כמה מאמרים בשבילכם

ליבי3617

New member
חשיבות המעקב לאחר ניתוח בריאטרי

מאת ד"ר אסנת רזיאל

יתוח קיצור קיבה - רק תחילת הדרך לירידה במשקל
חשיבות הלווי והתמיכה של צוות רב תחומי מומחה להצלחת הניתוח

ד"ר אסנת רזיאל, כירורגית מומחית לניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י-המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל, מסבירה מדוע ניתוח כירורגי להרזיה חייב להיות מלווה בתמיכה של אנשי מקצוע, כמו פסיכולוגית ודיאטנית, כדי להבטיח אורח חיים בריא

השמנת יתר קיצונית, כלומר מסת גוף (BMI) 40 ומעלה או 35 ויותר שמלווה במחלות נוספות, נחשבת מחלה לכל דבר ועניין. מדוע בעצם?
משקל יתר אינו רק שאלה של אסתטיקה: הספרות המדעית כבר הוכיחה שהוא מקצר את תוחלת החיים, גורם למחלות לב, מעלה את הסיכון ללקות בסרטן, מביא להתפתחות סוכרת, מעלה את לחץ הדם ופוגם בפוריות. וזה רק על קצה המזלג.
השמנת יתר חולנית נובעת מגורמים רבים, שבהם גנטיקה, סביבה, חברה, סיבות פסיכולוגיות, תרבותיות, הורמונליות וחוסר בפעילות גופנית. בניגוד למה שמקובל לחשוב, אנשים שסובלים מהשמנה קיצונית אינם בעלי "אופי חלש" או סובלים מבעיות של שליטה בדחפים.
הטיפול בהשמנה כולל שינוי בהרגלי התזונה ופעילות גופנית. לעתים מתלווה לכך גם טיפול בתרופות מרשם להרזייה. עם זאת, בשלב מסוים בתהליך ההשמנה צפוי האדם לעבור נקודת אל-חזור, שממנה קשה יהיה לו לרזות ולשמר את משקל גופו התקין לאורך זמן.

חוקרים, ארגוני בריאות וארגון הבריאות העולמי (ה- WHO) כבר קבעו כי הטיפול היעיל היחיד בהשמנת יתר קיצונית בטווח הארוך הוא ניתוח כירורגי להרזיה כמו הצרת קיבה, שרוול קיבה או מעקף קיבה. אולם בניתוח עצמו אנחנו לא משנים את הגורמים למחלה ולא מטפלים באף אחד מהם. אנחנו רק מגבילים את כמות המזון שהמטופל אוכל ומצפים שיחלים ממחלתו.
כיצד מרגיש המטופל ביום שאחרי? סביר להניח שלמרות שטיפלנו במחלתו, יצרנו לו כמה בעיות חדשות, שהרי האוכל שימש עבורו אמצעי להנאה, רגיעה ובילוי, וההשמנה פתרה לו בעיות של התמודדות עם אנשים, עבודה ולימודים.
החברה עדיין תופסת את השמן כחסר מוטיבציה, עצלן וחסר כוח רצון - שלא בצדק. כבדי המשקל ניסו במהלך חייהם כל טריק אפשרי לירידה במשקל - אבל נכשלו. הפתרון הניתוחי מהווה עבורם אפשרות אחרונה לאחר מאבק של שנים במחלת ההשמנה שממנה הם סובלים.
יש לזכור כי הניתוח אכן יביא לירידה המיוחלת במשקל, ישפר משמעותית את איכות החיים ואת התחלואות הנלוות להשמנה - אך המחיר הינו הימנעות ממזון שבמשך עשרות שנים שימש מרכז חייו של כל שמן. הניתוח יאפשר למטופל תחושה חדשה של שובע שתאפשר לו לאכול פחות, אולם במקביל יש ללמד את המטופל כיצד להסתגל לאורח חיים חדש ובריא יותר.

כירורגית, דיאטנית ופסיכולוגית בדרך לניתוח

השלב הראשון הינו ההערכה לפני ניתוח בריאטרי (ניתוח להרזיה). מטופל המתעניין בניתוח יוצר קשר ראשוני עם המרפאה, וניתן לו הסבר ראשוני לגבי אפשרויות הטיפול. למטופל נקבע יום הערכה שבמהלכו הוא נפגש עם הכירורגית, עם הדיאטנית ועם הפסיכולוגית.

הכירורגית אוספת את המידע הרפואי אודות המטופל (הכולל, למשל, מחלות רקע, רגישות לתרופות וניתוחי עבר), עורכת לו בדיקה גופנית ומודדת את גובהו ומשקלו. הדיאטנית מכינה למטופל תפריט תזונה לפני הניתוח, ולאחר מכן מלווה אותו בשלבי התזונה השונים ומלמדת אותו לבחור בחירות תזונתיות נבונות.
התחנה הבאה היא הפסיכולוגית, שמעריכה את איכות החיים של המטופל ואת הרגלי האכילה שלו, את אורח חייו ואת המוכנות שלו לניתוח.

מטופל שסובל מבולמוסי אכילה מספר:

"זה מתחיל כשאני חושב על האוכל שאסור לי לאכול כשאני בדיאטה.... כל הדברים הטובים שאני יודע שאני צריך למנוע מעצמי לאכול: גלידה, שוקולד, בורקסים.... ומהר מאוד זה פשוט מתהפך לרצון עז לאכול.

"זה מדהים, אבל ברגע שאני חושב על מה שאסור לי לאכול, רגע אחר זה אני נורא רוצה לאכול את זה! מתחיל מן דיאלוג פנימי כזה - לאכול או לא לאכול - ותמיד אני מפסיד. כשאני מחליט לאכול אין דרך חזרה, ואז אני מתחיל לאכול ובהתחלה אני מרגיש הקלה עצומה ומתנחם באוכל, ואפילו קצת מרגיש high.

"אבל אחר כך אני לא יכול לעצור, ואני בבולמוס. אני אוכל ואוכל, מהר מהר, כמו בטירוף, במין תזזיתיות כזאת, עד שאני לגמרי מלא. ממש מפוצץ. מהר מאוד אני מרגיש אשם וכועס על עצמי שאכלתי את כל זה אבל בכל זאת אני לא יכול להפסיק".

הפרעות האכילה השונות תורמות לעלייה במשקל, הופעת מחלות נלוות להשמנה, ירידה באיכות החיים וירידה בדימוי העצמי. הטיפול בהפרעות האכילה השונות כולל שילוב של הדרכה תזונתית וטיפול פסיכולוגי פרטני או בקבוצות תמיכה.

מחוללים שינוי משמעותי בחיים

הניתוח הוא רק השלב הראשון בתהליך ההרזיה. בשלבים הראשונים שלאחריו מסייע הצוות הרב תחומי להתמודדות עם המצב החדש. מחקרים מלמדים כי מעקב ארוך טווח של צוות רב מקצועי רפואי, דיאטני ופסיכולוגי הכולל תהליך של ליווי, תמיכה ולמידה יכול להעצים את ההשלכות השונות של ניתוח להרזיה בשינוי אורח חיים ויציאה ממעגל ההשמנה.

לאחר הניתוח, אדם עובר תהליך הכולל כמה שלבים. בכל אחד מהשלבים יש צורך במעקב, תמיכה ולמידה מחודשים אשר מקבלים מענה מתאים במפגשים עם צוות מקצועי רב תחומי ובקבוצת התמיכה.

שלב האופוריה: בשלב הראשון, אשר מתרחש כמה שבועות לאחר הניתוח, יש בדרך כלל תחושת התעלות, הנאה והתפעלות מהירידה המשמעותית בתחושת הרעב, מהמהירות שבה מגיעה תחושת השובע ומחוסר הרצון לזלול כמו בעבר. תחושות אלה מלוות בדרך כלל בקילוגרמים הנושרים במהירות, אשר מעצימים את חווית הסיפוק.

בשלב זה החוויה היא של שינוי נפשי, גופני ופיזיולוגי והיא כוללת התוודעות לתחושות רגשיות וגופניות חדשות. פעמים רבות מכלול רגשי וגופני זה נחווה כמספק ונעים משום שהוא עונה על משאלה ארוכת ימים - להצליח במשימה של יצירת שינוי גופני וירידה במשקל.

עם זאת, יחד עם התחושות המענגות והנעימות שמביא איתו השינוי, יש לעתים תחושות של התרגשות מלווה בחששות. לעתים עולות תהיות אם לחלוק את חוויית הניתוח עם אחרים וחששות בנוגע להתמודדות עם ההבדלים בכמויות המזון לפני ואחרי הניתוח.

שלב ההסתגלות: בשלב השני, אשר מתרחש כמה חודשים לאחר הניתוח, תהליך ההסתגלות נמצא בעיצומו. מתחילה הפנמה באשר לשינוי שהביא איתו הניתוח וישנה התלבטות מוחשית ופרקטית לגבי הדרכים שבהן יש להתאים את אורח החיים. לדוגמה, התאמה של שעות העבודה וסגנון העבודה למגבלות האכילה שיצר הניתוח.

בנוסף מתחילה התמודדות עם נושאים שונים הקשורים ליחסים חברתיים ובין אישיים שמושפעים מהניתוח. ככל שחולפים החודשים מתרחשת ירידה משמעותית במשקל אשר מביאה איתה תגובות חברתיות, מחמאות ושאלות. הדים חברתיים אלה מעצימים את תחושת השינוי הפנימי ומעוררים הרגשה נעימה שמלווה בחשש מלאבד את מה שהושג עד כה.

פרט לכך מתחיל להזדחל שינוי בתפישת העצמי, בדימוי הגוף, בערך העצמי ובמסוגלות להצליח לרזות. מעבר לכך ישנן ציפיות של אחרים באשר לכמויות וסוגי האוכל הנהוגים בבית ובמשפחה. "אנחנו רגילים שאתה מבקש לפחות שתי תוספות, מה קרה שאתה לא רוצה פתאום?"

כמו כן עולות שאלות בנוגע לסוגי מזונות, התמודדות עם אכילה בחברה, באירועים, במסיבות וכדומה. עולה השאלה כיצד להתמודד עם מצבים רגשיים שונים כמו לחץ, מתח ודאגה - עם אוכל או בלעדיו. שאלות אלה מציבות את המטופל בעמדת התמודדות מתמדת עם תחושות והתלבטויות פנימיות יחד עם ציפיות גדולות מצד הסביבה.

שלב השימור: בשלב השלישי, אשר מתרחש כשנה ואילך לאחר הניתוח, מתחיל מאמץ לשימור השינוי שהושג. בשלב זה עשויות לשוב ולעלות ביתר שאת משאלות לאכילת כמויות מזון גדולות כפי שהמטופל נהג לאכול בעבר.

טבעי שיעלו גם געגועים לתקופה של העדר המגבלה באכילה, מחשבות על שימור השינוי שהושג בלי להעלות שוב את כל המשקל שירד, תהיות איך מצליחים ליהנות מהנאות החיים מבלי להרגיש כי חלק משמעותי מהם אבד עם ההפחתה בכמויות המזון, ושאלות איך מרגישים באמת "רזה בגוף רזה" במקום "שמן בגוף רזה".

תהליכים אלה מורכבים מאוד. יש המצליחים להתמודד בעצמם בכל התחומים הללו ללא עזרה ותמיכה מקצועית. עם זאת, ניסיוננו מלמד כי טיפול ומעקב רב תחומי מאפשרים להתמודד עם נושאים אלה, ומעניקים לאדם העובר ניתוח להרזיה הזדמנות לחולל שינוי משמעותי בחייו, שינוי אשר ישמר את ההישגים הגופניים והנפשיים שהשיג למשך כל חייו.

צועדים יחד עם המטופל

תוכנית מלבי לשינוי אורח החיים מבוססת על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, אשר מכוון לשינוי ולמידה מחודשת של התנהגות האכילה יחד עם העמקה של תהליכים פנימיים, מחשבתיים ורגשיים הקשורים למערכת היחסים שאדם מקיים עם אוכל. במובן זה לא מדובר בדיאטה או במשטר אכילה, אלא בהכרות של דפוסי האכילה והמחשבה ולמידה כיצד ניתן לחיות אחרת.

השמנה מתרחשת כאשר אוכלים יותר ממה שהגוף שורף בפעילות במשך היום. בין הגורמים להשמנת יתר יש גורמים פסיכולוגיים המתייחסים לעולמו הפנימי של כל אחד מאיתנו. מחשבות רבות - ובכללן גם טעויות מחשבתיות שונות - עשויות להתחיל את התהליך שמ
 

ליבי3617

New member
תשובה מעניינת לגבי "קלקול" הירידה במשקל

את התשובה הזו נתנה ד"ר ציפי העצני למישהי בזמן אירוח.
אני חושבת שזה נושא חשוב שרובנו מתלבטים לגביו.
 

ליבי3617

New member
טיפים מהדיאטנית רונית ציוני

משורוולים יקרים, חשוב לי להדגיש כי הנכתב פה הוא באופן כללי, ואינו מחליף ייעוץ תזונתי והתנהגותי אישי.

מזונות אסורים: סלרי, שומר, אפרסמון, סברס. מזונות הניתנים לאכילה בכמויות קטנות – מנגו ופירות הדר.
יש להמנע ממיצי פירות, שכן הם מכילים סוכר רב הנספג במהירות אל זרם הדם. חשוב לאכול את הפרי בשלמותו, שכן כך מקבלים מגוון ויטמינים ומינרלים וכן סיבים תזונתיים שמווסתים את קצב ספיגת הסוכר לדם.
הירידה במשקל וקצב הירידה במשקל אינדיווידואליים לכל אחד.
החזיקו בכיס מאזניים דמיוניות – האם שווה לי לבזבז את הקלוריות האלו? מה שווה לי יותר כרגע – לאכול או להוריד עוד קצת במשקל?
זה בסדר לבחור במאכל המשמין יותר, כל עוד מכירים בהשפעה שתהיה על קצב הירידה.
עודף פחמימות בארוחה אחת מובילות להשמנה – בניית טריגליצרידים.
יש לחזק מסננת פנימית למה שאנחנו בוחרים להכניס מהסביבה פנימה, הערות והארות. הגנו על הנפש שלכם.
קנאה = מחמאה בסתר.
הצבת גבולות לסביבה – "זה מי שאני וזו התנהגותי בתקופה זו! קבלו אותי כמו שאני, כי זה לא הולך להשתנות!"
חשוב לזכור לטפח את ה"אגו", את ה"אני" שלי, לדאוג לעצמי זה ההבדל בין הטיפוס השמן (שדואג יותר לסביבה ואין לו זמן וכוחות לדאוג ולהשקיע בעצמו – הליכה, הכנת אוכל בריא, אכילה נכונה, סדנאות העצמה...) לבין הטיפוס הרזה (ה"אגואיסט" שדואג שיהיה לו אוכל בריא זמין, שעות מסודרות לאכילה, זמן לפע"ג...). זכרו, אם לא תדאגו לעצמכם, לא תהיו במיטבכם על מנת להיות שם בשביל האהובים שלכם!
רצוי לאכול כל 3 שעות ארוחות קטנות ומאוזנות דלות בשומן, לשם זירוז חילוף החומרים.


מחכה לשמוע תגובותיכם

בהצלחה!

רונית ציוני

דיאטנית קלינית.
 

ליבי3617

New member
התמודדות עם מעידות - ד"ר ציפי העצני

התמודדות עם מעידות: פיתוח שרירי התאוששות

בכול חוג עממי להרזייה אומרים לנו ש"אם נופלים עלינו לקום". את זה אנחנו כבר מבינים. אולם, לעיתים תכופות איננו מבינים כיצד לעזור לעצמנו לקום או מה ניתן לעשות אחרת כדי שנצליח לעזור לעצמנו "לקום" מהר יותר.

תחילה עלינו קצת לשנות את האופן שבו אנו מתייחסים למושג "טעות". הטעות היא חלק מסדר יומו של תהליך הלמידה והיא גם מורה הדרך המקצועי ביותר בדרך לסלילת מסלול חדש באורח החיים שלנו. רבים מאיתנו מתייחסים לטעויות שאנו עושים בתהליך ההרזיה כאל הוכחה לכך שמשהו לא בסדר איתנו, שאנחנו פגומים וחסרי יכולת ושאין לנו סיכוי לרזות. בפועל, ככל שניכנס לתהליך ההרזייה מצויידים מראש עם ההבנה שאנחנו נעשה טעויות ולעיתים גם נתאכזב מעצמנו בדרך לשינוי הרגלי החיים, כך הכוח ההרסני הטמון באכזבה יפחת.

פרק 8 בספר "לשקול מחדש", עוסק בהקניית כלים מעשיים שיעזרו לנו להתכונן מראש ולהתמודד עם המציאות הבלתי נמנעת: אנחנו בני אדם ונעשה טעויות בדרך לשינוי הרגלי החיים שלנו. אולם תמיד יש לנו האפשרות ללמוד דרכים יעילות יותר להגיב לטעויות אלו. להלן כמה עצות מעשיות מתוך הפרק לקיצור זמני ההתאוששות מטעויות:

קיצור זמני התאוששות לאחר מעידות

אפשר ורצוי להפחית את מספר האירועים של מעידות שתחוו, אך אי-אפשר לצפות להצלחה של מאה אחוז. לכן חשוב לפתח חוסן ולקצר את זמני ההתאוששות מאירועים של מעידה. כיצד?

1. שמירה על פרופורציות: לא להתעלם מהאירוע ולא להעצים אותו. אל תייצרו משברים בכוח.
2. לקיחת אחריות: קבלת ההשלכות והמחיר של הטעות. אל תנסו להצדיק לעצמכם את הבריחה מהתמודדות על-ידי אמירות כמו: "אם כבר פישלתי, אז אין טעם להתאמץ". בוודאי שיש טעם. הגוף רושם כל דבר שנכנס לתוכו. פאשלה של חמישה וופלים עדיפה על פאשלה של עשרים וופלים. פאשלה של שבועיים עדיפה על פאשלה של חודשיים, כי בזמן הזה הגוף רושם כל קלוריה שנכנסת והמוח מתרגל חזרה לדפוסים ישנים.
3. איתגור מחשבות מכשילות: התווכחו עם המחשבות הפסימיות והבלתי-הגיוניות. זִכרו כי נפילה איננה פגם אישי. היא הפיכה וניתנת לשיפור. היא אופיינית למצבים או לזמנים מסוימים. הזכירו לעצמכם שיש מצבים אחרים שבהם אתם מסוגלים לשלוט.
4. הפקת לקחים: למידה מהמצב. מה למדתי על עצמי? כיצד אנהג אחרת? אלו החלטות או בחירות אוכל לקבל בעתיד? כיצד אעזור לעצמי לקבל החלטות נבונות יותר?
5. פרידה מהטעות: עשיתם מה שעשיתם באותן הנסיבות. כבר שילמתם את מחיר הטעות. סלחו לעצמכם. אין טעם להמשיך ולהכות על חטא. אף אחד לא יעניק לכם פרס על הלקאה עצמית. היפרדו מהטעות והימנעו מרומינציה, הנטייה לחשוב יותר מדי ולהתמקד ברגשות שליליים, ללא מעשה. החזירו את עצמכם לתהליך אקטיבי. המשיכו הלאה בסדר היום.
6. עשו מעשה, אפילו קטן, שיחזיר אתכם למסלול: חפשו התנהגויות המחזירות אתכם למסלול - כמו הקפדה על ארוחת בוקר, הכנת אוכל להמשך היום, הכנת אוכל בריא ומפנק בסופי שבוע, פעילות גופנית, יצירת קשר עם אדם שיודע לעודד אתכם ולעורר בכם תקווה ומוטיבציה לפעול בכיוון חיובי, וכדומה.
7. למידה מהצלחות: שימו לב למקרים בהם הצלחתם להתאושש. שאלו את עצמכם כיצד הצלחתם אז לצאת מהבור, באילו כלים השתמשתם. לִמדו מלקחי העבר - איך הצלחתם לחלץ את עצמכם מבורות ייאוש קודמים? כיצד תוכלו לעשות זאת שוב בעתיד?
8. תרגול: ככל שתתרגלו להתאושש מטעויות מבלי להיכנס למפח נפש, כך תפתחו אימון ביכולת המתפתחת שלכם לווסת את הרגלי החיים שלכם.
9. שִמרו על עמדה כללית של סבלנות וסובלנות כלפי תהליך הלמידה: זִכרו שיש פן חיובי בסכנת ההישנות - היא נותנת הזדמנות לפיתוח "שרירי התאוששות". רק כך תתפתח היכולת להחזקה עצמית ולהתמדה.
 

ליבי3617

New member
כמה מאמרים בשבילכם

התחלתי להעלות כל מיני תכנים מהפורום הכי ותיק ברשת (שלי, שאף אחד לא יכול לטעון עליו בעלות
)

תהנו.
 

אליה1

New member
תודה שרי


ואם כבר הפורום ההוא, את זוכרת שהתייחסת לכל מיני ספרים וציטטת מהם?
לדוגמה הפנית ל״אכילה כפייתית כפיצוי לאהבה״...
ספרי לנו אם יש לך עוד ספרים
 

ליבי3617

New member
רוצה שרשור ספרים? תקבלי

מקווה לעשות את זה עוד היום בלילה.
מקסימום להמשיך מחר.
 

אבשלום68

New member
מה עם מיצי ירקות

במסחטת ירקות - כמו מיץ גזר,פלפל, עגבניות, סלרי, סלק,
זה יוצא מיץ צלול
 

ליבי3617

New member
לדעתי במיץ אין כבר סיבים

ולכן הוא לא בעייתי.
מיץ גזר או עגבניות בטח שלא. מיץ עגבניות יכול מאד להוסיף לגבינה למשל.
 
למעלה