יש כמה תרחישים פסימיים:
1) הai יבטל המון עבודות
2) לא יהיו השקעות ,יבוא יצוא תיירות ועובדים זרים.
3) מגפה (כמו הקורונה).
אם יהיה תרחיש 2 תל אביב לא תהיה מרכזית כמו היום כי לא תהיה לה תיירות חוץ וחוסר ההשקעות יבטל הרבה ממקומות העבודה (לדוגמא היי-טק).
גוש דן תמשיך להיות המרכז העירוני הראשי בארץ בכל תרחיש שלא יזיק למטרו של טהראן.
המסה הקריטית של גוש דן תמיד תצריך הסעת המונים.
המצב כיום פשוט בלתי נסבל והמודל הנוכחי בכבישים, ברכב ובתח"צ רק מחדד את הסבל בגלל זמני נסיעה ארוכים ברכב וזמני המתנה ארוכים מאד במערכת התח"צ שמנסה לתת יותר מדי קווים בפחות מדי תדירות.
העובדה שרכבת ישראל לא יודעת להפעיל רכבת פרברים מונעת ממנה להיות אלטרנטיבה ראויה למטרו. ההתעללות בקו השרון - חולון, קו הרכבת הפרברית המובהק של גוש דן, מוכיחה זאת. לטעמי שיטת ההפעלה של המסילה השלישית מוטעית גם היא. ב RER בפריס משתמשים בתצורה של 3 מסילות באופן שהמסילה האמצעית היא הדו כיוונית ומעבירה מספר רכבות גדול יותר באחד הכיוונים במקום שתעביר רק רכבת אחת לכיוון כל פעם. גם עם מגבלות הדיזל הפעלה כזו באיילון יכולה לאפשר תוספת רכבות לעומת המצב לפני המלחמה.
אגב - רכב אוטונומי יהיה פתרון מזין מעולה בפרברים, אך למרכז גוש דן, הכולל גם חלקים מגבעתיים, רמת גן וציר ז'בוטינסקי בבני ברק - צריך אמצעי המסיע קרוב לאלף נוסעים בכל נסיעה.