לוויתן - דג כשר?!

vizini

New member
לוויתן - דג כשר?!

חולין, פרק ג,ט: "ר"י בן דורמסקא אומר לויתן דג טהור הוא שנאמר (איוב מא) גאוה אפיקי מגינים סגור חותם צר אחד באחד יגשו וגו´ תחתיו חדודי חרס וגו´ גאוה אפיקי מגינים אלו קשקשין שלו תחתיו חדודי חרס אלו סנפירין שלו. " ולרון סי - זה לא כתוב באתר "דעת אמת"... עד כאן "ידיעתם האלוהית" של חז"ל במיני הדגים...
 

רון סי

New member
מה כתוב שם בכלל?

אני אישית לא הבנתי את הפסקה. מה ההקשר? צריך להבין על מה האנשים האלה מדברים בכלל. אם זה לא כתוב בדעת אמת, אלא המצאה שלך, אז ראוי להטיל ספק באפשרות שיש פה בסיס לתקיפת חז"ל.
 

vizini

New member
המצאה שלי??? זה כתוב במשנה!

דרך אגב, התורה אינה כתובה באתר דעת אמת. לשיטתך, זו ההוכחה החותכת שהתורה אינה נכונה...
 

רון סי

New member
לא הבנת

(בעצם, סביר יותר להניח שאתה עושה את עצמך שלא הבנת, מה שקוראים "מיתמם"). "המצאה שלך" דהיינו ההחלטה לקחת את הקטע הזה כמעיד על איזו בעייתיות אצל חז"ל. לא כתוב בדעת אמת: המדובר בראיות לטעויות של חז"ל.
 

vizini

New member
לדעתי הקטע הזה מעיד על בעיתיות

אצל חז"ל. ואני מזמין כל מי שרוצה לנסות ולתרץ בעיתיות זו. תירוצים בנוסח:"זה לא כתוב בדעת אמת" לא יתקבלו...
 

רון סי

New member
אני הייתי מנסה ברצון

אבל אפילו אני - שמוכן להתנגד לכל דבר כמעט סתם בשביל הכיף - צריך להשתדל להבין במה מדובר. אתה יכול להסביר לנו מה כתוב שם? באיזה הקשר הפסקה הזו הובאה?
 

vizini

New member
כמובן. למרות שאני לא מבין גדול

במשנה, עברית אני מבין. הפסקה מובאת בהקשר של (איך לא) סימני טהרה וכשרות בדגים. ר"י בן דורמסקא, שהוא אחד מחכמי המשנה (הידועים בכינויים הכולל חז"ל) מסיק, על סמך פסוק שמצא בספר איוב כי הלוויתן הוא דג (!) כשר. הוא מסיק זאת ע"י כך שהוא מזהה את הביטוי "אפיקי מגינים" שנאמר שם בהקשר של לוויתן כקשקשים ואת הביטוי "תחתיו חדודי חרס" שמופיע באותו פסוק כסנפירים. אני כבר רואה את ה"תירוץ" הבא מגיע: אותו לוויתן שמוזכר במשנה אינו הלוויתן של ימינו. ועל כך אני אומר: אם כך, אותם חכמי המשנה שהכירו את כל יצורי הים, הקיימים והעתידים להתקיים, ע"י התגלות אלוהית כלשהי, לא הכירו את הלוויתן בן ימינו?
 
תוכיח כשר!../images/Emo88.gif

1. לא ראיתי כתוב כשר כתוב טהור! יש הבדל. לא כשר למאכל. טהור לטהרה . 2. מאיפו ההנחה שחכמי המשנה התנבאו מה יהיה כשר או לא? שוב מחזיר אותי לטענה קודמת שהם לא חזו כלום אלא התורה הכתובה הביאה סימנים שבעתיד יהיה ניתן להסיק מהם. 3. יכול להיות חזו אבל נניח היתה אבולוציה והלויתן לש פעם השיל קשקשיו??? והיום אינו כשר יותר. ואולי התכוונו ללויתן= דג שחי פעם והיום נכחד???????
 
ממש לא ברור שחז"ל מתכוונים לאותו

הלוויתן שאתה מתכוון אליו, תכלס´ עברו 1600 שנה מאז וכן שינויים היסטוריים טרימינולוגים ולשוניים.
 

vizini

New member
חה חה! איך צפיתי אותך! אני מגיד

עתידות או מה? הטיעון לא רלוונטי. גם אם זו חיה אחרת, היה עליהם להכירה ע"י אותה התגלות אלוהית ולהזהיר שהיא אינה כשרה. משלא עשו זאת, נובע כי לא הכירוה, וכל טיעון הכרת כל היצורים הולך לפח.
 

preacher

New member
יש לוויתנים באזור?

מאיפה ידעו חז"ל על לוויתנים? יש לוויתנים בים התיכון? אם אני לא טועה יש חיה מיתולוגית דימיונית שנקראת לוויתן ויכול להיות שלזו הכוונה.
 

vizini

New member
לפחות בים סוף יש לוויתנים (ראיתי

במו עיני...) בכל אופן, הטיעון לא רלוונטי לטענת ההכרות של חז"ל עם כל היצורים.
 

preacher

New member
רלוונטי לאללה

לא להגיד משהו על יצור לא מוכיח כלום. רק להגיד משהו לא נכון. יגכול להיות שחז"ל דיברו על יצור דמיוני ושמו לוויתן. אני לא יודע ממתי המלה משמשת לתאור הלוויתן של ימנו, אבל באנגלית leviathan היא חיה מיתולוגית תנ"כית בצורת דג ענק (מספיק ענק לבלוע ספינות, למשל).
 
leviathan זה לויתן.

ה- leviathan באנגלית מגיע מהאגדה היהודית על הלויתן המשומר שאלוהים מכין לצדיקים לעתיד לבוא.
 

רון סי

New member
כנראה שטיעון זה הוא הרלוונטי באמת

השאלה היא האם "לויתן" אליו מתכונת המשנה הוא היונק הימי הענקי שאנחנו מכנים בשם זה. הלויתן של ימינו מכוסה ע"י הגדרת קשקשת וסנפיר. חז"ל לא ציינו את שמותיהם של כל היצורים בים, אלא סיפקו הגדרה כוללנית אחת. יתכן שהיצור אליו מתייחסת המשנה הוא אכן (אם הטקסט פוענח נכון) בכל קשקשת וסנפיר. לא בטוח בכלל שהוא קיים במציאות, ואולי מדובר רק בפלפול תיאורטי.
 

vizini

New member
לא רלוונטי.

עניינם של חז"ל היה לפרש את התורה והמצוות על מנת ש"ההמון הפשוט" יקיים את המצוות ולא יכשל בהם. לכן, אם היתה להם התגלות אלוהית, והיכירו את כל יצורי הים הקיימים והעתידים להתקיים, חזקה עליהם שהיו יודעים שיהיה יצור ימי שייקרא לוויתן, וההתרה של ה"לוייתן" האגדי תוכל להתפרש בטעות כהתרה של הלוויתן העתידי, שהוא לא כשר לכל הדעות. לכן היו מזהירים מזיהוי הלוויתן הנוכחי עם ה"לוויתן" האגדי. משלא עשו זאת, נובע כי לא היתה להם שום ידיעה לגבי הלוויתן העתידי, ומכאן שום ידיעה לגבי כל יצורי הים. מש"ל.
 

אחר

New member
ניתוח לוגי שגוי לחלוטין

ראשית, אין זה הכרחי, גם על פי הגישה המסורתית, שהייתה לחז"ל ידיעה מוחלטת בכל העתיד להתרחש. שנית, גם אם ידעו שיהיה לוייתן כזה, לא היו צריכים לחשוש להכשלת הרבים שכן סימני הכשרות הם מאד ברורים ואיש לא היה טועה. ואם נלך עם כוון המחשבה שלך, עובדה היא שאיש באמת לא חושב שלוייתן הוא כשר [ואולי בידיעתם האלוהית צפו גם שה"המון הפשוט" לא יתבלבל]
 

vizini

New member
תשובה שגויה לחלוטין

כבר הרישא של דבריך מאמת את טענתי בדבר חוסר ידיעתם של חז"ל, והלא על כך נסוב כל הויכוח. הסיפא של דבריך שגוי, מפני שבאותו מקום טוענים חז"ל כי אי מציאת הסימנים אינו סימן, כי יתכן והסנפירים והקשקשים נשרו או עתידים לצמוח. כך שהחשש לבלבול קיים.
 

רון סי

New member
לא הבנתי

אתה טוען שחז"ל היו צריכים לצפות את התפתחות השפה העברית והשימושים העתידיים השונים למילים שבה? אני לא חושב שדבר כזה נטען לגבי יכולותיהם. בענין הלוויתן של ימינו חז"ל נמצאים על קרקע בטוחה, שהרי היצור נופל בקטיגוריה מוגדרת היטב. אני לא רואה שום חשש לטעות, שהרי היצור שעליו הם מדברים - לפי הפירוש שלך עצמך - הוא בעל קשקשים. ללויתן של ימינו אין קשקשים, ככה שברור לכל בר דעת שזה לא אותו יצור.
 
למעלה