כשתלמיד יכתוב על השואה בשנת 2100

כשתלמיד יכתוב על השואה בשנת 2100

מה הוא ימצא באינטרנט? האם הוא ילך לספריה או שיסתפק במידע שהוא ימצא באינטרנט. נכון להיום כשמקישים את המילה "שואה" בגוגל תמונות, מוצאים בסה"כ 300 תמונות, כמובן שיש יותר, אבל צריך לדעת מה לחפש, בשביל למצוא תמונות נוספות צריך להכיר את הנושא "שואה". וזה מה שמעסיק אותי, כיצד לשמר את העדויות והתמונות בצד החומרים האומנותיים, כך שגם בעתיד כל חומר שיהיה קשור לשואה, יהיה ברור ונגיש לכל מי שעושה מחקר על הנושא, גם בהנחה שהוא עדיין לא מכיר את החומר. כל רעיון יתקבל בברכה.
 

telavivit

New member
ואם תחפשי בגוגל-תמונות

את המלה holocaust תקבלי יותר מ 168,000 תמונות
 
תמונות, עדויות יש הרבה

במוזיאונים בארכיונים בעולם. אבל גם יש הרבה חומר אצל אנשים פרטיים, ניצולי שואה, בני ניצולי שואה. חומר זה כל אחד שומר בביתו לפי שיקוליו. בדרך כלל שיקול ריגשי. בפורום זה כל אחד יכול להציג ולשמור עותק סרוק ללא פחד, שהמקורי עדיין נשאר אצלו. כך שבפורום נאגור דרברים שעדיין אין במקום אחר. ושאר החברים יוכלו להשתמש וזכרון לדורות הבאים.
 

deebeebee

New member
נקודה שמטרידה אותי

התמונות שבידינו הן תמונות של בני משפחה שנספו בשואה. תמונות שצולמו בנסיבות אחרות. למסתכל בתמונה אין שום "סממני שואה". רוב התמונות שממש מצולמות בשואה, תמונות שצולמו במחנות הריכוז וההשמדה או בגטאות, הכוונה היא לתמונות שמשמשות כ"עדות" שבכלל היה גטו או מחנה הן בעצם תמונות שצולמו בידי המרצחים עצמם למטרה שתשרת אותם בלבד ובעצם, בעוד מאה שנה מישהו יסתכל על אותם תמונות ויגיד "אני לא רואה כאן שום בעיה" על איזה שואה אתם מדברים?
 
לצד התמונה יש לרשום כותרת

או אם אפשר יותר פרטים. אם לתמונה מסויימת יש הרבה פרטים או סיפור מאחורי התמונה. את זה אכניס לגלריות לפי הקטגוריות הקיימות או אפתח קטגוריה חדשה. כל הנושאים האלה אני צריך לקבל מחברי הפורום.
 
אז מה זה בכלל שואה......

ישאל אותו תלמיד בעתיד, במקרה הטוב אם הוא בכלל ישאל, ולא יוציאו חלילה את נושא השואה מתוכנית הלימודים מסיבות אלו ואחרות. דברים שלנו נראים מובנים מאליהם, הם לא מובנים מאליהם בכלל, בדיוק כמו שדפנה אמרה כאן בשרשור בצדק, שבתמונות הכל בסדר אז מה בכלל הבעיה, וזה לא הכחשת השואה אלא השכחת השואה. האסימון נפל לי בדיוק לפי שנה. אני עוסקת ביידיש ומולי יושבים אנשי הלאדינו. שני סטודנטים שבאו להרשם לקורס בלאדינו כקורס כללי, ביקשו רשות לשבת אצלי ושמעתי את שיחתם, הם למדו באחת המחלקות הראליות באוניברסיטה, וזו היתה שיחתם: הסטודנטית - יו, תראה הקורס בלאדינו מצויין לך, יש לך בדיוק חלון ביום ובשעה. הסטודנט - וואלה, אין לי שום בעיה לקחת לאדינו, אבל מה זה בכלל לאדינו...?! ואז הבנתי שבעצם שואה, יידיש לאדינו ועוד מושגים רבים אחרים הולכים ונשכחים. אני לא יכולה לשפר את המצב בכללותו, כמו שכתוב: "לא עליך המלאכה לגמור - ולא אתה בן חורין להבטל ממנה". אבל אני מרגישה חובה לשפר את המצב ככל האפשר. מיותר לציין שגם בנושא היידיש יש מה לשפר, אני נתקלת בוויכוחים כמו: ביאליק ידע רק עברית, אין ספרות חילונית ביידיש, וכו' וכו'.
 
הפורום שלנו מתחיל עם המילה "שואה"

כל נושא שבתוכו אמור להיות עם זיקה לשואה. אני לא יודע מה יהיו הטכנולוגיות ב 2100 כמו שכתבת. אבל אני מצפה שתהיה כלי להמרה של הטכנולוגיה של היום עם כל החומר בו לתקופה העתידית.
 

עמי60

New member
תוך 100 שנה יתרחשו שואות יותר

גדולות ,המין האנושי יידע לפגוע בעצמו ביעילות רבה.
 

inbar20inbar

New member
מזכיר לי ספר נהדר בנושא!

צחוק של עכברוש!, ככה תיראה השואה בשנת 2099
 
לכן התפקיד של דורנו הולך ונהיה חשוב

יותר ויותר ככאלה שהיו במגע עם ניצולי שואה ושמעו את סיפוריהם חובתנו ואחריותינו להעבירם לדור הבא "שלא ידע את יוסף". שלכם חנה גונן
 
פניתי לכמה פורומים שעוסקים בחינוך

ובמיידענות. הזמנתי אותם להכנס לפורום שלנו כדי לעסוק בשאלת השואה בחינוך, וארגון החומר על השואה בצורה נגישה. ואף אחד לא בא...... למי אני עמל.......?!
 

קנת

New member
מה הקשר בין

חינוך למידענות ? ולמה את מתכוונת כשכתבת -"ארגון החומר על השואה בצורה נגישה" ?
 
תשובה לקנת - מיידענות ושואה

מיידענות הוא תחום שעוסק בארגון ידע לצורך שימוש בו. לדוגמא: כאשר אנו מחפשים חומר על נושא כלשהוא אנחנו צריכים לדעת כיצד לחפש אותו בצורה הכי יעילה. מיידענים נמצאים בשני צדדי החיפוש: גם בצד שעוזר לחפש, וגם בצד שמייעץ איך לארגן את החומר בצורה היעילה והנוחה ביותר למצוא אותו. אנחנו עוסקים בפורום הזה בשואה, החומרים שאנחנו מקבלים שהם חדשים, בתוספת קישורים לאתרים קיימים, הם רבים מספור. שאלתי את עצמי מהי הדרך הטובה ביותר לארגן את החומר כדי שמי שיחפש חומר ימצא אותו במהירות. כרגע אנחנו עובדים לפי פורמט של תפוז שמחלק לפי: מאמרים, גלריות וקישורים. השאלה היא האם הפורמט הזה מספק את הצרכים שלנו. לדוגמא מישהו שמחפש חומר על קהילה צריך לבדוק כמה פעמים: גם בתמונות - בגלריות גם במאמרים וגם בקישורים. אפשר לארגן את החומר לפי מפה וירטואלית אינטראקטיבית (כמו שכבר הצעתי) שבה לוחצים על קהילה ומקבלים את כל החומר עליה. אפשר לארגן את החומר לפי ציר של זמן כמו שעשו באתר של יד ושם. ואולי יש דרכים נוספות שלא חשבתי עליהם, וזו הסיבה שביקשתי מאנשי מיידענות לבוא ולייעץ לנו. לי עצמי יש תעודת הוראה, אני יודעת עד כמה זה חשוב שחומר יהיה ברור, מובן, ובעיקר נגיש, חומר שכל אחד ללא הכשרה יכול לחפש ולמצוא. אני מקווה שהפורום יענה על הצרכים של המחפשים בעתיד, אני יודעת שבני יעשה כל מה שהוא יוכל כדי לארגן את הפורום בצורה הטובה ביותר, ישר כח לך בני, ולכל העמלים בבניית פורום זה.
 
בנוסף מה שכתבה ענת

יש נושא של איסוף מידע. הגדולים שבהם "יד ושם", כל המוזיאונים בארץ, מוזיאון השואה בוושינגטון ועוד. למשל יש ושם פונה לחלק מהניצולים או ישנם ניצולים שהעבירו ל"יד ושם" חומר, חוץ מפרוייקט "דפי עד". לפני כמה שנים יד ושם פנה לניצולים או דור שני לניצולים וביקש, מכיוון שבבתים נמצא הרבה חומר כתבים, תמונות ועוד. "יד ושם" ביקש שיעבירו אליו לארכיון. אבל אצל הרבה החומר הזה ריגשי, כמו תמונות משפחתיות אורגינאליות, תמונות מהגטו, תמונות מקום מגורים שם. אלה תמונות שהגיעו לארץ בדרכים לא דרכים. לכל משפחה יש רגש חזק מאוד אליהם ולא רוצה "להפקיר" תמונות אלה לידיים אחרות. כאן בפורום שלנו יש אפשרות להציג ולהניח חומר זה סרוק או כמאמר "עדות". ןכך החומר האורגינאלי נמצא אצל הניצול, דור שני או שלישי. כך שאיסוף כאן בא שהשלמה לחומר הרישמי ב"יד ושם". אין שום מניעה שכל גוף ציבורי ישתמש מבחומר שלנו. לי למשל יש מאות תמונות שאני מתכוון לסרוק. ישנם תמונות שנצטרך עזרה בזיהוי שמות בתמונה דרך בני הדור השני או השלישי. נבנה גם מדור "מי מכיר? מי יודע? עבור כל תמונה שנציג. כך שיהיה גם שיתוף פעולה בין הגולשים.
 

קנת

New member
הרעיונות שלך

לארגון המידע כאן הם יפים, השאלה היא האם תחת הגג של תפוז יש כלים לארגון החומר בצורה שכזו. את הקישורים ממש לא צריך לארגן, גוגל ומנועי חיפוש טובים אחרים עושים את העבודה טוב יותר מכל אחד אחר. נראה לי שאתם מתפרשים קצת על יותר מידי תחומים, גם איסוף ותיעוד ואירגון מידע וגם מתיימרים לעסוק בהוראה וחינוך, זה קצת גדול לא ? באירגון החומר כחומר חינוכי, יש לסווג לנושאים וחומרים שיתאימו לקבוצות גיל שונות, ואז הסיווג לפי קהילות או ציר זמן לא מתאים. בקיצור, אי אפשר הכל גם יחד.
 
אני לוקחת לתשומת ליבי את מה שאמרת

את מוזמנת להשאר איתנו. הסוגיות האלה דורשות עיבוד, נח לדבר על השאלות האלו כשהפורום עוד צעיר ומרבית החומר יגיע בהמשך. בהקשר זה, כל רעיון/דעה/מחשבה יתקבלו בברכה.
 

חייםלוי

Member
מנהל
לעניות דעתי צריך להקים אתר לפורום

תפוז מספק שטח איחסון על השרתים שלו לצורך כזה. את האתר אפשר יהיה לבנות בצורה שתתאים למטרות אותן צריכים עוד לנסח. אני מסכים עם הדעה שלא צריכים להתפזר על פני תחומים רבים מדי. נושא הפורום הוא שואה - הנצחה ותיעוד ובזה צריך להתרכז וא בחינוך. אפשר לפנות, אולי, ליד ושם או מוסדות אחרים העוסקים בהנצחה שישתפו פעולה עם הפורום. כל זה זריקת רעיונות בתקווה שיעלו עוד ועוד ע"י האנשים
 
למעלה