"מומים", סמכות, וגנרלים גדולים
שלום, ההתכתבות הערה בעקבות ההודעה של EML בהחלט מטרידה את כולם. הייתי רוצה להפנות את תשומת לבכם לכמה נקודות שאולי יעזרו לחלק מאתנו למקד יותר את המחשבה. ראשית, השימוש במושג "מום" כפי שכתבתי כאן בעבר, מייצג בעיני גישה פטרונית, מתנשאת, ובמידה רבה גם מרושעת. מובן שאיני מאשים כאן איש בכוונות כאלה, ולעתים אנו משתמשים במושגים כלאחר יד מבלי לחשוב יותר מדי על המשמעות שלהם -- וזה בעצם אומר שלמושגים יש סמכות עלינו והם, מבלי שאנו שמים לב, הופכים להיות הרעיונות המעצבים את חיינו. לטעמי, לאנשים יש מוגבלויות, אבל לא מומים. "המום" הוא משהו שנבנה ומעוצב מבחינה חברתית. ודאי שאין מה להתווכח על האם לאדם שאין לו יד, למשל, יש יכולת תפקוד כזו של אדם עם שתי ידיים. אבל, בדרך כלל מה שחשוב לנו באמת הוא לאו דווקא התפקוד הפיסי או המכני של האדם, אלא כיצד החברה מגדירה אותו. אנשים עם יד אחת יכולים בסופו של דבר להסתגל לפעילויות רבות של אנשים עם שתי ידיים. השאלה היא האם אלה עם שתי הידיים ירשו להם. מי שמקוטלג כבעל "מום" על ידי אלה שאין להם "מומים" בעצם מושם בעמדה של נחיתות מובנית מראש. האם אנחנו כהורים, ובכלל כבני אדם, מעוניינים בחברה שמקטלגת אנשים בצורה אכזרית לפי מבחנים כאילו-אובייקטיביים? וכאן אני מגיע לנקודה השנייה. אני רוצה לשאול את חברי הפורום מהי התכלית של הבאת ילד לעולם. שאלה כבדה, ואולי יש שיגידו שהיא אינה מתאימה לפורום שלנו, כיוון שהוא הרי עוסק "רק בבעיות אורטופדיות ברות תיקון." אבל בכ"ז, לשם מה אתם מתכננים להביא ילד או שכבר הבאתם ילד לעולם? כדי שיתפתח כפי שהפסיכולוגים, פסיכיאטרים, מחנכים, הורים, חברים, ועוד בעלי סמכות חברתית מגדירים כהתפתחות תקינה? מה יוצא בסוף מסלול "ההתפתחות" הזה? מנסיוני, התוצר הסופי של מסלולי ההתפתחות של אנשים רבים אינו מרשים במיוחד. במקצועי אני חבר סגל אקדמי באוניברסיטה שחרטה על דיגלה את השאיפה למצוינות. שהיתי גם בחו"ל באוניברסיטה שמתגאה במצויינות שלה. איני רוצה להעליב איש, אבל כמו שאתם יכולים להבין לבד, גם מבין הסטודנטים והחוקרים "המצויינים" ביותר, מעטים בלבד -- ואולי אף אחד -- ייזכר בהיסטוריה של העתיד "כמצויין". העולם שלנו, רבותי, מורכב בעיקר מבינוניות. האם מישהו מאיתנו יודה בכך, כלומר שהוא בינוני, שילדיו בינוניים? ספק. אני מודה בכך לגבי עצמי לפחות. רבים מעמיתיי באקדמיה אינם טובים ממני, מבחינה זו. איני מבין ברפואה. אבל אני חרד כשאני קורא ושומע את התגובות של אנשים המתייחסים לדעתם של רופאים וסטטיסטיקות כסמכותית במידה כזו שתצדיק הפלה (בעת ההריון) או בדיקות ומעקבים שונים ומשונים לאחר הלידה. האם מישהו מכם חשב פעם מניין נובעת הסמכות של קובעי הסטנדרטים הרפואיים, החינוכיים, הפסיכאטרים וכו', לקבוע מי טוב ומי לא? מי התפתח "יפה" ומי לא? מי ראוי לחיות ומי לא? אני מקדיש את חיי להבנת האדם והחברה האנושית. אם למדתי משהו עד כה, הוא העצמה האדירה של נבואות שמגשימות את עצמן ושל תהליכים הקרויים PATH DEPENDENCE. מבנים חברתיים נוטים "להינעל" ולהנציח את עצמם. אל תשלו את עצמכם לרגע שכל מה ש"מדעי" (ובכלל זה מה שאומרים פרופסורים מכובדים ומטילי יראה למיניהם) הוא יותר ממבנים חברתיים של ידע שבעתיד יופרכו ויוחלפו על ידי ידע אחר. תומאס קון וקרל פופר הם אנשים שכדאי לקרוא את הספרים שלהם בהקשר זה, אבל למי שאין כוח, רק תחשבו על "המדע" של ימי הביניים. זה הרי לא באמת מדע, אנו אומרים לעצמנו, ואנשי ימי הביניים היו נבערים, חשוכים, בורים, רדופי אמונות תפלות, וכו. אבל האם אנו כה שונים מהם? מה יגידו אנשי המאה ה-24, למשל, עלינו (אם העולם יצליח לשרוד עד אז)? האם יש למישהו ספק שניראה פרימיטיביים, רדופי אמונות תפלות, נבערים, חשוכים, ברברים, וכו'? כלומר, הפרופסורים ובעלי הידע של היום, המכובדים והנערצים כסמכותיים וכמי שחותכים גורלות, הם למעשה אלה שבקורסי המבוא של המדע בעתיד יילמדו (בדרך כלל) כמי שטעו והידע שצברו יהפוך שימושי רק למטרות מתודיות של "כיצד לא עושים מדע". שלישית, חישבו על "תעשיית הפחד" של כל הבדיקות הללו. זו תעשייה של נבואה המגשימה את עצמה. הקיום האנושי מבוסס במידה רבה על חששות ופחדים, והתעשייה של הבדיקות הללו כל-כך מיטיבה לנצל זאת. אבל הרי כולנו יודעים שהחיים מלאי הפתעות וגם אם בבדיקות המקיפות ביותר שנעשה יתגלה "שהכל בסדר" (והרופא יהנהן בראשו בחשיבות ובסיפוק), תמיד הילד יכול להיהרג בתאונה, פיגוע או אפילו להתאבד בגיל 18. ומה אם לילד תהיה מחלה חשוכת מרפא, נגיד כשיגיע לגיל 40? האם זה מצדיק להרוג אותו כבר כעת? מה אם הוא יחיה עד שיבה טובה, אבל יגדל להיות עריץ מרושע שיהרוג מאות אלפים? מה שאני מנסה לומר הוא שתעשיית הפחד היא בעלות השלכות רחבות יותר ממה שאנו מעלים בדעתנו כיום. סמכות להחליט על חיים ומוות בצורה כה אבסולוטית היתה עד היום, למיטב ידיעתי, רק בידי הפוליטיקאים ואלוהים (אם הוא אכן ישנו). תעשיית הפחד מעניקה לרופאים ולממסד הרפואי, שהולך ונעשה יותר ויותר ברוטלי, כוח חברתי אדיר. רופאים ושות' מעצבים עבורינו מושגים, ואנו משכפלים אותם. אז האם אנחנו באמת האנשים "המפותחים" והביקורתיים שאנו רוצים להאמין? כן, אם אהיה חולה אלך לרופא ובדרך כלל אקח את התרופה או הטיפול שהוא ימליץ עליהם. וכן, יש עובדות מטריאליות שאינן ניתנות להכחשה. יש תרופות שמרפאות מחלות שבימי הביניים היו מתים מהם. כל זה נכון. אבל, האם זה מעניק למישהו סמכות להחליט עבורנו האם הילד שלנו טוב וראוי לחיות? אלה שאלות כבדות של תכלית מוסרית, ואני מבקש מכל אחד מכם, ללא קשר לדעתו, לתת את הדעת עליהן באופן החמור ביותר.