כיוון הבולם האחורי. בבולם יש כיוון הריבאונד וגם כיוון של ה

DL1000K2

New member
כיוון הבולם האחורי. בבולם יש כיוון הריבאונד וגם כיוון של ה

[כנראה] PRE LOAD?

יש 2 כפתורים על הבולם:

על הכפתור האחד רשום CAGE עם סימון + לסיבוב שלו עם כיוון השעון.
מה זה CAGE ? מה הקשר לכלוב?

חוץ מכפתור הCAGE יש כפתור נוסף מאחוריו שמיועד לכיוון הריבאונד ששם יש ציורים בקצה, בקצה האחד של ארנבת ובצד שני של צב

מי מבין?
 

steiff

New member
כיוון כיווץ התחלתי

מה שאתה קורא זה בעצם Compression Adjust ולא ״ כלוב״. מכוון את העומס הראשוני.
צריך לכוון כך שכאשר אתה נמצא בתנוחת רכיבה רגילה ללא דיווש הבולם מכווץ בין 20-30%ְ מאורכו הכולל. לרכיבת קרוס-קאנטרי 20% ולרכיבה אגרסיבית 30% ואפילו יותר.

ארנבת משמעותה ריבאונד מהיר.
צב משמעותו ריבאונד איטי.
ריבאונד הוא המהירות בה הבולם חוזר לאורך ההתחלתי לאחר התכווצותו ְ
 

enigo

New member
יש עוד אופניים עם קפיץ מתכת היום? כי באלו עם קפיצי האוויר

אין כיוון עומס ראשוני.
 

ntha1

New member
גם בבולמים עם קפיץ מתכת וגם עם קפיץ אויר

יש כיוון עומס ראשוני
 

enigo

New member
איפה יש כיוון עומס ראשוני, או יותר נכון, העמסה ראשונית

בקפיץ אוויר? לא זוכר שנתקלתי באופציה כזו.
יותר מזה, אין לזה בכלל משמעות בקפיץ אוויר, כי בניגוד לקפיץ מתכת אין לו "אורך במנוחה". גם אין שום צורך בזה - העמסה ראשונית בקפיץ מתכת באה לעזור לקבוע סאג נכון מבלי להחליף קפיץ. קפיץ אוויר מאפשר לעבוד בצורה אידיאלית - להתאים את קבוע הקפיץ (שבקפיץ אוויר נקבע על ידי הלחץ) כך שהוא יתן את ה-SAG הדרוש.
 

ntha1

New member
אתה אומר שבבולם עם קפיץ אויר לא מכוונים SAG?

אני בטוח שלא.
אל תבלבל את משתתפי הפורום בבקשה.
 

ntha1

New member
קרא לזה איך שאתה רוצה

לפותח השרשור חשוב לדעת שבבולמי אפשר לכוון, תלוי בדגם של הבולם, את הדברים הבאים (בדגמים הפשוטים יהיו פחות אפשרויות ובדגמים יקרים ייתכן ויהיו אפשרויות נוספות):
  • SAG
  • ריבאונד
  • קומפרשן
זה נכון גם לבולמים עם קפיץ מתכת וגם לבולמים עם קפיץ אויר.
 

enigo

New member
ממש לא "קרא לזה איך שאתה רוצה", חייבים לקרוא לדברים בשם

הנכון אם רוצים לנהל דיון בעל משמעות. אחרת אתה תדבר על דבר אחד, אני אענה על דבר שני והשואל יחשוב שבכלל התכוונו לדבר שלישי. ו-SAG במתלה נתון אומנם מושפע מקבוע קפיץ (לחץ אוויר בקפיץ אוויר) ומהעמסה ראשונית (בקפיץ מתכת). אבל זה לא אומר שכל השלושה הם אותו דבר. SAG אי אפשר לכוון בבולם - אפשר לכוון את הדברים שמשפיעים על ה-SAG.
ואגב, השואל המקורי לא שאל מה אפשר לכוון, אלא שאל מה עושות חוגות ספציפיות על הבולם שלו.
&nbsp
 

enigo

New member
אתה קראת את מה שהבאת? כי המאמר אומר בדיוק את מה שאני אמרתי

מכוונים העמסה ראשונית או קבוע קפיץ בבולם (במזלג, במאמר שהבאת, אבל שיהיה) כדי להשיג את ה-SAG הרצוי. לא מכוונים SAG בבולם, כי אי אפשר לכוון SAG בבולם. SAG הוא לא אחת מתכונות הבולם/קפיץ - קבוע קפיץ, העמסה ראשונית, שיכוך כיווץ ושיכוך החזרה הם תכונות הבולם/קפיץ. SAG הוא לא.
ובדיוק כמו שאמרתי - בבולם עם קפיץ מתכת מכוונים את העמסת הקפיץ הראשונית:
If you’ve got a coil-sprung fork, your first stop should be the preload adjuster
ובמקרים קיצוניים צריך להחליף את כל הקפיץ:
you’ll need to change the actual spring for a lighter (if you’re light) or heavier (if you’re heavier) one

ומי שיש לו בולם עם קפיץ אוויר, צריך פשוט לשנות את לחץ האוויר - שוב, בדיוק כמו שאמרתי:
Owners of air-sprung forks don’t have to worry about preload or spring changes. Just get your shock pump (often supplied with the forks) and add or remove air until the sag is correct

מקווה שעכשיו העניין בהיר - מכוונים קבוע קפיץ או העמסה ראשונית כדי לקבל את ה-SAG הרצוי. לא מכוונים את ה-SAG.
 

ntha1

New member
קוראים לזה SAG

לא Compression Adjust
לפותח השרשור, היה עוזר אם היית מציין באיזה בולם מדובר. איזה יצרן ואיזה דגם.
 

DL1000K2

New member
תיקון טעות. לא CAGE אלא GATE. כלומר שער ולא כלוב

הדיסלקציה שלי משתוללת...

אולי שער מהכוונה שזאת השקיעה הראשונית ממשקל הרוכב עוד לפני שמתווספים כוחות דינמיים הקשורים לרכיבה. מה שנקרא SAG
לא בטוח שהבנתי את ההמשך שלך:
קרוס קנטרי זאת רכיבה בשטח לא סלול ושם אתה רוצה רק 20% כלומר שישאר לבולם הרבה מקום לכיווץ נוסף?
ומה זאת רכיבה אגרסיבית [שמעל ל30% הSAG]? האם זה בכביש ששם המעמס על הבולם קטן יותר מהקפיצות בשטח?
 

steiff

New member
ממש להיפך

בכביש בכלל לא צריך בולם אחורי. הוא רק מפריע.
שטח אגרסיבי מצריך בולם רך יותר. פחות יעיל בדיווש אבל מצמיד טוב יותר את הגלגל לקרקע בתנאי שטח אגרסיביים ְ
קרוס קאנטרי מצריך שיכוך מינימלי.

תפקיד הבולם האחורי להצמיד את הגלגל האחורי לקרקע.

אם תפרט את סוג הבולם (יצרן ודגם) יהיה קל יותר לענות ולפרט.
 

enigo

New member
יש לך בולם קפיץ או אוויר? אם אוויר - אין כיוון preload

אלא משנים את לחץ האוויר בקפיץ.
לא ברור לי מה זה ה-cage האמור. אפשר תמונה של הבולם?
 

JacB

New member
גם לפי הידע שלי, בבולם אויר ה SEG ניקבע ע"י לחץ האויר.

לבולמי האויר שהכרתי (של רוק שוק , כמה סוגים) היתה מצורפת טבלת שמציגה את לחץ הניפוח לעומת משקל הרוכב. אלו ערכים ראשוניים המשמשים כנקודת התחלה.
בפועל, מומלץ לכוון באופן ספציפי יותר ע"י התאמת הלחץ לשקיעה המתקבלת כאשר הרוכב יושב על האופניים. ה"מכשיר" הפשוט ביותר למדידת השקיעה - אזיקון החובק את צנור המזלג בצמוד לכניסתו לצנור החיצוני. מידת השקיעה (סביב הערך של כ 20%) תיקבע סופית גם לפי הרגשת הרוכב.

תיקון קטן בקשר לבולמי קפיץ למר אניגו (שצודק בגדול) - לא ניתן לשנות את קבוע הקפיץ. אלא רק ע"י החלפתו. כוון SEG (יש דבר כזה) גורם לקפיץ עומס התחלתי ע"י דריכה ראשונית שלו, ולכן תוספת השקיעה עקב משקל הרוכב תיקטן לעומת מצב בו הקפיץ ללא עומס התחלתי. פשוט כי דרוש יותר כוח כדי לכווץ את הסנטימטר השני לעומת הראשון. נכון? כולנו זוכרים: F=K*X
 

steiff

New member
רק תיקון נוסף

חוק הוק. ההתנגדות של קפיץ פלדה לינארית. של קפיץ אוויר פרוגרסיבית.
 
למעלה