כמה מחשבות על הכתבה
שיטת המחקר:
- משווים בין ערים לבין מדינה שמוצגת לצורך המחקר כעיר. זה לא רציני, 13 דק' המתנה ממוצע מתייחס לתושב ב מגדל העמק או בתל אביב?
- ממוצע הוא מדד בעיתי כי אנחנו לא יודעים מה גודל המדגם בכל עיר שנבדקה, והנתון החשוב יותר הוא לא כמה זמן בממוצע חיכו אלה ש מעל מחצית מהנוסעים בישראל חיכו פחות מ 5 דק' (59%).
- שאר הנתונים כמו משך נסיעה לכיוון ומשך נסיעה לאורך מחזור חיים הם עוד יותר מצחיקים כי שם באמת אי אפשר ללמוד כלום מה גם שהם כנראה מעוותים מאוד.
- אין מדד להשוואה כמו כמה זמן הנהג הממוצע ברכב עומד בפקק (כנראה שיותר מ 13 דק').
הרעיון:
בתור משתמש תח''צ קבוע וגם בעל רכב אני חושב שמצב התח''צ בארץ לא כזה גרוע כמו שמנסים להציג (שיפורים ותיקונים צריך ואפשר לעשות תמיד), לפחות לא בפרמטר של זמן המתנה. הרעיון של לקחת עיר באירופה, במיוחד גדולה, ולהשוות אותה למצב בארץ בעיני לא נכון. יש מה ללמוד ממקומות אחרים וצריך לאמץ רעיונות טובים נקודתית אבל מערכת טובה היא כזו שמותאמת לצורכי ושימושי המקום. לא בטוח שהצרכים וצורת השימוש בתח''צ של תושב לונדון, פריס ובית שאן הם זהים.
כל נוסע רוצה שהאוטובוס יעבור ברחוב שלו, התחנה תהיה בדיוק מתחת לבית והאוטובוס יגיעו בדיוק כשהוא ירד לתחנה. במציאות יש אפליקציות זמן אמת ואפשר לתזמן הגעה לתחנה, במיוחד נוסעים קבועים שכבר יודעים את מצב התנועה לפי שעות היום, ולחכות זמן קצר יחסית.
המעבר למערכת היררכית כמו שמוצע לא יוריד את זמן ההמתנה, להיפך. במקום לחכות פעם אחת 10 דק' לקו ישיר תחכה 10X3 להחלפה של 2 או 3 קווים.