ניצן חזר הבייתה
Active member
מציינים רק את העלויות המוערכות ולא את החיסכון בזמן בדלק בתאונות דרכים ובבטיחות של נוסעים.
![www.themarker.com](https://img.haarets.co.il/bs/00000190-9369-d1c5-a1d6-bbedc4220000/54/af/657b79db41508df66981c16483b1/575706-2.jpg?precrop=2400,1396,x0,y114&width=1200&height=630&cmsprod)
מציינים רק את העלויות המוערכות ולא את החיסכון בזמן בדלק בתאונות דרכים ובבטיחות של נוסעים.
![]()
מה ההשכלה החיובית של המטרונית על חיפה?אז שיבקשו כאיזון את ההשלכות החיוביות מהפעלת המטרונית.
מחוץ לישראל אין מערכת מסילתית עירונית כלשהי שמושבתת יום בשבוע בדרך קבע. הטירוף הייחודי לארץ חייב להפסק - במיוחד כשאין לו בסיס חוקי כלשהו.
לפי מר קומה ההשכלה החיובית של המטרונית על חיפה?
האם הנדל"ן בחיפה שווה יותר בגלל זה?
האם חיפה מפותחת מבחינת מסחר ותעסוקה בגלל זה?
האם צעירים פחות נוטשים את החיפה בגלל זה?
הטירוף היחודי הוא שבנו מערכת של רק"ל בהשקעה מטורפת שלא מצליחה למשוך אליה נוסעים, זה גם יחודי ביחס לעולם.
לא כתבתי שאין נסועה בקו הזהלפי מר קו
בהחלט יש בקו נסועה טובה בערב שישי ויום שבת.מר קו - קו 1 - קרית מוצקין <-> חיפה (83001)
נתוני משרד התחבורה לקו קו 1 - קרית מוצקין <-> חיפה (מקט 83001) - מסלול, תחנות, מספרי נוסעים לפי שעות ועוד.markav.net
בין 350-400 נוסעים לנסיעה בשעות שהתח"צ הרגיל מפסיק לפעול בשישי, בסביבות 150 נוסעים לנסיעה בשישי בערב, עקומת נוסעים הולכת וגדלה במהלך יום השבת מ 150 נוסעים בנסיעה בסביבות 10 בבוקר לשיא של כ 375 נוסעים לנסיעה בסביבות 5 בצהריים, שזו שעה משוללת תח"צ במקומות אחרים.
יעילות הקו גבוהה פי 3 עד פי 8 מהקווים שאתה מצדד בהם.
נראה שיש לקו כ 3 נסיעות בשעה, אז מדובר ב 450 - 1,175 נוסעים בשעה במהלך שעות הביקוש בערב שישי ושבת, בחישוב גס - מעל 10,000 נוסעים לכיוון בקו במהלך כל שבת.
אני בטוח שמאד עוזר ל 10,000 אנשים שיש להם כלי תחבורה אמין המסיע אותם בסוף השבוע במסגרת הסדר הרב קו שלהם כמו בכל מערכת תחבורה ציבורית בעולם.
מה יהודי בזה שבמקום לעלות במחיר סביר לאוטובוס הם יצטרכו להוציא ₪100 ומעלה לנסיעת מונית בודדת מקריית מוצקין לחיפה ? כדי לצאת ולחזור במונית כל ערב שישי וכל יום שבת (יציאה בבוקר, חזרה לפני מוצ"ש) יצטרכו להוציא מעל ₪1,700 בחודש - מעל פי 7 מעלותו של חודשי כל הארץ ללא רכבת !
לא תעשוק !
לא כתבתי שאין נסועה בקו הזה
כתבתי שהוא לא תרם כלום לעיר, ולכן אם משווים אותו לרק"ל, אז ודאי שאת הרק"ל יש לסגור בשבת.
אין לי מושג מה הם הקווים בהם אני מצדד.
כקו עירוני עורקי הנתונים שלו סבירים, ואם היו לוקחים את התשומות של שבת ומפזרים בימים א-ה' סביר שהנתונים של הקו היו טובים קצת יותר.
לפי הנתונים במר קו יש 7739 נוסעים בשבת בחודש ב2 הכיוונים, שזה בערך 2000 איש
לא ברור על מה מסתמכים החישובים שלך בסוף התגובה, וגם לא ברור איך זה נוגע לעניין, אז אתעלם מכך
עבדת קשה.לקחתי מספר נוסעים פר נסיעה, הכפלתי ב 3 נסיעות בשעה, עשיתי ממוצע והכפלתי ב 20 השעות העיקריות בשישי שבת ( 16:00 יום ו' עד חצות, חצות שבת עד 2 בבוקר, 10 בבוקר שבת עד 18:00).
עוד עשיתי הנחה כי הממוצע מדגיש את המספרים למעלה. התוצאה של החישוב היתה יותר לכיוון ה 13,000 אבל הסתפקתי ב 10,000.
הבעיה של מערכת התח"צ בחיפה רבתי בשבת היא שאין התאמה לצרכי הציבור אלא הפעלה לפי הצרכים בפלשתינה א"י של 1947. כתוצאה אין קווים מזינים או שירות לשכונות חדשות שאינן במקרה על אותם הקווים שפעלו בעבר או יורשיהם.
גם הערים החרדיות הוקמו אחרי 1947![]()
עבדת קשה.
הנתונים נמצאים באתר
בצד ימין מתחת לתרשים של מספר האוטובוסים לשעה יש לינק שרשום עליו הורד בפורמט csv , ושם יש נתונים מפורטים לגבי הנוסעים ומספר האוטובוסים בכל יום ושעה.
הנתונים בקובץ הם לפי שעות, אכן רואים שהביקוש יורד ביום שישי אחרי כניסת השבת ועולה יחסית אחרי צאת השבתלעניינו "שבת" אינה יום אלא תקופה בת כ 27 שעות שבה התחבורה הציבורית בישראל מושבתת בימים ו'-ש' משעה לפני כניסת השבת (יותר מכך בקווים בינעירוניים) ועד שעה אחרי צאתה.
הנתונים שלה פרושים על גבי יומיים שכוללים גם תקופות שאינן שבת.
הנתונים בקובץ הם לפי שעות, אכן רואים שהביקוש יורד ביום שישי אחרי כניסת השבת ועולה יחסית אחרי צאת השבת
וגם רואים שהביקוש בשבתות הוא כשליש מאשר ביום רגיל.
ולמרות זאת, חיפה לא מתאפיינת במספר רכבים נמוך יותר לנפש מאשר בשאר הארץ.
גם לצעירים שלכאו' התח"צ משמש אותם יותר נוטשים את חיפה.
וגם חיפה לא ידועה כמקום בו העסקים משגשים יותר ובמקרים רבים אפילו הפוך.
המסקנה היא שעדיף שלא להפעיל תח"צ בשבת, ולהפנות את התשומות לימים יותר מבוקשים
לא הצעתי לבטל.השיאים הם בשעות שהתח"צ הרגילה עדיין לא פועלת.
לראות שישנה דרישה ברורה ולטעון שצריך לבטל אותה זה מאד בעייתי. האם תעביר לנוסעים המוכחים האלו תקציבים מתקציב משרד הדתות כדי שיוכלו לקחת מוניות ?
קו 1 של המטרונית הוא קו שעיקר המסלול שלו נועד לחבר את הקריות לחיפה. הוא אינו עולה לשכונות ציר חורב למשל. התח"צ הזמינה לתושבי השכונות במעלה ההר היא של קווי סטטוס קוו בתדירות שעתית בערך.
לא הצעתי לבטל.
אמרתי שמבחינת ניצול משאבים היה יותר נכון להשתמש בתשומות ביום חול, וסביר שזה היה מושך יותר נוסעים למערכת.
ולכן באזור המרכז, אין טעם להפעיל את הקו האדום בשבת, ואם יש תשומות עודפות, עדיף לעבות את הלו"ז ביום חול.
שוב, אתה מפרש את דברי לא נכון.להעביר תשומות פירושו לבטל שירות. יש כאן שירות עירוני ראשי המשרת אלפי נוסעים כל שבת ושבת ואתה מדבר על העברת התשומות שלו מבלי להציג אלטרנטיבה שוות ערך.
באזור המרכז בונים בצפיפויות ותקנים שלא מאפשרים החזקת רכב פרטי בכל בית ומעבירים רחובות מפתח כמו אלנבי בתל אביב לרק"ל באופן אקסקלוסיבי. אי אפשר ללכת בלי ולהרגיש עם. אי אפשר לבנות מגדלי 20-30 קומות עם חניה אחת על כל שתי דירות על בסיס העובדה שיש רק"ל או יהיה מטרו - ולא להפעיל אותם בשבת.
הנוסחה לפיה האוכלוסייה החילונית פשוט תחזיק אוטו לא תחזיק מעמד מול ציפוף מבוסס תח"צ.
זה לא כאילו שיש מדינות אחרות ללא תח"צ ביום א' וויכוח לכאן ולכאן. יש פה מצב ייחודי לישראל שקיים בגלל כוח פוליטי מוגזם של הצד הדתי. אין שום דבר יהודי בלמנוע מחילונים להתנייע בשבת. זה סתם משניא עלינו את הדת והדתיים.
שוב, אתה מפרש את דברי לא נכון.
הערתי שלכאו' ניצול נכון יותר של התשומות הוא להעביר את התשומות ליום חול, מסיבה פשוטה שנתוני המר קו רואים שהנסיעות ביום חול עמוסות משמעותית מבשבת, ולכן שיפור של התחבורה ביום חול יביא יותר נוסעים.
תחבורה ציבורית מחליפה את אחזקת הרכב, גם בחיפה, לא מחליפה את הרכב הפרטי, וכמעט כל מי שיכול להרשות לעצמו יחזיק רכב פרטי גם עם התחבורה הציבורית תפעל 2 שעות 7 ימים בשבוע.
ולמרות שזה לא קשור לתחבורה ציבורית, אבל יהדות היא לא תוכנית כבקשתך, ולכן כל הדיון האם יש בזה דבר יהודי או אין בזה דבר יהודי לא קשור לכלום, ובודאי שלא לתחבורה ציבורית.
והמצב היחודי בישראל הוא לא שיש כח פוליטי מוגזם לצד הדתי, אלא שחלק משמעותי מהאכלוסיה וביותר של השכבות באכלוסיה שיש יותר סיכוי שיסעו בתחבורה ציבורית שלא נוסע בשבת, וזאת בניגוד לשאר מדינות העולם בו אין אחוז כל כך משמעותי מהאכלוסיה שלא נוסע ביום המנוחה.
אני לא מציע לפגוע כלכלית באף אחד, כי גם לא הצעתי לבטל נסיעות כלשהן.ישנה בקו דרישה מוסהקת במהלך השבת, למעט שעות חד ספרתית בין 3 בלילה ל 8 בבוקר הגרף לא יורד מתחת ל 150 נוסעים שאתה מציע לפגוע בהם כלכלית.
הקו הוא קו שדרה ראשית, שבלי המערכת המזינה שלו (מרכזית המפרץ, חוף הכרמל, הכרמלית, קווי אוטובוס מזינים מציר חורב ושכונות העיר העילית) תפקידו משתנה נטו לקו מקריית מוצקין ולאורך שכונות העיר התחתית. לא פלא שכאשר מפסיקים את התחבורה המזינה אליו הנסועה בו מצטמצמת לפוטנציאל של הנוסעים שעל מסלולו בלבד, במקום פוטנציאל הרשת שלו בימי חול. כשנסעתי במטרונית ביום חול נסעתי בה מתחנת הרכבת לתחנת הכרמלית וחזרה.
כשאתה יוצר מצב שבו רכב פרטי הוא תנאי לחיי פנאי - אתה מעביר אוכלוסיות מבוססות אליו מהר מאד. בערים גדולות בחו"ל אוכלוסיות מבוססות המשתמשות בתח"צ לא חייבות לנהוג ולכן יש תופעה של דחיית גיל הרישיון ואנשים שלא לומדים לנהוג בכלל כי זה לא נחוץ להם. כשיש שירות אנשים מוכנים להתבסס עליו, כשאין - אנשים מגיבים להיעדר שירות.
יש הבדל משמעותי בין חוקי המדינה לחוקי היהדות. הבעיה במצב התחבורתי הוא שישנו לחץ פוליטי ייחודי לישראל למנוע שירות מאנשים שזקוקים לו. ביהדות יש ערכים של בין אדם לחברו שמניעת תח"צ בשבת מחילונים היא הפרה בוטה שלהם. כשמארחיי מרותקים למרחק הליכה מרחוב אחוזה ברעננה - מוקדי הפנאי במרחק נסיעת אוטובוס שנגזל מהם / מונית שיקר להשתמש בה באופן עקבי / רכב שאין להם רישיון לנהוג בו - פתוחים לכל מי שיכול לנהוג אליהם. המדינה מפעילה את גן לאומי אפולוניה וגובה דמי כניסה אליו בשבת. אין סיבה שאותה מדינה לא תאפשר הגעה אליו באוטובוסים ולא רק ברכב פרטי. מוקדים כמו בתי קולנוע ומקומות בילוי הם אמנם עסקים פרטיים, אך הפיכת הרכב הפרטי לאמצעי הגישה אליהם מחריג את מי שאינו נוהג ממקומות הפתוחים לציבור החילוני.
הבחירה במניעת תח"צ בשבת מאוכלוסיות חילוניות שלא נוהגות היא העדפה של פרשנות פורמאלית וכפייתה על מי שלא מעוניינים בה. במקביל יש את ערכי "בין אדם לחברו" שהמצב הנוכחי מתעלם מהם בריש גלי. איך נרמר במשנה? "לא חרבה ירושלים אלא מפני שדנו בה דין תורה". הבחירה למנוע שירות חיוני וחוקי מאוכלוסיות חילוניות הזקוקות לו היא בחירה שלילית שמזיקה לא רק לאותם החילונים שאין להם רכב, אלא גם לסביבה, למצב בפקקים, וליחסי חילונים - דתיים.
אגב - מדינת ישראל מפעילה אוטובוסים בשבת בתוך נתב"ג.
אני לא מציע לפגוע כלכלית באף אחד, כי גם לא הצעתי לבטל נסיעות כלשהן.
הדבר היחיד שכתבתי הוא שאין טעם להפעיל את קו הרכבת הקלה בגוש דן, כי הניסיון במקומות אחרים מראה שההפעלה אינה תורמת למרקם העירוני.
כפי שכתבת בפתיחת האשכול, אם רוצים לבדוק ניסיון בהפעלה בשבת יש לבדוק זאת עם המטרונית שהיא הכלי הכי קרוב לרק"לאיזה ניסיון ?
אף פעם לא ניסו להפעיל את הכרמלית או את הרק"ל הירושלמית בשבת, אז אין תקדים ישראלי לניסיון כזה.
בכל מקום אחר בעולם המערכות המסילתיות - עירוניות פועלות היום (א'). הנה למשל תחנת המטרו-רק"ל המקבילה לתחנת הרכבת הראשית במאלאגה, ספרד:
![]()
El Perchel · Málaga, Málaga
maps.app.goo.gl
הניסיון היחיד שיש בארץ הוא ניסיון רב שנים למנוע תח"צ סדירה בשבת מאוכלוסיות הרוצות בה, ומספר מקרים חריגים הפועלים למרות שמנסים לחנוק אותם למינימום מבוסס 1947.
כפי שכתבת בפתיחת האשכול, אם רוצים לבדוק ניסיון בהפעלה בשבת יש לבדוק זאת עם המטרונית שהיא הכלי הכי קרוב לרק"ל
כמובן שהרק"ל איננה מערכת בפני עצמה, אלא היא חלק מהמערכת שמבוססת בעיקרה על אוטובוסים, ולכן אין מקום להשוואות לרק"ל בירושלים ובוודאי שלא לכרמלית.
וגם אין טעם בהפעלה של הרק"ל ככלי בפני עצמו.
אחזור על דברי פעם נוספת
הניסיון עם המטרונית מראה שהפעלה של תח"צ בשבת לא תורמת לעיר, לא גורמת לצעירים להשאר בעיר, לא מפתחת את העיר כלכלית, וגם לא תורמת לרמת מינוע נמוכה יותר.
כמו"כ אין מקום להשוואה מול ערים אחרות בחו"ל, כי בישראל יש אחוז יחסית גבוה שאיננו נוסע ביום המנוחה, וגורם לרמת פעילות נמוכה יותר במשק מאשר בימי מנוחה בערים בחו"ל.
ולכן, אין היגיון כלכלי בהפעלת הרק"ל בשבת.
אני חושבת שכדאי להשקיע בנסיעות בשבת. תחב"צ בחול יש כמו חול, ועדיין כל חילוני כמעט קונה רכב, כדי להימנע ממעצר הבית.לא הצעתי לבטל.
אמרתי שמבחינת ניצול משאבים היה יותר נכון להשתמש בתשומות ביום חול, וסביר שזה היה מושך יותר נוסעים למערכת.
ולכן באזור המרכז, אין טעם להפעיל את הקו האדום בשבת, ואם יש תשומות עודפות, עדיף לעבות את הלו"ז ביום חול.
אני חושבת שכדאי להשקיע בנסיעות בשבת. תחב"צ בחול יש כמו חול, ועדיין כל חילוני כמעט קונה רכב, כדי להימנע ממעצר הבית.
אני לא בטוחה שצריך להפעיל את הקו האדום הרכבת הקלה. פחות מזין למקומות בילוי ופנאי. כל עוד רכבת ישראל לא פועלת בשבת, לא יהיא הרבה תועלת (אם כי לי אישית דוקא מאוד מתאים הקו אדום בשבת) עדיף קוי אוטובוס, אפילו כאלה שאינם קיימים ביום יום אך מתאימים לדרישות הסופ"ש (יש קוים יעודיים, או לפחות תגבורים רציניים, בשישי ובמוצ"ש ומשמשים את המגזר החרדי). למשל: אוטובוס נוח לפארק מקורות הירקון.
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.