לאה לאה

hillelg

New member
על כן אמרתי, שזו הייתה הסברה בעבר

והיום רבו החולקים.
 

מוגג

New member
תודה על הדיוק.

ובכל זאת המילה נקלטה ומשמשת כפועל. לכן, בפועל, קיימות היום שתי הוראות סותרות לאותו פועל.
 

Mנטה

New member
שמעתי פעם שלאה מייצגת את לילית

בעוד רחל מייצגת את חווה. לאורך כל התנ"ך יש סיפורים על צמדי נשים שמייצגות את חווה ולילית, כאשר חווה היא האשה האהובה יושבת הבית ולילית היא זאת שיוצאת ומראה סימנים פמיניסטיים מאיימים עלק. בסיפור רחל ולאה זה בולט כאשר לאה יוצאת אל הגבעה, התיאוריה הזאת (ששמעתי פעם בשיעור של הר' אוהד האזרחי) הולכת עם זה שבעצם היה סיפור אהבה בין לאה ושכם אבל לא ניכנס לזה. מי שרוצה שיקרא את הספר שיצא לפני כמה שנים על זה ששכחתי את שמו (האוהל האדום ?). anyway גם זו פרשנות.
 
צריך לשאול את אוח

הוא בטח מבין בליליות כן, גם זו פרשנות, הבעיה היא שכותבי התנך עדיין לא היכירו את המונח "פמיניסטית". הם הכירו את המונחים "מורדת" וסוררת" אבל אלה לא מתאימים לחלוטין לדמותה של לאה. מה שכן, דמות הלילית במיתולוגיה היהודית מאוד מקורבת לחיבור "לא ה'"
 
מצד שני

אני לא בטוח שבמיתולוגיה היהודית הכירו את האות ה ככינוי לקב"ה.
 

אוֹחַ

New member
שלש טבעות למלכי בני לילית במרומם,

שבע לנסיכי גמדים בטירות אבן צל, תשע לבני התמותה, ילידי האדם, אחת לשר אופל על כסאו האפל בממלכת מורדור בה הצל לא נרדם. טַבַּעַת לִמְשֹׁל בָּם וּלְאַתְּרָם, טַבַּעַת לִמְשֹׁךְ בָּם וּלְקָשְׁרָם, בממלכת מורדור בה הצל לא נרדם.
 
לאה? יוצאת אל הגבעה?

תזכירי לי? אולי זו דינה שיש לה סיפור אהבה עם שכם? בכל אופן, כמו שרמז טללים, דווקא רחל היא זו שמראה סימנים יותר פמיניסטיים - היא יותר אסרטיווית ותחמנית (מי אמר תרפים ולא קיבל?), לעומת לאה הכנועה. אולי פמיניזם זה לא העניין פה, אלא יותר האסרטיוויות.
 

ססילי

New member
אולי תוכל לתת את לינק כללי יותר?

(שום עליה ל directory קודם לא הצליחה לי) תודה
 

מוגג

New member
אני מעתיק לכאן את רש"י

א וַתֵּצֵא דִינָה בַּת-לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ. ב וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ וַיְעַנֶּהָ. ג וַתִּדְבַּק נַפְשׁוֹ, בְּדִינָה בַּת-יַעֲקֹב וַיֶּאֱהַב אֶת-הַנַּעֲרָ וַיְדַבֵּר עַל לֵב הַנַּעֲרָ. ד וַיֹּאמֶר שְׁכֶם אֶל-חֲמוֹר אָבִיו לֵאמֹר קַח-לִי אֶת הַיַּלְדָּה הַזֹּאת לְאִשָּׁה. ה וְיַעֲקֹב שָׁמַע כִּי טִמֵּא אֶת-דִּינָה בִתּוֹ וּבָנָיו הָיוּ אֶת-מִקְנֵהוּ בַּשָּׂדֶה וְהֶחֱרִשׁ יַעֲקֹב, עַד-בֹּאָם. ו וַיֵּצֵא חֲמוֹר אֲבִי-שְׁכֶם אֶל-יַעֲקֹב לְדַבֵּר אִתּוֹ. ז וּבְנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ מִן הַשָּׂדֶה כְּשָׁמְעָם וַיִּתְעַצְּבוּ הָאֲנָשִׁים וַיִּחַר לָהֶם מְאֹד כִּי-נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל לִשְׁכַּב אֶת-בַּת-יַעֲקֹב, וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה. רש"י בראשית פרק לד (א) בת לאה - ולא בת יעקב, אלא על שם יציאתה נקראת בת לאה, שאף היא יצאנית היתה, שנאמר (ל טז) ותצא לאה לקראתו (ועליה משלו המשל (יחזקאל טז מד) כאמה כבתה): (ב) וישכב אתה - כדרכה: ויענה - שלא כדרכה: (ג) על לב הנערה - דברים המתיישבין על הלב, ראי אביך בחלקת שדה קטנה כמה ממון בזבז, אני אשיאך ותקנה העיר וכל שדותיה: (ז) וכן לא יעשה - לענות את הבתולות, שהאומות גדרו עצמן מן העריות על ידי המבול:
 
רש"י כנראה לא הכיר

את השיר של כוורת: אם אשתו לפעמים תופרת אל תאמר שהוא תפרן. אבל אם בתו לעתים עוברת אל תקרא לו עבריין.
 

ססילי

New member
תודה מקרב לב,

אבל הלינק שנתת עולה מצויין. פשוט חשבתי שב"פורטל הדת היהודית" שהוא כנראה אתר האב של פירוש רשי הזה, יש בטח עוד דברים מעניינים, אבל הלינק ל"פורטל הדת היהודית שבור בכל מקום, גם מהדף שאליו הפנית וגם מכל ההופעות בגוגל. מה שכן, בינתיים מצאתי גם את זה.
 

ססילי

New member
ובשניהם, שינוי במספרים שבכתובת,

שמסמנים את הספר ואת הפרק יאפשר להגיע לשאר הספרים. אצל רש"י כולם, ואצל הרמב"ן רק התורה.
 

hillelg

New member
ועדיין לא ניסית

ללחוץ עם הלחצן הימני על הטקסט?
 

ססילי

New member
../images/Emo51.gif וגם ../images/Emo9.gif עכשיו כבר ראיתי למה

אתה מתכוון. ועכשיו יש לי דילמה מוסרית (ולא שאכפת לי מה כתוב בתורה בעניין כזה...) אמנם על הפירושים עצמם אין זכויות יוצרים, ומצד שני ישב בעל האתר וטרח, והעלה אותם על הכתב ואל הרשת. אין שום סיכוי שבעולם שאכתוב אליו לדווח לו על מה שאני קוראת או לא קוראת. אז לא להשתמש בזה? מה עוד שמן הסתם השימוש העיקרי שלי בזה יהיה שליחת הלינקים לאחרים... צרה. תודה שוב, בכל מקרה.
 

עִידן

New member
כן, ב"אוהל האדום" מדובר בדינה

שהיה לה סיפור אהבה עם שכם, וגם בתנ"ך מדובר בדינה, רק שבתנ"ך היא נאנסת על-ידי שכם. אני לא חושבת שאפשר להתייחס אל "האוהל האדום" כאל פרשנות... יש שם אינספור דברים שלא מבוססים על הטקסט המקראי, וגם לא מתיימרים לבוסס עליו או לקושר אליו. לעומת זאת, יש לפחות שלושה פרשנים שממש מתאמצים להוכיח בדרכים די חסרות בסיס שאונס דינה לא היה אונס. אחד מהם אוהב להשתמש בביטוי "אונס וחטיפה מרצון".
 
למעלה