לא בהכרח (באשר לסגירות בפורום של עדה)

יגאל79

New member
לא בהכרח (באשר לסגירות בפורום של עדה)

לכל אדם עשויות להיות זהויות ייחודיות, שכ"א מהן משייכת אותו לקבוצת התייחסות ייחודית. השאלה היא מה המשקל שהוא מייחס לכל זהות כזו. מהו הדירוג אצלו. לי, למשל, יש מועדון כדורגל מסויים שאני אוהד שלו. זו קבוצת התייחסות מסויימת. שתי קבוצות נוספות מסוג זה הן היותי אוהב חורף (אנו, אוהבי החורף, נדירים אבל קיימים), והיותי דומיננטי בשתי הגפיים השמאליות. מכל אלו הפחות חשובה ביותר היא האחרונה: האיטרות. מעליה מדורגת אהבת החורף, ומעל זו הזהות המוצאית. במקום הראשון, ללא עוררין, ממוקם מועדון הכדורגל. מי שאוהד מועדון זה הוא אחי ללב ולנפש. חבר לנשק באותה יחידה מובחרת. על מעמדו הבכיר של מועדון הכדורגל (שהוא, מה לעשות, לא שמשון ת"א ולא מכבי שעריים) לא ניתן לערער, אולם, הנה תופסת הזהות המוצאית את המקום השני המכובד. כשמזדמן לי להיפגש עם תימני שלא מוכר לי, סביר שניגרר להתקשקשות בסלנגים שרק תימנים מבינים. כשאני נשאל ע"י סתם אדם "מאיפה אתה?" אני משיב "תל אביב" (מקום מגוריי הנוכחי). לעומת זאת, כשאני נשאל שאלה זו ע"י תימני אני משיב שאני משכ' בן ציון בנתניה (השכונה בה גדלו ג'קי מקייטן ז"ל ותבלח"א גילה בשארי). אני קולט שיש כאן הקשר שלא ניתן ככה סתם לשים אותו בצד. שמתקיימות כאן נסיבות שלא מאפשרות להתעלם ממנו.
 

Sודית

New member
לפני כמה שנים טובות הפורום היה פעיל מאוד

גם אז אני ניהלתי אותו, בניק אחר.
אחרי כמה שנים מסיבות אישיות פרשתי והפורום נסגר.

חשבתי להכניס בו חיים מחדש אבל נראה שזה לא מתקתק.

בחיי שאין לי מושג איפה כל התימנים.....ממש חבל.
האמת היא שאם כך זה ימשיך נצטרך לסגור אותו שוב.
 

יגאל79

New member
והרהורים נוגים אלו פוקדים אותך

דוקא כשיש מצטרף חדש?

האמת היא שנכנסתי לפורום הזה לפני מספר חודשים (רציתי לברר כמה דברים עם יודעי דבר לגבי שירים של ציון גולן), אבל ראיתי שהפורום לא מנוהל וכי זה תפקיד המוצע לכל החפץ בכך. זה לא היה מתאים לי. אבל אם נמצא מישהו המוכן לשאת עול זה על שכמו ולי מתאפשר להיות רק חבר מן השורה, אז זה סבבה. לגבי גיוס חברים נוספים? נראה מה אפשר לעשות.
 

Sודית

New member
הרהורים אלה פוקדים אותי כבר כמה שבועות

האמנתי שאם הפורום יחזור לפעולה יחזרו גם החברה
שהיו כאן לפני כמה שנים....

שלחתי לכולם מסרים אבל כנראה שהרוב כבר לא
מסתובב בתפוז כי מכל החברה שכתבתי נענו בדיוק שניים
ולצערי גם הם כבר לא כותבים כאן.

אז הנה נמצאתי אני שמוכנה לשאת על כתפי
אבל לא ייצא מזה שום דבר אם אכתוב לעצמי, נכון?

אני עדיין מקווה שהמצב ישתפר ויצטרפו לכאן עוד חברה.
 
בתור צופה מהצד, מה שאותי אישית די מרתיע

זה שנושא הדיונים כאן מאוד מוגבל ומצומצם. 95% מהשרשורים כאן הם על אוכל, וחמשת האחוזים הנותרים הם בדיחות (קרש עם זקן) על התימנים. אני חושב ומאמין שליוצאי תימן ישנם עוד כמה וכמה דברים שהם יכולים להציע זולת דיונים חוזרים ונישנים על אוכל ובדיחות על עצמם. אני אישית, שאינני תימני, הייתי רוצה לקרוא דיונים על ההיסטוריה של יהדות תימן, על השתלבותם בארץ, על תרומתם לחברה הישראלית, על השפעתם עליה והשפעתם ממנה, על כישורי הזמרה של בני ובנות העדה, על קרבתם לדת ולמסורת, על שילוב בין עבר והווה וכו'. הייתי רוצה שיועלו שאלות כגון "אנה הגענו ופנינו לאן?". לאן עוד יש לשאוף? מה עוד ניתן לשפר? מה מצבו של הדור הצעיר? הייתי רוצה לקרוא יותר דיוני עומק וללמוד דברים חדשים שטרם ידעתי.

מקווה שהביקורת הבונה הזאת אינה פוגענית.
 

Sודית

New member
מסכימה בהחלט עם דבריך וברוך בואכך בביתנו


כמו שכבר כתבתי, הפורום היה פעיל עם הרבה חברים
אך למרבית הצער הוא נסגר אחרי שנתיים של פעילות.

חשבתי לנסות ולהחיותו מחדש ומסתבר שזה לגמרי לא קל.
לפני כחודשיים או יותר הפורום שוב נפתח לכל המעוניינים,
אבל כמו שזה נראה אין הרבה כאלה ונורא חבל.

ניסיתי להעלות כמה נושאים, אם תדפדף אחורה תוכל לראות.
לצערי הנושאים שהעליתי נשארו יתומים כי לא הגיעו הנה חברים.

ואתה בהחלט צודק, יש הרבה על מה לדבר, מצד שני צריכים גם קהל.
אני לא יכולה להעלות נושא או לשאול שאלה ואז גם להגיב לעצמי וחוזר חלילה.
מבינה בהחלט את דבריך ומסכימה אתם ואני באמת מקווה שהמצב ישתפר.

ואם בא לך אז אתה בהחלט מוזמן להעלות נושא או שאלה ונקווה
שיגיעו חברה וירימו איתנו את המקום....
 
ישנה עוד "בעיה", אך היא כבר לא קשורה אליכם...

התעצמותן של הרשתות החברתיות גרמו לכך שהרבה כותבים וגולשים נדדו אליהן. אם לפני 8-10 שנים פורטל תפוז ובעיקר מערכת הפורומים שלו היו המקום העיקרי שבו אנשים יכלו להתכתב עם אנשים אחרים בנושאים שמעניינים אותם, אז היום יש את פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, "וואטסאפ" ומה לא. כלומר, נוצרה תחרות. אין יותר מונופול ואין יותר בית אחד ויחיד. יכול להיות שהאנשים שכתבו כאן בשנים 2007-2008 כותבים כעת באחת הרשתות שציינתי ומעדיפים את השפע והמבחר הגדול שהן מציעות לו.

אם את מכירה קבוצות פעילות של תימנים באחת הרשתות הללו, אז אולי אפשר לפרסם בהן את הפורום ולהציע לחבריהן לכתוב גם פה. בפייסבוק למשל קל מאוד לזהות ולאתר תימנים בגלל שיש תמונות גלויות ושמות המשפחה (שאופייניים לתימנים) חשופים לעיני כל. אינני יודע איך פה בפורומים אפשר לאתר תימנים ולהציע להם לבוא לפה. זה לא שליד כל ניק/כינוי מצוין מוצאו של הכותב/ת. המקסימום שניתן לעשות זה לתת קישור לפורום בחתימה.

מקווה שיהיה טוב...
 

Sודית

New member
אתה בהחלט צודק, יש היום הרבה פלטפורמות

ומקומות כתיבה שונים ומעניינים ואכן מרגישים זאת
בפורומים של תפוז, אם אשווה זאת לכמה שנים קודם
או במיוחד לפני שנולד הפייסבוק....זה עשה שינוי גדול.

ובכל זאת תפוז עד קיים ובועט וחי ותוסס, אם כי לא כמו פעם.

אשמח אם תוכל לבצע את מה שהצעת כאן במיוחד בפייסבוק.
אני לא חסידה של הפייס ולעיתים רחוקות משתמשת בו כך שאין
לי שם מי יודע מה חברים....הרעיון שלך הזה להפיץ הוא מעולה.
אם שניים שלושה חברה יעשו כך אולי נגדל ונתפתח, הא?
 
בהחלט אפשר לנסות...

אני מניח שלחברי/חברות הפורום התימניים יש גם לא מעט בני משפחה... בטוח שלחלקם לפחות יש גם פייסבוק. אם הם יפיצו את הפורום בקרבם ויזמינו אותם לפה, זה בהחלט יכול לעזור.
 

יגאל79

New member
עיתוי מאוחר... (אולי?)

אני מרגיש שגיליתי את הפורום הזה מאוחר מדי, כי יש לי מה לספר (ובהקשר של זהות תימנית!) על מועדים שזה עתה חלפו על פנינו: פסח, יום הזכרון לשואה ולגבורה, חג העצמאות. אז מה? נמתין עתה שנה שלמה לבואם המיועד של מועדים אלו? לא ולא! אז הנה משהו על הפסח: עד לסוף שנות השבעים, לערך, התקיים סדר הפסח במשפחה התימנית המצוייה כפי שהיה מימים ימימה. כפי שהיה בצנעא, חודיידה, דמאר שרעאב ועמראן מאה שנה קודם לכן. והנה, באותה עת, המחצית השנייה , פחות או יותר, של שנות השבעים, החלו נישואי התערובת להשפיע: הדור השלישי מנישואין אלו, שהתעצב במערכת החינוך הממלכתית, החל להיכנס לתמונה, ולא ניתן היה להתעלם מנתוניו הייחודיים. לדברים לא הייתה משמעות שלילית בהכרח: עד אז הייתה ההגדה נקראת בנוהג תימן שלפיו כולם קוראים אותה ללא הפסקה מ"הא לחמא עניא" ועד "דיינו". זה גרם לכך של"דיינו" הגיעו המסובים באפיסת כוחות מוחלטת. שהכוס השנייה הייתה הקריטית מכולם. זו שמרעננת את הגרון לאחר המאמץ העילאי. הדור החדש לא הכיר זאת. הוא הכיר את "עבדים היינו, עבדים", ועוד טקסטים, במנגינה של גן הילדים הישראלי. לכן התעורר הצורך להפסיק את הקריאה בנוהג המסורתי ולאפשר לבני דור זה (וגם לצד ההורי הלא תימני!) לשיר את הטקסטים האלו בדרך המוכרת לו. זו הייתה הזדמנות לתת לגרונות לנוח. זה לא היה מתוכנן, אבל זה מה שיצא. התהליך הזה, כמובן רק התעצם עם השנים. כהיום, תקופת העמל המפרך של שנות הששים והשבעים נראית זכרון עמום.
 

Sודית

New member
יגאל - אף פעם לא מאוחר


חבל שלא הגעת לכאן קודם.
דווקא הגיעה מישהיא ששאלה שאלות ובטוח היית יכול להשיב לה.

גם בפסח ציפיתי שאנשים יגיעו לכאן ויספרו קצת על המנהגים
של העדה התימנית אבל השאירו אותי גם בליל הסדר ובחול המועד לבד
 
תודה על הסיפור...

מה שאותי אישית מאוד מעציב זה שההיגוי הגרוני נעלם כמעט לחלוטין. הדור המבוגר של יוצאי ארצות ערב בכלל ותימן בפרט עוד שומר עליו במידה זו או אחרת, מי יותר ומי פחות, אך אצל הדור הצעיר הוא התאדה כמעט לחלוטין. ה-ח' הפכה ל-כ', ה-ע' הפכה ל-א', האות ה' גם כן הפכה ל-א' ("אואב" במקום "אוהב", "מאמם" במקום "מהמם", "מדים" במקום "מדהים" וכו'), ה-ר' המתגלגלת הפכה לחִכּית מובלעת. חבל מאוד שזה מה שקרה. עוד מעט אני אעלה קישור לראיון ישן עם ראומה אלדר התימניה ובו דנים בדיוק על הנושא הזה. גם דבריו של בן גוריון אינם נעדרים ממנו.
 

Sודית

New member
נכון...ותדע לך שהיו תקופות שהצעירים התביישו

להגות את החית והעין כמו התימנים או עדות המזרח.

אני אישית לא יכולה, אף פעם לא יכולתי להגות את החית והעין
כמו אבי ואותו זה נורא הרגיז משום מה.

כשהייתי אומרת חילבה בחית גרונית הוא היה תמיד מעיר לי
ואומר - " את לא יַכוּלה לדבר כַּמו בן אדם"?
 
זה מאוד מצער...

דווקא בזה אין מה להתבייש כיוון שזו ההגייה הנכונה של השפה העברית ו"ככה" צריכים לדבר כולם, לא רק ה"מזרחים" אלא גם האשכנזים. מה יהיה בשלב הבא? הישראלים יתביישו לדבר בעברית ויעדיפו לעבור לדבר באנגלית בלבד? אגב, תופעה דומה אכן מתרחשת בארץ בעת הזו. אמריקניזציה שמה. חצי מהפרסומות לפחות הן באנגלית, על חנויות רבות יש כיתוב באנגלית בלבד, חלק מהזמרים הישראלים בחרו לשיר באנגלית בלבד, בחלק מהקורסים באוניברסיטה ישנה דרישה לעבור ללמד באנגלית בלבד ועוד. אפילו כלפי העברית-הישראלית המרוככת, זו בלי ההיגוי הגרוני ה"מפחיד", במרכאות, זה שמיוחס לעדות המזרח ולערבים, יש ניכור הולך וגובר.
 

Sודית

New member
זה בהחלט מצער מאוד

אבל אתה יודע איך זה היה לפני כמה עשרות שנים.

הרבה ילדים ונער מעדות המזרח התביישו במוצא ולו רק משום
שהוריהם היו דוברי השפה הערבית ובזמנו זה בייש את רוב הנוער.

היתה בשנים ההם גם אפלייה נוראית ועדות המזרח היו בדרגה נמוכה
או כך לפחות התייחסו אליהם וזה מה שגרם לנוער לא לרצות לדבר כמו ההורים
אלא להשמע יותר ישראליים ולא לדבר במבטא שדמה לערבית - זו לפחות דעתי.

אין מה לומר שזה מאוד מאוד מצער אבל זו האמת.
 

יגאל79

New member
תגובה לאלי צפון

רק עכשיו אני מתפנה להתייחס לדבריך. אתה מתייחס לכך שהדיונים בפורום זה מצומצמים ומוגבלים, וקורא להרחיב לנושאים נוספים. השאלה מה מתאים ומה לא. ההיסטוריה של יהדות תימן ומידת מושפעותם מהארץ (שניים מהנושאים שהצעת), נראים לי כנושאים שיש לפורום מה לעשות איתם. לגבי האחרים לא כל כך. השתלבות בארץ, תרומה לחברה המקומית, השפעה עליה, כישורי זמרה, קרבה לדת ולמסורת ועוד הם עניינים אינדיבידואליים. זה לא דברים שאנשים עושים כקולקטיב ו/או סגולות שיש להם ככאלו. באשר להיגוי הגרוני אציין אני שאני לכשעצמי מדבר בהיגוי כבד (החי"ת והעי"ן כמו שצריך), אבל אינני רואה בכך אידיאל שיש להנחיל לדורות הבאים. לא נוכל לדעת איזה היגויים וכמה הלכו לאיבוד במהלך הדורות של קיום האנושות, והנה העולם ממשיך להתקיים.
 

Sודית

New member
שאלה אחרת לי אליך יצפן - ואולי שאלה לכולם כאן

אתה/אתם חושבים שהיה עדיף לפתוח פורום לעדות המזרח
במקום לצמצם אותו רק לעדה התימנית?

אולי זה יהיה רעיון לא רע....מה דעתכם?

לפחות אין בתפוז פורום שכזה.
 
אלי מצפון הארץ, לא יצפן...


אני אישית חושב שרצוי להתמקד ביהדות תימן. כבר היו בתפוז פורומים כגון "תרבות מרוקו", "תרבות לוב", "יהודי עיראק", "תרבות טורקיה", "תרבות איראן/פרס" וכו'. חלקם, כמו פורום יהודי-עיראק, עדיין קיימים. אני חושב שלא צריך לערבב שמחה בשמחה. אמנם פה בארץ הולבשה ההגדרה הכוללנית "מזרחים" על כל מי שהגיע מארצות ערב והאיסלם, אבל האמת היא שיש שוני רב בין יוצאי מרוקו, מדינה שנמצאת בצפון מערב אפריקה, לחופי האוקיאנוס האתלנטי, יוצאי תימן, מדינה בדרום חצי האי ערב, לא הרחק מאתיופיה לבין יוצאי עיראק ופרס, מדינות שנמצאות באסיה, לא הרחק מבריה"מ לשעבר. לא כל מי שהוא לא-אשכנזי משתייך בהכרח לקבוצה אחידה שמהווה מקשה אחת.

גם לאשכנזים דרך אגב יש את הפורומים שלהם. ישראל ברוסית, תרבות פולין, תרבות גרמניה, תרבות הונגריה וכדומה.
 

Sודית

New member
מקבלת ומסכימה עם דבריך "אלי", לא יצפן


גם אני בעד "תימן" ובהפרדה מעדות אחרות - כל עדה והסיפורים שלה - צודק.

אז זהו - אנחנו כאן פורום של תימנים גאים מה גם שכל אחד אחר
מכל עדה אחרת יכול ואפילו מוזמן להצטרף אלינו - נכון?

אוקצור - כאן זה התימאניאדה של תפוז וכן יירבו הכותבים/ות בו


כל הבא ברוך יהיה
 
למעלה