כישלונו של שקר "שיווין ההזדמנויות" ותוצאותיו

כישלונו של שקר "שיווין ההזדמנויות" ותוצאותיו

שוב החלה המחאה החברתית. שוב אותם בוגרי אקדמיה זועקים ל"צדק חברתי" שיצדיק את עמלם הרב. לכאורה, זוהי מחאה מוצדקת. הרי 3 שנים של לימודים מפרכים באקדמיה אכן ראויים לגמול רב. שאלתם את עצמכם איך הגענו למצב הזה? איך יש בישראל כל כך הרבה אקדמאים בינוניים? איך יש כל כך הרבה אקדמאים שלא מצאו עבודה בתחומם ?איך יש כלך כך הרבה אקדמאים שבקושי גומרים את החודש ? מדוע מקצועות רבים שדורשים היום תואר ראשון פעם דרשו רק בגרות או אפילו רק 12 שנות לימוד?

ישראל ידעה ימים אחרים בשלושים שנותיה הראשונות .בשנותייך הראשונות היית לומד בלימוד ממלכתי , כפי שנהוג כיום ואז בכיתה ח כולם נאלצו לעשות את ה"סקר". שקבע-עיוני או מקצועי.. באותה תקופה אנשים חלשים לא חלמו אפילו על תואר ראשון (ובצדק), ובינוניים לא חלמו על עריכת דין או חשבונאות - מדוע שילכו בכוח לעשות משהו שאינו הולם את כישוריהם? מדוע שאנשים חלשים יחויבו להיות באקדמיה? שהרי היא מראש אינה מיועדת לכולם .
נוסיף על כך שבזמנו היו כמעט אך ורק אוניברסיטאות, שתנאי הקבלה אליהם היו גבוהים במיוחד, ורק אנשים באמת מוכשרים הגיעו לשם. בתקופה זאת רק תלמידים מעולים ואנשים שהמצוינות נמצאת בדמם הגיעו למקצועות כמו : עריכת דין, ראיית חשבון, הנדסה ואפילו כלכלה. הטובים פחות, אך עדיין מוכשרים, הגיעו לפקולטות הנחשבות פחות כמו מדעי הרוח והחברה בדרך לעבודה בתחומים כמו חינוך, כוח אדם וכו' . אלו שאינם מתאימים לתחום העיוני הלכו ללמוד מקצוע : נגרים, אינסטלטורים, חשמלאות וכו' במידה וגם ניחנו בידיים טובות, או מזכירות, ניהול חשבונות, ייעוץ מס ושאר עבודות משרדיות במידה ולא. באותה תקופה כל מקצוע כיבד את בעליו. בעלי מקצוע בסך הכול הותאמו לתפקיד שהולם יותר את כישוריהם , העבודה העברית הייתה אז ערך קדוש, לא היה בישראל עובד זר אחד, ובאמצעות ביטויים כמו "עבודה ערבית" ו"חאפ לאפ" בזנו לשכנינו הפלשתינאים העושים עבודה גרועה במיוחד ולא יסודית , שהרי בעלי המקצוע הישראלים ודאי שטובים יותר, ועל עבודה טובה צריך לשלם. באותה תקופה האקדמיה לא הייתה חייבת לך כלום. אתה לא מתאים? להתראות. לא התקבלת ...

ואז קרה המהפך המפורסם של 1977-ממשלת בגין החליטה כחלק מהגישה "לתת הזדמנות שווה לכולם" לבטל את הסקר על מנת שלכל ילד יהיה צ'אנס לממש את הפוטנציאל שבו.. במקום לקדם את רמת התלמידים עשו דבר נורא- להוריד את רמת הלימודים על מנת להעלות באופן מלאכותי את אחוז הזכאים לבגרות..
בעוד שבכל העולם העלו את הרמה ,בישראל הורידו אותה!!!. לא מאמינים? קחו מבחן בגרות במתמטיקה משנות ה70 ותנו אותו לתלמיד הלומד כיום בתיכון. גם התלמידים הטובים ביותר כיום יתקשו לעבור אותו.. בנוסף הוחלט על הקמת המכללות, הנותנות תואר לכל אחד שמוכן לשלם 30,000 שקל בשנה, שלא לדבר על תארים פיקטיביים (תואר ראשון במנהל עסקים-רק בישראל! מישהו שמע על תואר "בהנדסת ביוטכנולוגיה" בחו"ל? ועוד )...נוצר דור שלם של אקדמאים בינוניים שכל שאיפתם היא "רק לעבור" "העיקר שיהיה רשום שיש לי תואר" "ללמוד כי ככולם לומדים" והחינוך הדרדר והתדרדר. הפכנו את האקדמיה ממקום ששואף למצוינות, למקום של בינוניות. אין פלא שאין כיום אף אוניברסיטה ישראלית ברשימת 100 האוניברסיטאות הטובות בעולם. והישגי התלמידים הם מהנמוכים בעולם המערבי.


במקביל הזנחנו את העובדים המקצועיים ואת העבודות המשרדיות . אנו ילדי שנות ה 80 וה70 הננו דור שלם שעבר שטיפת מוח החל מהגן ועד סוף התיכון ללכת ללמוד ולהקיש את מיטב שנותינו באקדמיה. מורים, הורים ,אנשי מקצוע והתקשורת הטיפו לנו בלי סוף "שאם לא נלמד נהייה פועלים" . גישה זו חילקה את העולם בצורה דיכוטומית ל לימודים אקדמאיים שבסופם קריירה משגשגת לבין קריירה כעובד כפיים שחי מהיד לפה. ככה במשך כל השנים מכרו לנו את הבלוף שאקדמיה זה הסיכוי היחיד ואולטימטיבי לכולם להצליח .כאילו שאין שום דבר מעבר, כאילו שאין תארים שלא נותנים לך דבר חוץ מתעודה . ומקצועות משרדיים? זה מיועד רק ל"לוזרים" שנאלצו לעשות הסווה מקצועית לאחר שלא הצליחו למצוא עבודה עם תוארם הנכסף .עבודת כפיים? זה מיועד רק לעובדים זרים. כך גררנו דור שלם לתארים פיקטיביים שלא מועילים דבר מלבד קישוט אך אינם פרקטיים . הרעיון היה- קודם כל תלמד באקדמיה, מה תעשה אחר כך? זה עוד נראה .התוצאה הראשונית שראינו כולם עוד בעודנו בתיכון היא שתלמידים חלשים שנכפו ע"י חברה ללמוד במגמה עיונית, במקום לצאת עם מקצוע נפלו בין הכיסאות. יצאו קירחים מכאן ומכאן...

אנו ילדי שנות ה80 וה70 סיימנו את שירותינו הצבא והלכנו כמו ילדים טובים לאקדמיה. כל אחד מרבים וטובים הלך ללמוד באקדמיה על סמך מה שמעניין אותו ועל סמך "מה שמקובל" שהרי לדור שלנו זה היה דבר טריוויאלי שאקדמיה זה משהו שכל אחד חייב לעשות. רבים מהאנשים הלכו לאקדמיה בצורה עיוורת מבלי לדעת מה הסיכוי שלי למצוא עבודה ולהיות טוב בתחום הדבר אינו משנה כי שטפו לנו את המוח שאין דרך אחרת ואין ברירה וזהו המסלול היחיד להצלחה. לדור שלם מכרו את השקר שהם יוכלו להיות כל דבר שרק ירצו ורק יתאמצו ויעבדו קשה. ע"י שקר ההזדמנות השווה מכרנו לאנשים חלומות ותקוות מבלי להתחשב בעובדה ששוק העבודה הוא דבר מוגבל ושעודף עובדים מתחום מסוים יוצר זילות ופוגע בכולם. באנו לאקדמיה, השקענו 3 שנים במבחנים ועבודות בשביל להשיג את ההצלחה הנכספת.
ואז סיימנו את התואר ויצאנו לשוק העבודה. והמציאות טפחה על פנינו. גילינו שהעולם הוא ממש לא מה שהבטיחו לנו. אקדמאים רבים מצאו את עצמם עובדים בעבודות שהקשר שלהם למה שהם למדו זניח במקרה הטוב וחסר כל קשר במקרה הרע. רבים מצאו את עצמם יוצאים לשוק ובשל חוסר הניסיון ועודף היצע מתקשים למצוא עבודה. רבים אחרים נאלצו להמשיך ולעבוד בעבודות סטודנטים כמו מלצרות ושירות לקוחות. 3 שנים של השקעה הלכו לטמיון.

המחאה החברתית זהו קולו של דור שלם שהבין שרימו אותו . שמגיל 0 הוליכו אותו שולל לעבר מציאות שאינה קיימת. נתנו לאנשים "הזדמנות שווה" שהייתה שקרית. אנשים כל חייהם חייו בחלום שהתנפץ להם בפרצוף. אנשים שחלמו להיות עורכי דין/ מהנדסים/ מדענים/פסיכולוגים וכו' למרות שאין שום סיכוי שבעולם שהם אכן יהיו כאלו (כי לא נולדו עם הכישורים המתאימים) הבינו על בשרם שהליכה אחרי ה"לב" ו "הרצון" יפה אולי לספרי זן ולמעשיות ניו אייג' שמדוקלמים רבות ע"י :מיסטיקנים ,מטיפים ,פסיכולוגים ושרלטנים אחרים. אך אינם מתאימים למציאות... שיוון הזדמנויות מלא הוא רעיון מטופש כי הוא מתעלם מכישוריהם הטבעיים ומהשוני וייחודו של כל אחד. מה לעשות, לא כולם מתאימים לאקדמיה ולא לכולם זה הנתיב האופטימלי בחיים. והליכה נגד הנתיב האופטימלי באמתלה של שוויון הינה מתכון לכישלון שרבים מאנשי מחאת האוהלים חוו על בשרם.
מי ייתן ואת הדור הבא נחנך בגישה ריאלית ומציאותית לחיים ונפסיק למכור להם חלומות שכל קשר ביניהם למציאות הינו מקרי בהחלט.
 

baudrate

New member
חלומות ושאיפות תמיד יהיו לאנשים

זה מה שמחזיק את המוטיבציה החיובית של אנשים, הרצון שלהם לעשות דברים, ליזום וליצור.
אני מבין שזה לא מוצא חם בעיניך, אבל לא תוכל לקחת מאנשים את זה, ולא משנה כמה תרצה.
 
חלומות הם לעיתים דבר מבורך

כל עוד אינם מנותקים לחלוטין מהמציאות ויש להם איזשהוא בסיס הגיוני
חלומות מנותקים מהמציאות יכולים להיות הרסניים, במיוחד שהם הופכים לרעיונות אידיאולוגים ולמדיניות.
ראה את חלום השיוויון המלא שהוליד את הקומניזם שגרם למותם של 100 מיליון איש.

ועכשיו לדוגמא קצת יותר קשורה להודעה:
עריכת דין. בישראל יש הרבה מאוד אנשים שחולמים להיות עורכי דין וזה בסדר גמור.
מה עושה מדינה נורמלית? בודקת כמה עורכי דין חדשים היא צריכה בשנה , מוסיפה לכך 10-15 אחוז (בכל זאת תמיד יש נשירה וטעויות במיון ....) וקובעת שזוהי כמות עורכי הדין שעל האוניברסיטאות לייצר בשנה.
האוניברסיטאות דואגת למיון ולכך שמתוך כל האנשים שחולמים להיות עורכי דין, רק אותה כמות של המתאימים ביותר אכן תזכה להגשים חלום זה. כך תשמר הרמה המקצועית ויוקרתו של המקצוע.
מה עשתה ישראל? נתנה לכל אחד שחולם להיות עורך דין אפשרות ללמוד משפטים גם אם זה חלום שמנותק מהמציאות.
מה קיבלנו? מספר עורכי הדין בתל אביב גדול יותר מאשר ביפן כולה. העודף המטורף גרם לכך שעריכת דין הפך ממקצוע יוקרתי לבדיחה. כיום מרבית עורכי הדין הפכו לפקידים ולמכיני קפה מקצועיים.
רק אותם אלו שבאמת מתאימים למקצוע הצליחו להשתלב ולהרוויח יפה.
אלה שלא- מצאו את עצמם לקראת סוף העשור השלישי לחייהם לאחר תואר ראשון והתמחות נופלים בין הכיסאות ונאלצו לחיות מהיד לפה. האם בזה אתה מעוניין?? האם בשביל "לתת הזדמנות שווה לכולם" אתה מוכן למכור לאנשים אשליה שתתנפץ להם לקראת גיל 27-28?
האם לא עדיף לתת להם מסלול יותר טוב ויותר מתאים להם??

אני חושב שמרבית "עורכי הדין" שנפלו בין הכיסאות יסכימו איתי.....
 

baudrate

New member
אז אתה רוצה להיות הממונה על החלומות

לומר לאנשים על מה מותר להם לחלום ועל מה לא. צר לי לומר לך אבל בקשתך נדחית.
במדינה דמוקרטית אין מקום לתפקיד כזה.

אגב, מה שאתה מציע זה בדיוק קומוניזם, כלכלה מנוהלת, שהמדינה תחליט כמה עורכי דין צריך, מי ילמד ומי לא...
זהו שוק המנוהל בצורה מרכזית, על ידי קרטל (ע"ע לשכת עורכי הדין).
ולמה שכמות עורכי הדין לא תווסת על ידי ביקוש והיצע? זה נשמע לי הרבה יותר הגיוני.
 
אין לך מושג על מה אתה מדבר

בוא ניקח את ארה"ב ערש הקפיטליזם העולמי.
בשביל ללמוד משפטים אתה צריך ללמוד תואר ראשון שבו ה major הוא מדעי המדינה עם ציונים מאוד מאוד גבוהים.
ובנוסף לעבור מבחן GRE קשה.
רק אחוז קטן מאוד מאלו שחולמים להיות עורכי דין אכן מגשים את החלום.
אגב תהליך דומה על כל מי שרוצה ללמוד ב profesional school . קרי: רוקחים,אופטומטריסטים,רואי חשבון וכו'
כי הם מבינים שחלומות לחוד ומציאות לחוד. מה לעשות שוק העבודה מוגבל ולכן יש להגביל את מספר האנשים שילמדו את המקצועות האלו .
להציף את השוק בעורכי דין בינוניים זה לא הפתרון
אף אחד לא אומר שאסור לחלום. אך צריך לעצור את החלום בזמן. לא בגיל 30 אלא בגיל 20...

רוצה להיות עורך דין? בבקשה- תעמוד בדרישות המחמירות של האוניברסיטאות.
לא עומד? שלום ולהתראות...

זה הכל
 

Avi85F

New member
אני שאתה ממנה את עצמך בתור:

"קומיסר עוצר החלומות בזמן" תפקיד נחשק ללא ספק
 
בארה"ב

האוניברסיטאות מגבילות את כמות האנשים שהולכים ללמוד משפטים.
אין בחוגים היוקרתיים מקום לכולם. מה לעשות?!
אני גם קפיטליסט כמוך. אבל גם במדינות סופר קפיטליסטיות יש מספר מקומות מוגבל באוניברסיטאות... ומי שלא עומד בדרישות או שיש טובים ממנו לא לומד

האם לפי דעתך האוניברסיטאות צריכות לאפשר לכל מי שרוצה ללמוד רפואה?
האם אתה מעוניין שכל דביל שעשה 3 יחידות מתמטיקה יוכל ללמוד רפואה??

האם זה לא דבר ראוי שהמדינה מחמירה את הדרישות ע"י צמצום המקומות באוניברסיטה?

שוק חופשי מאפשר לכל אחד הזדמנות שווה ללמוד.
אבל לא כולם צריכים ללמוד. רק הטובים ביותר והמתאימים ביותר.

על פי מה שאתה אומר לא צריך להיות שום סינון ושום מיון. אולי גם נכפה על הרווארד לקבל את כולם??
מה זה גם "חוסר שיווין הזדמנויות לא? "
 

Avi85F

New member
הסינון מתבצע על ידי השוק

הווארד לא יקבלו כל אחד כך גם הטכניון לא יקבל מישהו עם 3 יחידות במתמטיקה לא בגלל הגבלת המדינה אלה בגלל שיש לשמור על המוניטין
שיש מוניטין טוב מקומות העבודה ירצו בוגרי טכניון זה אומר שבטכניון ירצו ללמוד יותר אנשים>דרישות עולות.
כך גם לגבי עורכי דין מי שמחליט להעסיק אותם זה מקום העבודה אם הם לומדים במוסד מכובד >ימצאו עבודה ביותר קלות אם לא הבן אדם הבאה שירשם לאותו מוסד עם מוניטין בעיתי יחשוב פעמים (כי קשה למצאו עבודה לבוגרי אותו מוסד שאין לו מוניטין טוב)

הדבר השני שמגביל זה השכר: הרבה עורכי דין=שכר נמוך>פחות אטרקטיבי>פחות עורכי דין הולכים ללמוד>השכר עולה עולה לעורכי דין טובים>דרישה>יותר עורכי דין הולכים ללמוד
 
סבבה

אז למה לא לסגור את רוב המכללות שמייצרות עורכי דין סוג ז' שאף אחד לא באמת זקוק להם?

כל מה שאמרת הוא מובן מאליו.
ברגע שהמדינה אפשרה פתיחה של אינספור מכללות היא אפשרה הצע גדול במידה מגוחכת שאפשרה לכל אדם עם תעודת זהות ללמוד מה שהוא רוצה
למה להגדיל את ההיצע אם אין לנו צורך בכל כך הרבה עורכי דין?

המל"ג היה צריך לחשוב על זה לפני שפתח אינספור מכללות כפטריות אחרי הגשם...
 

Avi85F

New member
ומי שם אותך או כל אחד אחר בתור הקומיסר שיקבע

מה לסגור ומה לא?
סבבה

תוכן: אז למה לא לסגור את רוב המכללות שמייצרות עורכי דין סוג ז' שאף אחד לא באמת זקוק להם?


כי מסתבר שאנשים רוצים ללכת וללמוד במוסד לימודים שמיצר עורכי דין סוג ז' בחירה שלהם.

ברגע שהמדינה אפשרה פתיחה של אינספור מכללות היא אפשרה הצע גדול במידה מגוחכת שאפשרה לכל אדם עם תעודת זהות ללמוד מה שהוא רוצה
למה להגדיל את ההיצע אם אין לנו צורך בכל כך הרבה עורכי דין?


כי אולי כן יש צורך?
על סמך מה אתה קובע שאין צורך?
לא יודע עד כמה המקורות הללו אמינים אבל:
http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3519663,00.html
http://www.lawyersnet.org.il/עורכי-דין-בישראל-בהשוואה-לעורכי-דין-בחו-ל.html
נראה שעדיין אפילו אם יש אבטלה סמויה עורכי דין עדיין מצליחים להתפרנס יכול להיות שעורך דין מסויים מרוויח נטו רק 4000ש''ח אבל זאות זכותו בדיוק שזכותו ללכת וללמוד עריכת דין למה? כי זה מה שהוא רוצה!.
 
מה הקשר קומיסר????

אמרתי לך כבר מקודם שגם במדינות הכי קפיטליסטיות בעולם כמו ארה"ב רק המצטיינים לומדים משפטים!!!
משפטים אמור להיות מקצוע יוקרתי , לא מקצוע שכל אחד שיודע לקרוא אמור ללמוד.
זה דבר מקובל בכל העולם...

ולא ממש אין צורך בכלכך הרבה עורכי דין
אם עורכי דין מרוויחים מעל המינימום ורובם לא עושים דבר חוץ מפקידות והכנת קפה ( ולכן "אין אבטלה" הישראבלוף חוגג גם כאן)
אז זה די מרמז שאין צורך בכל כך הרבה עורכי דין
 

Avi85F

New member
לא נכון. גם בארה''ב וגם בישראל המצטיניים

הרבה כסף.
אבל גם נושא המצטיניים הוא בעייתי: איזה מצטינים מה לגבי המצטינים במתמטיקה גם הם לומדים משפטים?
איפו המצטינים של המשפטים עומדים ומה מגדיר אותם?

אגב ארצות הברית היא לא מדינה קפיטליסטית.
וכן משפטים זה מקצוע יוקרתי זה למה כל כך הרבה מנסים את מזלם בתחום הזה שדורש השקעה רבה.

אז זה די מרמז שאין צורך בכל כך הרבה עורכי דין
ואתה עוד מתלונן שאני כותב קומיסר.
איך זה מרמז? אז יש אבטלה סמויה נו אז? בכל אירגון ומקצוע יש אבטלה סמויה במקומות העבודה מוערך שרק
35% מהעובדים מבצעים את רוב העבודה ובמשרדי ממשלה כ -5% תכלס תבאי לי תחום שאין בו אבטלה סמויה.

הנקודה הנוספת היא הנקודה המוסרית:
אנשים רוצים ללמוד משפטים להיות עורכי דין זה מה שהם רוצים אז מה נקודה שלך?
להגיד להם: שמעו אתם לא יכולים! אתם חיביים ללמוד משהו אחר?
 
לא דיברתי על מצטיינים

המצטיינים הם רובם בוגרי אוניברסיטאות שהיו מצליחים גם בעידן טרום-המכללות שבו תנאי הקבלה היו גבוהים מאוד .

אני מדבר על הבינוניים שבישראל (בניגוד לארה"ב) הולכים ללמוד משפטים בהנחה (הלא נכונה) שהם עומדים לעשות הרבה כסף
אם לא היינו פותחים מכללות כפטריות אחרי הגשם לא היינו מקבלים עודף מטורף של עורכי דין
שאין לו אח ורע בעולם.
 

Avi85F

New member
אפשר קישור לנתונים? על מה אתה מדבר?

אני מדבר על הבינוניים שבישראל (בניגוד לארה"ב) הולכים ללמוד משפטים בהנחה (הלא נכונה) שהם עומדים לעשות הרבה כסף
אם לא היינו פותחים מכללות כפטריות אחרי הגשם לא היינו מקבלים עודף מטורף של עורכי דין
שאין לו אח ורע בעולם.

אנשים רוצים ללמוד משפטים אז נפתחים מכללות שנותנים להם את זה מה זה ענינה של המדינה להתערב פה?
 
הסיבה שכלכך הרבה אנשים רוצים ללכת ללמוד

לווא דוווקא משפטים. זה שטיפת מוח שעשו לנו מגיל 0 שאקדמיה היא המסלול היחידי להצלחה.
כפי שהסברתי בהודעה הראשית

המדינה הלכה וסגרה מכללות מקצועיות ופתחה מכללות אקדמאיות...
וזה הוביל לעודף מטורף באקדמאים שאין להם תעסוקה...

זה מה שקורה ששוטפים לדור שלם את המוח ומאכילים אותו בדברים שאין להם כל קשר למציאות..
 
ארה"ב לא מדינה קפיטלסטית, -


 

baudrate

New member
מי שקובע את תנאי הקבלה אלו האוניברסיטאות

על פי ביקוש והיצע. יש ביקוש גבוה למקצוע מסוים? יופי, תנאי הסף יעלו.
אוניברסיטה או מכללה אחרת יכולה ללקבל לפי תנאי סף אחרים.
אין הסדרה מרכזית של תנאי קבלה. זה ביקוש והיצע.
 
נכון.

אף אחד לא דיבר על הסדרה מרכזית.
דיברתי על כך שהמדינה פתחה אינספור מכללות שהעלו את ההיצע לרמה לא הגיונית.

אילו ההיצע היה נורמלי לא היינו מקבלים עורכי דין כמו זבל...
מי שאמור לדאוג להיצע סביר זה המל"ג
אך הוא לא דאג לקח באמתלה של : "שיוויון הזדמנויות לכולם" ואת התוצאה כולנו ראינו...
 
למעלה