ליוגי בר- בעניין היוגה והוודנטה-
כנראה שלחצתי כפתור לא נכון, אבל התשובה שלי לשאלה שלך בעניין הוודאנטה והיוגה ברחה לי הרחק למטה... אני מעתיק אותה כאן, ואפשר למחוק את ההיא: ליוגי בר- באמת שלא טענתי שאני מומחה לוודאנטה, אלא העליתי נקודת השקפה מוכרת. ולמה שלא תהיה לי דעה על הוודאנטה? זו דת שמאמינים בה מאות מיליונים, דת מהחשובות שמתקיימות כיום, דת שיצרה ויוצרת גופי יידע ויצירה אדירים. דת שהיא חלק חשוב בתרבות שיצרה גם את ה"יוגה דארשנה" הקלאסית ועוד אינסוף גישות יוגה אחרות. אין לי שום דבר נגד דת או נגד גישה דתית ליוגה- אני מאוד מעריך אנשים דתיים על המחוייבות והמסירות וההתמדה שלהם. אבל לצערי יש אצל רבים מהעוסקים ביוגה, בכל הרמות ובכל השיטות, הנחה בסיסית לא מדוייקת מספיק לגבי מקורות היוגה הקלאסית, שהיא ה"יוגה סוטרה של פטאנג'לי"- וזאת לא דעתי, אלא דעתה של התרבות שיצרה את היוגה. ויש לי עניין רב בהדגשת הנקודה הזו- לטובת היוגה בכלל. ולעניין עצמו- המשפט שנכתב במייל שלי על התייחסות אנשי הדת הוודאנטים אל היוגה הקלאסית של פטאנג'לי הוא נושא ידוע- ועקב כך גם נעשו הרבה נסיונות לאורך 2000 השנה האחרונות "להחזיר את היוגה של פטאנג'לי בתשובה",שכן הטקסט הקלאסי הוא דואליסטי ואינו דתי- לפחות לפי גישתם של דסיקשר, פויירשטיין, לסלי קמינוף, ואפילו דיוויד פראולי (הלא הוא וואמה-דווה). כמובן שמולם יש חוקרים ומתרגמים ידועים לא פחות שחושבים ההיפך- היינו, שהיוגה היא כן חלק מהקאנון הוודאנטי: מירצ'ה אליאדה, למשל. אלה הם מקורות המידע שלי, בנוסף על ההתנסות והמחקר האישיים. הדיון הזה, שמתבטא בשאלה שלך ובתשובה שלי הוא רב שנים ומלא עניין. דיון זה מתחיל כחוט השני כבר אצל כל "ששת הפרשנים" (המוכרים ע"י חוקרי היוגה כאבני דרך חשובות): וייאסה, וָצָ'אשפַאטִי מישרה, ויג'נַאנָה בְּהִיקשוּ, בּהוֹגָ'ה רָאגָ'ה,סוואמי האריהארָאנדָה אראניה, ראגָאוָואנָנְדָה סארָאסְוָואטִי. שבוע מצויין, גלעד חרובי.
כנראה שלחצתי כפתור לא נכון, אבל התשובה שלי לשאלה שלך בעניין הוודאנטה והיוגה ברחה לי הרחק למטה... אני מעתיק אותה כאן, ואפשר למחוק את ההיא: ליוגי בר- באמת שלא טענתי שאני מומחה לוודאנטה, אלא העליתי נקודת השקפה מוכרת. ולמה שלא תהיה לי דעה על הוודאנטה? זו דת שמאמינים בה מאות מיליונים, דת מהחשובות שמתקיימות כיום, דת שיצרה ויוצרת גופי יידע ויצירה אדירים. דת שהיא חלק חשוב בתרבות שיצרה גם את ה"יוגה דארשנה" הקלאסית ועוד אינסוף גישות יוגה אחרות. אין לי שום דבר נגד דת או נגד גישה דתית ליוגה- אני מאוד מעריך אנשים דתיים על המחוייבות והמסירות וההתמדה שלהם. אבל לצערי יש אצל רבים מהעוסקים ביוגה, בכל הרמות ובכל השיטות, הנחה בסיסית לא מדוייקת מספיק לגבי מקורות היוגה הקלאסית, שהיא ה"יוגה סוטרה של פטאנג'לי"- וזאת לא דעתי, אלא דעתה של התרבות שיצרה את היוגה. ויש לי עניין רב בהדגשת הנקודה הזו- לטובת היוגה בכלל. ולעניין עצמו- המשפט שנכתב במייל שלי על התייחסות אנשי הדת הוודאנטים אל היוגה הקלאסית של פטאנג'לי הוא נושא ידוע- ועקב כך גם נעשו הרבה נסיונות לאורך 2000 השנה האחרונות "להחזיר את היוגה של פטאנג'לי בתשובה",שכן הטקסט הקלאסי הוא דואליסטי ואינו דתי- לפחות לפי גישתם של דסיקשר, פויירשטיין, לסלי קמינוף, ואפילו דיוויד פראולי (הלא הוא וואמה-דווה). כמובן שמולם יש חוקרים ומתרגמים ידועים לא פחות שחושבים ההיפך- היינו, שהיוגה היא כן חלק מהקאנון הוודאנטי: מירצ'ה אליאדה, למשל. אלה הם מקורות המידע שלי, בנוסף על ההתנסות והמחקר האישיים. הדיון הזה, שמתבטא בשאלה שלך ובתשובה שלי הוא רב שנים ומלא עניין. דיון זה מתחיל כחוט השני כבר אצל כל "ששת הפרשנים" (המוכרים ע"י חוקרי היוגה כאבני דרך חשובות): וייאסה, וָצָ'אשפַאטִי מישרה, ויג'נַאנָה בְּהִיקשוּ, בּהוֹגָ'ה רָאגָ'ה,סוואמי האריהארָאנדָה אראניה, ראגָאוָואנָנְדָה סארָאסְוָואטִי. שבוע מצויין, גלעד חרובי.