ליוגי בר- בעניין היוגה והוודנטה-

swamimba

New member
ליוגי בר- בעניין היוגה והוודנטה-

כנראה שלחצתי כפתור לא נכון, אבל התשובה שלי לשאלה שלך בעניין הוודאנטה והיוגה ברחה לי הרחק למטה... אני מעתיק אותה כאן, ואפשר למחוק את ההיא: ליוגי בר- באמת שלא טענתי שאני מומחה לוודאנטה, אלא העליתי נקודת השקפה מוכרת. ולמה שלא תהיה לי דעה על הוודאנטה? זו דת שמאמינים בה מאות מיליונים, דת מהחשובות שמתקיימות כיום, דת שיצרה ויוצרת גופי יידע ויצירה אדירים. דת שהיא חלק חשוב בתרבות שיצרה גם את ה"יוגה דארשנה" הקלאסית ועוד אינסוף גישות יוגה אחרות. אין לי שום דבר נגד דת או נגד גישה דתית ליוגה- אני מאוד מעריך אנשים דתיים על המחוייבות והמסירות וההתמדה שלהם. אבל לצערי יש אצל רבים מהעוסקים ביוגה, בכל הרמות ובכל השיטות, הנחה בסיסית לא מדוייקת מספיק לגבי מקורות היוגה הקלאסית, שהיא ה"יוגה סוטרה של פטאנג'לי"- וזאת לא דעתי, אלא דעתה של התרבות שיצרה את היוגה. ויש לי עניין רב בהדגשת הנקודה הזו- לטובת היוגה בכלל. ולעניין עצמו- המשפט שנכתב במייל שלי על התייחסות אנשי הדת הוודאנטים אל היוגה הקלאסית של פטאנג'לי הוא נושא ידוע- ועקב כך גם נעשו הרבה נסיונות לאורך 2000 השנה האחרונות "להחזיר את היוגה של פטאנג'לי בתשובה",שכן הטקסט הקלאסי הוא דואליסטי ואינו דתי- לפחות לפי גישתם של דסיקשר, פויירשטיין, לסלי קמינוף, ואפילו דיוויד פראולי (הלא הוא וואמה-דווה). כמובן שמולם יש חוקרים ומתרגמים ידועים לא פחות שחושבים ההיפך- היינו, שהיוגה היא כן חלק מהקאנון הוודאנטי: מירצ'ה אליאדה, למשל. אלה הם מקורות המידע שלי, בנוסף על ההתנסות והמחקר האישיים. הדיון הזה, שמתבטא בשאלה שלך ובתשובה שלי הוא רב שנים ומלא עניין. דיון זה מתחיל כחוט השני כבר אצל כל "ששת הפרשנים" (המוכרים ע"י חוקרי היוגה כאבני דרך חשובות): וייאסה, וָצָ'אשפַאטִי מישרה, ויג'נַאנָה בְּהִיקשוּ, בּהוֹגָ'ה רָאגָ'ה,סוואמי האריהארָאנדָה אראניה, ראגָאוָואנָנְדָה סארָאסְוָואטִי. שבוע מצויין, גלעד חרובי.
 

יוגי בר

New member
ודנטה- באמת זה דיון רב עניין

היי גלעד אז ככה: 1. כפתור ופרח כשאתה לוחץ על הכפתור אצלך. משהו נלחץ אצלך. לא תמיד אצל מישהו אחר. 2. ודנטה ודנטה היא פילוסופיה מעשית. והעשייה היא כאן החלק החשוב. אפשר לחקור אותה, אפשר להתפלפל עליה. אפשר הכל. אבל, באם לא תעשה מאום לא יקרה. ככה זה. רציתי להבין את מסד הטיעון שלך. מבחינתי, זה כמו שטונות של דיבורים לא שווים תרגול אחד של יוגה. ו/או שפלפלנות לא תביא לי גרם אחד של רוחניות. או שלוות נפש 3. דת מלה שהיא פתח לדיון עמוק ארוך ורב שנים. ואפשר לקיים אותו במועד אחר. 4. יוגה בכל אופן ולגופו של דיון יוגה היא לא דת מבחינתי. שבת שלום בברכה ואהבה יוגי בר
 

ג ל ע ד א

New member
על פי ישעיהו ליבוביץ

"האמונה הדתית היא הכרעת האדם להכיר באמת של עקרונות וכללים, המחיבים אותו ומנחים אותו בדרכו בעולם הערכים ובעולם המעשה." מתוך ספרו בין מדע ופילוסופיה על פי הגדרה זו היוגה עבור המתרגל המסור המקבל על עצמו את ההתחיבויות, הינה דת. יום טוב, גלעד (לא חרובי)
 

לקשמי

New member
ביוגה אין התחייבות לכלום

בתור מתרגלת יוגה, אני יכולה לקחת ממנה את מה שנכון ומתאים לי ויכולה לא להסכים ו/או לא לקחת חלק בעקרונות או חלקים אחרים שכלולים בתוך התורה הזאת שנקראת יוגה. מי שמתרגל יוגה לא צריך להתחייב על כל עקרונותיה וכלליה, אלא לוקח ממנה כאמור את מה שמתאים לו. לכן זה לא כל כך מסתדר עם ההגדרה של דת או אמונה דתית.
 

Sambodh Rana

New member
זה לפי הזרם יוגה שאת מתרגלת

ישנם זרמים, שכאשר אתה מחליט להתאמן איתם, אתה חייב לעשות זאת דרך גורו (ולא בשיטה המערבית של שיעורים וכו') ואז אתה מחוייב שלא ללכת בשום דרך יוגית אחרת. במקרה שכזה, מדובר בדת.
 

לקשמי

New member
זרם היוגה שאני מתרגלת

כלל לא נעשה בדרך המערבית, אלא שומר על המסורת העתיקה של היוגה. יש בזרם הזה את אלה שמקדישים את כל חייהם ליוגה, מוותרים על הכל ובאמת מתמסרים לגורו, ולחיים היוגיים על כל המשתמע מכך (באשראמים ובמרכזי יוגה). הם עושים את זה מתוך בחירה. כמו שהם בוחרים בדרך הזאת, אני, כמתרגלת השיטה יכולה גם לבחור לתרגל את אותו זרם יוגה "בעולם". דהיינו, אף אחד לא מכריח אותי לחיות באשראם, להתמסר לגורו וכו'. אם אעשה זאת, אעשה זאת מבחירה. אולי אפשר להגיד על אלה שחיים את היוגה 24 שעות שהם "דתיים" אבל אז איך זה מסתדר עם העובדה שהם מתרגלים טקסים ומנהגים של דתות שונות? מה שיפה ביוגה הוא שהיא רואה את האחדות בשונות. גם יהודי דתי יכול לתרגל יוגה וכך גם נוצרי/מוסלמי או כל בן דת אחרת. לכן היוגה כשלעצמה לא יכולה להיות דת, גם אם היא מתורגלת ע"י הנחיות של גורו והצמדות אליו.
 

יוגי בר

New member
ואני מוסיף תוספת של מלה אחת משלי

היי גלעד "האמונה הדתית היא הכרעת האדם להכיר באמת של עקרונות וכללים, המחיבים אותו ומנחים אותו בדרכו בעולם הערכים ובעולם המעשה שלו." בברכה ואהבה יוגי בר
 

swamimba

New member
יוגי- בלי כוונה לקנטר, ורק מסקרנות-

בתשובתך, הפרדת בין ה- וודאנטה ל- דת. אז לפי תפישתך, הוודאנטה אינה דת? או שהיא דת שונה מההגדרה הכללית של דת? ברכות- גלעד חרובי
 
לקשאמי, נכבדה ויקרה!

ואם כך הואילי להסביר לנו מדוע אם כך שינית את שמך? האין זאת מפני שהגעת לרמת תודעה מאד גבוהה לפי התפיסה הוודית? או שמא זר, שטרם הגיע לרמה רוחנית כזו, לא יבין זאת? האין זאת עבודה זרה לשמה?
 

לקשמי

New member
שם רוחני

קבלת שם רוחני בדרך היוגה (כמו גם ביהדות, שכן ידוע לי שגם ביהדות יש מנהג של קבלת שמות רוחניים) לא מייצגת בהכרח את רמת התודעה שהגעתי או לא הגעתי אליה. אני אפילו לא מבינה גדולה בתפיסה הוודית. שם רוחני הוא רק סמל להתחלה של דרך חדשה. ואכן, בהקשר של הדרך הרוחנית אני עדיין תינוקת שעוד לומדת ללכת. עוד טרם הבנתי איך היהדות תופסת את מושג האלוהות. ביוגה בכל אופן, אין דבר שהוא אינו אלוהים. עבודה זרה היא לראות את אלוהים באובייקט מסוים ולהתכחש לו לגבי השאר. (לעשות הפרדה, כלומר להגיד שהגורו הוא אלוהים וכל מי שאינו הגורו הוא לא אלוהים, זאת עבודה זרה). את האחדות הזאת יכולים לראות גם יהודים דתיים אדוקים. אני אומרת זאת בהסתמך על ההיכרות שלי עם אנשים דתיים מאוד שפעילים במרכז ליוגה שבו אני לומדת, כולל גם באשראמים. השאיפה ביוגה היא לראייה שווה. לראות את האחד (אם תרצי, האלוהים) בכל.
 
היוגה: דרך חיים/עבודה זרה

נכון.היוגה, אפשר לשגשג בעזרתה או ליפול בגללה, חלילה לעבודה זרה, אם לא נזהרים. ההתרסה שלי אליך לגבי ה"דרגה הרוחנית" שאליה הגיע המתרגל ו"בזכותה" קיבל את שמו החדש הוא הפירוש שלכם ממש, בפורום שיבננדה. כך, בבוטות, ו"באהבת חינם" גדולה מאד השיבו שם למישהו ששאל למה עליו לשנות את שמו העברי לשם וודי. בהתנשאות מגעילה (שנוגדת לחלוטין את רוח היוגה) השיבו לו שלו הגיע לדרגת ההתפתחות הרוחנית המתאימה לא היה בכלל שואל את השאלה הזו כי היה מבין בעצמו. ואני שואלת אותך, לקשמי יקרה, (ובאמת באמת שהשאלה שלי איננה להתריס כלפיך באופן אישי אלא כלפי כל הסוחפים אחריהם לתרבות זרה) : מי הוא שנתן לך את שמך החדש? מי הוא ש"העביר את החניכה" אליך ומשום כך חשב שהוא בר סמכא יותר מרב בישראל, למשל, להעניק לך שם וודי שזר בתכלית הזרות לתרבות שאיתה נולדת? (שכן בזאת אני רואה את ה"עבודה הזרה", לא בפחד או יראה מעונש בידי שמים, אלא כפשוטו ממש, תרבות שהיא זרה לנו ולמקורות שלנו)? ומיהו אותו אדם שאותו את מחשיבה יותר מאשר את הורייך היקרים שעם כל האהבה שבעולם העניקו לך את שמך כאשר נולדת? האם את עצמך לא הפכת אותו בזאת לגורו? שלך, עם כל האהבה שבעולם.
 

לקשמי

New member
אומר רק דבר אחד:

אף אחד לא גזל ממני את שמי. אני מבינה שנכנסת לכרטיס שלי (ומזה הבנת בוודאי שאני תלמידת שיבננדה) ואם נכנסת לכרטיס שלי בתפוז, אולי שמת לב שאני מכלילה בו גם את שמי העברי - נטע. מה שאומר שלא שיניתי את השם. השם הרוחני שלי בא רק בנוסף לשם העברי ולא במקומו. מאחלת לך עם כל האהבה שבעולם, לאהוב ולקבל גם את השונה. לקשמי נטע
 
נטע אהובה!

דווקא לא פתחתי את הכרטיס שלך אחרת הייתי פונה אלייך בשמך המאד יפה הזה. אני יודעת שאת חברה בפורום של שיבננדה פשוט כי אני גולשת ברוב הפורומים של היוגה. אז נטע, אהובה, מתוך אהבת וכיבוד השונה חשוב לנו כיהודים לשמור על מה ששלנו,(וזה שהבאת כדוגמה יהודים "חרדים" שנוהגים כך או אחרת, לא אומר שהם אינם עובדים עבודה זרה. גם עלייה לקברי צדיקים, למשל, נחשבת עבודה זרה) והלוואי ונלמד מהגויים, וגורואים הודים בכללם, לכבד את המורשת והמקורות שלנו כשם שהם מוקירים אותה כדבר יקר ערך ממש. מצטערת אם דברי נשמעים לך כדברי שטנה, זה בכלל לא בא מהמקום הזה, חשוב לאדם לא לעקור את שורשיו, אדם ללא שורשים גם הצמרת שלא לא תלבלב מי יודע מה!
 

לקשמי

New member
את בטח תתפלאי לשמוע

שדווקא היוגה היא שקירבה אותי ליהדות. אני באה מבית חילוני לחלוטין, שבקושי מקיימים בו אפילו את החגים המסורתיים כמו פסח וראש השנה. לפני שהגעתי לשיבננדה הייתי מאוד מרוחקת מהיהדות. מאז שאני פעילה במרכז ליוגה, אחת לשבועיים בערך אני משתתפת שם בסעודות שבת שמתקיימות על פי ההלכה היהודית. המרכז שומר שבת באדיקות. גם סעודות החג נערכות על פי ההלכה. למדתי במרכז המון על היהדות ולמדתי גם לראות את הדברים היפים שבה. מה שיפה ביוגה הוא שאין בה "שלנו" ו"שלהם". על פי היוגה אלוהים הוא של כל הברואים ולא רק של היהודים/מוסלמים/נוצרים/וואטאבר. היוגים מנסים לקרב כל אדם לתרבות ממנה הוא בא. את היהודי - ליהדות, את הנוצרי - לנצרות וכן הלאה. יחד עם זאת מאפשרים את הפתיחות גם לתרבויות ומסורות אחרות, כי זה שאדם מאמין בדת מסויימת, זאת לא סיבה בשבילו להפוך את האמונה שלו למשהו כיתתי.
 

yogaoflove

New member
שינוי השם

תורת היוגה מדברת על מספר לידות שהאדם עובר. יש לידה "חייתית" - לאבא ואמא רגילים, ויש לידה רוחנית, בם מקבל היוגי אבא ואמא רוחניים (הגורו נחשב אז לאב רוחני, וכתבי היוגה לאמא). הלידה הרוחנית מבטאת את הכמיהה למשמעות רוחנית לחיים. היא מבטאת זהות חדשה. לא עוד האדם רוצה לראות עצמו כבשר ודם שזהותו היא חומרית (לאומית, משפחתית, וכולי). הוא מבקש להגדיר זהותו לאור יחסיו עם האל. הוא רוצה לשוב לזהותו הנצחית. שם רוחני מתייחס בדרך כלל לאל, ומגדיר את נושאו כמשרת האל. למשל, קרישנה דאס, ראמה דאס (דאס - משרת, או דאסי - משרתת). בדרך זו השם החדש מזכיר לנושאו את זהותו הרוחנית הנצחית. גם ביהדות יש שמות הקושרים אדם לזהות רוחנית - עובד-יה. שם חומרי קושר את האדם לאסוציאציות וזהות חומריים המעכבים את צמיחתו הרוחנית, בשעה ששם רוחני, במיוחד כאשר ניתן בטקס חניכה על ידי מורה מתקדם, משחרר את המתרגל מזהותו הקודמת ומאפשר לו להתקדם מהר יותר במסלולו הרוחני. ול טוב.
 

yogaoflove

New member
לקשמי

השם לקשמי [שם מאד יפה!] משמעו אלת המזל, או בת זוגו האינטימית של האל. לקשמי דאסי משמעו שנושאת השם רואה עצמה (או מקווה לראות עצמה...) כמשרתת של המשרת(ת) של האל. ביוגה הקלאסית היוגי לא שאף לראות עצמו כאלוהים, אלא לראות עצמו כמשרת אלוהים, עם מלוא הצניעות והענווה המשתמעים ממעמד זה. בסולם היוגה, להיות משרת של המשרת של האל נחשב לגבוה יותר מלהיות משרת ישיר של האל. כל טוב לכולם.
 

yogaoflove

New member
תהילה לאל חי

תהילה לאל חי יקרה (אגב שם מאוד יפה ורוחני). השם נטע מתייחס לגוף ולמציאות בת חלוף. אין זה "רוחני" לקדש את החולף.
 

R2008

New member
לא מסכים איתך

לכל דבר בעולם הזה יש שורש רוחני, גם לשם נטע. דווקא השם העברי מסמל צמיחה רוחנית.
 
למעלה