כיצד לכייל אזימוט של ראש טייפ בצורה הכי טובה?

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תודה. ואגב... גמטוטים אמור היה להיות קמטוטים. אצבעותיי שגו.
ואוסיף עוד כמה מלים...
א. לא פעם פירקתי קלטות או שהדבקתי קלטות שנקרעו. מרוב חלקי סרט שעברו תחת
ידיי, היכרתי את כל נושא המתיחות והקמטוטים היטב. ואתה רואה זאת היטב גם בקלטות הוידאו.
מדי פעם, אתה רואה מעין פס שלג לבן שאט אט חוצה את המסך לרוחבו ויורד
מלמעלה כלפי מטה. זוהי תולדה של קמט אורכי בסרט וכאלה נוצרות בשל לכלוך
עם הקפסטן, הידבקות לאחד המובילים או השד יודע מה, כשאתה עושה שימוש רב
במכשיר המכאני העדין.
חשוב להזכיר, שגם בקלטת וגם במכשיר, הסרט נוסע על פני מובילים שהם בעצם
"עמודים" סטטיים.עליהם מחליק הסרט תוך כדי גלילה. עצרת? לא גלגלת
להתחלה? והנה אחרי מספר שבועות של אי שימוש, יצרת מספר קמטוטים באזור
המוטות הללו. אז בנגן סלילים המכשיר מרפה מעט את הסרט, כך שההיצמדות
שלו למוטות (שגם בנויים על בולמי זעזועים) נפסקת. במכשירים הקטנים, מנגנונים
הללו לא קיימים, אבל למרבה המזל, הסרט גם לא יוצא וחוזר מתחום בית הקלטת,
כמו במכשיר סלילים או בוידאו. יתרון.
ב. את נושא הדגאוזינג שנינו כבר הזכרנו וכך גם את השחיקה, שעליה דיבר גם אריאל.
ג. ניקוי הוא קריטי ושחיקת הראש כמובן גם היא בעייתית. אבל כך גם מחט פטיפון.
העל מראנ, תחסורת נגן הקלטות מורכבת יותר, בעיקר אם יש במכשיר גלגלי גומי
או רצועות מגומי.
ד.את הסלילים או הקלטות, כדאי לאכסן בארונית מפח, ואז השדה המגנטי של כדור
הארץ פחות משפיע עליה. והנה לך דוגמא טובה לשימוש יאה בכלוב פראדיי.
ה. ברור שאיכסון הקלטות במחיצת סופח לחות תועיל.
ו. בין יצרני הקלטות הטובים הייתה גם חברת BASF ולכל היצרנים היו קלטות
מאיכויות כאלה ואחרות עם מחירים בהתאם.
ולסיכום, אזכיר לך את הפרויקט האחרון של נחום היימן ז"ל, שעשה ימים כלילות
בהעתקת ארכיון הרדיו מסלילים לדיגיטל.
ו. וכדי לחזק את האמירה של גלילאו "ובכל זאת סוב תיסוב".... אזכיר, שכיום יש חזרה
לנושא מגברי השפופרות, שכעת חזרו למדפי החנויות ולבתי חובבי המוסיקה, ויצרנים
חוזרים ומייצרים כאלה, בבניה איכותית, זוהרת ותוך שימוש ברכיבים איכותיים.
ותקליטים מעולם לא ירדו מאוספים וזה כולל גם הקלטות חדשות). כיום תוכל לרכוש
גם פטיפונים סופר יקרים, באיכויות שפעם לא היו. וקלטות או קסטות וידאו? אלה די
נעלמו מהעולם, למעט בשימוש אולפני. אבל גם שם, הנטייה היום היא לעבוד עם
ציוד דיגיטלי משוכלל, וכל אלה... פאסה.
ואגב... כמה פעמים ביום אתה שומע זיופי צליל בערוץ MEZZO? מלא! איני יודע אם
זה כתוצאה ממתיחת סרטי ההקלטה או בגלל זיופים במנועים עקב קפיצות מתח
(שאמורות להיות מיוצבות במכשירים משוכללים). אל זה קורה כל הזמן. עובדה.
 
BASF

שלום
לי הייתה חוויה לא טובה עם BASF ומאז (1978) לא רכשתי אף קסטה שלהם.
גם לא AGFA. גם הקסטות של PHILIPS לא היו משהו.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
יתכן מאד שאתה צודק. עם אגפא אכלתי קש למרות המלצות חמות של
אנשי מקצוע שאהבו אותם מאד. 3M להבדיל, היו נהדרים ושנינו שכחנו אותם.
 
3M לא היו נפוצות

שלום
כמעט ולא נתקלתי בהם.
ניסיתי גם את AMPEX שנחשבו לטובים בסרטים Reel to Reel, אבל בקסטות היו חלשים. הייתה לי גישה לקסטות של Maxell ואח"כ ל-SONY מסוג מטאל בסידרת מאסטר, שהיו מצויינים.
החל מ-1981 השתמשתי ב-NR של SANYO דגם Super D, שעשה עבודה מצויינת. זה היה למעשה dbx אבל עם כיול סף (Treshold) ב-5dB-.
מרגע שיצא CD-R ה-Compact Cassette התיתר. הוא גם נעלם ברכבים,
הוחלף ב=CD ועכשיו גם ה-CD נעלם ברכבים החדשים. אני שמח שאצלי עוד יש,
מפני שהאיכות הכי טובה שיש לי, מגיע משם.
ועכשיו ברכב שומעים ממש מעולה!
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ועל זה ייאמר: דור הולך ודור בא. אחרת, מה ימכרו בחנויות?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ואני, כחובב הקלטות על גבי סלילים, החזקתי תמיד מלאי של 3M.
מאד יתכן, שבסלילים היה קל יותר להשיגם.
ואגב, היות שהזכרת את AKAI GX, אומר לך, שלקחתי מכשיר מהמשוכללים שהיו
בזמנו לאקאי GX-365////
https://www.google.co.il/search?q=G...AhWHrRoKHVwUD3EQ9QEISjAG#imgrc=wXU68TKDY1KrVM:
לעומת זאת, היה לי גם REVOX A77, וכאן היה מדובר בליגה אחרת לגמרי...
הוא אמנם לא הגיע לגבוהים שזכיתי לשמוע באקאי, אבל הוא העביר את המידע עם הרבה פחות עיוותים.
https://www.google.co.il/search?q=R...AhXQzRoKHdR7CvEQ9QEINDAD#imgrc=egH_O_xpf9MHgM:
 
יש הבדל מהותי בין טייפ סלילים וטייפ קסטות

שלום
לאחר שה-Compact Cassette הוצג ע"י פיליפס ב-1962, קמה תעשיה שלמה סביב הנושא. לימים, הקסטה הייתה למדיה הפופולרית ביותר וסביבה קמו טייפים ניידים, מכשירי הווק-מן, ויח' הראש ברכב עם רדיו-טייפ.
לרוב, מכשירי הסלילים נותרו באולפנים, שם הקסטה כמעט ולא חדרה.
עיקר הבעיה במדיה (סלילים) היא נפח האיכסון העצום! והדהיה של המדיה עם הזמן. אגב, לפני הסרט, השתמשו בתיל. פשוט חוט ברזל!
ל-REVOX היה ליין נחמד מאוד של מוצרים, כולל הגברה, טיונרים מהטובים בעולם!, טייפ קסטות מעולה וגם פטיפון עם זרוע מקבילית (גשר).
הטייפ סלילים שלהם לאולפנים, יוצר ע"י חברת האם: STUDER שנחשבה לאחד הטובים בענף.
במקביל ל-AKAI שפרצה בשוק הטייפים, הובילה חברת Nakamichi עם דגם ה-1000 האגדי ואח"כ עם ה-Dragon. לאוסף נוספה חברת TEAC שיצרה גם טייפ קסטות מקצועי לאולפנים.
במהלך פעילות של פרוייקטי VOA, עשיתי שילוב עם הציוד הנ"ל:
טייפ סלילים של STUDER, טייפ קסטות של TEAC וגם מכשירי CD של TEAC ו-DAT של Panasonic. כל הציוד יש לי על השולחן עבודה, ואמר לי בוקר טוב במשך כשנה...
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אכן שמעתי על תיל הברזל. הוא לבטח החליד ועשה ים של צרות.
REVOX היא אכן חברת הבת של שטודר, ונחשבת לליין העממי, כאשר שטודר נחשב
למקצועי והאולפני.
בזמנו היבואן של רווקס היה דב אלבינגר ז"ל מירושלים. איש חביב במיוחד.
כשנזקקתי לחלפים או להדרכה, הוא תמיד עמד לצידי ואף סיפק לי ספר שירות נהדר של החברה.

הניידים שהלכו אז חזק, היו של נגרה, שגם הם נחשבו ה--ה-. ואני רק חלמתי עליהם...
ממכשירי הקסטות לא ממש התלהבתי, אבל ללא ספק, הם תפסו נתח שוק ומילאו
מקום לאורך תקופה ממושכת, עד שהופיעו נגני הCD הניידים ובהמשך, כל המופלאים
של אייפוד ודומיהם.
וכן. הייתה עוד איזו חברה גרמנית, שייצרה מכשירי סלילים ניידים. איני יודע עד כמה
הם נחשבו כמוצלחים ושוכבים אצלי שניים מוזנחים, שאולי דורשים שיפוץ ניכר, כדי
שייהפכו למוצרי אספנות... UHER.
שאלה האם שווה לחשוב על זה.... חחחחחחחחחחחחחח
הנה דוגמית, ואיני זוכר את הדגם. אבדוק בהזדמנות...
https://www.google.co.il/search?q=U...AhXGZVAKHQJECwQQ9QEIPDAC#imgrc=tUSFTpCSPEmd0M:
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אהבתי את הפירמה ההיא. גם לה היה יבואן שלא הצליח להחדיר
את המוצרים עמוק לשוק הישראלי, אלקטרון צ'ילג.
ראיתי מספר טלוויזיות שחור לבן שלהם, שהיו בנויות בצורה חכמה.
עבר תחת ידי טייפ סלילים שלהם, שהחלט נחשב כטוב.
 
אלקטרון צ'ילג

שלום
המחירים של TANDBERG (וגם של REVOX) היו יקרים לכיס הישראלי של
תחילת שנות ה-70. זו מדינה קטנה (רבע מהיום) עם הכנסה צנועה לנפש...
אבל קם שוק חדש, שהיה בהישג יד לכולם: הקיטים!
ו-אלקטרון צ'ילג הוציאו את ה-TELEVOX. מגבר הקיט הראשון והמוצלח:
http://www.museumsinisrael.gov.il/he/items/Pages/ItemCard.aspx?IdItem=ICMS-MTC-1676
ומזה מכרו די הרבה. מגברים עם דרגה סופית של 2N3055 וכ-40W והרבה
פאסון ישראלי. למיטב זכרוני, זו היתה הצלחה!

אפרופו "צ'ילג" זה כוכב בהונגרית
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
כן. אני יודע שהם מכרו את הקיטים הללו והיו להם גם רמקולים
משלימים מתוצרת celestion שהיו לא רעים בכלל. לי היה את הדגם דיטון 66, שנחשב
אז מפלצתי, עם וופר 12 אינץ' ועם בס רפלקס 12 בנוסף. אהבתי אותם מאד אז.
http://stereonomono.blogspot.co.il/2012/07/celestion-ditton-66.html
ואגב, בנוגע למגברים שהם הפיצו, אתה הבאת קישור לגירסא הראשונה. אחרי כן, הגיעה
גירסא טובה יותר, שנמכרה כמו לחמניות טריות בבוקר חורפי.
https://www.hometheater.co.il/vt160372.html
ככל שזכור לי, השוק הכיל אז מספר קיטים, כמו שאאב, שהיה הגרוע ביותר, אחריו
בתור היה ה-SG והמתחרה האחרון היה TONAR, כשהאחרונים הגדילו לעשות
ומכרו גם קיט של טיונר AM-FM.
לדעתי, הטלווקס ST 800 והטונר היו המובילים. ובקישור זה, תמצא תמונות של החבר'ה הנוספים...
https://www.htmobile.co.il/vp1963165
ככל שזכור לי, צ'ילג מכר את הרמקולים (סליישן)ף כשהם מורכבים בארגזים שהוא בעצמו ייצר,
ובכך חסך שוב את המכס על הרמקולים המקוריים, כאשר הוא ייבא רק את הקומפוננטות.

מאד יתכן, שהשם צ'ילג פירושו כוכב בהונגרית, אבל זה היה שם משפחתו של האיש.
אבל כן חשוב לי לציין, שהשירות שלו היה מעולה. פעם, רכשתי (על סמך הודעה בעיתון)
טייפ סלילים של טנדברג, שיובא אז בייבוא אישי ע"י איזה אדם שרכש אותו בחו"ל. המכשיר נמכר במחיר נוח, והגיע לידי באריזתו המקורית והחתומה. המכשיר נלקח
לאלקטרון צ'ילג, ושם נפתחה האריזה. כאשר נמצא כי המכשיר הגיע "בריא ושלם",
זכיתי לקבל מהם תעודת אחריות מלאה, כאילו נקנה המכשיר מהחנות בארץ!
[נסה לעשות זאת עם ישפאר]...

אז נכון. באותה תקופה, המכשירים היוקרתיים היו יקרים יחסית לכיס הישראלי, אבל
בתערוכות (שהיו אז בארץ), יכולת לראות מכשירים נוצצים של מרנץ, רמקולים אדירים של JBL
ושל המתחרה, אלטק לנסינג.
היו אז רמקולים אלקטרוסטטיים של קווד https://images1.ynet.co.il/PicServer3/2012/04/15/3864934/3864822494099408257no.jpg
ויכולת למצוא את הדגמים הראשונים של בוז. (901 ככל שזכור לי).
http://a1.amlimg.com/YmUyMTA3YmNhZj...0cy5pZS9zdGF0aWMvaS93YXRlcm1hcmsucG5nfHx8.jpg

אז.. היו זמנים, עד שהגיעו שלטונות המס, והתעצבנו, שמוכרים כאן קיטים ללא מכס,
כאשר בחשבונית צויין "סט חלקים ל-ST 800" לדוגמא.
הם תבעו את המפיצים וכל המוצרים הללו נעלמו מהמדפים בבת אחת.

ואז... כשני עשורים מאוחר יותר, באה אלביט, והחלה לייצר כאן טלוויזיות ELBIT,
CRT, שגם הן נמכרו די בזול. לטענתם, הם השתמשו בשסי ובמסכי פיליפס (איני בטוח בכך,
כי עברו כבר די הרבה מים מאז). היה להם אז מפעל שהלחים את הרכיבים
בכרמיאל, ומפעל הרכבה במגדל העמק. המהנדס הראשי של סילורה [אבי אלמוג] פרש
מהמפעל שם ועבר לאלביט, והתעשייה שלהם פרחה.
אלא שגם כאן, אלביט רכש את הרכיבים כרכיבים, ובכך עקף את מרכיב המכס, עד כי
היה ביכולתם לייצא מכשירים לחו"ל!

לאחר תקופת ייצור משגשגת, שלטונות המס עלו על הקטע, ותבעו את אלביט בתביעה
של הרבה מיליונים. אלביט נאלצו לסגור את מפעל הטלוויזיות, ואיש המכירות סולק
יחד עם המהנדס החביב...
ככל שזכור לי, אלביט לקחו אחריות על כל הגישעפט וחסכו מאיש השיווק משפט
אישי,
שהיה עולה לו ביוקר רב.

אלביט נאלצה להתפצל בהמשך ל-2 תת חברות (אלביט הדמיה ואלביט מערכות.
אלביט הדמיה התפגרה די מהר, הרבה 'בזכות' זיסר, ואלביט מערכות משגשגת
מאד.

לא מזמן, חגגה אלביט מערכות יובל באיצטדיון עופר בטקס רב משתתפים, שעלה הון עתק.
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001186540
הייתי שם...
 

Ron W

New member
גם לי היתה יד ורגל בקיטים


איך לא? צריך לציין את דקדה שהתחילו בחנות קטנה בחצר של קינג ג'ורג'
בת"א אח"כ בפינת שד' בן ציון ועד היום חנות בדיזנגןף סנטר (רכיבים כבר אין).
היו להם מגברי סטריאו שונים ורדיו מוגבר בטר' גרמניום והגיעו עד ל vca בצ'יפים
המהנדס הצעיר נקרא גיורא, חלקם עובד עד היום, משנות ה70.
ב76 עבדתי כנער במעגלים מודפסים. השם שאאב מצלצל מוכר כי היתה סדרה
של כרטיסים שיצרו לסטריאו. תכנות ה cnc לקידוח עם סרט נייר. ::.: עלי :)
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
גם השם דקדה נשמע לי מוכר. נדמה לי שהם שיווקו קיטים משל
עצמם לבניית אורגן אורות וכל מיני משחקים לנוער לבניה עצמית...
 
עבר בבניה עצמית


שלום
מצורפים כמה תמונות הסטוריות...
היה לי את הטיונר של SHAB...שהיה טיונר גרוע!
את המגבר בניתי לבד (לא קיט) משרטוטי מעגל של מגבר REVOX A-78 amplifier
ומגברי הספק 50W של Sanken.
לצערי, בשלב זה (תיכון) לא הבנתי הרבה במדיניות אדמות והיו הרבה בעיות של רעשי זרם בחוגי אדמה (50Hz).
לימים, המגבר הוחלף למגבר קנוי שהובא מגרמניה: Onkyo A-5
https://www.youtube.com/watch?v=Tr9YaEDX-fo











 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
כל הכבוד לך מיכאל, על שלקחת יזמה בגיל תיכון והעתקת מגבר
איכותי של ריווקס. חבל שנכשלת "קצת" בהארקת המעגלים, כי אני זוכר את המגבר
ההוא, והוא היה לגמרי לא רע.
הייתה לי כוונה לבנות אותו, אבל איפה שהוא בדרך נטשתי את הרעיון, אף כי התחלתי
כבר לאגור רכיבים רבים עבורו...
 
תודה - הכל התחיל...

שלום
מתערוכה טכנולוגית בגני התערוכה, שבה ביקרנו. היה שם דוכן של REVOX והם חילקו את השרטוט החשמלי של המגבר. אני קיבלתי אחד!
בשרטוט, המעגלים היו מחולקים לקבוצות, של דרגת הכניסה, ה-TONE וכו'.
אז תכננתי ועשיתי לבד מעגלים מודפסים, והתחלתי לבנות...
לעתיד, ראיתי תמונה של אחד אמיתי - פתוח, והבנתי שאין מצב שתלמיד תיכון יבנה ככה מגבר. גם התכן שלהם היה נשגב מבנתי (אז).
כמובן שלרכוש אחד, היה מעבר ליכולת הכלכלית שלי כילד. כאשר התחילו לצוץ המגברי קיט למיניהם, הבנתי שזה לא הכיוון.
היה לי חבר טוב, שאביו השיג לו מלא ציוד. הוא התחיל עם המגבר של SHAB
והיה מרוצה מהצליל בכיוון ה-Loudness במקסימום, וכנ"ל הבאס והגבוהים...
היו לו רמקולים יפיפיים של AKAI, עם גריל מעץ.
מהר מאוד ה-SHAB הוחלף ע"י רסיבר של AKAI וכך גם היה הטייפ קסטות שלו.
הוא גם הצליח להשיג פטיפון GARARD לא רע וראש טוב של SHURE.
לשכן מלמעלה היה מזל, והוא קנה מעולה שעזב מערכת נחמדה:
רסיבר נפלא של BLUPUNKT, רמקולים 3 WAY של SONY וטייפ סלילים עצום גם של SONY. באותה תקופה לבנון שידרו ב-FM עם תחנה של מוזיקה והם נקלטו נפלא בקריות. הרסיבר שלו נשמע פגז...
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
היה לבנון עם Randa Hasoona והיה BSCS של סייפרוס...
וואו אתה מזכיר לי עידנים שנעים להיזכר בהם.
ואני... אני בניתי בתקופת התיכון מגבר שפופרתי שעבד נמחד עם ECL86 בדחסף
ו-ECC83 בפרה.
דווקא לא זמזם לי מההארקה ואת השסי... מוטב שלא אגלה לך איך יצרתי אותו...
אבל בחיי שעבד נחמד ואהבתי להביט בהילה הסגלגלה שמסביב לאנודות של ה-86
כשהן כבר להטו.
גם לי היה אז פטיפון גררד. נדמה לי ש-SP25 עם ראש של שור.
בהמשך, הישגתי יד 2 איזה B&O שפופרתי שהיה חביב.
אחרי זה, החלפתי לרסיבר B&O שנראה כמו סרגל חישוב... אהבתי את העיצוב...
ואז, היה לי טייפ סלילים סוני, שדי מהר הוחלף בריווקס שקניתי יד 2 במצב טוב ושמור.
היו 2 בני זוג, שברווקותם כל אחד החזיק בריווקס משלו, וכשנישאו, מכרו את הראשון שנרכש מביניהם.
בין לבין, רכשתי AKAI GX365 שממנו שמחתי להיפטר די מהר...
ואז, רכשתי גם פטיפון של טורנס 165. היו זמנים.
בהמשך, בניתי טלווקס מהזן החדיש יותר ונעזרתי ברמקולים דיטון 66. היה פצצה.
וכן. הטלווקס היה לגמרי לא רע, בתנאי שחיברת אליו רמקולים טובים. בדוק, כי כאשר
תיקנתי מגברי מותגים וחיברתי אותם לניסיון, לא חשתי בהבדלים עצומים ביניהם לבין מלאכת כפיי.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ו... היות שמדי פעם רכשתי מספר קיטים להרכבה, הייתה לי הנחת
טכנאי. ככה יכולתי להרשות לעצמי את הדיטונים וככה קניתי 2 פטיפונים פיקרינג
(שאותם מכרתי). אלה באו עם מגנט עגול בבסיס השסי ומגנט בקוטביות זהה
בתחתית הצלחת. שני המגנטים היו במקביל זה לזה.
באופן זה, הצלחת "צפה" והציר שלה לא התחכך בבסיסו.
הם ראו בפטיפון זה סוג של פריצת דרך שהניבה תוצאה טובה יותר ב-WOW&FLUTTER.
 

Ron W

New member
האמת המפתיעה טייפ סלילים יותר בטוח מ cd-r צרוב

להרבה מאיתנו היתה אכזבה כואבת לגלות cd-r שלא ניתן לקריאה
או dvd-r שנעלם לגמרי בין אם מוזיקה סרט או אף תוכנה/נתונים !
אני יכול לספר יותר מ 5 יח' כאלו שאוחסנו בתנאים טובים
מנגד לצורך שחזור השאלתי טייפ סלילים 1/4 ישן שפורפרתי אאל"ט סוני
המדיות היו 3m ואגפא סלילם קטנים ששכבו בארון כ 50 שנה
האיכות היתה סבירה יחסית לכל החוליות בשרשרת, נקיה ומאוזנת טונאלית.
ההקלטה במקור על טייפ גרונדיג אף הוא שפורפרתי סטריאו (רהיט) דהיינו ביתית.

כיום יש גבוי על ענן ו dok לכן לפני שמתעסקים עם שחזור סלילים מגנטים
רצוי לגבות את המדיה האופטית - לפחות זו שמוקלטת עצמאית (פחות בכותרים)
 
למעלה