סיפור: הלוח העברי (3) מאת: חרבונה
ה´אבן עזרא´ נסח את הכללים לחישוב הלוח העברי. 4 כללים: 1. לא אד"ו ראש – דהיינו, אם חל מולד תשרי בימים א´ או ד´ או ו´, ידחה ראש השנה ליום הבא. 2. מולד זקו אל תדרוש – דהיינו, אם חל המולד בחלק הרביעי של היממה, משעה י"ח לתחילת היממה, או בלשוננו אחרי שעה 12:00 בצהריים, אל תקבע את ר"ה ליום זה, אלא ליום האפשרי הבא. יתכן שהיום הבא אינו אפשרי, בגלל הכלל הראשון, לא אדו ראש, אז דוחים יום נוסף. 3. גטר"ד בפשוטה גרוש – דהיינו, אם חל המולד של תשרי של שנה פשוטה, ביום ג´, מהשעה ט´ לתחילת היממה, כלומר משעה 3:00 לפנות בוקר, ו 204 חלקים, ואילך, יש לגרש את ראש השנה ליום הבא. 4. בט"ו תקפ"ט אחר עבור אל תחשוש – דהיינו, אם חל המולד של תשרי, בשנה פשוטה שאחר שנה מעוברת, ביום ב´, מהשעה ט"ו לתחילת היממה, כלומר שעה 9:00 בבוקר, ו 589 חלקים, ואילך, אל תחשוש וקבע את ראש השנה ליום הבא. אחר שרשם את הכללים, בדק את היום בו יחולו ראשי השנים , בתחילת תש"ט ובסופה. ראש השנה תש"ט , יידחה ליום שני בגלל ´לא אדו ראש´. ראש השנה תש"י, יידחה ליום שישי בגלל ´מולד זקן אל תדרוש´, וליום שבת בגלל ´לא אדו ראש´. הוא נזכר איך היה קשה לו ללמוד בע"פ את החרוזים של ה´אבן עזרא´. עכשיו, שהיו לו לעזר, הודה לקב"ה. וכיון שהודה, הוסיף גם תפילה , לצאת בקרוב מאפילה לאורה. 2. על סמך הימים בהם יחול ראש השנה בתחילת שנת תש"ט ובסופה, הוא יכול לדעת את אורך השנה בימים, והדרך לכתיבת הלוח פתוחה. הוא זכר את הצעדים הבאים כאילו שלמד אותם היום. גירסא דינקותא – חרותה היטב בראש. צריך להפחית את ימי ראש השנה אחד מהשני, ואם מגיעים למספר נמוך מ 1, מוסיפים 7. בשנת תש"ט, ראש השנה בסופה נקבע לשבת (=7), ובתחילתה נקבע ליום שני (=2). ההפרש ביניהם הוא 5, והשנה פשוטה. עכשיו אין פשוט מזה. הוא זכר את הטבלה שכה הרבה התעסקו אתה, ושירטט אותה בפינת הדף: מעוברת שנה פשוטה שנה תאור סימן אורך השנה הפרש בימים אורך השנה הפרש בימים השנה השנה 383 5 353 3 חסרה ח 384 6 354 4 כסדרה כ 385 7 355 5 שלימה ש יופי, הנה מופיעה שנת תש"ט בטבלה. השנה היא שנה פשוטה, והפרש הימים הוא 5, זאת אומרת שהיא שנה שלימה, וארכה 355 יום. את כל התורה הקשורה לטבלה אפשר לרשום על רגל אחת. שנה כסידרה – היא שנה בה חודש אחד מלא, 30 יום, וחודש אחד חסר, 29 יום. תשרי – 30, מרחשון – 29, כסליו – 30, טבת – 29, וכן הלאה, לפי סדר זה. שנה חסרה - היא שנה כמו שנה כסידרה, אלא שמרחשון וכסליו שניהם חסרים, בני 29 יום. שנה שלימה - היא כמו שנה כסידרה, אלא שמרחשון וכסליו שניהם מלאים, בני 30 יום. בשנה מעוברת – מוסיפים את חודש אדר ב´ של 30 יום. זאת התורה כולה . עכשיו הוא לקח את העפרון וצייר 12 טבלאות של 7 משבצות על 6 משבצות, והתחיל למלא את הטבלאות. הכל ידוע. שנה פשוטה, לא מעוברת, שנה שלימה – מרחשוון וכסליו – מלאים. ארבעת החדשים הראשונים נראו כך : כסליו תשרי ז ו ה ד ג ב א ז ו ה ד ג ב א ב א ו ה ד ג ב א ט ח ז ו ה ד ג יג יב יא י ט ח ז טז טו יד יג יב יא י כ יט יח יז טז טו יד כג כב כא כ יט יח יז כז כו כה כד כג כב כא ל כט כח כז כו כה כד ל כט כח טבת מרחשון ז ו ה ד ג ב א ז ו ה ד ג ב א ז ו ה ד ג ב א ד ג ב א יד יג יב יא י ט ח יא י ט ח ז ו ה כא כ יט יח יז טז טו יח יז טז טו יד יג יב כח כז כו כה כד כג כב כה כד כג כב כא כ יט כט ל כט כח כז כו משסיים את העבודה, רשם מעל חודש תשרי את האותיות בשה. זה הסימן לקביעות השנה. לו היה זוכר את האותיות האלה היה חוסך הרבה זמן. אבל בשביל מה לחסוך זמן, הרי מה שעשיתי, תורה עשיתי. כשגמר את כל העבודה, הודיע לחבריו מה עשה. הם הביטו בדף הסופי, לא בחישובים, רק בתוצאה. הם איחלו לו ולעצמם שלא ישתמשו בדף הזה, אלא ישתחררו לפני ראש השנה תש"ט. הסכים אתם. אחד מחבריו שאל למה רשם בראש העמוד בשה, ולא בע"ה כמקובל ? אחרי שגמר לצחוק, השיב: זה סימן לקביעות השנה. די לזכור את האותיות הללו , ולדעת אם השנה מעוברת או לא , כדי להכין את הלוח. האות הראשונה (במקרה שלפנינו ב´) מלמדת אותנו מתי יחול ראש השנה בתחילת השנה. האות השניה , יכולה להיות ח´ חסרה, כ´ כסידרה או ש´ שלימה, אומרת לנו מה קורה בחדשים חשוון וכסליו. והאות השלישית, (במקרה שלפנינו ה´) מוסרת לנו באיזה יום יחול יום טוב ראשון של פסח . תמיד יחול יו"ט ראשון של פסח יומיים לפני היום בו יחול ראש השנה של סוף השנה. בשנת תש"ט – יהיה בשבת, יומיים לפני כן יחול יו"ט ראשון של פסח. ואחרי הסימן יש לחשב רק אם השנה תהיה מעוברת או לא, כדי לדעת אם להוסיף אדר שני של 30 יום. "בסופו של דבר לא נצרכנו לחישובים ולא לטבלה", אמר לי תוך כדי הצגת הדפים שהצהיבו מזוקן. מששתי את הדפים ועיני זלגו דמעות. "אשרי העם שככה לו". הערה: כל מי שהרכיבה את לוח השנה של שנת לידה ומעוניינת לבדוק אם זה נכון שתתן לאריאלה את מה שיצא לך ותקבל תשובה. "שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אימך" (מתוך "לב אבות", עמ.ל"ח) הלכה ח´´: "יהודה בן טבאי, ושמעון בן שטח קבלו מהם, יהודה בן טבאי אומר, אל תעש עצמך כעורכי הדיינין, וכשיהו בעלי דינים עומדים לפניך, יהיו בעיניך כרשעים, וכשנפטרים מלפניך יהיו כזכאין, כשקבלו עליהם את הדין" אדר"ן יו"ד הוא היה אומר, (יהודה בן טבאי) כל מי שיאמר לי קודם שאכנס לגדולה זו הכנס, רוצה אני שארד עמו עד לחייו, עכשיו שנכנסתי כל מי שיאמר לי רד הימנה, רוצה אני שאפיל עליו קומקומים של חמין, שהגדולה קשה היא להעלותה, וכשם שקשה היא להעלותה כך קשה להורידה, שכן מצינו בשאול המלך, בשעה שאמר לו עמוד במלכות היה מתחבא שנא´ (שמואל א´, י´) ויאמר ה´ הנה הוא נחבא אל הכלים, ובשעה שאמר לו רד הימנה, היה מחזיר אחרי דוד להרגו. (ופ´ נגמר הדין הלכה ט´) ונראה כי שמעון בן שטח היה נשיא ששלח לחוני המעגל אלמלא חוני אתה כמו נשיא, וביוחסין אומר שהרג עד זומם להוציא מלבן של צדוקים וטעה וקבל עליו שלא יורה כל ימיו כי אם בפני שמעון בן שטח, והלך בכל יום לבכות על אותו הרוג עד שמת (חגיגה ט"ז, ב´).