תודה על הדיווח
הערות על השאלות (של קטלין קובאץ' ושלך):
למה אין בישראל/שוויץ (הרבה) יותר אספרנטיסטים? אפשר גם לשאול למה אין
בכל העולם (הרבה) יותר אספרנטיסטים. אני לא יודע, אבל יכול לחשוב על מספר סיבות:
 
שללמוד שפה (אפילו אספרנטו) זה קשה, והרבה אנשים לא עושים את זה או מנסים ולא מצליחים או אם הם כבר עושים את זה הם לא עושים את זה עם הרבה שפות
 
שמי שכבר לומדים שפה זרה בדרך כלל לא סתם בוחרים שפה ללמוד, אלא לומדים שפה ספציפית שרלוונטית להם מאיזושהי סיבה – שלא רלוונטית לאספרנטו, כמו למשל:
– כי הם עוברים למקום שהיא מדוברת בו
– כי הם צריכים את זה לעבודה עם לקוחות/שותפים מחו"ל
– כי הם צריכים שפה בינלאומית דה־פקטו (לרוב אנגלית) בשביל לקרוא מאמרים, לגלוש באינטרנט, להשתתף בכנסים, להיות חלק מהקהילה הבינלאומית שעוסקת בתחום שלהם וכיו"ב
– כי הם אוהבים את התרבות/הספרות/השירים/הקולנוע/האופרות סבון בשפה (דברים שכמעט ולא קיימים באספרנטו, והמעט שקיים לא זוכה לחשיפה רחבה – או גם לא רחבה – מחוץ לקהילת האספרנטו)
– כי זו השפה של הבן/בת־זוג (שלפעמים היא אספרנטו, אך זה נדיר כי אין הרבה אספרנטיסטים. והמעט אספרנטיסטים שכן ישנם – לכל אחד ואחת מהם יש שפת אם, שהיא לא אספרנטו)
 
שמי שכבר לומדים שפה זרה שהם בוחרים לעצמם בשביל הכיף ולא בגלל איזשהו מניע כנ"ל שמניע אותם לשפה ספציפית, עדיין עושים את זה מאיזשהו מניע, שבדרך כלל לא רלוונטי לאספרנטו, כי לאספרנטו אין ארץ, כי לאספרנטו אין תרבות (לפחות בעיניהם, גם אם אספרנטיסטים יטענו שזה לא נכון. ולדעתי, אגב, זה לא מאד לא נכון), כי אין הרבה אספרנטיסטים, כי אין הרבה ספרות ומוזיקה באספרנטו וקולנוע וטלוויזיה אין בכלל...
 
שמי שכבר מתחיל ללמוד אספרנטו הרבה פעמים נוטש. זה נכון כנראה גם לשפות זרות אחרות, ומסיבות דומות: שזה קשה, שזה לא מה שחשבנו, שלמדנו כמה זמן והגענו לאיזושהי רמה אבל אחר כך לא השתמשנו בזה ביום־יום ושכחנו, שהתלהבנו איזושהי תקופה ואחר כך עבר לנו... יש אולי גם סיבות ספציפיות לאספרנטו: שמתאכזבים שזה לא באמת קל, שמתאכזבים שכמו שפות לאומיות גם באספרנטו מרגישים בחוץ אם לא שולטים בשפה ברמה מספיק גבוהה, שמתאכזבים שהקהילה לא תוססת...
 
שהמשיכה הרעיונית לאספרנטו לא מדברת להרבה אנשים במישור המעשי, כי אנשים הם סקפטיים (ובצדק: כי אנשים אחרים הם סקפטיים
)
 
אגב, נראה לי הרבה יותר הגיוני להפנות שאלות כאלה (למה אין יותר אספרנטיסטים) לציבור הלא־אספרנטיסטי
אנחנו שכן למדנו אספרנטו הרי לא יכולים ליצג את אלה שלא למדו ולטעון בשמם למה...
 
ולמה אין יותר מורים לאספרנטו בישראל? אז שוב, האם זה ספציפי לישראל, או שזה כמו לשאול למה אין יותר מורים לאספרנטו בכלל בעולם? גם פה אני לא יודע, אבל יכול לציין שני דברים די ברורים מאליהם: שמלכתחילה ציבור המורים לאספרנטו מוגבל לציבור האספרנטיסטים שהוא – כפי שדובר לעיל – לא רחב מאד, ושבקרב האספרנטיסטים (כמו גם בקרב שאר האוכלוסיה) יש מעט מורים, כי לא כל אחד יכול להיות מורה או יכול להרשות לעצמו להיות מורה... אולי אם היה לאספרנטו יותר ביקוש גם היו יותר מורים...