לנריה

לנריה

אני דווקא מאוד משוכנע מרעיון "שמיטה בהר סיני". כפי שכתבתי לך בהודעה הקודמת, המצוות שבתורה שבכתב נכתבו כך: "והיו לטוטפות בין עינך" "פרי עץ הדר" "כפת תמרים וענף עץ עבת" "ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת" לגבי שבת כתוב: "כל מלאכת עבודה לא תעשו" לגבי יום כיפור "ועניתם את נפשותיכם" על ראש השנה: "ותקעתם בחצוצרות" וכן הלאה. זה נראה יותר כמו כתב חידה. או כמו מה שנקרא היום דף קישורים. המצווה היחידה שנאמרה בכל פרטיה ודקדוקיה, היא הפחות אקטואלית בדור המדבר, מצוות השמיטה. אתה מוכרח לשאול את עצמך היכן הפירוט של שאר המצוות. ולהגיע למסקנה שהפירוט נתן במסגרת אחרת. או כמו שחז"ל אומרים, בתורה שבע"פ ומצוות השמיטה היא רק דוגמא איך המצוות ניתנו. יש לך הסבר אחר לדברים האלה? שבוע טוב
 
וכיצד אתה מסביר את הכלל הגדול

"הלכה עוקרת את המקרא"? בני האדם יודעים יותר טוב מהאל מה צריך לעשות? כן ולא. כן - התורה ניתנה לבני אדם בעלי היצרים והתאוות, והם אלו שצריכים לקיים את מצוותיה כפי שהבנתם משגת. לא - מכיוון שהרצון הוא מצורות (=תכונות) הגוף ואסור ליחס אותו לאל (והרי לא יעלה בדעתך שה´ רוצה שיעבדו אותו! ואף בני האדם לא יכולים לעשות זאת!) אלא שבני האדם יכולים לרצות ו"להתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת הבורא". ז.א. אין אנו מבקשים לעבוד את ה´ כדי לרצותו אלא מתוך ההכרה (ולא הבנה או ידיעה) שזוהי חובתנו. ההכרה הזאת לא מחייבת, ואף מתנגדת לבלבדיות של מצוות שניתנו בהר-סיני. לא לפי הכתבים הקדומים אנו חיים, אלא ע"פ דעותיהם של רבא ואביי ועד לפוסקים בדורנו. תורת החיים עצמם. אגב, כבר הספקת להזמין כמה מספריו?
 
לא עוקרת את כל המקרא...רבי יוחנן אמ

אמר משמו של רבי ישמעאל: יש שלושה מקומות שהלכה עוקרת את המקרא.(כמו כסוי דם בעפר... על זה קשה להקים את הבנין שבנית. כראיה לדבריך הייתי מביא דווקא את הפרוזבול. ישנה מצווה לוותר על כל החובות בשנת השמיטה. הלל ראה שבגלל זה אנשים הפסיקו להלוות, ובכך מבטלים מצוות יותר חשובות, הלך והתקין את הפרוזבול שמאפשר בדרך מתוחכמת לגבות את החובות גם בשנת השמיטה. אנחנו ודאי לא יודעים יותר מהבורא מה היכולות שלנו אבל מדי פעם משתלטת עלינו חולשה, או שנוי במבנה החברה, לשם כך נתנה סמכות לראשי הקהילה, לעשות שנויים, לפי כללים מסוימים לפי המצב. לגבי "רצון האל" ו"עבודת ה´", אלה שאלות נכבדות מאוד ואינני מאמין שיש למשהו הסבר מניח את הדעת שאחריו לא תשאלנה שאלות נוספות, התשובות לעולם יהיו חלקיות. המושג "רצון האל" ואפילו "התאווה האל" מצוי ביהדות והוא כמובן נאמר בהשאלה, כמו האנשות האחרות שמצויות בשפע בתורה. אני דברתי על כך שמהתורה לא ניתן טכנית לקיים את המצוות כיוון שהם כתובים כמו כתב חידה.
 
לא ניתן לקיים את מצוות התשב"כ בלבד

ולכן צריך מצוות שהן יציר אדם. לא ההלכות עצמן עברו מדור לדור, אלא הסמכות לפסוק אותן.
 
למעלה