למה אנשים מוכנים לגור בקוטג' [ועל מדרגות בבתים ובדירות] ...

למה אנשים מוכנים לגור בקוטג' [ועל מדרגות בבתים ובדירות] ...

למה אנשים בוחרים לגור בבתים פרטיים [מה שנקרא במילון המונחים של רשות מקרקעי ישראל: "בניה נמוכה", שכוללת: "מקרקעין מונים בבניה צמודת קרקע וכל מקרקעין מבונים למגורים שאינם בניה רוויה (הכוונה לבתים בודדים, וילות, קוטג'ים, בתים דו משפחתיים או ארבע משפחתיים, צמודי קרקע וכיו"ב)"] ???

*

להבנתי, שתי הסיבות העיקריות:
א. לא קשור לענייני תכנון: לגור ללא שותפים (כאלה שצריך לקבל הסכמתם, ... - וכל שאר מגרעות הבית המשותף).
ב. המרחק (בדרך כלל לא הרבה מטרים) מדלת היציאה מחדר המגורים עד גבול המגרש שמולה, הכולל משטח מרוצף (ובאופן רחב יותר: הגינה).

בשביל 2 הדברים האלה אנשים מוכנים להוציא הרבה מאד כסף, ו...להתפשר. לא מעט.

*

אני לא אדון בחסרונות המגורים בבתים פרטיים שלא רלוונטיים לתכנון הבית (כמו: המרחק מהעיר ..., יקר, ...), ואתרכז ב"מאמרון" הזה במה שאני רואה כחסרון הגדול ביותר של רבים (רוב?!!) הבתים הפרטיים בישראל. חסרון ענק בעיני, אולי הפשרה גדולה ביותר של רוב הבוחרים לגור בבית פרטי:
ה מ ד ר ג ו ת !

* * *

מאחר שמחירי המגרשים לבניה נמוכה יקרים - רוב האנשים נאלצים להסתפק במגרשים שלא ניתן לבנות בהם בית ש(רוב)שטחו בקומה אחת. ברוב המקרים הם ייסתפקו בבית ששטחו ייתחלק לשתי קומות, בד"כ כשבכל קומה כחצי מהשטח - הלא הוא דגם ה-"קוטג'" ["קוטג'": הכוונה לבית פרטי בן שתי קומות עיקריות (ואתייחס רק אליהן), כאשר בקומת הקרקע השטחים הציבוריים ..., ובקומה השנייה אזור השינה. לפי נסיוני - בדרך כלל מדובר בחלק מבית דו-משפחתי, וזו צורת הבית הפרטי הנפוצה ביותר באיזור דן (ובכלל?) - ועל כאלה אדבר].

בקוטג', בין שתי הקומות מחברות כ-18 מדרגות.

מה זה ה-"18 מדרגות" האלה? זה מסדרון ארוך (כ-6 מ') ו...מאד תלול !!!

אני לא מכיר בר-דעת אחד שיעדיף לגור בבית (או דירה) שבין שני חלקים משמעותיים בו - צריך לטפס כל כך הרבה.
אז למה כל-כך, כל-כך הרבה אנשים המבקשים לגור בבית-פרטי - קונים מגרשים בהם הם ייצטרכו לטפס-ולרדת, לטפס-ולרדת, שוב-ושוב, 18 מדרגות ?
כי ... כי אין להם בררה, אם הם רוצים להרוויח את היתרונות של מגורים בבית פרטי.
אין להם בררה, אלא לעשות את הפשרה המכאיבה הזאת: מ ד ר ג ו ת.

לא קלים החיים בבית כזה. לא קל לטפס 18 מדרגות - שאלו את שוכני הקוטג'ים המודעים, והם יספרו לכם על חסרונות דגם-המגורים הזה. בין השאר הם יספרו לכם איך הם אוספים חפצים לצד המדרגות (הראשונה והאחרונה) כדי לחסוך עליות וירידות. אין לי טיפת ספק שהם יודו שלו יכלו - היו חיים בבית (שעיקרו) ללא מדרגות.
 
"המשך": 3 מדרגות בדירה (או בבית).

חסרון-המדרגות נכון גם לגבי 3 מדרגות, ו-10, ...:

לפני כ-40 שנים היה מ א ד פופולרי לבנות בתים (ודירות!) עם 3 מדרגות ירידה לחדר המגורים (מפרידות אותו מפינת האוכל החגיגית).
מלבד אצל כמה חלמאים, פה ושם - אני כבר לא נתקלתי בתכנון האווילי הזה שנים רבות.
וטוב שכך.
 
"המשך" 2: בית-"מפלסים".

יש דגם נוסף של בית פרטי, שגם בו יש הפרדה של לא מעט מדרגות בין האזורים הציבוריים לאזורי השינה - אך זה דגם משופר בהרבה בהשוואה לקוטג'. הוא מקטין את חסרונות הקוטג' ומוסיף יתרונות.
חסרונו העיקרי (בפן התכנוני): נחוץ מגרש גדול יותר [או: הגינה (המרחק בין דלת היציאה מחדר המגורים עד גבול המגרש שמולה) קטנה].

*

עקרונות דגם-בית כזה:
מפלס אחד (בד"כ מפלס הכניסה) כולל את השטחים הציבוריים: סלון, מטבח ופינת אוכל (אופציות: וחדר משפחה, ושירותי אורחים, ...). מהמפלס הציבורי עולים כחצי קומה (בד"כ כ-10 מדרגות) לקומת הילדים, ומשם עולים כ-7 מדרגות, ליחידת ההורים (וחדר נוסף! ...). זה עיקר הבית.
בד"כ יורדים כ-6 מדרגות מהמפלס הציבורי למפלס שממוקם מתחת לקומת הילדים. ברוב המקרים שתכננתי בתים כאלה - במפלס הזה מוקמו החניות הסגורות (כך היו זכויות הבנייה).
(בד"כ ממפלס החניה יורדים לְמרתף).

* * *

היתרון העיקרי של הדגם הזה: המרחק בין הסלון והמטבח לחדרי הילדים - שזו הדרך בה הולכים הכי הרבה פעמים במשך היום - הוא קצר יותר, עם הפרש גבהים קטן יותר, ומאד חשוב (ולו מהפן הפסיכולוגי): מהלך מדרגות אחד (וכשרואים מכל מפלס את מישנהו).
יש לו יתרונות נוספים [כמו: בקלות ניתן ליצור יחידת מגורים - עם כניסה נפרדת - במפלס החניה (וגם ... כניסה נפרדת למרתף!). כמו: הפרדה מאד מוצלחת בין חדרי השינה של הילדים וההורים].

* * *

כמובן, ניתן לשחק עם תכולת המפלסים השונים, ובהפרשי הגבהים ביניהם (תלוי בזכויות הבנייה ובהוראות התב"עות ...).

.

 

Tammy52

New member
ממש ככה

ככה היה בנוי הבית שגררנו בו בשכירות אחד אחד לתיאור עם ה 18 מדרגות
זה שכתבתי עליו בהודעה למעלה
גרנו שם לתקופה קצרה של שנה בעת שהדיירים המקוריים שהו בחול

אבל אין מה לעשות השכונה היתה ותיקה והבניה היתה ישנה וככה תכננו קוטג'ים
אפלו על מיגרשים בשטח סביר בהחלט

היום רוב הבתים הפרטיים פרוסים על מפלס אחד
מלבד אלא שעושים מדרגות למרתף בשביל שיוכלו לשים את הממד המגביל שם
ואולי לעשות מזה יחידת דיור.

ווי עכשיו אני ניזכרת שהיה עוד גרם מדרגות מהקומה העליונה לעלית גג עם חדרי עבודה ושירותים
ומדרגות מהמטבח למחבן שם היתה מכונת כביסה וכל המחסן של הדיירים
באמת בית משותף בבית פרטי............
...
 

טומי79

New member
בונים בישראל זאב החלטה נכונה תביא לתוצאה הנכונה לשנים קדימה!

 
למעלה