לשמה ושלא לשמה
בגליון 'מחשבות' 55-56 מאפריל 1988 מצביע צבי ינאי העורך על שלוש "אבני אכילס" כלשונו שהוא מוצא בתפיסתו של ליבוביץ. אחת מהן מצויה מתחת לאבחנה הידועה בין לשמה לשלא לשמה. וכך כותב ינאי:
"אם למרות הניכור, האלם והקושי הכרוך בתביעה להתגבר כארי כדי לעמוד בבוקר לעבודת הבורא, מוצא בעל האמונה לשמה סיפוק נפשי בעבודת השם ולא רק חובה שקיבל על עצמו, אות הוא שעצם מילוי התביעות החמורות ועצם מעשה ההתבטלות העצמית בפני השם ממלאים אצלו צורך נפשי עמוק. משמע, גם קיום מצוות כלשעצמן, ללא זיקה לתוכניהן, מספק מאוויים נפשיים של המאמין ובכך הופכת גם אמונתו להיות אמונה שלא לשמה."
מי יכול להשיב את האבן למקומה?
בגליון 'מחשבות' 55-56 מאפריל 1988 מצביע צבי ינאי העורך על שלוש "אבני אכילס" כלשונו שהוא מוצא בתפיסתו של ליבוביץ. אחת מהן מצויה מתחת לאבחנה הידועה בין לשמה לשלא לשמה. וכך כותב ינאי:
"אם למרות הניכור, האלם והקושי הכרוך בתביעה להתגבר כארי כדי לעמוד בבוקר לעבודת הבורא, מוצא בעל האמונה לשמה סיפוק נפשי בעבודת השם ולא רק חובה שקיבל על עצמו, אות הוא שעצם מילוי התביעות החמורות ועצם מעשה ההתבטלות העצמית בפני השם ממלאים אצלו צורך נפשי עמוק. משמע, גם קיום מצוות כלשעצמן, ללא זיקה לתוכניהן, מספק מאוויים נפשיים של המאמין ובכך הופכת גם אמונתו להיות אמונה שלא לשמה."
מי יכול להשיב את האבן למקומה?