כיתה א' - כן או לא?

ימימה

New member
כיתה א' - כן או לא?

כן, עכשיו ברגע האחרון עלתה לפתע השאלה. לפני ימים ספורים הסתבר לנו שבשנה הבאה נצטרך לעבור למקום אחר, באופן שמבחינתנו היה בלתי צפוי. מעבר לקושי המשפחתי הכללי והאישי שזה יוצר אצלנו, הדאגה העיקרית שלי כרגע היא לבני האמצעי. הילד יהיה באוקטובר בן 6, והיה אמור לעלות לכיתה א' השנה. על דעתנו ועל דעת המערכת כולה (גננת, מרפאה בעיסוק וכד'), הוחלט להשאיר אותו לעוד שנה בגן. מבחינה שכלית מדובר בילד מאד מפותח: קורא שוטף לחלוטין, גם באותיות לועזיות (אחד הספרים החביבים עליו: ספר הרכב של האוטו שלי, ממנו אני גם מקבלת ציטוטים ההולמים את המצב "אמא, אורות הבלימה שלך דולקים!"
) הוא מחבר, מחסר ומכפיל בסכומים גבוהים וכן הלאה, אם כי יש לו קשיים בגרפומוטוריקה, והוא מתקשה לכתוב. יחד עם זאת הוא נמוך וקטן מאד לגילו, ובנוסף מתקשה מבחינה חברתית - אמנם הגננת מדווחת שהוא אהוב על הילדים, והם משתפים אותו במשחקים, אבל לעתים קרובות הוא מעדיף לשחק לבד, יש תחושה שלא תמיד קורא נכון את הקודים החברתיים, התגובות שלו איטיות, הוא מוסח בקלות מההתרחשות המשחקית ולכן "מאבד" אותה, ולוקח לו זמן ליצור קשרים חברתיים חדשים, והוא גם ילד עדין מאד, שעד לאחרונה לא ממש ידע לעמוד על שלו. לפי דברי המרפאה בעיסוק יש לו קושי מסוים בויסות תחושתי ורגשי. בשנה האחרונה שלו בגן חל שיפור מאד גדול בתחום החברתי, הוא יותר משתתף, יותר עומד על שלו, וההשארות בגן אמורה בעיקר לחזק אותו בתחום הזה - להיות שנה נוספת בגן כבוגר, ולעלות לכיתה א' כבוגר בשכבה ולא כצעיר, לתת לו עוד ביטחון עצמי ביכולות שלו. הבעיה היא עם ההמעבר בשנה הבאה - גם מעבר למקום שאינו מכיר, ניתוק מכל חבריו, וגם עליה לכיתה א'. מעבר מסביבה תומכת של גן שבו 24 ילדים, שבו רואים אותו, עוזרים לו, מתווכים לו - למקום שבו לא יהיה מי שיקבל אותו בבוקר, לקבוצה של 30+ ילדים, שאינו מכיר אף אחד מהם, למערכת שאת כלליה אינו מכיר - בא לי לבכות כשאני רק חושבת על זה, מדמיינת אותו עומד בהפסקה לבד, לא מכיר אף אחד, ולא יודע אפילו איך להתחיל להתקרב לאחרים - פשוט כואב לי הלב
(בכיתה, כשהמסגרת ברורה והדרישות מוגדרות הוא יסתדר פחות או יותר). חמותי, אשת חינוך ותיקה, הציעה שלאור המצב החדש נשקול שוב להעלותו לכיתה א' כבר השנה, כך שלפחות לא יאלץ להתמודד בשנה הבאה עם מערכת שאינה מוכרת לו, ואז תישאר לו "רק" הקליטה החברתית (היא מניחה ומציעה שלאור הנסיבות ניתן יהיה להעלות אותו אחרי החגים - אז ימשיך לבית הספר בקיבוץ שבו הוא נמצא בגן עכשיו, יחד עם בוגרי הגן שלו שיעלו עוד שבוע וחצי ל-א'). בתחושה שלי ושל בנזוגי להוציא אותו כרגע מהגן יעשה לו עוול. יחד עם זאת, אולי זה הרע במיעוטו? אני פשוט אובדת עיצות
בימים הקרובים ננסה להתיעץ עם הגננת, אבל תשובות חד משמעיות ודאי לא יהיו. אשמח לעצתכם המלומדת (וגם לקצת עידוד...)
 
כן, גם בעיני.

במיוחד לאור העובדה שבכתה א פה יהיו אתו החברים שלו. (הדעה שלי תיאורטית - ילדי עוד קטנים.)
 

פלגיה

New member
באמת התלבטות קשה מאוד

התיאור שלך מזכיר כמעט אחד לאחד את התיאור של הבן שלי, עם אותן נקודות חזקות, ואותן נקודות חלשות בתחום התחושה, קריאת המצב החברתי, והמוטוריקה. את הבן שלי בזמנו העליתי לא', והסיבות שלי היו שהגננת לא חשבה שהוא צריך להישאר (ומכאן גם לא היה עולה בדעתה לחזק אותו בתחומים הקשים לו, לו היה נשאר), והיכרות עם שכבות הגיל השונות - זו שעלתה לא' היתה טובה בהרבה מכל הבחינות. לא אומר שהיה לו קל. אבל המורה היתה נהדרת ושיתפה איתנו פעולה בכל. בנוסף מאז כיתה ב' הוכר הצורך לתת לו חיזוקים נוספים - בריפוי בעיסוק, בעבודה רגשית ועוד. חלק מן הטיפולים נעשו במסגרת בית הספר, וחלקם היה בהמלצת בית הספר, אבל בשעות אחרי הצהרים ועל חשבוננו. אני מצאתי שהשילוב של הטיפול הנוסף עם תשומת הלב המיוחדת של המורה ויועצת בית הספר - עזרו לילד לעבור את השנים הללו (כיום הוא עולה לה') במינימום קשיים. המלצות לגביך? אני חושבת שאת כבר יכולה להבין מה דעתי. בהצלחה בהחלטות
 

iris mom of two

New member
אז מהנסיון שלי

אורן הוא בדיוק מה שאת מתארת. המורה של גן חובה אפילו לא דיברה איתנו להשאיר אותו כיתה, ולכן אפילו לא חשבנו על זה. בתחילת כיתה א' (עברנו דירה וזה היה בית ספר חדש לחלוטין) היו לי המון שיחות עם המורה. אני חושבת שהיא לא הבינה מה הוא עושה בכיתה א'
. להגיד שהיה לו קל? לא. אבל הוא היה נעלב אם הוא היה נשאר כיתה, ואני לא חושבת שזה היה מועיל בכלום. לתקופת מה רצו להשאיר אותו בכיתה א', אבל הוחלט שלא (כולם הסכימו שאין בזה טעם. חוץ מזה שהוא ייהפך מהקטן פיזית בכיתה הוא יהיה בינוני, הבעיות לא יעלמו והוא יהיה משועמם). אני אדווח לך מה קורה בכיתה ב'.
 
בוקר טוב. ראשית קבלי עידוד ו|חיבוק

ובבקשה להעביר
לילד. ולענייננו. נראה לי שהצדק עם חמותך וכדאי להעביר לכתה א' ונראה לי שבבית-ספר העניין החברתי יסתדר יותר, כי יעריכו את כשרונו הלימודי החזק וזה יעזור. יחד עם זאת כדאי להמשיך לטפל בדברים שדורשים חיזוק. לגדולה שלי היו בעיות בתחום הגרפומוטורי ובכתה א' העניין טופל הרבה יותר טוב מאשר בגן. בהצלחה ואשמח לעדכון.
 
לדעתי כן להעלות את הילד לכתה א',

מאחר ומבחינה קוגנטיבית הוא כן מוכן ואם לא יעלה, הוא די השתעמם בגן. ילד בן 6 בגן עם 24 ילדים, רק יעצור ויתסכל אותו. בבעיות גרפמוטורית ניתן לטפל אצל מרפאה בעיסוק ואלה דברים שמסתדרים עם הזמן. יש ילדים גם בכתות גבוהות עם בעיות גרפמוטוריות וחבל להשאיר את הילד בגלל בעיה זו שנה נוספת בגן. לדעתי אם תשאירו אותו בגן זה יפחית את הבטחון העצמי שלו למינימום. לגבי בטחון עצמי ולמידת קודים חברתיים, ניתן לטפל בסדנה התנהגותית על ידי ריפוי באמנות / דרמה / מוסיקה וכו', תבררי בשירות הפסיכולוגי החינוכי במקום מגוריך. בהצלחה.
 

irisgh

New member
דווקא לא כל כך הבנתי.

כשעולים לכיתה א' ממילא הרבה פעמים המבנה החברתי 'מתערבב', ויש רק מעט ילדים שמכירים. לעבור הסתגלות עכשיו, ועוד אחת עוד שנה? זה נראה לך טוב יותר?
 

ימימה

New member
עדכון

בינתיים דיברנו עם הגננת שלו, והיא מיד אמרה - בשום אופן לא להעביר עכשיו. יש לו, לדעתה, הרבה יותר מה להרוויח מהשארות בגן עכשיו, מאשר אם יעלה ל-א', וזה יכול לתת לו כוחות להתמודדות בשנה הבאה יותר מאשר ההקלה שתיתן לו ההכרות המוקדמת עם מערכת בית הספר ודרישותיה. מכיוון שלנו זה גם "מרגיש" יותר נכון מאשר להעלות אותו השנה ו"לזרוק אותו למים", כנראה שזה מה שנעשה בסופו של דבר. מבחינת שיעמום בגן, או עלבון על השארות - אין בעיה. הוא לא ילד שמשתעמם, תמיד מוצא במה להתעניין, ולא נעלב, כי לא היה מודע לכך שצריך לעלות השנה. יחד עם זאת קיבלתי את הרעיונות של פלגיה לגבי תמיכה מסיבית בשנה הבאה, כשיעלה לכיתה א' החדשה, וננסה אז לחזק אותו במה שאפשר. תודה לכל העונות, עזרתן לי למקד את הנימוקים, גם אם לא קיבלתי את עצתכן
 
למעלה