הנוסע הצפוני
Active member
לגבי החלק של ירושלים אנחנו מסכימים כי אני אומר שהרעיון יעבוד בתחבורה העירונית ואכן כמו שאתה אומר זה עובד בירושלים.בירושלים הציונית זה עדיין עובד בצורה היררכית. הנתון לפיו הרכבת זוכה לנתח של 87% מהתנועה בקווי ירושלים תל-אביב אפשרית רק בשימוש היררכי כי תחנת ירושלים נבון היא התחנה היחידה של הקו בעיר וההגעה אליה ממערב העיר היא ברק"ל שיש לה מונופול על ציר הרצל, אף שיש שלל קווים לרחוב יפו ולשז"ר. לרחוב המסחרי המוצלח של עמק רפאים יש "רק" 6 קווי יום (במערכת ההיסטורית 3-4 בלבד) והגישה אליו ממקומות רבים בעיר מחייבת החלפה. זה לא פוגע בפופולריות של הרחוב כמוקד פנאי ובילוי ייחודי בעיר.
יש לי קשר מסויים לאחד הישובים שמעל לכינרת. ישוב מהסוג שמרוחק קילומטרים מהצומת שקרואה על שמו. נהגתי לשם מספר פעמים בשנים האחרונות. השיטה הקיימת מקצה לו אוטובוס מטבריה כל 90 דקות בערך. הנסיעה עצמה אינה ארוכה כל כך, פחות מחצי שעה, אך מדפוס הלו"ז נראה שיתכן שהאוטובוס משמש לקו דל תדירות שני. בצומת עוברים כ 10 קווים. במקרה כזה יתכן שהפתרון הוא להוציא את התח"צ מהמפעילות ולהעביר אותו לשירות הסעה של הישובים (ישובים מאורגנים עם וועדות ושער) ושההסעה תהיה תדירה יותר או לפי הזמנה - לצומת, או לאחד הצמתים הבאים שם ישנו מרכז מסחרי עם סופרמרקט. עם כל הכבוד לנוחות של קו ישיר עד טבריה - כאשר בשעות השיא יש 5-6 אוטובוסים בצומת עדיף שהתחבורה מהישובים הקטנים תזין באופן תדיר יותר את הצמתים המאוכלסים או המפותחים יותר כדי לחבר מהישוב הקטן לתחבורה התדירה יחסית.
לגבי החלק השני, אזור כנרת והפריפריה באופן כללי. ברמת הרעיון זה נשמע טוב אבל זה לא יעבוד במציאות מכמה סיבות. ראשית שירות הסעה של הישובים מבוסס על יכולת הארגון של כל ישוב, אז יהיו כאלה שיעשו את זה יותר טוב וכאלה שפחות - התוצאה מערכת כאוטית שלא מזכירה תחבורה ציבורית אלה יותר לוח טרמפים. דווקא קו כל 90 דק' לישוב קטן בגודל של קיבוץ או מושב זאת רמת שירות דיי טובה (היו זמנים שליישובי משגב לדוגמה אוטובוס היה נכנס פעם ביום). דבר שני, אם בקו שנוסע פעם בשעה וחצי יש מעט נוסעים מה הסיבה לחשוב שקו יותר תדיר יהיה משתלם או יכסה את הוצאות ההפעלה?. באופן עקרוני אני גם נגד החלפות קווים בצמתים, זה פוגע ברמת הבטיחות והביטחון של הנוסע, ברמת אמינות זמן הנסיעה, ומעודד לאנשים לא להשתמש בשירות ולעבור לרכב הפרטי. במידה ואפשר לבנות מערכת היררכית המבוססת על החלפות בתחנות מרכזיות/רכבת/או מסופים מסודרים זה בסדר. אבל בפריפריה יש מעט מאוד כאלה.