כמוסות תמצית נאטו

LyricMan

New member
כמוסות תמצית נאטו

משהו שאמא שלי שותה והוא מאוד מתאים לכל הצמחוניים: נאטו הינו מאכל המופק מפולי סויה שעברו תהליך של התססה. זהו מאכל יפני מסורתי הקיים למעלה מ-1000 שנה. הפופולריות של המאכל עלתה בעקבות תרומתו הרפואית הגדולה. לדוגמא נהוג לחשוב כי הוא מונע התקפי לב, שבץ מוחי, סרטן ועוד. הסיבה העיקרית לתכונות המרפא המיוחסות למעדן היא העובדה שבשעת התסיסה נוצרים אנזימים, ויטמינים חומצות אמינו ועוד תוצרים בעלי ערך תזונתי. כל אלה מעניקים לנאטו את שחסר בתפריט של צמחונים, ולכן מתאים למתנזרים מבשר. רכיבים: תמצית נאטו, לציטין, אבקת סויה, אבקת שום, ויטמין C.
 

TheFinalCut

New member
הדבר היחיד שחסר במזון צמחי

(אך בימינו לרוב גם בבשר) ושניתן בכל זאת להשיג בקלות מתוסף, זה ויטמין B-12. אגב, בפקולטה לחקלאות יש קורסים העוסקים בהזנה של בע"ח במשקים. מספרים שם שעקב טיפולי האנטיביוטיקה, שקוטלים את החיידקים המייצרים את הויטמין, פרות מקבלות תוספים של B-12 עבור עצמם וכדי שיכילו אותו בבשר. למה לא לדלג אל השלב המיותר הזה ולקבל את הויטמין ישירות אלינו, על אחת כמה וכמה כשהוא נספג טוב יותר בטבליות מציצה? אגב, אם הכמוסות החביבות הללו מונעות התקפי לב, שבץ, סרטן וכן הלאה, הן הרבה יותר מתאימות לאנשים שאוכלים בשר, מאשר לצמחו-טבעונים שממילא (כל עוד תזונתם מאוזנת) נמצאים בסיכון מופחת משמעותית לחלות במחלות אלו.
 

LyricMan

New member
B12 וספירולינה

ישנו תוסף מזון שאני משתמש בו, קוראים לו: כמוסות ספירולינה. הסבר מעט עליו: http://www.tiens.co.il/rp/spirulina.htm 1) ספירולינה עשירה בברזל ובויטמין B12. ב10 ג' של אבקת ספירולינה נמצאת אותה כמות ברזל כמו ב-450 ג' חמציץ או 320 ג' כבד. בספירולינה פי 3 B12 מאשר בכבד. לפי כך זה טיפול מצויין לאנשים שיש להם מחסור בברזל. 2) ספירולינה עשירה במיוחד בפוליאוז, אשר מסייע בצמצום פגיעה רדיואקטיבית בתא. היא מגבירה את התרבות תאי מח העצם ומחזרת את המערכת החיסונית. 3) היר עשירה בחומצה V-לינולינית. חומר זה משתתף בהפקת פרוסטגלודין, לכן מסייע להסדר לחץ דם, ריבוי תאים, וכן מניעה וריפוי של תהליכים דלקתיים שונים, מחלות לב וסוכרת. 4) 100 ג' אבקת ספירולינה מכילה 50 מ"ג בטא-קרוטין, שהופך בגוף לויטמין A המונע מחלות רבות. כמו עיוורון, התפתחות מערכת הגדילה והרבייה. 5) מסייעת בהורדת כולוסטרול והטריגליצרידים, שימושית בטיפול מניעתי של טרשת עורקים ומחלות לב. יש עוד הרבה מאוד יתרונות לספירולינה. אחת הסיבות לסיבה שאני שותה אותה היא כמות החלבון שבה. אני הולך לחדר כושר ביומיום, מתאמן נכון ועושה בספירולינה שימוש נכון. תוצאות הספירולינה מדהימות. אני מקווה שזה בדיוק מה שחיפשת ודיברת על קיצור תהליך קבלת B12. שיהיה לך המשך יום נעים ורק בריאות, אלברט.
 

TheFinalCut

New member
ספירולינה ו-B12

מתיחלה להווצר אצלי ההרגשה שיש לך איזשהו קשר לחברה הזו, ולשיווק של תוספי מזון
(אם כן, דע שפרסום בפורומים אסור לפי התקנון של תפוז) בכל מקרה, סתם לידע כללי לכולם, הוזכרו כאן כמה פעמים (ועוד יותר בפורום "תזונה") טענות לכך שה-B12 המיוצר ע"י מינים שונים של האצה הכחולית (שהיא בעצם חיידק) ספּירוּלינה (Spirulina), אינו זמין. מסתבר, מבדיקת ספרות קצרה שעשיתי, שזה לא מדויק כל ועיקר. ספירולינה מייצרת שני סוגי B12, האחד מכונה pseudovitamin B12 והשני הוא הויטמין האמיתי. הראשון, שאינו זמין ושמיש עבורינו הוא אכן הסוג העיקרי המיוצר ע"י האצה (83%). אולם היא גם מייצרת 17% של B12 אמיתי, זמין ואפקטיבי, שיודע להקשר לגורם אינטרינזי.
 

TheFinalCut

New member
זה לא מה שכתוב בספרות

בכל התקצירים שראיתי בנושא, כתוב במפורש שחיידקים המכונים "אצות כחוליות" ו"אצות סגוליות" (לא רק ספירולינה) מסוגלות לייצר B12 זמין. ספירולינה ספציפית מייצרת הרבה יותר מהסוג הלא-זמין מאשר B12 מהסוג הזמין, אבל ניתן להשפיע על היחס הזה ע"י שינוי תנאי הגידול שלה, ניתן לבודד את החומר הזמין מהאצה וכך הלאה. חשוב לציין כי במספר מקורות טוענים שעלולה להתקיים תחרות בין ה"פסאודו-ויטמין" לבין הויטמין האמיתי על הקולטן במערכת העיכול, וכי נוכחות גבוהה של הפסואדו-ויטמין יכולה לפגוע בספיגה של B12 (לא מצאתי תשובות קליניות גם לשאלה המעניינת הזו). לכן, מתוך ההנחה שכיוון שספיגת הויטמין הממשי המצוי בה, עלולה להיות מעוכבת ע"י הפסאודו-ויטמין, ככל הנראה התפתחה התפיסה שספירולינה אינה מקור טוב ל-B12. כיום, ייתכן שתפיסה זו אינה-עדכנית, עקב העובדה שניתן לשנות את היחסים הללו ע"י בקרה של תנאי הגידול של האצה. בכל מקרה, איני יודע באילו תנאים גודלו האצות שמהן מורכבות טבליות מסחריות כאלה ואחרות, וצריך לבדוק את ההרכב הספציפי והיחסים בין הויטמין הממשי לבין הפסאודו-ויטמין כדי לדעת אם טבליית ספירולינה כזו או אחרת הינה מקור מתאים או שלא.
 

One Echoe

New member
וואו תודה..

בכל מקרה, אין כמו טבליות מציצה. הכי ביטוח, עם ספיגה הכי טובה. אבל טוב לדעת שגם בצומח יש B12.
 

TheFinalCut

New member
לא בצומח, אלא בחיידקים

חיידקים שנהוג לכנותם אצות, כיוון שהם מבצעים פוטוסינתזה.
 

TheFinalCut

New member
תיקון

אצה נוספת שמייצרת B12, ולפי מקור אחד שקראתי יותר טוב מספירולינה, היא כלורלה (Chlorella), שהינה אצה אמיתית ממשפ' הירוקיות (אמנם חד-תאית), ולא חיידק.
 
זה לא מה שכתוב

כתוב ש 17% הצליחו להתחבר לאנזימיק פקטור. לא כתוב שזה נכנס לתאים ושזה זמין בגוף. אפילו אם החלבון המגן פועל על 17% זה לא אומר שכל ה 17% לא נפלטים. בפרוש אני טוען שלא כתוב שזה זמין ושזה נקלט בגוף. יותר מזה. מה שנבדקו הם טבליות, לא כתוב כלום על האפשרות שהתבליות לא מיוצרות תוך כדי תיסוף B12 מלאכותי. המאמר לא אומר שלא מוסיפים B12 לטבליה וגם לא נאמר בו שזה אכן נקלט בגוף (ההתמקדות הייתה על הקשר הכימי עם החלבון המגן, זה לא אומר שזה נספג).
 

TheFinalCut

New member
המשך

גורם אינטרינזי הוא הפקטור המסייע ל-B12 להקלט בגוף, ולכן ניתן להתייחס להתחברות שלו לחומרים בעלי מבנה דומה ל-B12 (המכונים קוֹרינוֹאידים), כמעין מבחן לספיגת B12 במבחנה. נכון, זו אינה הוכחה חד-משמעית, שכן לשם כך יהיה צורך לבדוק ספיגה בבני-אדם בצורה מבוקרת. לצערי לא מצאתי תיעוד לניסויים מבוקרים שכאלה. אתה צודק שלא ניתן לדעת בוודאות שלא הוסיפו לטבליות האצה B12 ממקור חיצוני כלשהו (אלא אם מישהו ביקר במפעל וחקר את העניין), אבל זה לא סביר. ידוע היטב היום כי האצות הללו (ומסבר שגם אחרות, למשל אצות מהסוג Chlorella) מכילות B12 מהסוג שניתן הזמין (הוא זהה כימית ל-B12 המצוי במקורות מן החי, וכמובן לזה המיוצר ע"י החיידקים החיים במערכת העיכול). כמו כן, מסתבר שכבר פותחו דרכים לגדל את האצות כך שאחוז ה-B12 הפעיל יהיה גבוה יותר, ושסך כמות ה"פסאודו-ויטמין" תהיה קטנה יותר. ובניסוי הזה, גידלו ישירות את האצה, ואת האנליזה הכימית ביצעו על התרבית שהופקה במעבדה ולא על הטבליות.
 

TheFinalCut

New member
יפה שמצאת מחקר קליני אחד

אגב, המחקר הזה נגיש חינם ברשת, וניתן להוריד אותו כאן. זה ממש חבל שהנושא הזה לא נחקר ברצינות. אני אישית לא מצאתי מחקרים קליניים אחרים שבדקו את הנושא בצורה מבוקרת, והמחקר הזה בעייתי מאוד, מהסיבות הבאות: ראשית, האוכלוסיה סופר קטנה. יש 5 ילדים בקבוצת הטבעונים (קיבלו B12 מאצות נורי או ספירולינה, או מאצה אחרת, סירופ שעורה ולחם מועשר), 5 בקבוצה שניזונה מדגים ורק אחד שלקח תוסף מזון. לא כל הילדים בכל קבוצה ניזונו בצורה זהה וגם משך הטיפול לא היה זהה, אלא נע בין חודש לחמישה חודשים, כך שאיכותו המתודולוגית של הניסוי עוד יותר נמוכה. ההשפעה של התזונה על ספיגת B12 נמדדה ע"י שינויים ברמת ה-B12 בדם וע"י ערך המכונה MCV, שהוא למעשה הנפח הממוצע של תאי הדם האדומים. ה-MCV משתנה במצבים של אנמיה, אולם היכולת שלו למדוד שינויים ברמות ה-B12, בעיקר בטווח זמן קצר כל כך, שנויה במחלוקת. כמו כן, ה-MCV הוא פרמטר שטווח הערכים הנורמלי שלו נע בצורה משמעותית מאוד באוכלוסיה. ובכל מקרה, לכל הקבוצות היו ערכי MCV דומים במחקר הזה... קשה מאוד להסיק מסקנות ממה שמתואר שם (ר' תמונה מצורפת). לשלושה ילדים מקבוצת הטבעונים רמת ה-B12 בדם עלתה בצורה משמעותית (בעיקר אלו שניזונו גם מספירולונה וגם מנוֹרי), ואילו לשניים מתוכם היא ירדה מעט (אחד מהם ניזון רק מנורי והשני מלחם מועשר, אצת קוֹמבוּ וסירופ שעורה מותסס - שלושה מקורות שהחוקרים מראש טענו שרמת ה-B12 בהם נמוכה מאוד). לקבוצה שניזונה גם מדגים ולילד שקיבל תוסף הרמה עלתה. כאמור, ה-MCV של כל הילדים בכל הקבוצות היה מאוד דומה, לפני ואחרי הטיפול. בקיצור, אפשר לפרש לכאן ולכאן, אבל השורה התחתונה היא שזה מחקר באיכות נמוכה מאוד, ומה שבאמת צריך זה מחקר רציני, מבוקר היטב ומתוכנן היטב, שיבוצע בצורה עקבית באוכלוסיה בגודל סביר. גם אני, כמוך, לא מתכוון להתייחס ברצינות למחקרים שנערכו בחולדות, למרות שהמסקנות מהם מעודדות, לכאורה (מעידות שאפשר בהחלט לספוג B12 מהאצות שבנדון).
 

אלי ו.

New member
בהחלט מסכים

ואני שמח לסיפא שלך. נכון לעכשיו, עד שלא יהיו מחקרים טובים שמראים שתיסוף B12 מאצות באמת משפיע על בני אדם אי אפשר לדבר על אצות כמקור טוב ל B12.
 
../images/Emo18.gif הפורום אינו במה לשיווק

התפתח דיון מעניין ואני לא אמחק את כל השרשור, אבל הודעות נוספות בעתיד יימחקו.
 
למעלה