שנה נוספת בגן חובה
ישנן רשויות מקומיות בארץ בהן אחוז הנשארים שנה שניה בגן חובה עומד על כ-30% . על פי תפיסתי מצב לא הגיוני. לא ניתן להתעלם מכך שתופעה זו מלמדת על כך שההשארות עצמה הופכת לגישה טיפולית. כל ילד שעולים ספקות לגבי מוכנותו לכתה א' אצל הגננת, ההורים או הספיכולוגית. מקבל המלצה לשנה נוספת בגן. לרוב הנוגעים בדבר זו לא החלטה מורכבת או מסובכת מדי. בניגוד להשארות כתה, ילדים לא גוררים עימם טראומות רגשיות. הנזק אם קיים , די מצומצם (אם כי ברוב המקרים בהנחה שלא נעשה שום דבר נוסף מלבד להשאיר , זו שנה שהולכת לאיבוד לגבי כל הקשור לטיפול או שילוב במסגרת חנ"מ מתאימה). יש הורים שקשה להם לקבל המלצה זו, בעיקר כאשר מדובר בילד ראשון אך לבסוף רובם משתכנעים ומקבלים את ההבטחה כי "בשנה הבאה הילד יהיה בשל יותר". הבטחה שלא תמיד ממומשת. ויחד עם זאת, אני בעד שנה נוספת בגן בהנחה שמתקיימים התנאים הבאים: א. הילד מגלה קשיים בשניים או יותר מהתחומים הבאים: שפה, מוטוריקה (עדינה/גסה) טווח ריכוז קצר, יכולת לדחות סיפוקים ברמה המצופה מבני גילו, כשרים חברתיים. ב. בעל יכולת קוגנטיבית תקינה. ג. קיים דיווח אמין של הגננת לגבי מגמת שיפור בתפקודו הכללי. ד. יליד השליש האחרון של השנה (ספטמבר, אוקטובר, נובמבר, דצמבר). ה. המימדים הפיזיים אינם חריגים. (ילד גדול מדי מבחינה פיזית: גבוה, שמן, שגם כך נראה גדול מאוד יחסית לבני גילו, יש מקום לשקול את ההשלכות הרגשיות של הגדלת הפער הכרונולוגי בינו לבין קבוצת ההשתייכות שלו) ו. קיימת תוכנית התערבות ברורה שנבנתה על סמך הצרכים/קשיים של הילד ותיושם בשנה הנוספת בגן. במצבים אחרים, כאשר לא ברור אופי הקשיים של הילד, כאשר לא מובטח שום טיפול מלבד "ההבשלה", ההשארות היא אכן בבחינת עוד מאותו הדבר. לעומת זאת השארות לאחר בחינה מקצועית של כל המשתנים שצויינו והתערבות נכונה, עשויה לתרום רבות. נכון, אולי חלק מהילדים היו מגיעים לאותם הישגים בסופו של דבר גם ללא ההשארות וחלקם אולי היה ממשיך לסבול מקשיים למרות ההשארות, אך עדיין על פי תפיסתי נכון יותר להשאיר ילד שנה נוספת בגן ולחסוך לו את התסכולים וחוויות הכשלון בכתה א' שכתוצאה מהם מתפתחים קשיים משניים אשר עלולים לפגוע לא פחות ואף יותר מהקשיים הראשוניים איתם הגיע. ולעומת זאת, השארות בכתה א' היא סיפור אחר לחלוטין ומאוד לא מומלץ לדעתי. דיאנה
ישנן רשויות מקומיות בארץ בהן אחוז הנשארים שנה שניה בגן חובה עומד על כ-30% . על פי תפיסתי מצב לא הגיוני. לא ניתן להתעלם מכך שתופעה זו מלמדת על כך שההשארות עצמה הופכת לגישה טיפולית. כל ילד שעולים ספקות לגבי מוכנותו לכתה א' אצל הגננת, ההורים או הספיכולוגית. מקבל המלצה לשנה נוספת בגן. לרוב הנוגעים בדבר זו לא החלטה מורכבת או מסובכת מדי. בניגוד להשארות כתה, ילדים לא גוררים עימם טראומות רגשיות. הנזק אם קיים , די מצומצם (אם כי ברוב המקרים בהנחה שלא נעשה שום דבר נוסף מלבד להשאיר , זו שנה שהולכת לאיבוד לגבי כל הקשור לטיפול או שילוב במסגרת חנ"מ מתאימה). יש הורים שקשה להם לקבל המלצה זו, בעיקר כאשר מדובר בילד ראשון אך לבסוף רובם משתכנעים ומקבלים את ההבטחה כי "בשנה הבאה הילד יהיה בשל יותר". הבטחה שלא תמיד ממומשת. ויחד עם זאת, אני בעד שנה נוספת בגן בהנחה שמתקיימים התנאים הבאים: א. הילד מגלה קשיים בשניים או יותר מהתחומים הבאים: שפה, מוטוריקה (עדינה/גסה) טווח ריכוז קצר, יכולת לדחות סיפוקים ברמה המצופה מבני גילו, כשרים חברתיים. ב. בעל יכולת קוגנטיבית תקינה. ג. קיים דיווח אמין של הגננת לגבי מגמת שיפור בתפקודו הכללי. ד. יליד השליש האחרון של השנה (ספטמבר, אוקטובר, נובמבר, דצמבר). ה. המימדים הפיזיים אינם חריגים. (ילד גדול מדי מבחינה פיזית: גבוה, שמן, שגם כך נראה גדול מאוד יחסית לבני גילו, יש מקום לשקול את ההשלכות הרגשיות של הגדלת הפער הכרונולוגי בינו לבין קבוצת ההשתייכות שלו) ו. קיימת תוכנית התערבות ברורה שנבנתה על סמך הצרכים/קשיים של הילד ותיושם בשנה הנוספת בגן. במצבים אחרים, כאשר לא ברור אופי הקשיים של הילד, כאשר לא מובטח שום טיפול מלבד "ההבשלה", ההשארות היא אכן בבחינת עוד מאותו הדבר. לעומת זאת השארות לאחר בחינה מקצועית של כל המשתנים שצויינו והתערבות נכונה, עשויה לתרום רבות. נכון, אולי חלק מהילדים היו מגיעים לאותם הישגים בסופו של דבר גם ללא ההשארות וחלקם אולי היה ממשיך לסבול מקשיים למרות ההשארות, אך עדיין על פי תפיסתי נכון יותר להשאיר ילד שנה נוספת בגן ולחסוך לו את התסכולים וחוויות הכשלון בכתה א' שכתוצאה מהם מתפתחים קשיים משניים אשר עלולים לפגוע לא פחות ואף יותר מהקשיים הראשוניים איתם הגיע. ולעומת זאת, השארות בכתה א' היא סיפור אחר לחלוטין ומאוד לא מומלץ לדעתי. דיאנה