לחנונים ולציבור הרחב

דוד531

New member
לחנונים ולציבור הרחב

בעקבות הדיון המעניין שהתעורר כאן, אשמח לשמוע את דעותיכם: כיצד, באם אתם מתבקשים, אתם ניגשים לשכנע אדם דתי, בעל ראש פתוח מאוד, באי קיומו של האל. ז"א האדם עצמו מבקש מכם לשמוע טיעונים. מובן לי שמדובר גם בשליחה לקריאת ספרים, אך אשמח לשמוע מהם עמודי התווך שתשתמשו בהם על מנת להשלים משימה שכזו. כשאני חושב על זה, השאלה למעשה לא מוגבלת רק לאדם דתי, מפני שתשובות שתתאמנה לאדם דתי, תתאמנה גם לאדם לא דתי שפשוט מתלבט. מחכה לשמוע...
 
אני לא עושה את זה.

חובת ההוכחה כלל לא מוטלת עליי. בין השאר כי אי אפשר ממש להוכיח שאלוהים לא קיים, כמו שאי אפשר להוכיח שהיקום לא עומד על שלושה צבים או שהוא חלק ממשהו מורכב הרבה יותר שאנחנו פשוט לא יכולים לראות או למדוד. (ואי אפשר שלא להזכר במשפט - לך תוכיח שאין לך אחות) הקצת שאפשר לעשות הוא לשאול את אותו האדם למה הוא מאמין שכן יש אלוהים, ואז לסתור את הטענה הספציפית (אלון נתן לינק לסדרת סרטונים שעושים את זה לא רע בכלל. שנאמר "צדיקים מלאכתם נעשים על ידי אחרים").
 

HouseAtreides

New member
אני משתדל ככל יכולתי להימנע מזה

בדיוק כמו שאני לא מנסה לשכנע אנשים להפוך לצמחונים או להפסיק לאכול אוכל כשר. אבל אם מישהו ממש מתעקש, אני פשוט מראה לו כמה דוגמאות לכך שהדת היהודית עברה לא מעט שינויים עקרוניים במשך הזמן. בשביל אדם שמאמין שחלק מהכתובים פשוט ירדו כמו שהם מהר סיני, והחלק האחר נשמר מילה במילה ופסיק לפסיק עד היום, מאב לבן ומדפוס לדפוס - הגילוי הזה הוא בד"כ חוויה די מטלטלת.......
 

WinterPerson

New member
אפשר לשכנע צמחונים להפסיק להיות צמחונים

כשמסבירים להם שעור המתקלף לא יעבור אם ימשיכו לקחת כדורים, שהאנמיה היא לא מחלה נחמדה והיא תשאר הרבה גם אחרי שהם יפסיקו להיות צמחונים, ועוד הרבה תופעות לא נעימות!
 

HouseAtreides

New member
שאני אבין, הגעת במכונת זמן מהמאה שעברה?

משלב די מוקדם שלה לפי מה שזה נראה.... מי בכלל שמע על כדורים? למי מתקלף העור? (זה רק השיער שנושר... סתם סתם, זה פשוט דורש...) אנמיה היא באמת מחלה המאפיינת צמחונים בעיקר? באמת באמת? ספרי את זה לתוצאות בדיקות הדם שלי למשל... ולזו של אחרים שאני יכול להעיד אישית שמעולם לא שקלו להיות צמחונים. במאה הנוכחית, תודה לאל ולנו, הרפואה הקונבנציונלית מכירה בהחלט באופציה של תזונה צמחונית ובכך שאפשר להישאר בריאים ושלמים על טהרת התזונה הזו.
 

דוד531

New member
אוקיי ידעתי שזה יקרה, לכן:

אנא עזרו לי, אדם צעיר ולא דתי, והציגו ככל שכוכחם יתן לכם, את כל מה שעשוי לתרום לתפיסת עולם אתאיסטית. אקבל בשמחה המלצה לספרים, אך מה שאני מכוון אליו יותר הם עקרונות לוגיים וטיעונים בסיסיים שיעזרו לי לעצב את תפיסת העולם שלי. מובן לי שתפיסת עולם צריכה להבנות לאורך זמן ולא על ידי תגובות בפורום. תודה.
 

scofflaw

New member
תגובה

ראשית, ספריו של ריצ'ארד דוקינס. במיוחד "הגן הנעלם", "השען העיוור", ו"יש אלוהים?". בתחום האבולוציה, מומלץ הספר "כמעט כמו לווייתן" של סטיב ג'ונס, שמספק נתונים עכשוויים על מחקר האבולוציה. קלאסיקה פופולרית נוספת היא "קיצור תולדות הזמן" של הוקינג, בתחום הפיזיקה. אם אתה מעוניין להוכיח שהתנ"ך היא המצאה אנושית, ביקורת המקרא זה בשבילך. הקדמה נחמדה לנושא קיימת בסדרת האוניברסיטה המשודרת, בספר שכתב יאיר הופמן בשם "סוגיות בביקורת המקרא". יש גם סדרה מוצלחת של האוניברסיטה הפתוחה, אבל היא כבדה יותר. בנוסף, יש את סדרת עולם התנ"ך המחקרית, שמאירה את התנ"ך מזוויות של מומחים שונים, היסטוריות, השוואתיות, ארכאולוגיות ועוד. אם אתה מתעניין בפילוסופיה, אפשר לנסות לקרוא את ניטשה, שחתר לתפיסת עולם שמשוחררת מדת. כך גם הוגים אקזיסטנציאליסטים מסוימים במאה העשרים, כדוגמת סארטר וקאמי, שעסקו בעולם שלאחר מות האלוהים ובהתמודדות מוסרית וערכית בעולם כזה.
 

דוד531

New member
פש..

תודה רבה על הפירוט, כל הספרים נכנסו כמובן לרשימת הספרים לקריאה שלי. ד"א האם למישהו יש מושג לפשר "הנוסחה" שאור גילה וששיכנעה אותו לחזור בשאלה? נשמע תמוה..
 

svety

New member
יש בתפוז פורום "חופש", אני מאמינה שהוא הכתובת

 

elcool

New member
עקרונות לוגיים וטיעונים בסיסיים...

אם אתה מקווה למצוא אוסף חוקים וכללים בדומה תנ"ך, אבל חילוני - לא תמצא. בעולם החילוני ניתנת האפשרות לכל אחד לעצב את תפיסת העולם שלו. אם אני כן צריך להמליץ על תפיסת עולם כלשהי - היא ספקנות. Skepticism http://he.wikipedia.org/wiki/ספקנות בגישה הספקנית, כל דבר שנאמר לך, או שאתה קורא, אתה לקוח בערבון מוגבל. כמובן שלא בהגזמה - אם רופא אומר לך שיש לך מחלה אחרי שהוא בדק אותך, אתה תאמין לו (כי הוא איש מקצוע ונערכה בדיקה) אבל אם אתה קורא ספר שטוען משהו מופרך (כמו למשל... משפחה אחת הצליחה לאסוף זוג מכל בעלי החיים בעולם תוך כמה ימים, או שאיש שמת חזר לתחיה אחרי 3 ימים והלך על מים, או שזוג ילדים מצאו בית ממתקים ביער) מותר ואף רצוי לפקפק באימונו, ואף להגדיל ולעשות ולמצוא בעצמיך מה המקור, על מה באמת מדובר, ולברור בין העיקר לטפל. או בקיצור, ישנה אימרה בנושא: "שמור על ראש פתוח, אבל לא יותר מידי כדי שהשכל לא יפול". סקוט מקלאוד אמר: "Learn from everyone, follow no one"
 
יש בחור שהכינוי שלו הוא QualiaSoup

שמפרסם סרטוני פלאש נהדרים ביו-טיוב. דוגמה אחת היא הסרטון שלו על "פתיחות מחשבתית": http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI שווה להיכנס לכמה שיותר סרטונים שלו. כולם מעניינים, מחכימים, עשויים לעילא ונעימים לצפייה.
 

elcool

New member
אני לא עושה את זה

פשוט כי מעולם לא יצא לי לפגוש דתי שלא יצא איתי מאותה נקודת הנחה: "תניח שאנחנו לא יודעים אם קיים אלוהים או לא" כולם באים עם ההנחה "קיים אלוהים" זה כמו לבקש ממני לבנות בית במקום שכבר יש בית. קודם אני צריך להרוס, ואז לבנות, במקום לקבל שטח אדמה חלק. ודרך אגב, אי אפשר להוכיח שמהו לא קיים. יש הרבה יותר דברים שלא קיימים מאשר דברים שקיימים. מאידך גיסה, אפשר לא למצוא הוכחות לקיומו של משהו, ומכך להסיק שהוא לא קיים. כמו כך, אפשר להפריח הוכחות שגויות לקיומו של משהו.
 

דוד531

New member
ולכן שיניתי את השאלה ולא כיוונתי אותה לאדם דת

דתי, אלא לאדם שרוצה לעצב את תפיסת עולמו. בכל מקרה תודה על ההתיחסות!
 
למעלה