לאן לשלוח - מחוננים הרצליה או בית הספר להנדסאים?

היי,
הבת שלנו עושה לנו צרות והתקבלה לחטיבת הנדסאים בהרצליה וגם למחוננים. אנחנו מאוד מתלבטים לאיזה מהם להרשם.
האם יש מישהו עם ניסיון מאחד המוסדות שיכול לעזור בהחלטה?
האמת שנשמח לכל דעה, גם ממי שלא מכיר...
שני המסלולים הם 6 שנתיים כלומר חטיבה+תיכון עם אותה הכיתה לאורך כל הלימודים.
הנדסאים, להבנתנו מהיום הפתוח, הוא יותר מוכוון מדעים\מתמטיקה בעוד ומחוננים מפתחים גם את הצד ההומני (על חשבון הריאלי? אנחנו לא יודעים).
האם זה אומר שאין פיתוח יצירתיות בהנדסאים ויש במחוננים?
הבת שלנו עם נטייה חזקה למקצועות מדעיים. זה לא שהיא לא אוהבת ספרות או תנך, אלא שהיא יותר נהנית מניסויים ומתעניינת בחלל, למשל.
מבחינת גודל כיתה - 25 ילדים במחוננים לעומת 35-40 (ואולי אנחנו טועים כאן) בהנדסאים.
מצד שני דווקא הנדסאים הוא יותר אינטימי וחם מפני שיש רק 3 כיתות בשיכבה בלבד בכל שש השכבות.
המחוננים הם 2 כיתות בתוך מבנה הרבה יותר גדול, של 7 כיתות בשכבה בחטיבה, ואז אפילו כפול מזה מתיכון.
עוד דילמה, מבחינה חברתית - יש מעט בנות במחוננים. בסך הכל 6-7 בכיתה. בהנדסאים אמנם יש רוב לבנים אבל יהיו יותר מ6-7 בנות בכיתה..
ומצד שני, הרבה מחוננים מספרים שמצאו את מקומם מבחינה חברתית בכיתות האלו, ושזה עשה להם טוב לאחר שחלקם סבלו חברתית בבית הספר היסודי.
ואנחנו תוהים האם יהיה לה טוב יותר עם ילדים "כמוה". ואולי זה לא נכון למנוע ממנה את החוויה הזו.
מבחינת לימודים, ומבחינת רמה של מורים - אנחנו מבינים שדווקא המחוננים נופלים ברמתם לעומת הנדסאים. כלומר, שבהנדסאים יש מורים איכותיים יותר, הדגש להצלחת כל הילדים בכל המבחנים הוא חזק, ובגלל שבית הספר הוא הישגי ונמדד בתחרויות - תכנית הלימודים היא מסודרת ומוכחת.
לעומת זאת, אצל המחוננים אין "מורי קסם" ולמעשה הילדים די חוקרים ולומדים בעצמם, ומלמדים אחד את השני ואת המורים. (אנחנו נשמח לשמוע דעות אחרות ממי שנמצא בתוך המערכת, אבל ככה התרשמנו).
האם יש פעילויות מיוחדות שנקבל במחוננים ולא בהנדסאים ולהיפך?
עוד תהייה, אם כי פחות עקרונית היא לגבי הצבא. האם הצבא מראש מייעד את תלמידי המחוננים למסלולים נבחרים?

בשורה התחתונה - "מחוננים" זה סמל שמאוד קוסם, ומאוד מפתה ללכת דווקא לשם כי 'רק 50 התקבלו'. אבל אנחנו לא רוצים לטעות ולהגיע לשם ולוותר על אופציה שאולי היא הרבה יותר איכותית, רק בגלל השם או הסמל.

אם מישהו מכיר ויכול לעזור - נשמח לקבל עצה.
 

דיברגנט חדש

Well-known member
היי,
הבת שלנו עושה לנו צרות והתקבלה לחטיבת הנדסאים בהרצליה וגם למחוננים. אנחנו מאוד מתלבטים לאיזה מהם להרשם.
האם יש מישהו עם ניסיון מאחד המוסדות שיכול לעזור בהחלטה?
האמת שנשמח לכל דעה, גם ממי שלא מכיר...
שני המסלולים הם 6 שנתיים כלומר חטיבה+תיכון עם אותה הכיתה לאורך כל הלימודים.
הנדסאים, להבנתנו מהיום הפתוח, הוא יותר מוכוון מדעים\מתמטיקה בעוד ומחוננים מפתחים גם את הצד ההומני (על חשבון הריאלי? אנחנו לא יודעים).
האם זה אומר שאין פיתוח יצירתיות בהנדסאים ויש במחוננים?
הבת שלנו עם נטייה חזקה למקצועות מדעיים. זה לא שהיא לא אוהבת ספרות או תנך, אלא שהיא יותר נהנית מניסויים ומתעניינת בחלל, למשל.
מבחינת גודל כיתה - 25 ילדים במחוננים לעומת 35-40 (ואולי אנחנו טועים כאן) בהנדסאים.
מצד שני דווקא הנדסאים הוא יותר אינטימי וחם מפני שיש רק 3 כיתות בשיכבה בלבד בכל שש השכבות.
המחוננים הם 2 כיתות בתוך מבנה הרבה יותר גדול, של 7 כיתות בשכבה בחטיבה, ואז אפילו כפול מזה מתיכון.
עוד דילמה, מבחינה חברתית - יש מעט בנות במחוננים. בסך הכל 6-7 בכיתה. בהנדסאים אמנם יש רוב לבנים אבל יהיו יותר מ6-7 בנות בכיתה..
ומצד שני, הרבה מחוננים מספרים שמצאו את מקומם מבחינה חברתית בכיתות האלו, ושזה עשה להם טוב לאחר שחלקם סבלו חברתית בבית הספר היסודי.
ואנחנו תוהים האם יהיה לה טוב יותר עם ילדים "כמוה". ואולי זה לא נכון למנוע ממנה את החוויה הזו.
מבחינת לימודים, ומבחינת רמה של מורים - אנחנו מבינים שדווקא המחוננים נופלים ברמתם לעומת הנדסאים. כלומר, שבהנדסאים יש מורים איכותיים יותר, הדגש להצלחת כל הילדים בכל המבחנים הוא חזק, ובגלל שבית הספר הוא הישגי ונמדד בתחרויות - תכנית הלימודים היא מסודרת ומוכחת.
לעומת זאת, אצל המחוננים אין "מורי קסם" ולמעשה הילדים די חוקרים ולומדים בעצמם, ומלמדים אחד את השני ואת המורים. (אנחנו נשמח לשמוע דעות אחרות ממי שנמצא בתוך המערכת, אבל ככה התרשמנו).
האם יש פעילויות מיוחדות שנקבל במחוננים ולא בהנדסאים ולהיפך?
עוד תהייה, אם כי פחות עקרונית היא לגבי הצבא. האם הצבא מראש מייעד את תלמידי המחוננים למסלולים נבחרים?

בשורה התחתונה - "מחוננים" זה סמל שמאוד קוסם, ומאוד מפתה ללכת דווקא לשם כי 'רק 50 התקבלו'. אבל אנחנו לא רוצים לטעות ולהגיע לשם ולוותר על אופציה שאולי היא הרבה יותר איכותית, רק בגלל השם או הסמל.

אם מישהו מכיר ויכול לעזור - נשמח לקבל עצה.
הנדסאים הם דיי טריים בחטיבה, השנה הייתה השנה הראשונה שלהם כך שיש מעט מידע לגבם במיוחד לאר העובדה שהשנה הייתה שנת קורונה.
היתרון של המחוננים הוא גודל הכיתה כפי שציינת וההתייחסות למחוננים כחינוך מיוחד לעומת בהנדסאים שהיחס אליהם הוא כחכמים ויכולים לספוג הכל.
בנוסף, כפי שכתבת, יש יותר מגוון אפשרויות בלימודים במחוננים שלדעתי זה יתרון עצום שהכיתה הטרוגנית.
מבחינת בנות נראה לי שהבדל מינורי בין המחוננים להנדסאים ולא צריך להוות שיקול.
אגב, מתי קיבלתם את תוצאת מבחן קרני?
הבנתי שרוב הארץ טרם קיבלו תוצאות.
 
הנדסאים הם דיי טריים בחטיבה, השנה הייתה השנה הראשונה שלהם כך שיש מעט מידע לגבם במיוחד לאר העובדה שהשנה הייתה שנת קורונה.
היתרון של המחוננים הוא גודל הכיתה כפי שציינת וההתייחסות למחוננים כחינוך מיוחד לעומת בהנדסאים שהיחס אליהם הוא כחכמים ויכולים לספוג הכל.
בנוסף, כפי שכתבת, יש יותר מגוון אפשרויות בלימודים במחוננים שלדעתי זה יתרון עצום שהכיתה הטרוגנית.
מבחינת בנות נראה לי שהבדל מינורי בין המחוננים להנדסאים ולא צריך להוות שיקול.
אגב, מתי קיבלתם את תוצאת מבחן קרני?
הבנתי שרוב הארץ טרם קיבלו תוצאות.
תודה :) תשובות מקרני נשלחו במייל בחמישי האחרון 13.5 ובית הספר יצר קשר ממש 5 דקות אחרי.
 
צרות טובות ;)

אנחנו מאזור אחר, אבל שמעתי דברים טובים על כיתת המחוננים בהרצליה.

מספר הבנות בכיתה משתנה משנה לשנה, לפי מספר העוברים ועוברות את המבחן. בכיתה של הבת שלי הם בדיוק חצי חצי. יש גם כיתה אחת שיש בה רוב גדול של בנות.

מורים בכיתת מחוננים אמורים לעבור השתלמות מיוחדת, ואני יכולה להעיד שרוב המורים של הבת שלי מוצלחים ומלמדים בצורה יצירתית ומאתגרת.

הבת שלי מאוד מוכוונת מתמטיקה ומדעים, ואנחנו מרגישים שמפתחים גם את התחומים האלה, לצד התחומים ההומניים. בעיני זה מאוד מעשיר ומרחיב אופקים.

יש תשע כיתות בשכבה, ואני מודה שיש להם קשרים יותר קרובים עם המחוננים בשכבות האחרות, מאשר עם הילדים בכיתות המקבילות להם. ההרגשה היא של כיתה אינטימית ומגובשת אבל לא ממש חלק מהשכבה.

הקשרים החברתיים שנוצרו בין המחוננים ממש מדהימים. הם מאוד מקבלים את השונה מהם, ואחרי שרובם חוו קשיים חברתיים בבית הספר היסודי, הכיתה היא ממש התגלות מבחינתם. אפילו אם הם לא היו לומדים בצורה הרבה יותר מעניינת ומעמיקה, הייתי אומרת ששווה לעבור בגלל הפן החברתי.

יש העשרות מיוחדות למחוננים, אבל הן שונות מבית ספר לבית ספר, כך שתצטרכי לברר מה מציעים שם בדיוק. בכל מקרה היא זכאית לכל התוכניות המיוחדות, כמו אודיסאה ואלפא, בלי קשר לביה"ס אליו תלך.

כרגע אין יתרון לבוגרי כיתות מחוננים בצבא, אבל שמעתי שמועה שיש דיונים בעניין. אני סקפטית, אבל אולי אני טועה.

ההמלצה שלי היא ללכת לראיון, ולשאול הרבה שאלות. אפשר גם לבקש שיקשרו אתכם עם תלמידות מכיתות גבוהות יותר. תמיד כדאי לקבל ביקורות והמלצות מהשטח.

את ביה"ס להנדסאים אני לא מכירה, ולא יכולה לחוות דעה.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
השאלה החשובה ביותר שחשוב לבדוק אותה היא "מיהם אנשי הצוות המלמדים בכיתות אלו?" וכדאי מאוד לבדוק זאת לעומק. כמי שמלמד כבר למעלה מ- 20 שנים מחוננים ומפתח תכניות לימודים לאוכלוסייה זו (שלא דרך משרד החינוך) אני מתייחס לצוותי ההוראה כאל המרכיב המשמעותי ביותר. לא כל מי שעבר את ההשתלמות הדו שנתית בהוראת מחוננים מתאים לסוג זה של אוכלוסייה. כשאני עברתי השתלמות זו היו איתי מורים שהגיעו מחט"ב בבתי ספר שונים וההתרשמות שלי מהם היתה בינונית ולא יותר. לכן, ממליץ שוב לבדוק מי הם המורים/מורות המלמדים את כיתת המחוננים ואת כיתת ההנדסאים ולהתייחס לנקודה זו - מבלי להוריד מערך הנושאים האחרים המחוייבים בבדיקה - באופן רציני ביותר. היתרון של כיתה קטנה הוא מאוד מאוד משמעותי וכדאי לקחת אותו בחשבון. ובקשר לסטטוס? ובכן, זה רק סטטוס.
 
למעלה