לראשונה גיליתי את הפורום הזה

  • פותח הנושא oden
  • פורסם בתאריך

Diana M

New member
טיפול במסגרת סל שילוב

שלום אודן וברוכה הבאה. את כותבת כי בנך אובחן כסובל מADD, ממשע הפרעת קשב וריכוז ללא היפר אקטיביות. ילדים רבים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מתגלים כסובלים גם מלקות/לקויות למידה נוספות. ילד שלא רכש את הקריאה בכתה ב', יש להניח שהוא סובל מקשיים אובייקטיביים. רצוי וכדאי לפנות לבית הספר ולבקש שיערכו אבחון דידקטי באמצעות מאחבנת מומסמכת, ניתן לקבל שרות זה באמצעות המתי"א. על פי ממצאי האיבחון יש לבנות תוכנית עבודה מסודרת בקריאה. אישית אני מאמינה כי ילד שמצליח להגיע להישגים לימודיים מפתח גם תחושת ערך עצמי ולכן גם המצב הרגשי משתפר. בענין חונכת, שרותי חונכות מעולם לא היו חלק מסל השילוב. לא טרם החוק ולא בעקבות החוק. השרותים שניתנים במסגת סל שילוב כוללים: הוראה מתקנת, שרותים פרא רפואיים ותרפיות לסוגיהן. אפרופו, טיפול באמצעות בעלי חיים אינו מוכר בשלב זה כתרפיה, לא על ידי י.ה.ת ולא על ידי משרד החינוך. פרק השילוב בחוק החינוך המיוחד נועד לאפשר לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים להשתלב בחינוך הרגיל לאחר שהוכרו ככאלה על ידי ועדת השילוב המוסדית. לצערי הרב החוק אכן התקבל ללא גיבוי של משאבים מספיקים ובפועל מה שקיים אין די בו וכך קורה שהורים אכן נדרשים להוצאות לא מבוטלות אם ברצונם לתת מענה הולם לצרכי ילדיהם. לסיכום, ארבע שעות שבועיות זה לא מעט. דאגי לאיבחון דידקטי והתאמת תוכנית עבודה בקריאה בהתאם, לגבי טיפולים רגשיים בררי בקופת החולים שלכם, יתכן ואתם זכאיים במסגרת הביטוחים המשלימים. שווה להתייעץ שוב עם הנוירולוג בענין הטיפול שהומלץ, באופן עקרוני לא צריך להתקיים מצב בו טיפול כזה עוצר רכישת קריאה, להיפך טיפול בהפרעות קשב וריכוז אמור להשפיע לטובה על רכישת הקריאה, בהנחה שהאיבחון והמינון נכונים. בהצלחה דיאנה
 

oden

New member
תודה על המענה המעמיק והמקיף

עדיין יש הבהרות שעלי להבין עד הסוף. האם מתי"א צריך לספק לילד איבחון של מאבחנת מוסמכת ולא להסתפק באיבחון נוסף של השירות הפסיכולוגי? אני שומעת הורים שמספרים על איבחונים פרטיים על מנת לאפשר לילדיהם לקבל הקלות כלקויי למידה. כמו כן ידוע לי שבבית הספר בו לומד בני מאבחנת הפסיכולוגית. והבהרה מצידי, הטיפול התרופתי לא עצר את רכישת הקריאה, כי אם לא עזר לקידומה. במקביל חלה נסיגה ברכישת הקריאה, בלי קשר לטיפול. אני חושבת שבעניין זה אני אולי אפנה לנוירולוג יותר מעמיק ואולי אפילו למבחן TOVA.
 

Diana M

New member
ברצון

אנסה להבהיר עד כמה שאוכל. א. בעקבות תוספת פרק שילוב לחוק חינוך מיוחד. לא ניתן להגדיר ילד כבעל צרכים מיוחדים ללא דיון בועדת שילוב מוסדית ודיון כזה יכול להתקיים רק על סמך מסמכים קבילים. איבחון דידקטי הוא מסמך קביל לצורך קביעה כי הילד זקוק לתמיכה על רקע של לקות למידה. מסיבות אלה החל משנה זו כל מתי"א הרחיבה את שרותי האבחון וההערכה הדידקטית שהיא מספקת. במידת הצורך בית הספר אמור לספק לך שרות זה. ב. אינו פסיכולוגי אינו איבחון דידקטי ולהיפך. לכן אין מקום לראות באיבחון פסיכולוגי "הסתפקות". כל איבחון כזה בודק דברים שונים ובעל מטרות שונות. לעיתים יש צורך בשניהם על מנת לעשות אבחנה מבדלת ולעיתים די באחד מהם. איש מקצוע אמור לדעת מה נכון במקרה שלכם. ג. כל הורה רשאי לפנות לכל גורם לצורך ביצוע איבחונים/טיפולים פרטיים, על פי הבנתו. נכון להיום קיימת אופציה לקבל איבחון דידקטי במסגרת החינוכית, במידה ויש בכך צורך. בעבר מרבית האבחונים הללו אכן נעשו באופן פרטי. מקווה כי כעת המצב ישתנה. ד. נוירולוג ילדים ידע לעשות איבחון של ADD על סמך בדיקה קלינית ועל סמך דווח בית ספר והורים המובבס על שאלון קונורס, גם ללא מבחן TOVA. יחד עם זאת מנסיוני , בדיקה זו מסייעת להורים לקבל החלטות לגבי מתן טיפול תרופתי. מקווה שצלחתי להבהיר מעט. דיאנה
 

oden

New member
הצלחת להבהיר הרבה ולא מעט

בעיקבות ההסבר שלך פניתי כבר למנהלת מתי"א וקיבלתי הסבר והבטחה שמצבו של הילד יבדק ואם יש צורך באיבחון פסיכודידקטי (או איך שקוראים למבחן המקיף והמשלב הזה), הוא יקבל. על כך אני מאוד מודה לך ולכל מי שענה לי. בקשר למבחן TOVA אכן את צודקת, בגלל שאני לא מצליחה להיות שלמה עם הטיפול והיעילות שלו לגבי הילד שלי, אני עושה ניסויים שאותם המבחן הזה יוכל לעשות בשבילי באופן חד משמעי אני מקווה. יש לי הרגשה שאני מבולבלת לגמרי ואכן כל כלי איבחון חד משמעי יעזור לי בשלב זה. אני לא מכירה את שאלון קונורס, אני רק יודעת שהבדיקה של הנוירולוגית שראתה את הבן שלי הייתה שיטחית והגישה שלה הייתה איומה.
 

Diana M

New member
שאלון ע"ש קונרס

שלום אודן, שאלון על שם קונרס הוא כלי שפותח לצורך זיהוי התנהגויות אשר יכולות ללמד על קיומה של הפרעת קשב וריכוז (עם או ללא היפר אקטיביות) כאשר קיים חשד, רצוי כי המחנכת תמלא שאלון כזה לאחר תצפית מובנית של כשבוע ימים. רצוי כי גם ההורים ימלאו שאלון דומה על סמך מה שקורה עם הילד בבית. מידע זה נועד לאפשר לנוירולוג לקבל מושג על תפקודו של הילד בבית הספר ובבית. מידע שהוא לא יכול לקבל על סמך מפגש של רבע שעה או חצי שעה בקליניקה. ולגבי הבילבול, אני יכולה מאוד להבין את מצבך. חשוב שמישהו בבית הספר יקח על עצמו את ניהול המקרה , אדם שידע לעשות את ההקשרים, אינטגרציה והפעלה של הגורמים המתאימים, כך תקבלי תחושה של סדר והגיון בבלגן וילדך והסיכוי של ילדך לצאת נתרם מהסיוע יעלה. שמחה שיצאתם לדרך , מאחלת הצלחה. דיאנה
 

oden

New member
המון תודה לכל העונים

בהחלט עזרתם לי מאוד. לדפנה, תודה על הרצון הטוב לתת שם של נוירולוג טוב. גם על זה שאלתי כבר את מנהלת מתי"א, וכבר קבענו פגישה עם נוירולוג בעל שם באזורינו שיערוך מבחן TOVA וכנראה גם את השאלון שעליו דיברה דיאנה נמלא (המזכירה לא דיברה על שמות מקצועיים אבל זה בערך מה שהיא תיארה). כנראה שממש כל זה מלמעלה כי בדיוק השבוע התפנה תור אצל הנוירולוג כשבדרך כלל צריך לחכות בתור של חודשים. תודה לכולם.
 
קונרס

דיאנה צודקת - הקונרס הוא מעולה ומאד מאד רגיש. הוא פותח ע"י קית קונרס כדי למדוד תנודות מאד דקות של התנהגות כמושפעת מתרופות (כמו ריטלין). במקור הוא לא פותח עבור אבחון של ADHD אך נמצא השימושי מאד. יש מספר גירסאות וכל אחד אורך אחר. יש גם גירסא למורים והורים (עם מוקדים שונים) ואפילו גרסא לילד. השאלון מורכב מ-3 סקלות: היפראקטיביות, אימפולסיביות ובעיות התנהגות, משיב עונה על סקלה של 1-3. השאלון לא חסוי ואוכל לספק אותו לכל דורש.
 

Diana M

New member
מעריכה מאוד את המאמץ וההשקעה

שלך. קיימת אופציה נוספת. ניתן (אולי) לפתוח קטגוריה בפורום תחת "מאמרים" ולהכניס לשם קבצים קיימים. ושוב על הרצון וההשקעה. דיאנה
 
למעלה