לאא תנסא מאן,,,,,,יהי זכרם ברוך

פואד1946

New member
לאא תנסא מאן,,,,,,יהי זכרם ברוך


מאמר מאת ד"ר צבי גבאי:
* * *

צבי גבאי

הפ'רהוד – הפרעות ביהודי עיראק

בחג השבועות יציינו יהודי עיראק 72 שנים לפ'רהוד – פרעות תש"א, שבהן נרצחו 179 גברים, נשים וטף. מאות נפצעו ורכוש רב נבזז. שמות הנרצחים רשומים במרכז מורשת יהדות בבל באור יהודה.

יהודי עיראק זוכרים לדיראון עולם את הפרעות המזכירות את "ליל הבדולח" בגרמניה. הפרעות שבוצעו על ידי המון מוסת שכלל שוטרים וחיילים, גרמו לשבר עמוק באמון היהודים במדינתם, שרק ב-1932 זכתה לעצמאות. מתוך קהילה שמנתה כ-150 אלף יהודים, נותרו כיום 5 יהודים מבוגרים בלבד.

ההתנכלויות ליהודי עיראק התרחשו ללא כל סיבה. היהודים שחיו בעיראק במשך 2600 שנה – מאות רבות של שנים לפני שכבשו אותה הערבים – לא נלחמו בה, כפי שלחמו הערבים הפלסטינים בישוב היהודי, ולאחר מכן – במדינת ישראל. למעשה, הפרעות וההתנכלויות התרחשו לכל היהודים שחיו בכל מדינות ערב. בגל פרעות אכזרי בלוב בנובמבר 1945 נרצחו 133 יהודים ונפצעו רבים; בעדן נרצחו בנובמבר 1947 כ-100 יהודים; במצרים גורשו יהודים מבתיהם ומהמדינה. העולם שמע רבות על "הנכבה הפלסטינית", אך שמע מעט מאד על העוול הקשה שנגרם ליהודים בארצות ערב. למרות שההיסטוריה אינה תחרות של אסונות, חשוב לציין כי במדינות ערב התרחש טיהור אתני. כמעט שלא נותרו בהן יהודים.

בעוד ש"הנכבה הפלסטינית" זוכה לסיקור תקשורתי נרחב, האסון שפקד את היהודים אינו זוכה להדים, על אף ממדיו הגדולים. מספר יהודי ערב שנאלצו לעזוב את בתיהם הגיע ל-856 אלף בני אדם, לעומת 650 אלף הפליטים שעזבו את פלסטין המנדטורית – זאת על פי נתוני אונר"א. למרות זאת, מסיבות בלתי מובנות, ישראל לא העלתה את אסונם של היהודים בארצות ערב על סדר יומה, וודאי לא עשתה מאמץ להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי העולמי.

ההתנכלויות ליהודים בעיראק התרחשו, כאמור, עוד לפני הקמתה של מדינת ישראל. מחקריהם המקיפים של ההיסטוריון האמריקני אדווין בלאק, של פרופ' שמואל מורה מהאוניברסיטה העברית ושל ד"ר צבי יהודה ממרכז מורשת יהדות בבל – חשפו את הקשר הישיר בין המשטר הלאומני הפרו-נאצי, בראשות רשיד עלי אלכילאני שעלה לשלטון בעיראק, לבין השלטונות הנאציים בגרמניה. המשטר בעיראק הפעיל נגד היהודים תקנות אפלייה בכל תחומי החיים – בכלכלה, בחינוך ובחיים הציבוריים. לאחר מכן, הצית בהמון את אש הפרעות שפרעו ביהודים, ששיאן היה ב"פ'רהוד" של 1941.

החיבור בין הלאומנות הקסנופובית הסונית בעיראק ובין האנטי-יהודיות – יצר מציאות של שנאת יהודים, שקיבלה עידוד וסיוע ישירים מגורמים נאציים ובראשם השגריר הגרמני בבגדאד, ד"ר פריץ גרובה, ותמיכה ממנהיגים פסאודו-דתיים, כחאג' אמין אלחוסייני, שברח מארץ ישראל המנדטורית ומצא בעיראק כר נוח לפעולותיו האנטי-יהודיות.

אווירת האימים האנטי-יהודית ששררה בעיראק, ששיאה היה בתלייתו של המיליונר היהודי שפיק עדס בכיכר עיר-הנמל בצרה, לוותה בהצהרות אנטי-יהודיות מתלהמות בשידורי הרדיו, וגם מעל בימת האו"ם.

בלית ברירה קמו יהודי עיראק ועקרו מן המדינה שסייעו בהקמתה ובשילובה בעידן המודרני. היהודים הותירו מאחוריהם את רכושם הפרטי ואת רכוש קהילותיהן עתיקות היומין ובכללם את קברות הנביאים יחזקאל, יונה, נחום אלקושי ועזרא הסופר, וממשלת עיראק השתלטה עליו.

היו ודאי עיראקים שהפגיעות ביהודים לא היו מקובלות עליהם, אך קולם נדם. היהודים שימשו שעיר לעזאזל במאבקים בין הסונים והשיעים, כפי שכיום ישראל ניצבת במרכז המאבק בין איראן השיעית למדינות ערב הסוניות. יש להניח כי אילו נותרו יהודים במדינות ערב, היו משמשים שק חבטות במאבקי הדמים הנוכחיים במצרים, לוב, תוניסיה, תימן וסוריה.

עם חלוף השנים הולך ומצטמצם מספר היהודים שחוו על בשרם את ההיסטוריה של יהודי ערב. מן הדין כי בישראל, שבה חיים רוב יוצאי מדינות ערב, נזכור את מורשתם. זאת, על מנת שלא תשתלטנה על בני הנוער הבורות והתעמולה הערבית, הנעזרת במכחישי הפרעות ביהודי ערב, כדוגמת מכחישי השואה. ככל שנקדים בשימור המורשת ובאיזכור קורבנות יהודי-ערב באורח ממלכתי, נחזק את מעמדנו הלאומי והבינלאומי.

כך גם נסייע לתהליך ההתפכחות בעולם הערבי, במיוחד בין אינטלקטואלים הסבורים כי במזרח התיכון התחוללה קטסטרופה שקורבנותיה היו יהודים, ולא רק ערבים-פלסטינים. בד בבד, על מנהיגי הפלסטינים להפסיק לזרוע אשליות בלב בני-עמם בכל הנוגע ל"זכות השיבה", שכן גלגל ההיסטוריה העמוס בטרגדיות לא יחזור.



פורסם לראשונה במגזין "מראה" 244



 
 

ellale

New member
אחת המצוות החשובות ביהדות

"זכור את אשר עשה לך עמלק... לא תשכח!" מצווה שהיא גם בעשה וגם בלא תעשה. אבל למה אתה מצפה ממדינה שהסכימה לסלוח לגרמנים ולאנשים כמו יאסר עראפת?
 
מדינה?

תסתכלי אצלך בבית מסביב. אם אחד מהמוצרים הבאים תוצרת גרמניה, אולי גם את סלחת להם:

מכונית

מדיח כלים

מיקסר

מכונת כביסה

מעבד מזון

ביסקוויטים

מנורות

סטריאו

טלוויזיה
 

ellale

New member
אתה צודק ולא צודק

כי למרות שיש צדק בטענה שלך, הרי אחרי שמדינת ישראל, כמדינה, כמי שמתיימר ליצג את עם ישראל, הסכימה למכור את סליחתה לגרמנים תמורת כמה גרושים, שאפילו לא מכסים את שווי הרכוש שנשדד בזמן המלחמה, מחאה אישית כבר קצת פאתטית בעיני.
 
מחאות אישיות הן זכותו של כל אחד

ישראל כמדינה החליטה לוותר על גוש קטיף, ולמרות זאת היו מחאות

ישראל כמדינה החליטה לשרת בשטחים ולמרות זאת יש מחאות

ישראל כמדינה רצתה להלחם בחיזבאללה ולמרות זאת יש סרבנים

ישראל כמדינה החליטה לסלוח לגרמניה ויש זכות למי שרוצה - לא לסלוח

אני מעדיף לסלוח
 

Woking

New member
לא מדוייק

ישראל החזירה את גוש קטיף, לא וותרה עליו.
לא ידוע לי על חיילים שסרבו לשרת במלחמת לבנון השניה. הסרבנות לשרת בשטחים היא תופעה קיימת, ולצערי שולית.
 
בכל מקרה

הטענה שישראל כמדינה ו "נציג העם היהודי" לא מנעה מחאות אישיות מכל כיוון שהוא.
 

ellale

New member
מדינת ישראל לא יכולה למנוע מחאות אישיות

כי היא מתיימרת להיות דמוקרטיה, למרות שהיו מקרים שהיא נהגה כדיקטטורה בהתעלמותה ממחאות המוניות.
 
פשוט עניתי לשאלה שלך

אמרת שישראל "מחלה" לגרמניה תמורת שילומים,

אז זה פתטי לעשות מחאות אישיות נגד הגרמנים.

אז הסברתי שמחאות אישיות לא חסומות ואפשר להמשיך למחות איש איש בדרכו הוא.
 
פואד, אני עדיין מחכה שתדליק נר ביום אל נכבה

שנה שעברה קשקשת כל מיני קשקושים, ובזמן אמת, ברחת...
 

ellale

New member
סתם בעניין הנר

ביהדות נהוג להדליק נר לנשמה של אדם שמת. האם גם באסלם יש מנהג כזה?
 
לא, מנהג זר לאיסלאם

אנחנו לא מדליקים נרות. אפילו יש כאלה שחושבים שללבוש שחור מעט מוקצן. מה דעתך אשי?
 

ellale

New member
גם יהודים לא נוהגים ללבוש שחורים

אבל כשאדם נפטר וכל שנה ביום השנה שלו ובחגים שאומרים "יזכור" בבית הכנסת, נוהגים להדליק נר, ללמוד משניות ולומר קדיש.
לבוש שחורים והנחת פרחים על קבר הם מה שהדתיים מכנים: מנהג גויים
 
אני חושבת שכאות כבוד כן

אינשאללה אלשר בעיד ענא יא רב אצלנו נהוג אם הנפטר קרוב משפחה מדרגה ראשונה ללכת שנה עם שחור ועם מטפחת על הראש , וגם אני שאני לא דתיה ולא מאמינה מכבדת את זה לא חוויתי אבל כזה ואינשאללה לא אחווה מה שכן במעט הפעמים שהלכתי לנחם אבלים אצלנו אז הלכתי נורא צנוע ולבשתי שחור זה המעט .
 

ellale

New member
הסדר הטבעי הוא

שכל אדם יחווה מוות של אדם קרוב, זאת אומרת, הורים. אם זה לא קורה וח"ו הורים שוכלים את ילדיהם, אז האבל הוא לא נתפס.
סבתי ע"ה נפטרה עוד בחיי הוריה, ואת הצער שהם חוו, אפילו אני, שהייתי אז ילדה קטנה, זוכרת.
 
מספר הערות על נרות וגופות

האמונה שלי:

1. לעולם עם אחד עיוור כלפי עם אחר.

2. גופות צריך לשרוף ולא לקבור. אתמול אמרו שיתחילו לקחת ארנונה כל חודש על בתי קברות.

3. אני לא מדליק נרות בפורום ערבים. אין זמן בפורום הזה להדליק נרות מבחינתי.

יש כאן עניין יותר למנוע רציחה והתפרעות מלהדליק נרות.

4. אחרי שיקחו ממני איברים להשתלה באחרים, שיקחו את הגופה שלי ויעלימו אותה.

מצידי עם אבן ישר לים בתוך שק.

או בלי שק. אוכל לדגים ולכרישים.
 

Woking

New member
את לא יודעת שהכי כיף זה להתעסק בעבר

הכי טוב זה להדליק נרות בשביל המתים במקום לעשות משהו בשביל הילדים של המחר. אחרי הכל את המתים עוד אפשר להציל, אבל העתיד של הילדים כבר אבוד. רגע .... יצא לי הפוך.
 
למעלה