כמה שעות בחודש נוסעים בישראל מחכים לאוטובוס?

הפתרון לבעיית אי הוצאת הנסיעות הוא מורכב. זה שילוב של חוסר חיבור למציאות מצד משרד התחבורה שדורש ספיקה מעבר למה שאפשר לתת ומצד שני חוסר נכונות של החברות עצמן לעמוד ביעדים. הן למעשה ניגשות למכרזים בידיעה שאין להן שום יכולת לעמוד בדרישות. לצורך עניין, האם מישהו יכול להצביע על יום אחד.. רק אחד שבו כל הנסיעות התקיימו? אין כזה.

יחד עם זאת, אפשר לצמצם משמעותית את ה radius blast של הבעיה הזאת בפתרון טכנולוגי.
אם משרד התחבורה היה מאפשר ממשק ודורש מהחברות לעדכן אותו ב api בתגובת השרשרת הצפויה כתוצאה מביטול נסיעה אז כל האפליקציות היו יודעות להסתנכרן בהתאם.
לצורך העניין
נניח נסיעה של קו 1 שיוצאת מפתח תקווה לבת ים ואמורה להגיע לבת ים בשעה 15:00 והנהג צריך לצאת לנסיעה חזרה לפתח תקווה בשעה 15:30.
אז, אם הנסיעה מפתח תקווה לא יצאה ברור שגם הנסיעה חזור ב 15:30 לפתח תקווה לא תצא. רק מה? אף אפליקציה לא יודעת את זה. מבחינתם, כשנותנים לך תכנון מסלול הם בונים על זה שתצא נסיעה בשעה 15:30 ורק כאשר הגיע 15:30 והנסיעה לא יצאה רק אז האפליקציות יודעות להתייחס לזה אבל אולי אתה כבר באמצע הדרך למסלול מסוים ובונה על זה שהקו היה אמור להגיע ב 16:00 לתל אביב כדי לעלות עליו. זו בעיה דרמטית בקווים שהתדירות בהם נמוכה.
חייבת להיות דרך שבה האפליקציות מקבלות גישה למידע של אי הוצאת נסיעה כתוצאה מתגובת שרשרת. זה משהו שיודעים עליו המון זמן מראש.
כבר בבוקר כשחברה יודעת שנהג מסוים נגיד נעדר מהסידור הם יודעים בדיוק איזה נסיעות לא הולכות לצאת אבל המידע הזה לא זורם לאפליקציות.
לא תמיד זה עובד ככה. בדוגמה הראשונה יתכן שהנסיעה של 15:30 כן תצא בזמן, לפעמים יש נהג של קו אחר שנמצא בהפסקה בתחנת הקצה ויתנו לו את הנסיעה ואז הנהג המאחר ייקח את הנסיעה שלו במקום. בדוגמה השנייה שנהג לא הגיע לעבודה זה לא אומר שכל הסידור שלו יתבטל, יתכן שיקפיצו נהג אחר ואז רק הנסיעה הראשונה לא תבוצע, יתכן שכל הסידור יפוצל בין נהגים אחרים ורב הנסיעות יתבצעו ויתכן שבכלל יורידו נסיעה מקו אחר, פחות חשוב כדי להוציא את הנסיעה המקורית. יש הרבה אופציות ו API לא יוכל לחשב את כולן.
 

luisluis

Active member
לא תמיד זה עובד ככה. בדוגמה הראשונה יתכן שהנסיעה של 15:30 כן תצא בזמן, לפעמים יש נהג של קו אחר שנמצא בהפסקה בתחנת הקצה ויתנו לו את הנסיעה ואז הנהג המאחר ייקח את הנסיעה שלו במקום. בדוגמה השנייה שנהג לא הגיע לעבודה זה לא אומר שכל הסידור שלו יתבטל, יתכן שיקפיצו נהג אחר ואז רק הנסיעה הראשונה לא תבוצע, יתכן שכל הסידור יפוצל בין נהגים אחרים ורב הנסיעות יתבצעו ויתכן שבכלל יורידו נסיעה מקו אחר, פחות חשוב כדי להוציא את הנסיעה המקורית. יש הרבה אופציות ו API לא יוכל לחשב את כולן.

מה זה יתנו? איך אתה יכול לנתק נהג מהסידור שעשו לו? אם יזיזו אותו מהתוכנית שלו אז משהו אחר ידפק.

API לא אמור לחשב שום דבר. אמור להיות ENDPOINT למפעילות שמאפשר להם להזין למערכת מראש איזה נסיעות לא הולכות להתבצע.
 
מה זה יתנו? איך אתה יכול לנתק נהג מהסידור שעשו לו? אם יזיזו אותו מהתוכנית שלו אז משהו אחר ידפק.

API לא אמור לחשב שום דבר. אמור להיות ENDPOINT למפעילות שמאפשר להם להזין למערכת מראש איזה נסיעות לא הולכות להתבצע.
בדרך כלל כאשר נהג חסר לסידור שלם הוא לא סתם מתבטל. מפצלים אותו בין סידורים אחרים. למשל את הנסיעה הראשונה בסידור יתנו לנהג שאמור להתחיל יותר מאוחר ויקדים להגיע, כנ''ל עם הנסיעה האחרונה נהג שסיים לעבוד יעשה עוד נסיעה בנוסף לסידור שלו. בחלק מהחברות יש נהגים שעומדים לרשות הסדרן בסניף (כלומר ממתינים בכוננות) כך שאם נהג מאחר או לא הגיע הם עושים את הנסיעות הללו. יש נהגים שעובדים יום מפוצל, אז הם יעבדו יום מלא ויכסו על חלק מהנסיעות.....יש הרבה פתרונות, תלויי מצב וחברה.
בגלל שהמצב מאוד דינמי וחלק מהפתרונות הם רגע אחרון קשה להזין דבר כזה מראש.
 

מוישי67

Active member
בגלל שהמצב מאוד דינמי וחלק מהפתרונות הם רגע אחרון קשה להזין דבר כזה מראש.
גם אם לא יזינו מראש, עדיין חסר לי מאוד העניין שגם כשברור לחברה מה עומד לקרות, הציבור לא יודע את זה.
לדוגמה, אם יודעים (אפילו דקה קודם) שנסיעה מסוימת לא תצא, אני יכול להחליט לקחת קו אחר ולבצע החלפה אחרת ממה שתכננתי מראש.
אבל כיום, אם הנסיעה לא יצאה בזמן, אין לי שום דרך לדעת אם הנסיעה תצא באיחור של דקה, איחור של 5 דקות,או לא תצא בכלל, וזה מידע שיכול להשפיע על ההחלטות שלי בזמן אמת וחבל שהוא לא מונגש לציבור.

(גם מידע בזמן אמת של מספר נוסעים באוטובוס יכול לעזור לי להחליט אם לקחת קו אחר פחות מהיר אבל פחות צפוף, גם המידע הזה קיים, אבל לא בזמן אמת ולא מונגש לציבור)
 
הפתרון לבעיית אי הוצאת הנסיעות הוא מורכב. זה שילוב של חוסר חיבור למציאות מצד משרד התחבורה שדורש ספיקה מעבר למה שאפשר לתת ומצד שני חוסר נכונות של החברות עצמן לעמוד ביעדים. הן למעשה ניגשות למכרזים בידיעה שאין להן שום יכולת לעמוד בדרישות. לצורך עניין, האם מישהו יכול להצביע על יום אחד.. רק אחד שבו כל הנסיעות התקיימו? אין כזה.

יחד עם זאת, אפשר לצמצם משמעותית את ה radius blast של הבעיה הזאת בפתרון טכנולוגי.
אם משרד התחבורה היה מאפשר ממשק ודורש מהחברות לעדכן אותו ב api בתגובת השרשרת הצפויה כתוצאה מביטול נסיעה אז כל האפליקציות היו יודעות להסתנכרן בהתאם.
לצורך העניין
נניח נסיעה של קו 1 שיוצאת מפתח תקווה לבת ים ואמורה להגיע לבת ים בשעה 15:00 והנהג צריך לצאת לנסיעה חזרה לפתח תקווה בשעה 15:30.
אז, אם הנסיעה מפתח תקווה לא יצאה ברור שגם הנסיעה חזור ב 15:30 לפתח תקווה לא תצא. רק מה? אף אפליקציה לא יודעת את זה. מבחינתם, כשנותנים לך תכנון מסלול הם בונים על זה שתצא נסיעה בשעה 15:30 ורק כאשר הגיע 15:30 והנסיעה לא יצאה רק אז האפליקציות יודעות להתייחס לזה אבל אולי אתה כבר באמצע הדרך למסלול מסוים ובונה על זה שהקו היה אמור להגיע ב 16:00 לתל אביב כדי לעלות עליו. זו בעיה דרמטית בקווים שהתדירות בהם נמוכה.
חייבת להיות דרך שבה האפליקציות מקבלות גישה למידע של אי הוצאת נסיעה כתוצאה מתגובת שרשרת. זה משהו שיודעים עליו המון זמן מראש.
כבר בבוקר כשחברה יודעת שנהג מסוים נגיד נעדר מהסידור הם יודעים בדיוק איזה נסיעות לא הולכות לצאת אבל המידע הזה לא זורם לאפליקציות.
אני לא מסכים אם הטענה הזו החברה נכנסה למכרז בטענה שהיא יכולה לעמוד בכל התנאים שיצבו לה אם הם לא יכולים לעמוד בזה שלא יתמודדו לזה
 

Ccyclist

Well-known member
אני לא מסכים אם הטענה הזו החברה נכנסה למכרז בטענה שהיא יכולה לעמוד בכל התנאים שיצבו לה אם הם לא יכולים לעמוד בזה שלא יתמודדו לזה

בשלב שיש זכיינית - קשה מאד להעיף אותה על ביצוע גרוע. זה לא שיש מייד את מי להביא להחליף אותה. למשרד התחבורה נוח יותר לסבול זכייניות גרועות כל עוד השירות סביר מינוס.
 
למעלה