כנס יהדות אתיקה ובע"ח 2/6/03

bonbonyetta

New member
כנס יהדות אתיקה ובע"ח 2/6/03 ../images/Emo42.gif

כנס - יהדות אתיקה ובעלי חיים באונ בר אילן ב 2/6/2003 רצב סדר יום והזמנה לישיבה, כדי לא להכביד על תיבת הדואר במקום כקובץ מצורף אני שולחת לכם זאת מודבק לתוך ההודעה אנא - בואו בלבוש הולם, תודה הנכם מוזמנים ליום עיון בנושא "יהדות, אתיקה ובעלי-חיים", שיתקיים באוניברסיטת בר-אילן, בניין פלדמן (אזור משפטים, 301), ב בסיון תשס"ג, 2.6.03 9:15 מושב פתיחה יו"ר: ד"ר נֹעם זֹהר ברכות: פרופ' משה קווה, נשיא האוניברסיטה פרופ' יוסף ישורון, רקטור האוניברסיטה קטעי קריאה: ד"ר יעל שמש הרצאת פתיחה: פרופ' זאב לוי (אוניברסיטת חיפה) "צער בעלי-חיים" על-פי מקורות היהדות ואחריותם של בעלי-חיים למעשיהם 10:15 כיבוד קל 10:30 מושב שני: מקרא, ספרות חז"ל ופרשנות מסורתית יו"ר: פרופ' שמואל ורגון, ראש המחלקה לתנ"ך ד"ר תמימה דוידוביץ (אוניברסיטת בר-אילן) בעלי-חיים במקרא: היבט ערכי וספרותי ד"ר יחיעם שורק (סמינר הקיבוצים) היחס לכלבים כפי שמתבטא בספרות חז"ל ד"ר יעל שמש (אוניברסיטת בר-אילן) "ורחמיו על כל מעשיו": חמלה כלפי בעלי-חיים בספרות חז"ל ובפרשנות המסורתית 12:00 הפסקת צהרים 13:30 מושב שלישי: פילוסופיה יו"ר: פרופ' שמואל הרווי, ראש המגמה לפילוסופיה יהודית ד"ר נֹעם זֹהר (אוניברסיטת בר-אילן) לבעלי-חיים אין זכויות – האם לכן מותר להתעלל בהם? מר אריאל צֹבל (אוניברסיטת תל-אביב) סיפורו הבלתי מסופר של תרנגול או: אתיקה בין-מינית כמשימה בלתי אפשרית פרופ' חנה כשר (אוניברסיטת בר-אילן) בין "חי מדבר" ל"חי שאינו מדבר" בהגות ימי-הביניים 15:00 כיבוד קל 15:15 מושב רביעי: הלכה והגות יו"ר: הרב שלמה שפר, רב אוניברסיטת בר-אילן הרב שאר ישוב כהן, הרב הראשי וראב"ד חיפה חזון הצמחונות והשלום במשנת הרב קוק ותלמידיו פרופ' יוחנן סילמן (אוניברסיטת בר-אילן) ההוראות ההלכתיות לאור התייחסותה של המחשבה הרבנית לבעלי-חיים הרב ד"ר יצחק דב פריז (המכללה, ירושלים) יהדות, מוסר ובעלי-חיים: איסורי התורה באכילת בשר – תיקוני נפש, גוף וממון -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- יעל שמש :מאת 22:34 :שעה 13/05/2003 :תאריך נא שריינו תאריך - 2.6.03: כנס באוניברסיטת בר-אילן בנושא "אתיקה, יהדות ובעלי חיים" - כניסה חופשית אני מקווה ומצפה לראות את כולכם בכנס שפרופ' חנה כשר, ד"ר נעם זהר ואני מארגנים, בנושא שקרוב ללב כולנו. הכנס יתחיל בשעה 9:15, בקטעי קריאה הקשורים לנושא (אני עדיין עובדת על כך) ובהרצאתו של פרופ' זאב לוי על צער בעלי חיים ביהדות ואחריות בעלי חיים למעשיהם. אנא, הגיעו בזמן להרצאתו - הוא עצמו יעשה מאמץ רציני להגיע מקיבוץ המעפיל. בכנס ירצה גם הרב שאר ישוב כהן (רב העיר חיפה) על חזון הצמחונות והשלום במשנת הרב קוק ותלמידיו. הרב שאר ישוב כהן הוא צמחוני מלידה (אביו, דוד כהן, תלמידו של הרב קוק ועורך הספר "חזון הצמחונות והשלום", היה צמחוני. דוד כהן ידוע בכינויו "הנזיר"). הרב שאר ישוב עזר לנו בעבר במאבקים למען בעלי חיים - בואו לחלוק לו כבוד בנוכחותכם. לכנס הוזמן אולם גדול וחשוב מאוד לאכלס אותו, פן יתעורר רושם שהציבור אינו מעוניין בשאלות הקשורות למוסר ולבעלי חיים. אנו רואה בכל אחד מכם שותף שלי בהפצת דבר הכנס ובהזמנת אנשים אליו. ---------------------------------------------------------------------------------------- אה, כן, זה בוודאי הכנס האקדמי הראשון בארץ שהכיבוד בו יהיה מן הצומח בלבד (כולל ארוחת הצהרים למרצים)
 

bonbonyetta

New member
תודה חברה,שמעי נא...../images/Emo19.gif

אם כולם היו נחמדים כמו שאת הייתי באה לבקר כאן לעיתים יותר קרובות. תשמעו : אני חילונית לחלוטין, אך ראו דבר מה מוזר. עקב נסיבות מצערות של אסון במשפחה (הרי כל אחד מגיב אחרת ובוחר את דרכו שונה) אני הפכתי לצמחונית ובת דודה שלי חזרה בתשובה. שתדעו - שמאז אנו מבינות אחת את השניה ללא מילים בצורה מדהימה. מדוע בעצם להתווכח ולריב אחד עם השני? הרי כולנו יהודים, כולנו כאן לאותה מדינה וגורל, ואני מאמינה שלרובנו כוונות טובות, אך הדרך שונה. אוקיי . אז סובלנות קצת חברים. בואו לכנס הרחיבו אופקים. ואם מישהו יצליח להקפיץ אותו לראש הפורום שוב, כי אני לא כ"כ מתמצאת כאן שיגלה לי איך עושים זאת כי אני כבר התבלבלתי כאן. בת יפתח, אשמח לראותך בכנס, ואת כל אלה שהדברים שלי דיברו אל לבם. אני לוקחת לכך יום חופש מהעבודה במיוחד.
 

בת יפתח

New member
אני ממש רוצה לבוא!

אבל לא נראה לי שזה לגיל שלי. ( אני תיכוניסטית) דווקא באותו יום יש לי חופשת למידה אז אם זה יתאים גיל , אני בהחלט אשקול. אני עדיין לא החלטתי אם להישאר אוכלת בשר או להפוך לצמחונית. הדילמה קשה , במיוחד כי אני מחפשת תשובות בהלכה ובדת , והן כל כך מגוונות שם...
 

בת יפתח

New member
מוסריות ואהבה .

בעיקרון כולנו נבראנו צמחוניים . ( אתה מוזמן לשאול את המורה ש'ך לביולוגיה) עכשיו יש שתי אופאציות ( כמו גרייניק ואלתרמן...) 1) לבני האדם מותר לאכול בשר , בגלל שנוח הציל את החיות ממבול וכו'. ( יש עוד סיבות אבל זה יהיה ארוך...) 2) אסור לאכול בשר , ובגלל הדרדרות הדורות והיצר הרע אנחנו בכל זאת אוכלים חיות. יש עוד מלא סיבות לכאן ולכאן , ואני עדיין מתלבטת. זה בטח נורא לא מעניין אותך , כי הכל כאן מהשקפה דתית ולא מטרנדיות.
 

Huan

New member
כמה דברים...

1. אם אנחנו לא אמורים לאכול חיות, למה חיות עשויות מבשר?
2. אנחנו כן. לפי מבנה השיניים של האדם, בני האדם משתייכים לקבוצה שנקראת "אוכלי כל". גם בשר, גם ירקות. 3. קורבנות על האש, אומר לך משהו? 4. וברצינות: רוצה הוכחה מבראשית? "כל רמש אשר הוא חי יהיה לכם לאכלה כירק עשב נתתי לכם את הכל" בראשית ט, פס' ג. כמובן שבמעמד הר סיני הוטלו המגבלות, אז זה לא "הכל", אבל זה מותר ואף רצוי.
 

בת יפתח

New member
תשובותיי

1) אתה רציני? 2) לפני 5000 ומשהו שנה , בבריאת העולם , לא היינו אוכלי כל ולכן גם מבנה השיניים שלנו היה שונה. 3) א) היו אוכלים רק חלק קטן מן הקורבן , ולא את כולו ( צנוע יותר, ללא תאווה לבשר.) ב) הבשר הפך כבר לנורמה , ולכן הקרבת הקורבנות גם. 4) לפי הרב קוק זצ"ל ( אני 99% בטוחה שזה היה הוא.) הפסוק הזה הוא מחשבתו והשפעתו של היצר הרע על האדם. במעמד הר סיני הוטלו מגבלות , מכיוון שהבשר הפך לנורמה. בחזון אחרית הימים, כל בני האדם יהיו בדרגה רוחנית גבוהה יותר ולכן גם: צמחוניים. מכאן משתמע שזאת האידיליה. ( לכן בינתיים אני דוחה את הצמחונות עד שאשפר את מידותי לטובה, ואתקרב עוד יותר לתשובה.) אומרים שאנו אוכלים בשר כדי להוציא זעם על החיות ולא על בני האדם ( כדי לא להיות קניבלים) . זו סברה שיש בה משהו, אבל אני חושבת שאוכל לשלוט בעצמי.
עוד שאלות ?
 

בת יפתח

New member
תודה רבה ! ../images/Emo13.gif

אכן עזרת , ואני בהחלט אקרא ב"ה ב"נ. אבל זמני קצר, אז אולי מחר.
 

Huan

New member
צחקתי... ../images/Emo3.gif

1. כלל וכלל לא. 2. זו עובדה לא נכונה. מהיכן הבאת אותה? לבני האדם תמיד היה תבנית של חותכות, ניבים וטוחנות. את זה לומדים מגולגלות של האדם הקדמון. 3. גם צחקתי. וגם זה לא נכון, אגב. קורבן פסח היה הילולה... 4. טוב, שיהיה. אני לא רואה בזה כלל אידיליה. גם השמדת כל הגויים\ הפיכתם לצדיקים בחזון גוג ומגוג זו אידיליה, האם את צריכה לקיים אותה לפני שהגיעה זמנה? דפקא הסברה הזו חלשה משהו. ממתי אדם מזדהה כיום עם התרנגולת שהוא אוכל ומוציא עליה זעם?
 

bonbonyetta

New member
ואיזו סיבה יש לך ............../images/Emo35.gif

ואיזו סיבה יש לך להשמשיך לאכול גוויות מעונות של חיות מתות כאשר בפועל אתה יכול לקבל מזון טוב טרי ובריא וזמין מאד (אין חוסר) ללא כל אלה? מדוע להרוג סתם יצורים חיים? הרי אין חוסר, אין סכנת חיים, יש ברירה. האדם מטבעו צמחוני, וכך היה בגן עדן. כאשר יצא משם החלה השפקת עולמו להדרדר. האדם הקדמון היה נאלץ למחייתו ולשבור רעבונו לצוד לפעמים. באחת הנסיעות שלי באפריקה למדתי מהם משהו חשוב. אז עדיין לא הייתי צמחונית: "הפרימיטיבים" היו כורעים ברך לפני חיה שצדו, או שהרגו כאשר לא היה להם מה לאכול ולא היתה להם באמת ברירה ולבקש סליחתה. אנחנו עושים זאת ? והרי לנו יש מזון בשפע, לנו יש ויש ברירה. אז אל תשאל שאלות כמו אלה: איזו סיבה יש לך להיות צמחונית. לכל אחד הסיבות שלו למה שהוא עושה. אני אישית חושבת שכל עוד זה לא מזיק ופוגע באף אחד אחר, זה בסדר. תודה
 

בת יפתח

New member
תראי...

אנחנו מברכים על הבשר לפני אכילתו. זה יותר טוב מלכרוע ברך וכו'. אהה ואני חייבת לציין שהשחיטה היהודית היא כמעט ללא כאב.
 

bonbonyetta

New member
את טועה, אך גם לכך יש סיבה ../images/Emo70.gif

אשתדל לבקש ממומחים ממני לענות לך כאן כדי לא להטעות אותך. אוקיי? אבל זה כלל לא מדויק.
 
מעדל החיים, אומר לך משהו?

1)בטבע יש טורפים, ויש נטרפים. בני אדם נחשבים לטורפים, עד כמה שאני יודע משיעורי ביולוגיה. 2)קצב ההתרבות של החיות הנטרפות הוא מהיר מאוד. אם הן לא היו נטרפות, היה נוצר פיצוץ אוכלוסין אצלן. 3)זה טעים, זה בריא(אני מתכוון לבשר, לא לשומן וכאלה).
 

haleth

New member
כמה תשובות, מהקל אל הכבד ../images/Emo13.gif

3) - נכון, זה טעים. אני יודעת, כי הייתי אוכלת בשר בעברי... אבל ממתי העובדה שמשהו טעים או נעים הופכת אותו למוסרי? יש לעשות את הדברים המוסריים (ואם אפשר- גם להנות מזה), ולא לטעון שההנאה שלנו הופכת אותם למוסריים! ...בייחוד שיש עוד המוני מאכלים טעימים שאינם כרוכים בגרימת כאב וייסורים ליצורים חשים. 2) אתה טוען שאנחנו עושים לחיות טובה כשאנחנו מגדלים אותן בתנאים מזוויעים ושוחטים אותן? קצב ההתרבות המהיר שלהן נגרם בעזרת האדם! 1) על מעגל החיים ושרשרת החיים - אמרו את קודם לפני, ואפילו יותר טוב ממה שאני מנסחת
, לכן אביא דברים בשם אומרם.
 

Huan

New member
ואלה?

חיידקי אישרישייא קולי הם חיידקי מעיים מועילים במיוחד. כל הטלת צרכים "כבדים" הורגת כמות נאה מהן, ע"י השלכה שלהם לעולם החיצון. מדוע את לא מתחילה לאכול מאינפוזיות, ללא פסולת שנזרקת במערכת העיכול, ולכן לא תצטרכי להרוג חיידקים, שלא לדבר על כל הצמחים שמתים בדרך?
 

haleth

New member
ההבדל הוא ביכולת לחוש סבל וכאב

ולשם כך נחוצה מערכת עצבים מרכזית. לצמחים או לחיידקים אין, ולכן גם אין ישות המסוגלת לחוש כאב או סבל.
 

Huan

New member
נובמת.

ואם מנתקים את מערכת העצבים, או לחלופין עם הבקיעה, צורבים את כל עצבי המישוש, וכך אין הרגשה? האם *זה* מותר? וגידול תוך כדי שינה תמידית? [האכלה דרך הוריד?]
 

בת יפתח

New member
נוב'מת אתה !

מה זה ההשוואות המוזרות האלה ? אתה משווה בין פרה לחיידקי מעיים? נראה לך הגיוני? אם תצרוב לחיה את העצבים, זה יהיה צער בעלי חיים. ויש הבדל בין רוחה של חיה (לחיות יש רוח אך ברמה נמוכה בהרבה משל אדם.) לרוח( אם יש בכלל) של חיידק. זה כמו שתשווה בין רצח אדם לרצח חתולה.
 
למעלה