יש לי שאלה.. עמודי שלמה..

masorti

New member
עכשיו אני מבין.

בהנחה שאת לומדת תולדות האמנות במוסד חילוני ולא בישיבה חרדית, למה שלא תחפשי חומר על אדריכלות של מקדשים כנעניים ופיניקיים במאה ה-10 לפנה"ס. מן הסתם מקדש שלמה נבנה באותה מתכונת, למעט ההוראות הספציפיות שניתנו בתורה לבניית המקדש וכליו ולמעט איסורי הדת (איסור תמונה ופסל, איסור מזבח מסותת עם מדרגות). אני הייתי מניח כברירת מחדל שכל מה שלא הוגדר במפורש בתורה ואינו סותר את הדת העברית - נבנה במתכונת המקדשים של צור וצידון או הסביבה הכנענית. הרי כבר סיכמנו שצוות העובדים הגיע מצור, והאמן הראשי היה חצי יהודי וחצי צורי (ראי מלכים א',ז',י"ד + דברי הימים ב',ב', י"ג) .
 

m m e r a v

New member
כן אני יודעת... פשוט..

חיפשתי חומר ולא מצאתי... יש פורום של תולדות האומנות?!
 

masorti

New member
הנה שני לינקים לעיונך...

אני לא אחראי לתוכנם או לאמינות שלהם.
 

masorti

New member
אני מתפלא עלייך...

בכל מה שקשור למלכים, תמיד הזכירו את האם. הנה לך רשימה בעזרת קונקורדנציה: מלכים א פרק יא' פסוק 26 וירבעם בן-נבט אפרתי מן-הצרדה ושם אמו צרועה אשה אלמנה עבד לשלמה וירם יד במלך פרק יד' פסוק 21 ורחבעם בן-שלמה מלך ביהודה בן-ארבעים ואחת שנה רחבעם במלכו ושבע עשרה שנה מלך בירושלם העיר אשר-בחר יהוה לשום את-שמו שם מכל שבטי ישראל ושם אמו נעמה העמנית פרק יד' פסוק 31 וישכב רחבעם עם-אבתיו ויקבר עם-אבתיו בעיר דוד ושם אמו נעמה העמנית וימלך אבים בנו תחתיו פרק טו' פסוק 2 שלש שנים מלך בירושלם ושם אמו מעכה בת-אבישלום פרק טו' פסוק 10 וארבעים ואחת שנה מלך בירושלם ושם אמו מעכה בת-אבישלום פרק כב' פסוק 42 יהושפט בן-שלשים וחמש שנה במלכו ועשרים וחמש שנה מלך בירושלם ושם אמו עזובה בת-שלחי מלכים ב פרק ח' פסוק 26 בן-עשרים ושתים שנה אחזיהו במלכו ושנה אחת מלך בירושלם ושם אמו עתליהו בת-עמרי מלך ישראל פרק יב' פסוק 2 בשנת-שבע ליהוא מלך יהואש וארבעים שנה מלך בירושלם ושם אמו צביה מבאר שבע פרק יד' פסוק 2 בן-עשרים וחמש שנה היה במלכו ועשרים ותשע שנה מלך בירושלם ושם אמו יהועדן מן-ירושלם פרק טו' פסוק 2 בן-שש עשרה שנה היה במלכו וחמשים ושתים שנה מלך בירושלם ושם אמו יכליהו מירושלם פרק טו' פסוק 33 בן-עשרים וחמש שנה היה במלכו ושש-עשרה שנה מלך בירושלם ושם אמו ירושא בת-צדוק פרק יח' פסוק 2 בן-עשרים וחמש שנה היה במלכו ועשרים ותשע שנה מלך בירושלם ושם אמו אבי בת-זכריה פרק כא' פסוק 1 בן-שתים עשרה שנה מנשה במלכו וחמשים וחמש שנה מלך בירושלם ושם אמו חפצי-בה פרק כא' פסוק 19 בן-עשרים ושתים שנה אמון במלכו ושתים שנים מלך בירושלם ושם אמו משלמת בת-חרוץ מן-יטבה פרק כב' פסוק 1 בן-שמנה שנה יאשיהו במלכו ושלשים ואחת שנה מלך בירושלם ושם אמו ידידה בת-עדיה מבצקת פרק כג' פסוק 31 בן-עשרים ושלש שנה יהואחז במלכו ושלשה חדשים מלך בירושלם ושם אמו חמוטל בת-ירמיהו מלבנה פרק כג' פסוק 36 בן-עשרים וחמש שנה יהויקים במלכו ואחת עשרה שנה מלך בירושלם ושם אמו זבודה בת-פדיה מן-רומה פרק כד' פסוק 8 בן-שמנה עשרה שנה יהויכין במלכו ושלשה חדשים מלך בירושלם ושם אמו נחשתא בת-אלנתן מירושלם פרק כד' פסוק 18 בן-עשרים ואחת שנה צדקיהו במלכו ואחת עשרה שנה מלך בירושלם ושם אמו חמוטל בת-ירמיהו מלבנה חוץ מזה, בת שבע היתה אשה דעתנית (עייני בתחמונים שלה כדי להמליך את שלמה) ומן הסתם השפיעה מאוד על בנה שלמה. אז לא פלא שהוא ירצה להנציח את אבותיה.
 

masorti

New member
אני לא רואה בעיה עקרונית בנושא...

אבל אם את מתעקשת, מצידי אפשר לסכם שיכין היה האח הבכור של ישי. הנקודה אינה איזה קרוב משפחה הונצח ומאיזה ענף במשפחה, אלא שהעמודים קיבלו שמות משיקולים פרוזאיים ולא משהו מיסטי בעל משמעות תיאולוגית עמוקה.
 

m m e r a v

New member
גם כתוב שם "מַעֲשֵׂה שׁוֹשָׁן"

מה זה?! אני לא מבינה למה דווקא עמודים..?
 

פלגיה

New member
הכותרות של העמודים

שהיו בדוגמה הנראית כמו פרח. (אני משערת לעצמי. יש לי תמונה של הקארדו בירושלים בראש)
 
למעלה