לכל חובבי המתמטיקה!

מגהמוח

New member
לכל חובבי המתמטיקה!

וביניהם טלמון סילבר וחבריו הנה כמה דברים משעשעים: הנדסת המרחב [חישובי נפח של הגופים ההנדסיים האלמנטריים] [ברייתא דמידות פרק ה, ג] משפט פיתגורס [סוגיית הנוטע ירק בכרם, במשנה כלאיים פרק ה, ב.ועיין בירושלמי שם] חשבון דיפרנציאלי [כלאיים פרק ג, א] התרה של משוואות [אלגברה] (מסכת קינים) סטטיסטיקה הסתברות וממוצעים [בבא בתרא] (ברש"י ובתוספות ובגמרא)
 
מגהמוח

א. זה שאתה קופץ ממקום למקום מקשה על כולם להתרכז בדבר אחד. ומקשה גם עליך להשיב לשאלות. תביא גם בחשבון שאנשים עסוקים לפעמים גם בדברים אחרים, ולא יושבים באינטרנט יומם וליילה. ב. ריבוי ההודעות והקפצתן ממקום למקום יוצרים תופעה הנקראת "הצפה", כלומר יוצא שאתה מנסה להשתלט על הפורום, לא להשאיר מקום לנושאים אחרים חוץ מהנושאים שלך. ג. ההודעה האחרונה שלך (בנושא המתמטיקה) מסקרנת אותי מאוד! הבעייה היא שאין לי בבית תלמוד (יש רק תנ"ך), ואני גם לא כל כך חזק בארמית. דווקא הייתי קורא ברצון! יש לך הצעה? אולי קישורים למקומות אלה?
 

רון סי

New member
אל דאגה טלמון

מגהמוח לא ישאר בפורום הזה עוד הרבה זמן. נראה שגם הוא יאלץ לעזבנו בבושת פנים. חבל קצת, אבל זו דרכו של עולם.
 
אבל הוא סיקרן אותי בעניין המתמטיקה.

אגב, קראתי שלוח השנה העברי מחשב את מולד הירח דווקא בדיוק מדהים, אבל את אורך השנה פחות טוב. ויש מקום בתנ"ך, בתיאור של משהו עגול, ממנו נובע שהמספר "פי" שווה 3, שזו תוצאה לא כל כך טובה. הייתי קורא ברצון רב את הדברים שמגהמוח הזכיר כאן, אבל לא נראה לי שאמצא אותם בכוחות עצמי.
 

מגהמוח

New member
בבקשה הבט נא בקישור הבא

הבט נא בקישור הבא המסביר את בקשתך בעניין פי=3 http://www.cs.biu.ac.il/~tsaban/HTMLPapers/exactpi.html
 

מגהמוח

New member
החכמה שבהלכה

את זה גם אני ידעתי. אבל בכל אופן המטרה להראות את החכמה שבהלכה אך בעניין חשבון דיפרנציאלי ונפחים של גופים והתרת משוואות אלגבריות זה מרתק לא?
 
מגהמוח, פי=3 אכזב אותי. נקווה

שהאחרים יהיו יותר מעניינים. בגדול, אנו רואים נסיונות "להוכיח" שהקדמונים ידעו יותר ממה שהם באמת ידעו. הגימטריה של "קוה" חלקי "קו" היא נחמדה מאוד, אבל... אבל כמובן לא מאמתת את הטענה שתיאור אמת המים אכן מדייק יותר ב"פי". גם הקישור שהבאתָ לא מתייחס לכך יותר מאשר כשעשוע נחמד. גם הגימטריה לא היתה בשימוש בתנ"ך, וההסתמכות היחידה על גימטריה כביכול מתקופה דומה היא על... המלך סרגון. זה שהרמב"ם ידע שזה 3 ושביעית, זה כבר לא מדהים. הרמב"ם באמת היה אחד החכמים הגדולים בתקופתו, ובסביבה המוסלמית בה המדעים היו אז מפותחים יותר. אבל התירוץ הדחוק שר´ יוחנן לא רצה לסבך את תלמידיו, ורק לכן עיגל את "פי" ל-3, מצביע, אם הוא נכון, על רמתם האפסית של תלמידים כאלה, שלא מסוגלים לקלוט, שהיחס הוא לא בדיוק 3, אלא קצת יותר! הסברתי את עצמי ברור?
 

מגהמוח

New member
אצטט מהרמב"ם

א- אצטט מהרמב"ם ואז נראה אם הוא סובר 3 ו1/7 או לא: בפירושו למשנה (עירובין א:ה): יש לך לדעת כי ייחוס אלכסון העגולה אל המסבב אותה בלי ידוע, ואי אפשר לדבר בו לעולם באמת, וחסרון זו ההשגה אינה מאיתנו ... אבל הוא בטבעי זה הדבר בלי ידוע ואין במציאותו שיושג. אבל ידוע זה בקרוב ... אשר עליו סומכים חכמי המידות הלימודיות הוא יחוס האחד לשלושה ושביעית וכל עגולה שיהיה באלכסון שלה אמה יהיה בהיקפה שלוש אמות ושביעית בקירוב, ולפי שזה לא יושג לעולם אלא בקירוב, לקחו הם בחשבון הגדול ואמרו "כל שיש בהיקפו שלושה טפחים יש בו רוחב טפח", וסמכו על זה במה שהוצרכו אליו מן המדידה בתורה. בבקשה בפעם הבאה לא לעוות את הרמב"ם! ב-רבי שמעון בן צמח דוראן (ספרד 1361 - אלג´יר 1444) בספר התשב"ץ (תשובות שמעון בן צמח, א:קס"ה), מעניק לנו את ההסבר הבא: החכמים ידעו ערכים יותר מדויקים, אולם כדי להקל על תלמידיהם את הלימוד, השתמשו בערכים מקורבים, לקיים "לעולם ישנה אדם לתלמידו בדרך הקצרה" (תלמוד בבלי, פסחים ג:ב; ס"ג:ב), כלומר כאשר מלמדים את התלמידים המתחילים, מעדיפים את בהירות ההסבר על פני דיוק החישובים. על כל פנים, כאשר בא הדבר לידי מעשה, מבצעים החכמים את החישובים עם הערכים המדויקים. ראה דוגמת סוכה עגולה בקישור שהבאתי קודם לכן. מה הבעיה כאן? ממתי מתחילים ללמד תלמידים מתחילים את הדברים המסובכים? אלא שכאן ננקטה שיטת העיגול רק לצורך לימוד התלמיד את דרכי הפיתרון כאשר החשבון הסופי המדוייק נעשה ע"י המלמד כלומר אין עניין בכלל בתחילת הלימוד להשתמש בחישוב המדוייק אלא רק ללמד את התלמידים את השיטה לחישוב. המלמד מראה בסוף את החישוב המדוייק הניפסק להלכה שכן אלה תמידים מתחילים שאין שום צורך לסבכם בחישובים מסובכים אלא רק אופן לימוד החישוב חשוב לצורך העניין אז מה הבעייה פה? (תגיד זה נורמה לחפש בעיה בכל דבר?!)
 
../images/Emo41.gif שאלה חשובה מאוד למגהמוח ../images/Emo41.gif

כל מה שכתבתָ כאן היה מיותר לגמרי! קראתי את זה בעניין רב, בקישור שהבאתָ, והבנתי הכל. השאלה שלי היא: האם אתה הבנתָ את התגובה שלי???
 

G o v er n o r

New member
טעות. אשר למולדות - קרא

כאן. בענין הלוח הירחי שמשי: הלוח הירחי/שמשי הוא פרי תגלית של Meton (בערך 432 לפנה"ס). הוא גלה כי 235 מולדות משתווים בארכם כמעט בדיוק ל-19 שנות חמה, והציע הכנסת חדש נוסף בן שלשים יום, מיד לפני החדש הראשון (בלוח הבבלי) בשנים 19,17,14,11,8,6,3 של כל מחזור של 19 שנים. ההסתיגות "כמעט בדיוק" היא מכיוון שגם גילה כי 235 מולדות ארוכים מ- 19 שנות חמה בשעתים וכארבע וחצי דקות, היינו, יממה לכל 216 שנה. זו הסבה שפסח נודד ונחוג בזמננו כ- 16 יום לאחר מועד תחילת האביב. מובן שהלוח המטוני אינו כולל את ארבע הדחיות (אד"ו, מולד זקן, גטר"ד, בט"ו תקפ"ט) שהן פולחניות יהודיות ונועדו לוודא שראש השנה יארע רק בימים ב´, ג´, ה´, ושבת. לא נתווכח האם סוד העבור נמסר לאבותיו של Meton מידי זאוס במעמד הר-אולימפוס לפני או אחרי שסוד העבור נמסר לאבותינו מידי "הבורא" במעמד הר-סיני. לא אמונות ההבל קובעות, אלא הרישומים. Meton קדם לר´ גמליאל ב- 500 שנה, ולר´ הלל השני ב- 800 שנה. נקודה.
 

מגהמוח

New member
תגובה למולדות

http://planet.nana.co.il/daasemes/luach%2Ehtm ושוב תודה לידידנו! תשובות בקישור זה הם כנגד כל טענות GOVERNOR וקונטרס דעת אמת שצצו ובבקשה שוב ליקרוא הכל.
 

מגהמוח

New member
בע"ה אתה תקבל הוכחה

מוסברת מנומקת ומנוסחת היטב שלא תשאיר שום מקום לספקות בקשר לדבריו של רבן גמליאל ובקשר לדיוקו של הרמב"ם! מעט סבלנות (צריך לארגן ולסדר טוב את התשובה) והכל יבוא על מקומו בשלום!
 

G o v er n o r

New member
איני חושב שתוכל לשנות את מה שכבר

נכתב. כזכור, על פי הכתוב בתלמוד (ראש השנה כה, א), ר´ גמליאל אמר "כך מקובלני מבית אבי אבא: אין חידושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה יום ומחצה (-שתים עשרה שעות), ושני שלישי שעה, ושבעים ושלשה חלקים". זה ברור לחלוטין ושום התחכמות לא תשנה זאת, אבל נמתין לראות מה תשלוף...
 

G o v er n o r

New member
"תשובות בקישור זה הם כנגד כל טענות

GOVERNOR וקונטרס דעת אמת שצצו ובבקשה שוב ליקרוא הכל" טעות. איני קשור לדעת-אמת, ואם הפשקוילים המתועבים הם תשובה לקונטרסי דעת-אמת, אזי אין הם תשובה לטענותי. ובכלל, זכרו, לא טענתי דבר. מגהתחת ידידנו העלוי הופיע לפתע ב- 10/12/2002 והחל להציף. אם נטען כי הפשקוילים הם תגובה לתשובותי הספציפיות לטענות מגהתחת, אזי אני יכול להצביע על _כל_ האינטרנט ולטעון שבו נמצאות כל ההפרכות שלי לפשקוילים "ובבקשה שוב לקרוא הכל". אגב, האם מישהו סופר נקודות? מה המאזן בינתיים בין מגהתחת לביני?
 
לא התייחסתי לזכות ראשונים של הלוח

העברי. יותר מזה (וזה נושא שתכננתי להעלות יותר מאוחר): מה תאמר יאמר נאמר על שמות החודשים ה"עבריים"? פשוט קראתי פעם במקור שרחוק מלהיות מקורב לדת, ליתר דיוק במקור סובייטי, שלוח השנה העברי מדוייק מאוד בחישוב אורך החודש, ולא כל כך בחישוב אורך השנה. זה הכל. זה בערך מה שאתה כותב?
 
למעלה