כפיה
"אז בא נדבר על זה רגע, אתה יודע כל כך הרבה אנחנו החילונים אוהבים להגיד שישי כפיה דתית, הנה מקרה מובהק של כפיה חילונית. כי יהודי דתי, יהודי חרדי, בכל אורחותיו רוצה להבדיל את עצמו מדרך של גוים וללכת בדרך שלו שהיא על פי קוד של ההלכה, של התנהגות יהודית. בשביל יהודי דתי לכבד מת זה על ידי שאתה אומר עליו 'קדיש' אתה אומר עליו 'קל מלא רחמים'. יש איזשהוא קוד התנהגותי מאד ברור. צפירה, פרחים זר עם סרט שחור זה לא בקוד התנהגות שלהם"... (אמנון לוי, בראיון: http://www.shofar.net/site/ARDetile.asp?id=10624 נאמר בהקשר לזה שמרבית החרדים לא עומדים בצפירה ביום הזיכרון לחללי צה"ל). כפי שנאמר בקטע, המושג "כפייה דתית" הוא מושג שנשמע ברבות במדינתנו. העובדה שהוא נשמע פה היא משום שמדובר במדינה דמוקרטית, אחרי הכל. באיראן אף אחד לא היה חושב להעלות את המושג "כפייה דתית" על בדל שפתיו, משום שלא תהיה לזה משמעות. השאלה היא האם המושג "כפייה חילונית" אינו קיים? אולי צריך לומר שכולם כופים? המושג כפיה הוא רגיש. האם נגדיר אדם מסויים כאדם שנכפה ע"י מישהו, משום שאסור לו לשדוד את הבנק? מתי זה יוצא מגדר כפיה והופך להיות למשהו כשר? ארצה להציג שני מקרים. מצאו את ההבדלים: 1. אדם חילוני נוסע במכוניתו בשבת. חרדים זורקים על המכונית אבנים וצועקים "שבת! שבת!" 2. אדם דתי הולך ברחוב ביום כלשהו ורואה פרסומת שבה אישה לא צנועה. נראה שיש לומר שמקרה 1. הוא כפייה דתית, כמו שמקרה 2. הוא כפייה חילונית. האומנם?
"אז בא נדבר על זה רגע, אתה יודע כל כך הרבה אנחנו החילונים אוהבים להגיד שישי כפיה דתית, הנה מקרה מובהק של כפיה חילונית. כי יהודי דתי, יהודי חרדי, בכל אורחותיו רוצה להבדיל את עצמו מדרך של גוים וללכת בדרך שלו שהיא על פי קוד של ההלכה, של התנהגות יהודית. בשביל יהודי דתי לכבד מת זה על ידי שאתה אומר עליו 'קדיש' אתה אומר עליו 'קל מלא רחמים'. יש איזשהוא קוד התנהגותי מאד ברור. צפירה, פרחים זר עם סרט שחור זה לא בקוד התנהגות שלהם"... (אמנון לוי, בראיון: http://www.shofar.net/site/ARDetile.asp?id=10624 נאמר בהקשר לזה שמרבית החרדים לא עומדים בצפירה ביום הזיכרון לחללי צה"ל). כפי שנאמר בקטע, המושג "כפייה דתית" הוא מושג שנשמע ברבות במדינתנו. העובדה שהוא נשמע פה היא משום שמדובר במדינה דמוקרטית, אחרי הכל. באיראן אף אחד לא היה חושב להעלות את המושג "כפייה דתית" על בדל שפתיו, משום שלא תהיה לזה משמעות. השאלה היא האם המושג "כפייה חילונית" אינו קיים? אולי צריך לומר שכולם כופים? המושג כפיה הוא רגיש. האם נגדיר אדם מסויים כאדם שנכפה ע"י מישהו, משום שאסור לו לשדוד את הבנק? מתי זה יוצא מגדר כפיה והופך להיות למשהו כשר? ארצה להציג שני מקרים. מצאו את ההבדלים: 1. אדם חילוני נוסע במכוניתו בשבת. חרדים זורקים על המכונית אבנים וצועקים "שבת! שבת!" 2. אדם דתי הולך ברחוב ביום כלשהו ורואה פרסומת שבה אישה לא צנועה. נראה שיש לומר שמקרה 1. הוא כפייה דתית, כמו שמקרה 2. הוא כפייה חילונית. האומנם?