לפני שאני זז

רון סי

New member
להבין את רצונו של אלוהים

האם לדעתך שכל האדם והגיונו מתאימים למשימה זו? או שאולי כל דבר שנעשה יהיה נטול קשר לאמת האלוהית, משום שאנחנו לא יכולים בכלל להתחיל לחשוב בכיוון?
 

vizini

New member
בהחלט!

אם אכן קיים אלוהים, כדאי לכולנו לנסות להבין את רצונו. היות והכלי היחידי לכך הוא המדע, שומה על כולנו לנטוש את כל שאר עיסוקנו ולהפוך למדענים...
 
למה אתה מתמקד אם הוא קיים?

השאלה היותר חשובה האם אלוהים כתב ונתן את התורה? או שזה רק המצאה אנושית בלבד, ותו לא.
 
דעתי...

על מסורת התורה על מסורת התורה יש רק ספר אחד ויחיד שמעיד על כך, אין כל עידות נוספת מלבד הספר ההוא, אין אפילו ממצא ארכילוגי אחד שמעיד על אמיתת הסיפור, אין ספר או פאפירוס אחד של אותו תקופה שמזכיר את הסיפור של מתן תורה, למרות שכביכול כל העולם ידע ונרעד ממעמד מתן תורה. והנה אפשרות אחד איך נכנס סיפור מתן תורה להסטוריה של המאמינים "ויאמר חלקיהו הכהן הגדול על שפן הספר ספר התורה מצאתי בבית ה' וכו' ויהי כשמע המלך את דברי התורה ויקרע את בגדיו וכו' ויצו המלך את כל העם לאמר עשו פסח לה' אלהיכם ככתוב על ספר הברית הזה כי לא נעשה כפסח הזה מימי השופטים" (מלכים ב' פרקים כב – כג). וכבר העידו גדולי מאורי ישראל על אשר היה. הרד"ק אומר (על מלכים ב' כב ח'): "מנשה מלך זמן רב שהרי מלך 55 שנה ועשה הרע בעיני ה' כתועבות הגוים ובנה מזבחות לע"ז בבית ה' והוא השכיח התורה מישראל ואין פונה אליה כי כולם היו פונים אל אלוהים אחרים ואל חוקות הגויים וב –55 שנה נשתכחה התורה". וכן כתב הרמב"ן (במדבר טו כב) בהסברו היאך יתכן שכל העם יחטא: "ובקהל, כגון שיחשבו שכבר עבר זמן התורה ולא היתה לדורות עולם וכו' או שישכחו את התורה וכבר אירע לנו כן בעוונותינו בימי מלכי ישראל הרשעים כגון ירבעם ששכחו רוב העם התורה והמצוות לגמרי, וכאשר בא בספר עזרא באנשי בית שני", וכוונתו לנאמר בנחמיה ח' יד' "וימצאו כתוב בתורה אשר ציוה ה' ביד משה אשר ישבו בני ישראל בסוכות בחג בחודש השביעי וכו' וישבו בסוכות כי לא עשו מימי ישוע בן נון כן בני ישראל עד היום". ואף הכוזרי שאל (במאמר ג' אות נד): "לא ראיתי אנשי בית שני אלא שכבר שכחו התורה ולא ידעו מצות הסוכה וכן מצות לא יבוא עמוני ומואבי". והשיבו החבר (אות סג): "ומה שאמר וימצאו כתוב ר"ל ששמעו עם הארץ וההמון וחרדו לעשות הסוכות, אבל היחידים לא אבדה מהם מצוה קלה כ"ש גדולה". בוא ותראה שוב מה שאמרנו לעיל ובמקומות אחרים שכאשר ניצבים המתרצים אל מול קושיה רבתי ועליהם לתרץ בדבר שאיש לא ידעו מקודם, הם תולים תירוצם באיזו "התגנבות יחידים" דרך הדורות. אלה היחידים המסתוריים שרק הם ידעו, כביכול, את מה שנעלם מכל המוני בית ישראל. והרי אין ל"יחידים" אלה סימן וזכר בכל מקום שהוא, ואולי כלל לא היו ולא נבראו ובכל אותו הזמן אין לעם לא תורה ולא מצוות. הרי לך עדויות מן המקרא ומשלושה מאורות ישראל שאכן נשתכחה תורה מרוב העם, ואולי מכולו, לשנים ולדורות. אכן, כל המסורת שעברה מאב לבן נשתכחה ואפילו בדברים המפורסמים כגון הפסח והסוכה. ושים אל לבך: עד ימי עזרא שוב חזרה ונשתכחה התורה אשר כבר נשכחה בימי מנשה. והנה, התבונן וחשוב מה קרה בתקופת עזרא ששני דברים חברו יחדיו, באותו זמן: האחד שנשתכחה תורה וחוקותיה מרוב העם, והשני שבדיוק אז הלך עזרא ושינה לחלוטין את כתב התורה (ואולי גם לשונה) וכתבה מחדש, והמשכיל יחרד ויידום. כי לאחר שכבר נשכחה פעמיים והלכה ונכתבה מחדש בכתב אחר (וע"פ הגמרא גם בלשון אחרת), מי יוכל להוכיח ולהראות שהתורה שנתחדשה היא זו שנשתכחה? הרי מה שנשתכח נעלם, ואנו לא נדע לעולם מה באמת היה בו.
 

יובל199

New member
כנראה שאתה לא כל כך מתמצא

בתנ"ך. רמת ההבנה שלך לא יותר גבוהה ממבקר מקרא טיפוסי. אני ממליץ ל ללמוד כמה חודשים בישיבה את הנושאים שציינת - תופתע עד כמה תסתכל אחרת על דברים. בהצלחה.
 

Igra Rama

New member
And how much do you know of the

bible ? I have been wondering what can you tell us about the book of Jove ?
 

Providence

New member
נו, אם לוח גזר, מן המאה ה-10 לפנה"ס

נראה כך, איך אמורה היתה להראות התורה, מן המאה ה-14 לפנה"ס, על כ- 79000 המלים שלה. לא די ש"אלהיך" _מעולם_ _לא_ נראה לאיש, _לא_ נגלה לאיש, _לא_ פעל פעולה _מוכחת_, אין _שום_ מבחן שניתן לבצע או, למצער, להגותו ולו בחשיבה _תאורטית_, כדי לגלות האם הוא קים אם לאו (זה למען "בחירה חפשית", חה, חה, חה...), מכל בחינה מעשית, ההבדל בין הקורה אותך עם "השגחה פרטית", לבין הקורה אותך בלא "השגחה פרטית" הוא indistinguishable, אלא אפילו _אינו_ נחוץ כ"יזם" להיווצרות היקום. הבט על עצמך ועל בני מינך העלובים: מה דרדר אתכם למצב כה ירוד בו החלטתם לבחור בחיים כל כך תובעניים, תוך השתדלות כל כך עקרה לשאת חן בעיני הזיה נוירופסיכואלקטרוכימית, המצויה רק בין אזניכם, שאין הוכחות לקיומה מחוץ לספוג שבין שתי אזניכם, שלא נגלתה מעולם לאיש, בלי לקבל שום תמורה בעין בעולם זה, ובלי הוכחות שתהיה תמורה כלשהי בעולם אחר. מה גרם לכל זה?
 

Providence

New member
חה, חה, חה,

'הבאתי לך הוכחה פשוטה מהתנ"ך, תפסו נער והוא ידע לכתוב' והיכן כל זה כתוב? כמובן בתנ"ך עצמו. עכשיו, עמוד נא מול הראי ובטא בקול את המלים "הוכחה מעגלית" צחקת. נכון? הודה שצחקת, אל תכחד. אני כמעט אבדתי את השליטה על סוגרי. לא די ש"אלהיך" _מעולם_ _לא_ נראה לאיש, _לא_ נגלה לאיש, _לא_ פעל פעולה _מוכחת_, אין _שום_ מבחן שניתן לבצע או, למצער, להגותו ולו בחשיבה _תאורטית_, כדי לגלות האם הוא קים אם לאו (זה למען "בחירה חפשית", חה, חה, חה...), ומכל בחינה מעשית, ההבדל בין הקורה אותך עם "השגחה פרטית", לבין הקורה אותך בלא "השגחה פרטית" הוא indistinguishable, אלא אפילו _אינו_ נחוץ כ"יזם" להיווצרות היקום. הבט על עצמך ועל בני מינך העלובים: מה דרדר אתכם למצב כה ירוד בו החלטתם לבחור בחיים כל כך תובעניים, תוך השתדלות כל כך עקרה לשאת חן בעיני הזיה נוירופסיכואלקטרוכימית, המצויה רק בין אזניכם, שאין הוכחות לקיומה מחוץ לספוג שבין שתי אזניכם, שלא נגלתה מעולם לאיש, בלי לקבל שום תמורה בעין בעולם זה, ובלי הוכחות שתהיה תמורה כלשהי בעולם אחר. מה גרם לכל זה?
 
יובל - מתמצא ועוד איך

יש לי 20 שנות לימוד רצופות בישיבות וכוללים, ולא יהיתי מאלה שרק העבירו כרטיס ושתו קפה בחוץ.
 

יובל199

New member
אז כנראה אתה

ממש ממש ממש לא מוכשר. אני תוך שנתיים של לימוד כבר עניתי על קושיות אלו.
 

Providence

New member
"אז אני מאמין שאלוקים קיים ואתם לא

מאמינים שהוא קיים" אתה מאמין? ענינך. זו הכרעה אישית הנובעת ממבנה אישיות תלותי. מבחינתי, אין מדובר ב_אמונה_ (שאינו קים). פשוט איני רואה סמן לקיומו ולא אסכים לאחסן בין שתי אזני הזיה. חבל על המקום, ועגום להשתטות. "לא הצלחתם לשכנע אותי" אף אחד לא נסה לשכנעך. "כפי שכנראה לא הצלחתי לשכנע אתכם" פרצת לפורום בבטחון שתצליח להוכיח את קיומו ונכשלת. לא די ש"אלהיך" _מעולם_ _לא_ נראה לאיש, _לא_ נגלה לאיש, _לא_ פעל פעולה _מוכחת_, אין _שום_ מבחן שניתן לבצע או, למצער, להגותו ולו בחשיבה _תאורטית_, כדי לגלות האם הוא קים אם לאו (זה למען "בחירה חפשית", חה, חה, חה...), מכל בחינה מעשית, ההבדל בין הקורה אותך עם "השגחה פרטית", לבין הקורה אותך בלא "השגחה פרטית" הוא indistinguishable, אלא אפילו _אינו_ נחוץ כ"יזם" להיווצרות היקום. הבט על עצמך ועל בני מינך העלובים: מה דרדר אתכם למצב כה ירוד בו החלטתם לבחור בחיים כל כך תובעניים, תוך השתדלות כל כך עקרה לשאת חן בעיני הזיה נוירופסיכואלקטרוכימית, המצויה רק בין אזניכם, שאין הוכחות לקיומה מחוץ לספוג שבין שתי אזניכם, שלא נגלתה מעולם לאיש, בלי לקבל שום תמורה בעין בעולם זה, ובלי הוכחות שתהיה תמורה כלשהי בעולם אחר. מה גרם לכל זה?
 

יובל199

New member
"הבט על עצמך ועל בני מינך העלובים"

"תוך השתדלות כל כך עקרה לשאת חן בעיני הזיה נוירופסיכואלקטרוכימית, המצויה רק בין אזניכם, שאין הוכחות לקיומה מחוץ לספוג שבין שתי אזניכם, שלא נגלתה מעולם לאיש, בלי לקבל שום תמורה בעין בעולם זה, ובלי הוכחות שתהיה תמורה כלשהי בעולם אחר. מה גרם לכל זה?" אתה רוצה הסבר. בבקשה: "תוך השתדלות כל כך עקרה לשאת חן בעיני הזיה נוירופסיכואלקטרוכימית" משפט המניח שמדובר בהזיה ללא הוכחה - ומגדיר את ההשתדלות כעקרה למרות שהיא בכלל לא כזאת. "שאין הוכחות לקיומה מחוץ לספוג שבין שתי אזניכם" אני רואה את ההשגחה הפרטית יום יום ועבר לכל הגיון סטטיסטי - זה שאתה לא רואה זה רק אומר שאתה לא ראוי לה. "שלא נגלתה מעולם לאיש" נתגלת לאבות ולקרוב ל-1000 שנה של נביאים - על מה אתה מדבר? "בלי לקבל שום תמורה בעין בעולם זה" פה אתה טועה בגדול - בתור אחד שהיה קרוב ל-30 שנה חילוני אני יכול לספר לך שלפחות לי ולכל מי שאני מכיר שחזר בתשובה ישנם תמורות רבות וגדולות בעולם הזה. "ובלי הוכחות שתהיה תמורה כלשהי בעולם אחר. מה גרם לכל זה?"" נכאןם בעניין זה אין לי ברירה אלא לבטוח בשם.
 

Providence

New member
"משפט המניח שמדובר בהזיה ללא הוכחה"

כל טענה, שהיא לחלוטין indistinguishable מהזיה, נדחית, ללא צרך בהנמקה. זה מושכל ראשון בבקשת האמת. "אני רואה את ההשגחה הפרטית יום יום ועבר לכל הגיון סטטיסטי" לא. חייך עם טענת "השגחה פרטית" וחייך בלעדיה - הם indistinguishable, ולפיכך הרעיון הוא הזיה. אתה ס"ה טוען שאמנם מישהו מנהל ומשגיח אישית עליך, אולם אינו מגלה אזנך דבר. זה שקול לחלוטין להזיה. "נתגלת לאבות ולקרוב ל-1000 שנה של נביאים - על מה אתה מדבר?" וזה כתוב, כמובן, בתנ"ך בלבד. עמוד לפני הראי ובטא בקול ובהטעמה את המלים "הוכחה מעגלית". צחקת. נכון? הודה שצחקת, אל תכחד. אני כמעט אבדתי את השליטה על סוגרי. "לי ולכל מי שאני מכיר שחזר בתשובה ישנם תמורות רבות וגדולות בעולם הזה" מנה אותן, אם לא קשה לך. לא די ש"אלהיך" _מעולם_ _לא_ נראה לאיש, _לא_ נגלה לאיש, _לא_ פעל פעולה _מוכחת_, אין _שום_ מבחן שניתן לבצע או, למצער, להגותו ולו בחשיבה _תאורטית_, כדי לגלות האם הוא קים אם לאו (זה למען "בחירה חפשית", חה, חה, חה...), ומכל בחינה מעשית, ההבדל בין הקורה אותך עם "השגחה פרטית", לבין הקורה אותך בלא "השגחה פרטית" הוא indistinguishable, אלא אפילו _אינו_ נחוץ כ"יזם" להיווצרות היקום. הבט על עצמך ועל בני מינך העלובים: מה דרדר אתכם למצב כה ירוד בו החלטתם לבחור בחיים כל כך תובעניים, תוך השתדלות כל כך עקרה לשאת חן בעיני הזיה נוירופסיכואלקטרוכימית, המצויה רק בין אזניכם, שאין הוכחות לקיומה מחוץ לספוג שבין שתי אזניכם, שלא נגלתה מעולם לאיש, בלי לקבל שום תמורה בעין בעולם זה, ובלי הוכחות שתהיה תמורה כלשהי בעולם אחר. מה גרם לכל זה?
 

יובל199

New member
"הבט על עצמך ועל בני מינך העלובים"

"תוך השתדלות כל כך עקרה לשאת חן בעיני הזיה נוירופסיכואלקטרוכימית, המצויה רק בין אזניכם, שאין הוכחות לקיומה מחוץ לספוג שבין שתי אזניכם, שלא נגלתה מעולם לאיש, בלי לקבל שום תמורה בעין בעולם זה, ובלי הוכחות שתהיה תמורה כלשהי בעולם אחר. מה גרם לכל זה?" אתה רוצה הסבר. בבקשה: "תוך השתדלות כל כך עקרה לשאת חן בעיני הזיה נוירופסיכואלקטרוכימית" משפט המניח שמדובר בהזיה ללא הוכחה - ומגדיר את ההשתדלות כעקרה למרות שהיא בכלל לא כזאת. "שאין הוכחות לקיומה מחוץ לספוג שבין שתי אזניכם" אני רואה את ההשגחה הפרטית יום יום ועבר לכל הגיון סטטיסטי - זה שאתה לא רואה זה רק אומר שאתה לא ראוי לה. "שלא נגלתה מעולם לאיש" נתגלת לאבות ולקרוב ל-1000 שנה של נביאים - על מה אתה מדבר? "בלי לקבל שום תמורה בעין בעולם זה" פה אתה טועה בגדול - בתור אחד שהיה קרוב ל-30 שנה חילוני אני יכול לספר לך שלפחות לי ולכל מי שאני מכיר שחזר בתשובה ישנם תמורות רבות וגדולות בעולם הזה. "ובלי הוכחות שתהיה תמורה כלשהי בעולם אחר. מה גרם לכל זה?"" נכון בעניין זה אין לי ברירה אלא לבטוח בשם.
 
למעלה