כתבה בנושא חינוך הילדים

מגענ

New member
כתבה בנושא חינוך הילדים

פונה אליכם בעקבות אזכור של פלגיה בנושא הפורום זה, שלא ידעתי על קיומו עד עכשיו וחבל. בד"כ אני פעילה בפורום הריון ולידה (כי זהו סטטוסי כרגע
)אך יש לי בקשה קטנה מכם: בימים אלו אני מכינה כתבה בנושא מודל חינוכי. כלומר, מהו החינוך שקיבלנו כילדים בבית הורינו, האם זהו המודל החנוכי שאנו רוצים להעביר לילדינו שלנו או להיפך- האם אנו מנסים לתקן דברים שנראו לנו שגויים, טיב הקשר שלנו עם הורינו וכיצד הוא משפיע על אופן החינוך של הילדים כיום ועוד. אשמח מאד לראיין לצורך הכתבה מספר הורים בנושא זה מזוית אישית, כאשר חלק מכם גם יצולמו לעיתון, באם תרצו. לפרטים נא לשלוח לי מסר. תודה רבה מראש לעונות/ים
 

פלגיה

New member
ומנצלת לפתיחת דיון

מהו החינוך שקיבלתם כילדים בבית הוריכם, במה הוא דומה לחינוך שאתם נותנים לילדיכם? במה הוא שונה? מהו טיב הקשר שלכם עם הוריכם וכיצד הוא משפיע על אופן החינוך של הילדים כיום?
 
שאלות מעניינות../images/Emo132.gif

אני מסווגת את החינוך שקיבלתי בבית הורי כחינוך טוב. הורי אנשים פשוטים וישרי דרך וכזו הם חינכו אותי להיות. לא בהרבה דיבורים והרצאות, ככה הם פשוט הדגימו לי את החיים. בנוגע לטיפוח אישי, יש לי הסגות ואני מחנכת אחרת. זהו תחום שמשום מה הוזנח לדעתי. אני משתדלת לחנך את ילדי לבטחון עצמי והערכה עצמית. אני נוהגת לאמר להם בהזדמנויות שונות שאנהי אוהבת אותם, שהם נפלאים בעיני, נבונים, אחראים, עצמאים, טובים, מחזקת את התכונות החיוביות שלהם ואת קבלת הזולת. הקשר עם הורי- זה נושא לא פתור אצלי ולכן לא אפרט.
 

ציפי ג

New member
קיבלתי חינוך יהודי דתי

עם הרבה מאוד דגש על אמונה בה' . הורי גם חינכו אותנו לעצמאות, לאינטלקטואליות, לרדיפת האמת, ולחופש אישי. בדברים הללו אני משתדלת ללכת בדרכם. עם זאת, הורי נטו לא לראות לפעמים את הצרכים שלנו, אם בשל פרשנות נוסח אדלר, שלטעמי היא מוטעית, ואם בשל קוצר ראות של יכולת הילד ביחס לגילו. אני משתדלת לא ללכת בעקובתם בתחום זה. לא הולך לי לפעמים. אבל אני מקווה שילדי בבגרותם יהיו מסוגלים להישיר עין אל השגיאות שלנו כהורים, שהרי בודאי גם אנחנו שוגים, ולהגיד שכולן באו מאהבה, כפי שאני חושבת על שגיאות הורי.
 

פלגיה

New member
גדלנו במקרה באותו בית? ../images/Emo8.gif

כי התיאור שלך זהה לתיאור שאני הייתי כותבת.
 

ציפי ג

New member
ובקשר לאדלר

אני אפילו לא יכולה להתחיל להגיד כמה אני לא מסכימה עם הגישה שלו. המחשבה שילדים עסוקים מרגע לידתם מנסיונות כיבוש חוזרים ונשנים של הוריהם, נראה לי מאוד משונה.
 

פלגיה

New member
אני חושבת שיש משהו נכון

אבל עם הרבה "אבל". קודם צריך לבדוק אם הכל בסדר. קודם צריך לבדוק אם אין בעיה. קודם צריך לבדוק אם אין איזו סיבה מוצדקת למניפולציה. אחר כך אפשר להיות קצת אדלריינים.
 
ואו - איזה נושא טעון

גדלתי בבית רק עם אמא ואח צעיר. החינוך היה נוקשה מאד מאד מאד. אולי בגלל הקושי הגדול שהיה לה בלגדל אותנו. קושי שלא היה רק כלכלי. למרות זאת הקשר שלי עם אמא שלי חזק ויש אומרים שעוד לא ניתק לי חבל הטבור עד היום. אמא שלי היא חלק בלתי נפרד מהמשפחה שלנו - במקום משלה, ולא כחלק מהמשפחה הגרעינית - אבל כנספח קבוע. היא מטפלת בילדות אחרי שהלימודים נגמרים ועד שאני חוזרת מהעבודה, וכמעט תמיד נשארת עד הערב אצלנו. מערכת היחסים אצלנו שבטית. כל אחד תורם לשני במקום אחר, ומנצלים את יתרונות הסינרגיה - למשל בקניות שבועיות משותפות בסופר מרקט. החינוך שאני נותנת אחר מזה שקיבלתי בזה שהוא יותר חברי ובגובה העיניים, אבל דומה מאד מבחינת ההיררכיה הברורה והעיקביות שלו. כמו שכתבתי פעם - אצלנו אין דמוקרטיה, למרות שזה לא גורם לחיי הילדים להיות רעים או להחלטות שלי לגביהם להיות שרירותיות ועריציות. יש גבולות ברורים מאד. יש מסגרת קבועה. יש עם זה המון חופש בתוך המסגרת - כמעט בלי הגבלות, ועם המון פתיחות לשנות אם משהו מפריע ממש. למרות המחיר שאנחנו משלמים על ההחלטה הזו - אני בכל זאת שמחה שלאמא שלי יש חלק משמעותי החינוך של הילדים - ואני מאמינה שהם יודעים להפריד בין הדרך שבה הם מתנהגים כשהיא אחראית לבין הדרך שהם מתנהגים כשאני חוזרת. ומשום מה חשבתי שיהיה לי קשה לספר על זה. ולא.
 

Kalla

New member
נורא קשה לענות על זה

אולי כי אין לי מושג לפי איזה קו חינוכי חונכתי, אם בכלל. היו דברים שהוריי היו יחסית קשוחים בהם והיו דברים שקיבלתי בהם חופש מוחלט. עד היום הם מאוד מעורבים בחיים שלי, מטבע הדברים לרוב לטוב אך לפעמים גם לרע. הם עוזרים המון ומאוד אכפת להם מה קורה איתי ועם משפחתי. אני נוטה להקשיב להם בדברים שאינם עקרוניים לי ומאמינה באמת ובתמים שלפעמים דברים שרואים משם לא רואים מכאן. מצד שני, כשאני מקבלת החלטות שעקרוניות לי, אין סיכוי שיזיזו אותי ממקומי. מצד שני, הם יכולים להתעמת איתי בקשר להחלטות שלי שנראות בעינינם שגויות, אך לתמוך בלי ללא סייג לאחר ביצוע ההחלטה. גם על השאלה על דמיון או שוני ביחס לחינוך שאני נותנת לילדיי אני לא יכולה לענות. גם לי אין קו חינוכי מוגדר ומוחלט מראש. יש דברים בודדים ונקודתיים שמאוד עקרוניים לי (כגון לישון בלילה), אך ברוב הדברים אני מחליטה מה מתאים ונכון בעיני לפי הנסיבות ולא לפי עקרון מוכתב מראש. אני בעד הצבת גבולות כשאני רואה שזה באמת נחוץ, אך אני לא מתכננת את הגבולות האלה מראש אלא מציבה אותם כשמתעורר הצורך בכך בפועל. אני חושבת שבדברים מסוימים אני פחות קיצונית מההורים שלי, אך מעבר לזה בכלל לא רואה נקודות להשוואה. מצד שני, אני זוכרת את הוריי מזמינים אותי לשכב במיטתם, דבר שאני לא עושה עם ילדיי. (אגב, אני זאת שמשום מה מלכתחילה לא אהבתי את הרעיון וכשעשיתי זאת כי לא היה לי נעים לסרב תמיד הרגשתי לא נוח.) לגבי כיצד משפיע טיב הקשר על הילדים - היות והקשר חזק ואני נעזרת בהורי ועוזרת להם, מטבע הדברים זה מקרב גם בין הילדים לסבים. אחד השיקולים שלנו בבחירת מקום מגורים הוא להיות במרחק של נסיעה קצרה מהם. הילדים יודעים שסבים הם גורם מרכזי בחייהם. כשהוריי היו יותר צעירים, זה הורגש אפילו יותר מהיום כי אמא שלי עזרה לי לגדל את הבן הבכור ואצלה היה לו ממש בית שני (וגם היום הוא מרבה לבלות אצלה). אחר כך, כבר היה להם פחות כוח לטפל בילדים הבאים בשל בעיות בריאות רציניות, ולכן לרוב הוריי מסתפקים בזה שלוקחים את הקטנים לטיול ו/או אליהם הביתה אחת לשבוע (וזה בנוסף לפגישות משותפות איתנו בכל מיני הזדמנויות ו/או לציון אירועים משפחתיים שונים). הוריי תמיד דואגים לקנות להם משהו נחוץ, כמו ביגוד והנעלה, עוזרים בעתות של מחלה וכו' ובאופן כללי תמיד מוכנים לעשות את כל התלוי בהם כדי לסייע בעתות מצוקה. לרוב איני מתערבת בחינוך שהוריי נותנים לילדים כשהם נמצאים באחריותם ומצפה מהילדים לכבד את דרישות הסבים, אך בהחלט אם יש דברים שעקרוניים לי בתחום זה אני משוחחת עם הוריי על כך מראש (או בדיעבד) ובדרך כלל זוכה לשיתוף פעולה. בתמורה לכל מה שהם עושים, הם זוכים לנכדים שהוריהם מלמדים אותם שהסבים הם חלק חשוב במשפחה, הראוי לאהבה וכבוד ללא עוררין. אני חושבת שהקשר הקרוב בסך הכל הכללי מאוד מיטיב עם המשפחה, גם בימים כתיקונם ובמיוחד בימי קושי או מצוקה. לכל קרבה, כמו לכל ריחוק, יש כמובן גם מחיר, אך אני מאמינה ששווה לשלם אותו כדי לשמר את הקשר הסך הכל נפלא הזה.
 
למעלה