כיפה,,אני יודעת את הטעם למה יהודים דתים חובשים כיפה

אבח"י

Well-known member
הבחנה והשואה סליחה, אבל מטופשת להשוות חבישת כיפה להצגת אברי הגוף
למה מטופשת? האם כיסוי וחשיפה - ניגודים אינהרנטיים - לא מתאימים על מנת להשוות ולבסס את הפרכת הערותייך סרות הטעם?
 

אבח"י

Well-known member
מי שמאמין באלוהים מאמין עם כיפה או בלי ומי שלא מאמין לא מאמין עם כיפה או בלי (יש הרבה דתל"שים שחובשים כיפה מפני שהם תלויים בהוריהם או מפני שהם עניים מאוד ושולחים את ילדיהם למסגרות דתיות "חינמיות" ולכן נאלצים "לשחק את המשחק")
הכיפה לא מזכירה לאף אחד שום דבר, זה טיעון עלוב.
אגב, המוסלמים גם חובשים כיפה.
בדקתי טיפה'לה, ענין חבישת הכיפה הפך להוראה מחייבת ע"י קארו, במאה ה- 16. אני מסכים אתך לגמרי, אמונה איננה נזקקת לסממנים חיצוניים, אלא שהיהדות היא דת חברתית ולא דת אינדווידואלית, נגיד כמו "בודהיזם". היהדות היא שיטה לשליטה בבני אדם באמצעות פיקוח חברתי נוקשה. מחד גיסא תראה התגייסות למען הזולת מאידך גיסא תראה כפייה, אלימות וגם הרחקה או חרם, וכמובן אלימות קשה עד כדי הרג האחר, אם צריך. ברגע שהתקבלה ביהדות הלכת התנהגות מסוימת, היא מחייבת את כל מי ששייך לחברה הזו. כל השאלות: למה, מדוע חסרות משמעות, כי האינדוקטרינציה מתחילה בגיל אפס.
 

אבח"י

Well-known member
לא, אבל את נותנת מופע בימתי - אמנם לא ממש הייתי מעלה אותו כערב יחיד ב"הבימה" ובכל זאת. הבלאגן שאת עושה כאן במקורות מתאים לדרשן יהודי טיפוסי, די בינוני אגב. שאר תגובותייך נשמעות כתגובות של "אלגוריתם טיפולי - " אם הם חסרי בקרת משמע, שלא הביעו דעתם, אם כך איך י?יכולים להיות חסרי שכל, ודעתם לא נחשבת,,אם הם לא הביעו דיעה?? " - מה זה - ממש חקירה פילוסופית על כרעי תרנגולת. חסר ביקורת = לא הביע דעתו- מאיפה החרטא הזו נחתה בפינתנו הדתית?
 

dory039

Active member
מסכים לחלוטין. הדת נמצאת בלב ולא חייבת לבוא לידי ביטוי באופן חיצוני. פעם ערכתי ספר בהוצאת הספרים שאני עובד בה (כן, יש עדיין דבר כזה למרבית הפלא) והוא עסק בארגון שנקרא "פלוגת הצללים", שזה גם שם הספר. הספר דיבר על ארגון שכירי חרב בתוך הצבא. הבלש האזרחי שחקר את הפרשה היה בעל אורח חיים מסורתי וחותנו הסביר לו, שהוא לא חייב לחבוש כיפה אלא שהדבר הכי חשוב זה שהוא מאמין שקיימת השגחה אלוהית. אני אישית חילוני ואוכל לא כשר בבית (כולל פירות ים), אבל מאמין שצריך לכבד את אמונתו ודתו של האחר, יהודי ולא רק. הגבול הוא כל עוד לא נכנסים לי לצלחת וקובעים לי את אורחות החיים באופן פולשני. ברגע שזה קורא, אני "יוצא למלחמה" ועומד על זכותי לחיות איך שבא לי בלי שיגידו לי מה מותר ומה אסור.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
מסכים לחלוטין. הדת נמצאת בלב ולא חייבת לבוא לידי ביטוי באופן חיצוני.
אבל אם זאת ההלכה, אז זאת ההלכה :). במקרה כזה זה חסר משמעות אם לדעתך (או לדעתי) יש בזה "צורך" כלשהו. מה גם שכלל לא בטוח שזה שייך לעניין של צורך או הצורך הנטען כאן (די בטוח שלא למעשה).
 

SupermanZW

Well-known member
אם הם חסרי בקרת משמע, שלא הביעו דעתם, אם כך איך י?יכולים להיות חסרי שכל, ודעתם לא נחשבת,,אם הם לא הביעו דיעה??
מי שמקבל מה שאומרים לו מבלי לבחון את מה שאומרים לו ולחקור כפי יכולתו בעצמו הוא מטומטם, בלי קשר לשאלה האם הביע את דעתו או לא. דיעה קיימת גם אם לא מביעים אותה והם חסרי שכל מהסיבה שהסברתי במשפט הקודם.
 

SupermanZW

Well-known member
בשום מקום בתורה לא כתוב שצריך לחבוש כיפה
עם השנים בגלות הכיפה נעשתה לסממן המובהק ביותר של הזהות היהודית ובכל העולם יודעים כי מי שחובש כיפה לראשו הינו יהודי, כך שהליכה ללא כיפה עלולה לזהות אותנו חלילה עם אומות העולם
העניין הוא, שדווקא בגלל שקיימת אנטישמיות, מן ההיגיון שהיהודי לא ירצה שהשונאים אותו יוכלו לזהותו כיהודי. חברי קהילתו יוכלו לזהותו בכל מקרה, פשוט מפני שהם מכירים אותו.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
העניין הוא, שדווקא בגלל שקיימת אנטישמיות, מן ההיגיון שהיהודי לא ירצה שהשונאים אותו יוכלו לזהותו כיהודי. חברי קהילתו יוכלו לזהותו בכל מקרה, פשוט מפני שהם מכירים אותו.
ההלכה מחייבת היבדלות מהנכרים.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
היבדלות אינה בהכרח בסממנים ויזואלים. אני סבור שהכוונה היא בעיקר לסממנים התנהגותיים.
גם וגם. לא שזה בהכרח קשור לעניין הכיפה. אבל בתגובה למה שכתבת בעניין, שיהודים רצו דווקא שלא להתבלט. אין לזה שחר, לפחות לא בקרב היהדות האורטודוקסית. אחרים כמובן כן פעלו כך ואנו יודעים היכן הם היום.
 

SupermanZW

Well-known member
גם וגם. לא שזה בהכרח קשור לעניין הכיפה. אבל בתגובה למה שכתבת בעניין, שיהודים רצו דווקא שלא להתבלט. אין לזה שחר, לפחות לא בקרב היהדות האורטודוקסית. אחרים כמובן כן פעלו כך ואנו יודעים היכן הם היום.
זה כמו שתדע שמישהו רוצה לרצוח אותך ותעזור לו למצוא אותך.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
זה כמו שתדע שמישהו רוצה לרצוח אותך ותעזור לו למצוא אותך.
ההלכה היא ההלכה. אם מדובר בשעת סכנה מובהקת זה עניין אחר כמובן. אולם גם אז פתרו את זה על-ידי חבישת כובעים ולא הפסיקו, בדרך כלל, ללכת עם כיסוי ראש (והרי ההלכה מחייבת את כיסוי הראש, לאו דווקא את הכיפה הקלאסית שמוכרת לנו היום).

בכל מקרה כאמור, זה דיון מענין אבל הוא לא ממש קשור לנושא. הרי ככלל ניתן היה לזהות את היהודים בשלל דרכים, ודאי את הדתיים שבהם. כל הדיון הזה לא באמת קשור לסיבה שבגינה ההלכה מחייבת לחבוש כיפה. זאת סתם תיאוריה חביבה שמישהו הכניס וגרמה להתפתחות הדיון הזה, אבל מעבר לכך לא ממש קשורה לנושא.
 
למעלה