להיות שלמה ארצי
האורים והתומים של ג'קו כידוע הוא שלמה ארצי – אותו באופו אישי כאישיות אני מאד מעריכה – חכם אינטלגנטי בעל תבונה ושכל ישר. יודעת ולא מהיום. מעניין אם ניתן ללמוד ממנו כמה דברים ללא ספק כל אחד עושה את הדרך שלו בחיים וכל אחד עובר התנסויות בחיים אף אחד לא חי בשביל השני, אבל בכל זאת בגלל איש שהנשוא מאד מחובר אליו – וגם מתוך אחד שעשה 'חתיכת' קריירה שכל אחד מזמרי ארצנו היה 'מת' לחזור עליה לקטתי כמה אמיתות מתוך מאמר גדול. חושבת שניתן להבנות וכל אחד...ולו במעט נשאל בשביל כוס קפה עם מי היית משלם אלף דולר? (שימו לב) איבדתי את אבא שלי. הוא היה בשבילי עוגן בימים קשים. הייתי משלם מליונים לדבר איתו שיחה פשוטה. ןאם היה אפשר הייתי משלם הרבה בשביל לשוחח עם ברוס ספרינגסטין. הוא ניסה בזמנו דרך לואי להב – כן אותו לואי מיודענו שאיתו עבד שנים רבות...לא הלך לו. דמות היסטורית – כנער – בן גוריון אותו העריץ כאשר התבגר גילה את המוזיקה ואהב את החיפושיות במיוחד את ג'ון לנון ג'ניס ז'ופלין ואת השירים הג'אזים של פרנק סינטרה. מה הרגע הכי משמעותי בקריירה שלך ? – סוף שנות השבעים קבוץ יטבתה אחד הנגנים שאל למה אתה כל כך נלחם עם הקהל? – הייתי המום לא ידעתי מה לענות. לאט לאט חלחלה בי השאלה ופתאום הבנתי שאני חייב להפסיק את המלחמה הזו בקהל. הבנתי שאני צריך לבוא לאנשים מאהבה להיות זמר של אנשים לא בא לך להיות פחות קונסנזוס? היו ימים שחיפשתי קהל בנרות. נדדתי ממקום למקום בארץ גם בתור זמר וגם בתוך פועל במה, והיו שנים רבות שאיש לא בא לשמוע אותי. בקיצור הרבה נפילות לא קטנות וימים של חושך. לא חיפשתי להיות קונסנזוס חיפשתי, ואני מודע לחולשתי, אהבה. אחרי שנים נתנו לי אהבה. אז מה אני אמור לעשות, לבעוט בה? למה הפסקת לכתוב שירים פוליטים כמו 'עבד הממהר' – לא שיר פוליטי אלא אנושי. – לא בטוח שכתיבה שיר פוליטי –( מה זה) – משנה את העולם. תפקידם של השירים לנחם אותנו בעולם הקשה הזה, ולכן אני מנסה להדגיש בשירים את הצד החלש והפגיע של הבנאדם. בשיר 'האמיתי' אתה ממליץ לחיות בסוטול. ידוע שאמנים גדולים נעזרים לפעמים בסמים. – לא מתכוון לסמים אלא לחיות בסבבה בכיף פנימי דווקא בלי עזרת סמים. המילה סוטול בערבית פרושה נינוחות. כתוב בשיר "תשתדל לחיות בסוטול, ולא "תעשן סמים כדי להיות מסטול" וזה הבדל גדול. איזה שיר שלא אתה כתבת היית רוצה לאמץ – כל שיר של הביטלס היה מושלם המון שירים של דיויד בואי הצעיר או של פול סיימון או של אר.איי.אם, וגם היום כאשר אני שומע פינק פלויד אני נגנב. מה מטריד אותך היום בישראל – כמעט הכל..סף השחיתות עולה כך גם פער בין עניים ועשירים.חפפנות חוסר הקשבה אחד לשני. ביטוי מוגזם לרדוד ולשטחי. ביקורת על המוזיקה בישראל – רצים מהר מידי גבוה מידי במהירות גדולה מידי שזה מתכון לנפילה. לא שלא חטאתי בזה בנעורי. הלכתי אחרי האורות המסנוורים לא פעם, והתבלבלתי אלף פעמים. וזה הרי חלק מהעניין של 'לעשות'. 'כוכב נולד' כור היתוך של זמרים. אבל ההתרוממות הגדולה שלהם דופקת אותם אח"כ ומשאירה אותם לבד עם השאלה הגדולה מה לעשות כאשר האורות המסנוורים יכבו? הצטרכו להתמודד עם זה מהר מידי. מצפים מצעירים לאומץ לב למקוריות מילים ומנגינות ולא רק למתיקות חמודה. בצד כוכב נולד יש גם בשוליים להקות חדשות, זמרים המביאים את הקול האמיתי שלהם. התאהבתי בלהקת אלג'יר ובשוטי הנבואה.. לא מזמן נקלעתי לבי"ס למוזיקה מדרום ת"א וראיתי חברה שלומדים מוזיקה ומחפשים את עצמם משם כנראה תבוא המקוריות.
האורים והתומים של ג'קו כידוע הוא שלמה ארצי – אותו באופו אישי כאישיות אני מאד מעריכה – חכם אינטלגנטי בעל תבונה ושכל ישר. יודעת ולא מהיום. מעניין אם ניתן ללמוד ממנו כמה דברים ללא ספק כל אחד עושה את הדרך שלו בחיים וכל אחד עובר התנסויות בחיים אף אחד לא חי בשביל השני, אבל בכל זאת בגלל איש שהנשוא מאד מחובר אליו – וגם מתוך אחד שעשה 'חתיכת' קריירה שכל אחד מזמרי ארצנו היה 'מת' לחזור עליה לקטתי כמה אמיתות מתוך מאמר גדול. חושבת שניתן להבנות וכל אחד...ולו במעט נשאל בשביל כוס קפה עם מי היית משלם אלף דולר? (שימו לב) איבדתי את אבא שלי. הוא היה בשבילי עוגן בימים קשים. הייתי משלם מליונים לדבר איתו שיחה פשוטה. ןאם היה אפשר הייתי משלם הרבה בשביל לשוחח עם ברוס ספרינגסטין. הוא ניסה בזמנו דרך לואי להב – כן אותו לואי מיודענו שאיתו עבד שנים רבות...לא הלך לו. דמות היסטורית – כנער – בן גוריון אותו העריץ כאשר התבגר גילה את המוזיקה ואהב את החיפושיות במיוחד את ג'ון לנון ג'ניס ז'ופלין ואת השירים הג'אזים של פרנק סינטרה. מה הרגע הכי משמעותי בקריירה שלך ? – סוף שנות השבעים קבוץ יטבתה אחד הנגנים שאל למה אתה כל כך נלחם עם הקהל? – הייתי המום לא ידעתי מה לענות. לאט לאט חלחלה בי השאלה ופתאום הבנתי שאני חייב להפסיק את המלחמה הזו בקהל. הבנתי שאני צריך לבוא לאנשים מאהבה להיות זמר של אנשים לא בא לך להיות פחות קונסנזוס? היו ימים שחיפשתי קהל בנרות. נדדתי ממקום למקום בארץ גם בתור זמר וגם בתוך פועל במה, והיו שנים רבות שאיש לא בא לשמוע אותי. בקיצור הרבה נפילות לא קטנות וימים של חושך. לא חיפשתי להיות קונסנזוס חיפשתי, ואני מודע לחולשתי, אהבה. אחרי שנים נתנו לי אהבה. אז מה אני אמור לעשות, לבעוט בה? למה הפסקת לכתוב שירים פוליטים כמו 'עבד הממהר' – לא שיר פוליטי אלא אנושי. – לא בטוח שכתיבה שיר פוליטי –( מה זה) – משנה את העולם. תפקידם של השירים לנחם אותנו בעולם הקשה הזה, ולכן אני מנסה להדגיש בשירים את הצד החלש והפגיע של הבנאדם. בשיר 'האמיתי' אתה ממליץ לחיות בסוטול. ידוע שאמנים גדולים נעזרים לפעמים בסמים. – לא מתכוון לסמים אלא לחיות בסבבה בכיף פנימי דווקא בלי עזרת סמים. המילה סוטול בערבית פרושה נינוחות. כתוב בשיר "תשתדל לחיות בסוטול, ולא "תעשן סמים כדי להיות מסטול" וזה הבדל גדול. איזה שיר שלא אתה כתבת היית רוצה לאמץ – כל שיר של הביטלס היה מושלם המון שירים של דיויד בואי הצעיר או של פול סיימון או של אר.איי.אם, וגם היום כאשר אני שומע פינק פלויד אני נגנב. מה מטריד אותך היום בישראל – כמעט הכל..סף השחיתות עולה כך גם פער בין עניים ועשירים.חפפנות חוסר הקשבה אחד לשני. ביטוי מוגזם לרדוד ולשטחי. ביקורת על המוזיקה בישראל – רצים מהר מידי גבוה מידי במהירות גדולה מידי שזה מתכון לנפילה. לא שלא חטאתי בזה בנעורי. הלכתי אחרי האורות המסנוורים לא פעם, והתבלבלתי אלף פעמים. וזה הרי חלק מהעניין של 'לעשות'. 'כוכב נולד' כור היתוך של זמרים. אבל ההתרוממות הגדולה שלהם דופקת אותם אח"כ ומשאירה אותם לבד עם השאלה הגדולה מה לעשות כאשר האורות המסנוורים יכבו? הצטרכו להתמודד עם זה מהר מידי. מצפים מצעירים לאומץ לב למקוריות מילים ומנגינות ולא רק למתיקות חמודה. בצד כוכב נולד יש גם בשוליים להקות חדשות, זמרים המביאים את הקול האמיתי שלהם. התאהבתי בלהקת אלג'יר ובשוטי הנבואה.. לא מזמן נקלעתי לבי"ס למוזיקה מדרום ת"א וראיתי חברה שלומדים מוזיקה ומחפשים את עצמם משם כנראה תבוא המקוריות.