shanytopper2
New member
למה הפרק האחרון גרם לי לשנוא את אבודים.
נתחיל בציון עובדה. אבודים היא סדרת מסתורין. זאת לא קומדיה, זאת לא סדרת דרמה, זאת לא סדרת אקשן. כן, היא מכילה את כל האלמנטים האלו, אבל זאת בראש ובראשונה סדרת מסתורין. כל מי שאומר שהמסתורין לא חשוב בכלל, לא ראה כנראה מעולם פרק של אבודים. חלק מאד מרכזי בסדרה הוא שבכמעט כל פרק קורה משהו (ולפעמים יותר ממשהו אחד) שגורם לנו להגד "מה לעזזל?". בנוסף המסתורין של האי הוא הסיבה להמון דברים שקורים בסדרה. החל מהנסיון לפתוח את ההאטצ' דרך המסע בזמן לשנות ה70 וכלה במפלצת העשן. אם לא היה מסתורין לא היתה סדרה. נקודה. אז נכון, יש גם קומדיה דרמה ואקשן, אבל אלו לא המוטיבים המרכזיים של הסדרה. כמו שתיקים באפילה לא היתה סדרה על היחסים בין מולדר לסקאלי אלא סדרה על חשיפת קונספירציות לגבי פלישת חייזרים. (ועובדה שברגע שהקונספירציות הנ"ל הוסברו לקהל הרייטינג התרסק והפסיקו לראות את הסדרה. למרות שהיו המון פרקים נפלאים שלא היו קשורים לקוו עלילה הזה בכלל).אז אוקיי. אז אבודים היא סדרת מסתורין. הסכמנו? אם כן, תמשיכו לקרוא, אם לא, אז בבקשה תקראו שוב את מה שכתבתי כמה פעמים שצריך עד שתבינו שמדובר בסדרת מסתורין. התייאשתם ועדיין לא הבנתם? חבל. אל תטרחו להמשיך לקרוא, אתם לא תבינו אותי. אוקיי, אם הגעתם הנה סימן שהבנתם שמדובר בסדרת מסתורין, מצויין. אז מה הופך מסתורין לטוב? יש כמה אלמנטים חשובים, ואנחנו למדנו את זה מהגדולים ביותר בתחום: ארתור קונן דוייל ואגאתה קריסטי. 1- משהו לא ידוע. תעלומה. הבסיס למסתורין. זה צריך לההיות משהו מספיק מוזר כדי לגרות אותנו לנסות להבין מה קרה, איך, ולמה. אחרי הכל, אם הכל ברור אין שום מסתורין. כגודל התעלומה כך גודל הסקרנות. את זה היה לנו באופן מצויין באבודים, המון המון דברים מסתוריים ולא ברורים, כבר מהפרק הראשון, כאשר חלק מהתעלומות הוכיחו את עצמן כמרכזיות יותר (ג'ייקוב, סמוקי, המסע בזמן, האחרים, ריצ'ארד, המספרים, התינוקות על האי, וולט, דזמונד, וכן הלאה) וכמה פחות (המשאף של שאנון, האם אקו באמת כומר, העין מזכוכית, הקעקועים של ג'ק...ועוד המון) 2- רמזים. ככל שהסיפור מתמשך אנחנו חושפים יותר ויותר רמזים, אנחנו הופכים בעצמינו לההיות הבלש. התפקיד שלנו הוא לגלות את הרמזים, להבין מה מהרמזים הוא "רד הארינג" ושם רק כדי לבלבל אותנו ומה רמז רלוונטי, ולגלות איך הרמזים השונים מתחברים לתמונה אחת כוללת. באיזה שהוא מקום זה הכיף הגדול במסתורין. האם באבודים היה לנו את זה? כמובן. המון. רמזים ופיסות מידע שבאמצעותם אנשים המציאו ופיתחו כל מיני תאוריות שונות ומשונות. וכן, אני בינהם. ואכן, לשחק את הבלש באבודים היה כיף לא נורמלי. 3- פתרון. בדרך כלל במסתורין טוב הפתרון מגיע בסוף (או לקראת הסוף) ובעצם משתמש ברמזים שראינו עד כה כדי לגלות מה הפתרון לתעלומה. רמזים שחשבנו שהם קטנים ולא חשובים מוכיחים את עצמם כקריטיים, רמזים בולטים מוכיחים את עצמם כרד הארינג, רובינו מופתעים אבל נהנים מזה ש"הצליחו לעבוד עלינו" וחלקינו הקטנה מרגישים גאווה של "ידעתי". בהרבה מובנים הפתרון הוא הקתרזיס. כמו הסוף הטוב של הגיבור שגורם לנו להרגיש שמחים עבורו, במקרה הזה הפתרון נותן לנו את הפורקן הרגשי והמחשבתי. ואכן אם בסדרות הפתרון לא משתמש ברמזים שראינו עד כה אלא במידע שהוסתר מאיתנו אנחנו מתרגזים מאד ומרגישים מרומים. אבל באבודים? באבודים עשו את החטא האולטימטיבי. את היריקה בפרצוף המושלמת. שהמקבילה הכי טובה שאני יכול לתת לזה היא שבאמצע סקס, רגע לפני שגומרים הבחורה פשוט תקום ותלך בלי להגיד מילה. יש המון המון מסתורין בסדרה שמעולם לא הוסבר לנו. האם אנחנו יכולים להסביר חלקים ממנו באמצעות תאוריות? כן. אבל האם יש הסבר רשמי? לא. לדוגמא: מדוע סאן לא חזרה אחורה בזמן יחד עם הארלי ג'ק וקייט? אין לזה שום הסבר רשמי. אנחנו יכולים לקשקש עד מחר שזה בגלל טבעם של חורי תולעת או שזה מה שג'ייקוב החליט או שזה בגלל המיקום של המושב שלה במטוס, או שזה בגלל שהיא בעצם באה ממימד מקביל. אבל בשורה תחתונה? אין הסבר רשמי. אין הסבר שאנחנו יכולים להגיד שהוא הנכון או לא. דוגמא נוספת: מדוע צריך היה ללחוץ על המספרים בתחנת הברבור? למה לא סתם לעשות את זה תהליך אוטומטי שקורה לבד בלי מגע יד אדם? שוב פעם, אנחנו יכולים לפתח תאוריות עד מחר, שמדובר באנרגיה שמושפעת מאנרגיית החיים של אנשים ושמדובר בסוג של תהליך דתי, או שזה כדי לוודא שאנשים שלא יודעים את הפרוטוקול לא יעשו את זה וכך התחנה תשמיד את עצמה, או שזה "סתם כי רזדינסקי היה מטורף". אבל האם יש פתרון רשמי? משהו סופי שאנחנו יכולים להגיד שהסביר את זה? ממש ממש לא. וזה עוד המקרה הטוב. זה המקרה בו לפחות הרשו לנו לפתח תאוריות ורק לא אמרו לנו אילו מהתאוריות אמיתית או לא. בחלק מהמסתורין לא טרחו אפילו להגיד לנו את זה. למה ואיך האי יכול לנוע בזמן? ככה. אור ומים מעורבים בזה, אבל לא נגלה לכם יותר. למה סמוקי הוא מפלצת עשן ויכול להראות כמו אחרים? כי הוא נכנס למערה. זהו. למה יש פסל ענקי של טאורט והמון רמזים לפעילות של מצרים מהתקופה הפרוענית על האי? *משיכה בכתפיים* מה פתאום סעיד חזר לחיים? נסתרות דרכי סמוקי וג'ייקוב. איך וולט מיוחד? מה אני אגיד, ילד כושי חמוד ולידידנו מר פרנדלי יש את הסטיות הפרטיות שלו. ועוד הרבה דברים בסגנון הזה. עכשיו, כל הזמן הזה המפיקים אמרו "אל תדאגו, בעונה האחרונה הכל יוסבר" ואני האמנתי. יותר מזה, לא רציתי שהפתרון יגיע מוקדם מדי. הקליימקס אמור להגיע רק בסוף. ואז העונה האחרונה הגיעה, ואפילו טרחו להראות לנו את המשאף של שאנון, דבר שסימן בצורה מוצהרת ש"הנה, אנחנו פותרים את המסתורין", אבל משום מה עדיין המסתורין לא נפתר. "איך ריצ'ארד לא מזדקן? ג'ייקוב עשה את זה. איך? מה זה משנה איך? ג'ייקוב הוא אלוהים". אבל כל הזמן בפודקאסטים וראיונות היוצרים חזרו ואמרו "אולי לא הכל הכל, אבל הרוב יוסבר, אתם לא תצאו מאוכזבים, רק תראו את הפינאלה ואז תבינו את הכל". ואני האמנתי. האמנתי ואמרתי לעצמי "וואו, כנראה ההסבר ממש מפוצץ את המוח אם בפרק כפול הם יסבירו את הכל" ואז הגיע הפינאלה. את כמות התשובות שקיבלתי בפינאלה אני יכול לספור על יד אחת. ואף אחת מהן לא היתה על שאלת מסתורין חשובה. אני מרגיש כמו הילד שאבא שלו אומר לו לקפוץ מהמקפצה ושהוא יתפוס אותו, ואז ברגע האחרון האבא זז הצידה ואומר לילד שצורח על הרצפה על רגל שבורה "תלמד לא לסמוך על כל מה שאומרים לך". יריקה בפרצוף יותר חמורה מזאת קשה לדמיין. אבל בכול זאת. יש יותר חמור מזה. וזה נקרא הפלאש סיידוייז. אז בעונות הראשונות אנחנו נחשפנו להסטוריה של הדמויות דרך פלאשבאקים. מגניב. לרוב לא היה בזה יותר מדי מידע "חשוב" אבל בהחלט כן כזה שהוסיף לנו המון ידע והבנה על הדמויות ומה גורם להן לפעול. מצויין. אחרי זה הפלאשים האלו הוחלפו בפלאש פורוורד. הפלאשים האלו לעומת הפלאשבקים היו מאד חשובים. הם היו מה שבסופו של דבר בזכותו הבנו מה גרם לדמויות להחליט לחזור לאי וללמד אותנו מה קרה להם בתקופה הזו. היתה שם התפתחות עלילתית, ואפילו רמזים שקשורים למסתורין של הסדרה. מגניב. ואז קיבלנו פלאשים הצידה. אנשים רבים (ואני בינהם) היו מבולבלים בהתחלה מה זה אומר, אבל היוצרים הבטיחו לנו שיש משמעות לפלאש סיידוייז. זה חשוב לסיפור. זה לא שיש מציאות חשובה ומציאות פחות חשובה. ובצורה מפורשת אמרו שמדובר במשהו שאמור להשתלב עם המסתורין. ואפילו הראו לנו את זה באמצעות העובדה שדזמונד מהמציאות ה"ראשית" מקבל את הידע על המציאות האחרת. אין ספק שהמציאויות האלו הולכות להתחבר בצורה כלשהי, נכון? לא לא נכון. שיקרו לנו, שוב. כל מה שראינו בפלאש סיידוייז? לא חשוב. לא משפיע על העלילה. לא קשור למסתורין. כלום.
נתחיל בציון עובדה. אבודים היא סדרת מסתורין. זאת לא קומדיה, זאת לא סדרת דרמה, זאת לא סדרת אקשן. כן, היא מכילה את כל האלמנטים האלו, אבל זאת בראש ובראשונה סדרת מסתורין. כל מי שאומר שהמסתורין לא חשוב בכלל, לא ראה כנראה מעולם פרק של אבודים. חלק מאד מרכזי בסדרה הוא שבכמעט כל פרק קורה משהו (ולפעמים יותר ממשהו אחד) שגורם לנו להגד "מה לעזזל?". בנוסף המסתורין של האי הוא הסיבה להמון דברים שקורים בסדרה. החל מהנסיון לפתוח את ההאטצ' דרך המסע בזמן לשנות ה70 וכלה במפלצת העשן. אם לא היה מסתורין לא היתה סדרה. נקודה. אז נכון, יש גם קומדיה דרמה ואקשן, אבל אלו לא המוטיבים המרכזיים של הסדרה. כמו שתיקים באפילה לא היתה סדרה על היחסים בין מולדר לסקאלי אלא סדרה על חשיפת קונספירציות לגבי פלישת חייזרים. (ועובדה שברגע שהקונספירציות הנ"ל הוסברו לקהל הרייטינג התרסק והפסיקו לראות את הסדרה. למרות שהיו המון פרקים נפלאים שלא היו קשורים לקוו עלילה הזה בכלל).אז אוקיי. אז אבודים היא סדרת מסתורין. הסכמנו? אם כן, תמשיכו לקרוא, אם לא, אז בבקשה תקראו שוב את מה שכתבתי כמה פעמים שצריך עד שתבינו שמדובר בסדרת מסתורין. התייאשתם ועדיין לא הבנתם? חבל. אל תטרחו להמשיך לקרוא, אתם לא תבינו אותי. אוקיי, אם הגעתם הנה סימן שהבנתם שמדובר בסדרת מסתורין, מצויין. אז מה הופך מסתורין לטוב? יש כמה אלמנטים חשובים, ואנחנו למדנו את זה מהגדולים ביותר בתחום: ארתור קונן דוייל ואגאתה קריסטי. 1- משהו לא ידוע. תעלומה. הבסיס למסתורין. זה צריך לההיות משהו מספיק מוזר כדי לגרות אותנו לנסות להבין מה קרה, איך, ולמה. אחרי הכל, אם הכל ברור אין שום מסתורין. כגודל התעלומה כך גודל הסקרנות. את זה היה לנו באופן מצויין באבודים, המון המון דברים מסתוריים ולא ברורים, כבר מהפרק הראשון, כאשר חלק מהתעלומות הוכיחו את עצמן כמרכזיות יותר (ג'ייקוב, סמוקי, המסע בזמן, האחרים, ריצ'ארד, המספרים, התינוקות על האי, וולט, דזמונד, וכן הלאה) וכמה פחות (המשאף של שאנון, האם אקו באמת כומר, העין מזכוכית, הקעקועים של ג'ק...ועוד המון) 2- רמזים. ככל שהסיפור מתמשך אנחנו חושפים יותר ויותר רמזים, אנחנו הופכים בעצמינו לההיות הבלש. התפקיד שלנו הוא לגלות את הרמזים, להבין מה מהרמזים הוא "רד הארינג" ושם רק כדי לבלבל אותנו ומה רמז רלוונטי, ולגלות איך הרמזים השונים מתחברים לתמונה אחת כוללת. באיזה שהוא מקום זה הכיף הגדול במסתורין. האם באבודים היה לנו את זה? כמובן. המון. רמזים ופיסות מידע שבאמצעותם אנשים המציאו ופיתחו כל מיני תאוריות שונות ומשונות. וכן, אני בינהם. ואכן, לשחק את הבלש באבודים היה כיף לא נורמלי. 3- פתרון. בדרך כלל במסתורין טוב הפתרון מגיע בסוף (או לקראת הסוף) ובעצם משתמש ברמזים שראינו עד כה כדי לגלות מה הפתרון לתעלומה. רמזים שחשבנו שהם קטנים ולא חשובים מוכיחים את עצמם כקריטיים, רמזים בולטים מוכיחים את עצמם כרד הארינג, רובינו מופתעים אבל נהנים מזה ש"הצליחו לעבוד עלינו" וחלקינו הקטנה מרגישים גאווה של "ידעתי". בהרבה מובנים הפתרון הוא הקתרזיס. כמו הסוף הטוב של הגיבור שגורם לנו להרגיש שמחים עבורו, במקרה הזה הפתרון נותן לנו את הפורקן הרגשי והמחשבתי. ואכן אם בסדרות הפתרון לא משתמש ברמזים שראינו עד כה אלא במידע שהוסתר מאיתנו אנחנו מתרגזים מאד ומרגישים מרומים. אבל באבודים? באבודים עשו את החטא האולטימטיבי. את היריקה בפרצוף המושלמת. שהמקבילה הכי טובה שאני יכול לתת לזה היא שבאמצע סקס, רגע לפני שגומרים הבחורה פשוט תקום ותלך בלי להגיד מילה. יש המון המון מסתורין בסדרה שמעולם לא הוסבר לנו. האם אנחנו יכולים להסביר חלקים ממנו באמצעות תאוריות? כן. אבל האם יש הסבר רשמי? לא. לדוגמא: מדוע סאן לא חזרה אחורה בזמן יחד עם הארלי ג'ק וקייט? אין לזה שום הסבר רשמי. אנחנו יכולים לקשקש עד מחר שזה בגלל טבעם של חורי תולעת או שזה מה שג'ייקוב החליט או שזה בגלל המיקום של המושב שלה במטוס, או שזה בגלל שהיא בעצם באה ממימד מקביל. אבל בשורה תחתונה? אין הסבר רשמי. אין הסבר שאנחנו יכולים להגיד שהוא הנכון או לא. דוגמא נוספת: מדוע צריך היה ללחוץ על המספרים בתחנת הברבור? למה לא סתם לעשות את זה תהליך אוטומטי שקורה לבד בלי מגע יד אדם? שוב פעם, אנחנו יכולים לפתח תאוריות עד מחר, שמדובר באנרגיה שמושפעת מאנרגיית החיים של אנשים ושמדובר בסוג של תהליך דתי, או שזה כדי לוודא שאנשים שלא יודעים את הפרוטוקול לא יעשו את זה וכך התחנה תשמיד את עצמה, או שזה "סתם כי רזדינסקי היה מטורף". אבל האם יש פתרון רשמי? משהו סופי שאנחנו יכולים להגיד שהסביר את זה? ממש ממש לא. וזה עוד המקרה הטוב. זה המקרה בו לפחות הרשו לנו לפתח תאוריות ורק לא אמרו לנו אילו מהתאוריות אמיתית או לא. בחלק מהמסתורין לא טרחו אפילו להגיד לנו את זה. למה ואיך האי יכול לנוע בזמן? ככה. אור ומים מעורבים בזה, אבל לא נגלה לכם יותר. למה סמוקי הוא מפלצת עשן ויכול להראות כמו אחרים? כי הוא נכנס למערה. זהו. למה יש פסל ענקי של טאורט והמון רמזים לפעילות של מצרים מהתקופה הפרוענית על האי? *משיכה בכתפיים* מה פתאום סעיד חזר לחיים? נסתרות דרכי סמוקי וג'ייקוב. איך וולט מיוחד? מה אני אגיד, ילד כושי חמוד ולידידנו מר פרנדלי יש את הסטיות הפרטיות שלו. ועוד הרבה דברים בסגנון הזה. עכשיו, כל הזמן הזה המפיקים אמרו "אל תדאגו, בעונה האחרונה הכל יוסבר" ואני האמנתי. יותר מזה, לא רציתי שהפתרון יגיע מוקדם מדי. הקליימקס אמור להגיע רק בסוף. ואז העונה האחרונה הגיעה, ואפילו טרחו להראות לנו את המשאף של שאנון, דבר שסימן בצורה מוצהרת ש"הנה, אנחנו פותרים את המסתורין", אבל משום מה עדיין המסתורין לא נפתר. "איך ריצ'ארד לא מזדקן? ג'ייקוב עשה את זה. איך? מה זה משנה איך? ג'ייקוב הוא אלוהים". אבל כל הזמן בפודקאסטים וראיונות היוצרים חזרו ואמרו "אולי לא הכל הכל, אבל הרוב יוסבר, אתם לא תצאו מאוכזבים, רק תראו את הפינאלה ואז תבינו את הכל". ואני האמנתי. האמנתי ואמרתי לעצמי "וואו, כנראה ההסבר ממש מפוצץ את המוח אם בפרק כפול הם יסבירו את הכל" ואז הגיע הפינאלה. את כמות התשובות שקיבלתי בפינאלה אני יכול לספור על יד אחת. ואף אחת מהן לא היתה על שאלת מסתורין חשובה. אני מרגיש כמו הילד שאבא שלו אומר לו לקפוץ מהמקפצה ושהוא יתפוס אותו, ואז ברגע האחרון האבא זז הצידה ואומר לילד שצורח על הרצפה על רגל שבורה "תלמד לא לסמוך על כל מה שאומרים לך". יריקה בפרצוף יותר חמורה מזאת קשה לדמיין. אבל בכול זאת. יש יותר חמור מזה. וזה נקרא הפלאש סיידוייז. אז בעונות הראשונות אנחנו נחשפנו להסטוריה של הדמויות דרך פלאשבאקים. מגניב. לרוב לא היה בזה יותר מדי מידע "חשוב" אבל בהחלט כן כזה שהוסיף לנו המון ידע והבנה על הדמויות ומה גורם להן לפעול. מצויין. אחרי זה הפלאשים האלו הוחלפו בפלאש פורוורד. הפלאשים האלו לעומת הפלאשבקים היו מאד חשובים. הם היו מה שבסופו של דבר בזכותו הבנו מה גרם לדמויות להחליט לחזור לאי וללמד אותנו מה קרה להם בתקופה הזו. היתה שם התפתחות עלילתית, ואפילו רמזים שקשורים למסתורין של הסדרה. מגניב. ואז קיבלנו פלאשים הצידה. אנשים רבים (ואני בינהם) היו מבולבלים בהתחלה מה זה אומר, אבל היוצרים הבטיחו לנו שיש משמעות לפלאש סיידוייז. זה חשוב לסיפור. זה לא שיש מציאות חשובה ומציאות פחות חשובה. ובצורה מפורשת אמרו שמדובר במשהו שאמור להשתלב עם המסתורין. ואפילו הראו לנו את זה באמצעות העובדה שדזמונד מהמציאות ה"ראשית" מקבל את הידע על המציאות האחרת. אין ספק שהמציאויות האלו הולכות להתחבר בצורה כלשהי, נכון? לא לא נכון. שיקרו לנו, שוב. כל מה שראינו בפלאש סיידוייז? לא חשוב. לא משפיע על העלילה. לא קשור למסתורין. כלום.