוח של המין השני, יכולה להואיל לטרנסקסואלים מבחינה נפשית וחברתית. אני חושב שיותר קל למצוא ניסוי שמעיד על סיבה ביולוגית לטרנסקסואליות מאשר לפסול את כל הניסויים האפשריים (אינסוף...). ברור שגם כאשר תמצא סיבה כזו היא יכולה להיות בגדר המקרה (האמפירי). כלומר בכלל לא ברור שמדע יכול להוכיח משהו. אבל כאמור, במסגרת העולם האטום אולי יהיו השלכות חיוביות לנו.
 

זעליג

New member
תני דוגמא...

של מחקר היסטורי המראה שהיו חברות רבות בעולם שבהן הייתה קיימת פתיחות וסובלנות כלפי מי שהעדיפו לא ללכת בתלם של תבניות המגדר המקובלות.
 
למעלה