על הצביעות (הצביעות?)
לפני שתוקפים את אנשי השמאל על צביעות, יש לעיין בשני המקרים בנפרד. אני לא טוען כי אנשי השמאל אינם צבועים ככלל (כלומר, שמי שמחזיק בטיעון שכהנא פסול וטיבי לא, מחזיק בו באמת מטעמים דמוקרטיים). אבל הטיעונים המשפטיים, וההבדלים העקרוניים קיימים בין שני המקרים, והם אגב אלה שמאפשרים לחשין לפסול את מרזל ולזכות את טיבי, ללא קשר לדעתם הפוליטית. קודם כל, ההאשמה על טיבי, דנה בהלך רוחו. בדברים שנסתר מאיתנו לדעת (למשל, האם הוא תומך בטרור). חוק הדן בהלך רוח, הוא חוק פסול, מעצם הוויתו, שכן אתה יכול לייחס הלוך רוח כלשהו לכל אחד. לעיתים, כמו במקרה של הסתה, משתמשים בעיקרון הוודאות הסבירה, שמעשה מסויים היה מתוך הלוך רוח מסויים (של כוונה להסית). אבל לא ניתן לחוקק חוק על הלוך רוח לבד, אלה על מעשה שמאחוריו מסתתר הלוך רוח מסויים. במקרה של כהנא, הוא לא נפסל מלהתמודד בבחירות עקב הלוך רוחו, אלה עקב המצע שהציג (שעליו נתעקב עוד מעט). חשוב מכך - תנועתו הוצאה מחוץ לחוק, על שום מעשיה. בדומה, היית יכול להתלונן על הפלייתה של המאפיה בארצות הברית כתנועה לגיטימית. פעילותו של כהנא ותנועתו, ורק הפעילות, הייתה המניע לפסילה זו. בדומה, על פי הבנתי את המצב (זה אני לא יכול להיות בטוח), מבקשים כעת לפסול את התנועה האיסלמית. פסילה זו, על פי הערכתי, תעבור את מבחן בג"צ, משום שהתנועה האיסלמית אכן פעלה כתנועה, והסיתה לפעילות לא חוקית. טיבי, לכאורה, פעל נגד החוק כאשר התבטא נגד מדינת ישראל. הבעיה המשפטית נמצאית בכך שהחוק שמבקשים לפסול אותו על פיו, נחקק לאחר ההתבטאויות, לאחר המפגשים ולאחר שנאספו ראיות. מכיוון שהאיסור איננו על הלוך רוח (שכנראה נשאר בעינו), אלה על התבטאויות, מפגשים וכו´. את ברוך מרזל, אם נוסיף עניין שלא ממש נגעו בו, מבקשים לפסול על כך שהוא ביצע עבירות שיש עימן קלון, ולא על דיעותיו כפי שהוא מבקש להציג זאת. לפיכך, גם פסילה זו (לא הייתה יוצאת לפועל) הייתה תקינה משפטית. נספח ---- אחת הבעיות העקרוניות בשאלה "איזו מפלגה מותר לפסול בדמוקרטיה, ואיזו לא", עלינו להביט במצע שלה. לא בכוונות שאנו מייחסים לה, לא במה שאנחנו "יודעים טוב מאד מה הם חושבים" וכו´. המצע, משמש כהצהרת עקרונות, והוא הבסיס היחיד לפסול מפלגה. כך היה במקרה של כהנה חי. הבחירות, נשענות על "שיוויון ערך האדם". זהו עיקרון בסיסי, שבלעדיו, אין שום הצדקה לכך שיקוימו בחירות, בהן כל קול שווה. אם המצע מכיל תפיסה הסותרת את העיקרון הזה, היא מוצאת מחוץ לחוק. עלי להדגיש שמפלגה שמכילה עקרונות סמי גזעניים, כמו מולדת (טרנספר), היא חוקית לחלוטין, משום שהיא איננה שוללת את זכות הערבים להיות שווים במדינה (גם אם מטרונספרים מרצון). אם היא שוללת זכויות בסיס, היא פסולה מלהתמודד בבחירות. יחד עם זאת, היא איננה פסולה להתקיים כתנועה, מחוץ למערכץ הפוליטית. ההנחה הייתה שפסילה של תנועה, היא תקינה אך ורק אם היא מעודדת פגיעה בחירויות הפרט (ואני מדגיש, לא עבירה על החוק. החוק איננו העניין כאן, ואין שום עילה לפסילת תנועות סרבנים). העידוד חייב להיות כזה, שישנה את החלטתו של האחר, מהחלטה לציית לחוק, להחלטה לעבור עליו. במקרה כזה, היא נחשבת לתנועה המסיתה את חבריה. גם במקרה כזה, שמור לחבריה במדינה מתוקנת חופש הבטוי. חופש הבטוי נגזל רק לאחר שישנה הוכחה מאד משמעותית, שמדובר בהכשרת הקרקע (על פי חוק ההסתה החדש), לביצוע מעשים אלימים, בעצם האמירות הספציפיות, שבשלן מבקשים לאסור את חופש הביטוי. גם אז, רק הרבה לאחר מעשה.