לגוססי, במקום הדיון הבלתי קריא ההוא
הטענות שלך חוזרות לעצמן, אבל ממש לא עונות לשאלה. במדינת ישראל, רוב הציבור החילוני מזהה את הקשר שלו למסורת על הדרך האורתודוכסית. מה לעשות. אני מציע לך ללכת למפגשים עם רפורמים, תשמע מהם בעצמך את הטיעון הקלאסי שאלו שלא מקיימים מצוות בכלל הם אלו שמתנגדים להם הכי הרבה. הרפורמים בארץ - וכמוהם גם הקונסרבטיבים - זוכים לתקצוב (לקונסרבטיבים יש בית כנסת בבוגרשוב ת"א, לרפורמים יש ברעננה וצפון ת"א אם אינני טועה). נכון, פחות. כי הם גם מהווים פחות. האורתודוכסיה יותר זמינה לא משום שהיא זכתה במכרז, אלא משום שהיא הרוב. במצב הזה, אי אפשר להשוות לקהילות יהודיות שחיות בחו"ל; שם רב לא יצטרך לרוב לפשפש בעברו של יהודי שניגש להתחתן אצלו, משום שהוא מניח שהוריו שמרו על ההלכה, ומשום שיש סבירות גדולה שהוא מכיר אותו מהקהילה. בארץ לעומת זאת, במצב בו חלק גדול מהחילונים מעוניינים להנשא חתונה אורתודוכסית, יש צורך לוודא שהנישואין יוכלו להתקיים. להבדיל מההשוואה המגוחכת שלך למדינות המערביות שלא נזקקות לסיבוך ול"ניהול רשימות", הנישואין הלכתיים כן דורשים קריטריונים מסויימים. תפקיד המדינה, כזו שאמורה לספק את הזכות להנשא, הוא לדאוג לכך שהנישואין יתאפשרו. לפיכך היא לא יכולה להפקיד זאת בידי גוף פרטי ולקוות שהאזרח ישתף פעולה. למה? מאותה סיבה שאתה לא רוצה לטוס לחו"ל - כי זו לא אמורה להיות בעיה שלך, אלא של המדינה (אלא אם כן אתה צבוע, מה שלא יפתיע). במצב שאתה רוצה, רישום נישואין יגרור את הצורך להעביר את המערכת רפורמה. רפורמה בד"כ עולה כסף. אם יש לך נתונים אחרים, נא להציע, אבל בינתיים לא ראיתי אותך מעלה. במצב שקיים היום, המדינה מוודאת שנישואין אורתודוכסים יוכלו להתקיים. המצב הזה יהיה פסול כלפי מי שלא רוצה להנשא בנישואים כאלו, רק אם ימולא לפחות אחד התנאים הבאים: א) פגיעה בחופש המצפון והדת - כאשר המדינה אוסרת על אזרחים לקיים טקסים או חיי אישות ללא התערבות הפולחן הדתי. בפועל זה לא קורה; אתה יכול לעבור לגור עם מי שתרצה ולגדל איתה את ילדיכם, וכל זאת בלי טקס דתי; אתה גם יכול כמובן לקיים כל טקס דתי או חילוני שתרצה, בלי שהמדינה תתערב. ב) פגיעה בשוויון - כאשר המדינה מתירה לך לקיים כל טקס שתרצה, אבל רק על טקס מסויים היא מזכה אותך בהטבות. בפועל גם זה לא קורה. המדינה מציעה לך מגוון אפשרויות משפטיות - הסכמי ממון, הסכם ידועים בציבור וכמובן "הסכם נישואין", כדי להביא אותך לאותו מעמד - מבחינת ההטבות הממשלתיות - של זוג נשוי. ייתכן שלא את כולן, אולם לשם כך לא צריך להנהיג נישואין אזרחיים, אפשר פשוט להגדיל את ההטבות והזכאות. ג) פגיעה כלכלית - הפגיעה היחידה שאתה יכול לדבר עליה, ודווקא אותה אתה פוסל. הטיעון היחיד שלך יכול להיות טיעון, לפיו ההסדרים הנוכחיים שאמורים להקנות לך הטבות הם יקרים במידה לא סבירה, ואתה נאלץ לשלם הרבה יותר מאשר היית משלם לו הייתה המדינה מאפשרת נישואין אזרחיים ומנהלת רישום (ואגב, די עם הדמגוגיה המעצבנת על רשימות שחורות; למדינה יש גם רשימות על עברך הפלילי, הצבאי, הרפואי במקרים רבים וכו´ וכו´; המדינה לא יכולה לחשוף אותם לכל הציבור, וגם מידע הלכתי לא חייב להחשף לכל הציבור. אם אתה רוצה לחיות באנרכיה, תגיד). לצערי, אתה טוען שהטיעון הזה מגוחך, ולא מנסה בכלל להראות שמבחינה כלכלית משתלם יותר להתיר נישואין אזרחיים ורישום שכזה, מאשר לחתום על חוזה נישואין. בקיצור, לא נפגעת לך אף זכות. זה נורא נוח לרכוב על סוס הנאורות הליברלית ולצהול כל הדרך על פגיעה בזכויות, תוך הצגת הצד השני כרודני. אבל מה לעשות, וזכויותיך לא נפגעות. נפגע לך רק הכיס. וכל עוד לא הראית שהכיס לא יפגע במקרה אחר, אני לא רואה סיבה שתמשיך לדהור.
הטענות שלך חוזרות לעצמן, אבל ממש לא עונות לשאלה. במדינת ישראל, רוב הציבור החילוני מזהה את הקשר שלו למסורת על הדרך האורתודוכסית. מה לעשות. אני מציע לך ללכת למפגשים עם רפורמים, תשמע מהם בעצמך את הטיעון הקלאסי שאלו שלא מקיימים מצוות בכלל הם אלו שמתנגדים להם הכי הרבה. הרפורמים בארץ - וכמוהם גם הקונסרבטיבים - זוכים לתקצוב (לקונסרבטיבים יש בית כנסת בבוגרשוב ת"א, לרפורמים יש ברעננה וצפון ת"א אם אינני טועה). נכון, פחות. כי הם גם מהווים פחות. האורתודוכסיה יותר זמינה לא משום שהיא זכתה במכרז, אלא משום שהיא הרוב. במצב הזה, אי אפשר להשוות לקהילות יהודיות שחיות בחו"ל; שם רב לא יצטרך לרוב לפשפש בעברו של יהודי שניגש להתחתן אצלו, משום שהוא מניח שהוריו שמרו על ההלכה, ומשום שיש סבירות גדולה שהוא מכיר אותו מהקהילה. בארץ לעומת זאת, במצב בו חלק גדול מהחילונים מעוניינים להנשא חתונה אורתודוכסית, יש צורך לוודא שהנישואין יוכלו להתקיים. להבדיל מההשוואה המגוחכת שלך למדינות המערביות שלא נזקקות לסיבוך ול"ניהול רשימות", הנישואין הלכתיים כן דורשים קריטריונים מסויימים. תפקיד המדינה, כזו שאמורה לספק את הזכות להנשא, הוא לדאוג לכך שהנישואין יתאפשרו. לפיכך היא לא יכולה להפקיד זאת בידי גוף פרטי ולקוות שהאזרח ישתף פעולה. למה? מאותה סיבה שאתה לא רוצה לטוס לחו"ל - כי זו לא אמורה להיות בעיה שלך, אלא של המדינה (אלא אם כן אתה צבוע, מה שלא יפתיע). במצב שאתה רוצה, רישום נישואין יגרור את הצורך להעביר את המערכת רפורמה. רפורמה בד"כ עולה כסף. אם יש לך נתונים אחרים, נא להציע, אבל בינתיים לא ראיתי אותך מעלה. במצב שקיים היום, המדינה מוודאת שנישואין אורתודוכסים יוכלו להתקיים. המצב הזה יהיה פסול כלפי מי שלא רוצה להנשא בנישואים כאלו, רק אם ימולא לפחות אחד התנאים הבאים: א) פגיעה בחופש המצפון והדת - כאשר המדינה אוסרת על אזרחים לקיים טקסים או חיי אישות ללא התערבות הפולחן הדתי. בפועל זה לא קורה; אתה יכול לעבור לגור עם מי שתרצה ולגדל איתה את ילדיכם, וכל זאת בלי טקס דתי; אתה גם יכול כמובן לקיים כל טקס דתי או חילוני שתרצה, בלי שהמדינה תתערב. ב) פגיעה בשוויון - כאשר המדינה מתירה לך לקיים כל טקס שתרצה, אבל רק על טקס מסויים היא מזכה אותך בהטבות. בפועל גם זה לא קורה. המדינה מציעה לך מגוון אפשרויות משפטיות - הסכמי ממון, הסכם ידועים בציבור וכמובן "הסכם נישואין", כדי להביא אותך לאותו מעמד - מבחינת ההטבות הממשלתיות - של זוג נשוי. ייתכן שלא את כולן, אולם לשם כך לא צריך להנהיג נישואין אזרחיים, אפשר פשוט להגדיל את ההטבות והזכאות. ג) פגיעה כלכלית - הפגיעה היחידה שאתה יכול לדבר עליה, ודווקא אותה אתה פוסל. הטיעון היחיד שלך יכול להיות טיעון, לפיו ההסדרים הנוכחיים שאמורים להקנות לך הטבות הם יקרים במידה לא סבירה, ואתה נאלץ לשלם הרבה יותר מאשר היית משלם לו הייתה המדינה מאפשרת נישואין אזרחיים ומנהלת רישום (ואגב, די עם הדמגוגיה המעצבנת על רשימות שחורות; למדינה יש גם רשימות על עברך הפלילי, הצבאי, הרפואי במקרים רבים וכו´ וכו´; המדינה לא יכולה לחשוף אותם לכל הציבור, וגם מידע הלכתי לא חייב להחשף לכל הציבור. אם אתה רוצה לחיות באנרכיה, תגיד). לצערי, אתה טוען שהטיעון הזה מגוחך, ולא מנסה בכלל להראות שמבחינה כלכלית משתלם יותר להתיר נישואין אזרחיים ורישום שכזה, מאשר לחתום על חוזה נישואין. בקיצור, לא נפגעת לך אף זכות. זה נורא נוח לרכוב על סוס הנאורות הליברלית ולצהול כל הדרך על פגיעה בזכויות, תוך הצגת הצד השני כרודני. אבל מה לעשות, וזכויותיך לא נפגעות. נפגע לך רק הכיס. וכל עוד לא הראית שהכיס לא יפגע במקרה אחר, אני לא רואה סיבה שתמשיך לדהור.