לאיזו מפלגה ראוי להצביע?

asaf2000

New member
לערבים? נשמע הזוי

אני שאלתי אישתו של סאטמטר ואמרה לי שהיא 'לא מצביעה' ליהדות התורה בלבד. :)
 

קליטו

New member
זה כן משנה איפשהו

יחד היא מפלגה ימנית מובהקת, שס ויהדות התורה ישקלו את עמדתם בהתאם למצב המדיני באותה עת, הם גם לא ירתעו במיוחד לשבת בממשלת שמאל, במקרה ויבטיחו להם את צורכי הדת.
ממשלות השמאל הוכיחו בעבר שהיא עומדת בהבטחות שלה.
אם כי הדיעה המקובלת כיום בציבור החרדי שאין לעשות שלום עם מחבלים כמו אשף, ויש מאוד להזהר בעניין.
יש כל מיני דיעות והשקפות ביהדות, הדיעה המובילה והמכרעת זה להצביע בבחירות, ובכך להאבק על זכותינו להיות יהודים בארץ הזאת
 
הזכרת שני מושגים שאינם הלכתיים

אלא ליטאים.

דעת תורה וגדול הדור.
אלה מושגים שבימינו נשמעים כאילו מקורם בהררי קודש אבל האמת היא שאלה מושגים מודרניים יחסית שנכנסו במשמעותם הנוכחית לשיח הליטאי במאות האחרונות.
אלה מושגים שמגיעים מהעולם הליטאי, גדול הדור למשל הוא רעיון מוזר כאילו יש רב אחד שהוא אלוף הרבנים, "פוסק הדור".

הרעיון הזה הוא לא רק מוזר ובעייתי אלא יוצר ממש מלחמה בעולם הליטאי ואכמ"ל.

בספרים הקדושים "גדול הדור" הוא פרנס על הציבור ואינו תלמיד חכם. (לעולם ישתדל אדם לישא בת תלמיד חכם ולהשיא בתו לתלמיד חכם . לא מצא בת תלמיד חכם, ישא בת גדולי הדור)

הרעיון של "דעת תורה" מופיע בגמרא אבל שם אותה "דעת תורה" אינה ההלכה.
במסכת חולין ר' יהודה מביא סברה כאילו גיד הנשה הוא רק בצד ימין, הסברא הזאת מובאת כ"דעת תורה" והלכה לא נפסקה כך.

השאלה למי להצביע בבחירות אינה שאלה הלכתית.
אפשר להתיעץ עם רבנים ולהנות מעצתם אבל זאת לא שאלה של הלכה.
 

asaf2000

New member


 

קליטו

New member
אמנם

רב אינו רשאי לצוות עלייך איזו השגחה לאכול ולאיזה מפלגה להצביע.
ברור שמצווה להצביע למפלגה תורנית שנשמעת להלכה.
אם מותר להצביע למפלגה כמו הליכוד או הבית היהודי - יש לשאול רב, כי את נותנת להם כוח לעשות דברים אסורים, כמו חוק גיור שאינו על פי ההלכה.
כמעט כל הרבנים פסקו שחובה להצביע למפלגה תורנית,
אי לכך אין לסמוך על רב שפסק לא להצביע.
 
שים לב מה כתבת

כתבת שאמנם בחירות אינן ענין הלכתי אבל חייבים לשאול רב.
לא סתם רב, אלא רבנים מאוד מסויימים שפסקו שצריך להצביע למפלגות מאוד מסויימות.

בנוסף לכך הסברת שכל אנשי העדה החרדית שאינם מצביעים אין להם על מי לסמוך.

זאת גישה שבעצם אומרת שרק הרבנים המקובלים עליך יכולים לפסוק הלכה ולהצביע למפלגה שהם תומכים בה.
הגאב"ד של העדה החרדית הרב טוביה וייס והראב"ד הרב שטרנבוך לא מספיק טובים עבורך.
הרב יעקב אריאל והרב דב ליאור, גם לא מספיקים.

לכן כתבתי, שבודאי שראוי למתלבטים להתייעץ עם רב אבל אין שום חיוב כזה.
גם אין חיוב הלכתי להצביע בבחירות אם כי באופן אישי, אני הקטן ממליץ לכולם להצביע.
 

אופירA

New member
מנהל
צודק, צודק - אז תשתמש במושגים אחרים, שנגזרים ממצוות התורה

כפי שפירש את המצוות ספר החינוך ולפי המושגים בהם הוא השתמש, ולא חס ושלום שיח ליטאי זר ובעייתי לגבי אלוף הרבנים וכו'.
אני מקווה שספר החינוך ומושגיו מקובלים עליך ועל כל ישראל שומרי המצוות מכל סוג שהוא, ואינו חס ושלום שיח ליטאי מהמאות האחרונות.

שם כתוב במצווה תל"ד - להידבק בחכמי התורה. ושצריך לעשות זאת כדי שיורונו הדעות האמיתיות בתורה שהם מקובלים מהם.
וכתוב שם שחז"ל אמרו להידבק לתלמידי חכמים ולתלמידיהם.
וכתוב שם שמצווה על כל הזכרים והנקבות בכל מקום וזמן לשמוע דברי חכמים, ושזו מצוות עשה! ומי שמבטלה ענשו גדול מאוד, כי הם קיום התורה ויסוד חזק לתשועת הנפשות.

אז המושג הנכון, שאינו בא משיח ליטאי זר הוא: חכמי התורה, תלמידי חכמים ותלמידיהם. (מקווה שכולם יודעים מיהם חכמי התורה ומיהם מסלפים וממציאים תורות ורפורמות. מקווה שיש כלי ברור בתורה לדעת זאת ולא לטעות).

כך שיש חיוב הלכתי לשמוע לרב תלמיד חכם, ולא כפי שכתבת, שאין הלכה כזו, כאשר הרב מודיע מפורשות למי להצביע בבחירות.
וכשיש דעות שונות בין תלמידי החכ מים, הפשוט ביותר הוא לשמוע לרב שאתה מציית לו תמיד, ולא להחליף בין רבנים בכל מיני דעות, או להחליט שפה אין בכלל הלכה לשמוע לרב... יש הלכה ויש מצווה כזו!

ולגבי מושגים, אני לומדת ממצווה תצ"ה שבספר החינוך, שהמושג הנכון אינו "גדולי הדור" (המושג הליטאי המוזר והמזיק), אלא "הגדולים שבדור בחכמת התורה", או "החכם הגדול אשר יהיה בינינו בזמנינו". זה השיח מתוך ספר החינוך. אז סליחה שכל כך טעו הליטאים הנוראים ושינו את המושג הנכון למושג השגוי כל כך "גדולי הדור" שבו, בעוונותי, השתמשתי.
אגב, כתוב שם שמי שלא שומע לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה, ככל אשר יורו - מבטל עשה זה, וענשו גדול מאוד, שזהו העמוד החזק שהתורה נשענת בו, ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת.
באמת, סליחה שבעוונותי הרבים כיוונתי ממש לדעת ספר החינוך.

ועוד יש מצווה תצ"ו - שלא לסור מדבריהם. שאסור לחלוק על בעלי הקבלה (לא לייטמן, אלא קבלת המסורה מדור לדור).
כתוב שם לא לסור מהדבר שיגידו לך ימין ושמאל (כלומר לא להצביע בבחירות לימין או לשמאל, אלא לפי מה שיורו אלו שמעבירים את התורה מדור לדור עד ימינו אנו), שזו מצוות לא תעשה.
וכתוב שם במפורש, שכדי שלא כל אחד ואחד כפי שכלו יפרש את דברי התורה, ציווה הקב"ה אותנו להתנהג במצווה זו - שלא לסור מדבריהם - עפ"י הפירוש האמיתי המקובל לחכמינו הקדמונים ע"ה, ובכל דור שנשמע לחכמים שקיבלו דבריהם ושתו מספריהם ויגעו להבין עומק דעותיהם וכך נכוון לדרך האמת בידיעת התורה. ולעומת זאת, אם נתפתה אחר מחשבותינו ועניות דעתנו, לא נצלח לכל.
וכתוב שם, שאפילו אם חכמים אלו שנמצאים בדור הזה, יאמרו למפלגה התורנית לחבור לימין או לשמאל - לא נסור ממצוותם, שאפילו הם טועים עדיף שנעשה כטעותם, ובלבד שהכל יהיו מסורים תחת דעתם תמיד.
וכתוב שם במצווה זו שמסיבה זו נמסרה כוונת התורה לחכמי ישראל, ולכן גם נצטוו שיהיו כת מעטי החכמים כפופה לכת המרובים, כמו שנכתב בספר החינוך במצוות "להטות אחרי רבים".

אני מתנצלת שהארכתי מאוד. שהרי כשדיברתי בקיצור, הצבעת על מושגים שאינם הלכתיים. אז טרחתי ללמוד וללמד כאן מושגים סופר הלכתיים, לפי מה שאני מבינה, אם אכן ספר החינוך באמת מקובל בעם ישראל ואינו ספר ליטאי זר מהמאות האחרונות.
 
בודאי שיש להידבק בחכמים ולשמוע בקולם

בענינים תורניים. מי כתב אחרת?
כמו שכתוב שם במצווה תצ"ו:

אבל הדבר הברור המנוקה מכל שיבוש הוא, שאין הלאו הזה דלא תסור אלא במה שאמרו זכרונם לברכה בפירוש התורה, כגון הדברים הנדרשים בגזרה שוה או בבנין אב ושאר שלוש עשרה מידות שהתורה נדרשת בהם או במשמעות לשון הכתוב עצמו, וכן במה שקבלו הלכה למשה מסיני, ועל זה יאמרו זכרונם לברכה שיש עשה ולא תעשה בדבר, ואם בעניין הזה נחלק אחד הראוי להוראה במה שיש על זדונו כרת ובשגגתו חטאת על בית דין הגדול שנעשה בהם זקן ממרא בזמן שנדין בדיני נפשות, וזהו אמרם זכרונם לברכה, אפילו יאמרו לך על שמאל שהיא ימין, כלומר, שכך היא המצוה לנו מאדון התורה יתברך שנאמין אל הגדולים במה שיאמרו, ולא יאמר בעל המחלוקת היאך אתיר לעצמי, ואני יודע בודאי שהם הטועים?שאפילו יהיה כן הוא מצוה להאמין להם, וכמו שכתבתי למעלה בראש המצוה, וכעניין שנהג רבן גמליאל עם רבי יהושע ביום הכפורים שחל להיות בחשבונו, כמו שמוזכר במסכת ראש השנה (כה א).
 

אופירA

New member
מנהל
תמיהה גדולה, איך הגדולים בתורה לא מבינים דבר פשוט כ"כ

שכתוב בסה"כ בספר החינוך, ולא ברזי רזים.
כי למרות שכתוב "אלא בפירוש התורה" - הם נותנים הוראה לצאן מרעיתם להצביע למפלגה מסוימת.
וגם אומרים להם שקידוש ה' גדול ללכת ולהצביע לאותה מפלגה. ועוד כהנה וכהנה.
מה, הם לא יודעים שזה לא תפקידם?
 
גברת אופירה היקרה

אין לי ענין בויכוחים פוליטיים איתך או עם אף אחד בפורום הזה.
בפורום הזה אנחנו ב"ה עוסקים בשאלות הלכה למעשה.

אפשר לתמוה תמיהות מאוד גדולות על רבנים שונים אבל אין זה מתפקידנו, בודאי שלא בפורום הזה.
 
למעלה