ל"אשר אטדגי" ניסיון שלישי

אצלי ןאצלך.. המנגנון עצמו הוא תוצר לא רציונלי...

מה זה "שרירותי" מה זה "לא מנומק" (שזה למעשה, טאוטולגיה) אני מנמק את הכרעותיי כמו שכל בנאדם סביר מנמק את החלטותיו אלא אם כן הוא לא שפוי. ההבדל הוא, שאני מודע לכך שהכרעות אלו הן פרי רצוני המובהק שייתכן והייתי מכריע אחרת, אם רק הייתי רוצה בכך. ושום דבר במציאות הזו, לא מחייב ומכריח אותי לרצות דבר מה מסויים (אלא באונס). סביר להניח שעל פי רוב תהיינה השפעות חיצוניות על החלטותיי (הסביבה, המשפחה, המורשת וכו כו'..) השפעות שאף ניתן לחזותן בסבירות גבוהה אצל רוב בני האדם כיצד ינהגו בסיטואצייה מסויימת על פי רוב. אך דבר זה לא יהא מוכרח כלל וכלל ובוודאי ובוודאי לא כפוי על האדם.
 
גם אני מחזיק מעצמי אדם סביר

ואם "נפשי מחשקה" דבר מה, ומשכנעים אותי שזה מזיק או לא ראוי, אני אמנע מלעשות אותו, ולהפך אם משכנעים אותי שעלי לעשות מעשה מסוים גם אם קודם לכן לא רציתי לעשות אותו אני ארצה לעשות אותו.
כלומר הרצון לא מנותק מנימוקים.
&nbsp
לכן שאלתי כיצד הגעת לאותה ודאות ולאותו רצון?
גם אם בסופו של דבר הרצון שלך הכריע אם לקבל או לדחות את אותם נמוקים וסברות.
הרי אדם לא נולד עם הכרת ה' ולא עם הרצון לעבוד אותו. בוודאי קדמו לכך ארועים וסברות שהביאו אותו לאותה הכרה ולאותו רצון.
 
אין לי אלא לשער..

בטרם אענה על דבריך, אקפיד להדגיש כי "רצון" איננו "יש" אונטולוגי מטאפיזי, אלא קיים רצונך ורצוני. זו לא הערה סמנטית בהקשר זה (אף שבהחלט ניתן להשתמש בו טרמינולוגית כך בהקשרים אחרים) אלא הערת בעלת משמעות, באשר היותו של רצונך נעדר נימוקים מוכרחים, שונה מרצונו של אדם אחר שאף הוא נעדר נימוקים מוכרחים.

אשר לרצוני, ובעיקר בשל רצונך העיקש להבינו, אני משער שמה שהביא אותי להכרעות בכל תחומי החיים, והאמונה בכלל זה, קשורים לאופיי שבעיקרו, על אף מאבקי חסר כל התוחלת עד עתה, נהנתני נעדר חשיבה.
 
בבקשה שער נא

שנאמר זה השער לה' צדיקים יבואו בו...
לא כ"כ הבנתי. מה שהביא אותך להכרה בה', ולרצון לעבוד אותו, זה אופייך הנהנתני?
&nbsp
בוודאי שהרצון איננו יש אונטולוגי וכי מה ההוה אמינא? אדם שמריח ריח סטיק על האש ונורא בא לו לאכול אותו, אז באותו רגע או קצת קודם.. נוצרת ברייה חדשה?...
 
להיפך..

אתה יוצא מתוך הנחה מוקדמת שגויה, שבה אתה חושב שאני משהו, כשלמעשה אני לא, וזהו ביטוי מובהק לאחת האניגמות הגדולות בעולם האנושות, כיצד אדם אחד מבין את רעהו ככלל, ובהקשר זה בפרט.

לגבי הדוגמה על האומצה, היא לא כל כך מדוייקת. טעמים (tastes) אינם ביטוי רצוני, אלא קשורים לנטיות מולדות ומבחינה זו, ורק מבחינה זו, הן כפויות על האדם. יחד עם זאת, גם טעמים וגם רצונותיו של האדם, לא ניתנים להנמקה מוכרחת.
 
בוודאי שאתה משהו

איך אפשר לומר שאתה לא משהו?
אם אתה יושב על כסא באותו רגע אני לא אוכל לשבת עליו. חפץ ששייך לך לא אוכל להשתמש בו בלי רשותך. אם מעשה שלי גרם לך נזק אתה יכול לתבוע אותי, וכן הלאה. אז איך אפשר לומר שאתה לא משהו?
&nbsp
"כיצד אדם אחד מבין את רעהו"? איש לא מתיימר להבין את רעהו עד הסוף, אבל ודאי שיש לנו מושג על רעינו. הרי בני איש אחד נחנו.. וגם אם יש הבדלים וניואנסים, עדיין ניתן להבין אחד את השני לא רע. מתוך ניסיון אישי, או היכרות של אנשים אחרים או מתוך התגובות של אותו אדם שאנחנו מעוניינים להכיר . מה כ"כ אניגמטי פה?
&nbsp
אבל אני שאלתי רק עליך בלבד. כיצד אתה הגעת לאותה רמת וודאות?
אדם שמגיע להכרת ה' ברמה כ"כ גבוהה ולרצון כ"כ עז לעבוד אותו, אלה דברים שלא באים מאליהם, אלא בעקבות חוויה מטלטלת שלא תשכח לעולם לפחות כמו שאני זוכר את אותו היום שבו התוודעתי לציור .
(כמובן מישהו אחר שהיה עובר חוויה דומה לשלך לא בהכרח היה מגיע לתוצאה שלך )
אז איך אתה הגעת לאותה רמת וודאות?
&nbsp
 
הנאה מן המצוות, לטעמי, מעקרת את תוכנן, אף אפוסטריורית

רוצה לומר: לכ"ע אדם המקיים מצוות משום שהוא נהנה לקיימן (וסבירות שאדם כזה קיים, ללא נטיות סדיזם ומזוכיזם מובנים באישיותו, רחוקה היא) אינו עובד את אלוהים אלא את עצמו. אבער, אני מרחיק לכת וטוען, כי אף אם אדם נהנה מהן בדיעבד, כלומר קיומן לא היה מלכתחילה מותנה בעבודתו את אלוהים, אבל לאחר שקיבל על עצמו זאת, בין אם מתוך הכרעה ובין אם כמצוות אנשים מלומדה, וגם זו בחירה (היינו, בין אם היה מודע לבחירה זו ממש, ובין אם היה מודע לבחירתו להמשיך את מורשתו, סביבתו וכו') הרי שדבר זה הופך לו לשגרה ושגרה זו, כדרך כל שגרה, יש לו ממנה הנאה מסויימת, שהרי סוף סוף זהו תוכן חייו, ומכורח טבע האדם שהוא נהנה בחייו (לפעמים), אדם כזה אני טוען, אינו מקיים מצוות אלא מקיים שגרה שהמצוות מכתיבות אותה, וההבדל זה הוא בעל משמעות נוקבת.
ברוח אותו מאמר תנאי: "ר' אלעזר בן עזריה אומר: מניין שלא יאמר אדם: אי אפשי ללבוש שעטנז, אי אפשי לאכול בשר חזיר, אי אפשי לבוא על הערווה, אבל איפשי, מה אעשה ואבי שבשמים גזר עליי כך!".

שלוש הערות המסייגות (או תוחמות) את הכתוב לעיל:

1. קיום מצוות לצורך הנאה (נפשית או גשמית) בין בדיעבד ובין מלכתחילה - לגיטימי במסגרת היהדות.
2. לדעתי, אלמנט ההנאה במצוות לאדם המקבל על עצמו אותן, הוא שלב הכרחי וכנראה גם מחוייב המציאות האנושית. כלומר: אדם לא יכול לבחור בעבודת ה' לשמה ללא שיעבוד קודם עבודת ה' שלא לשמה, וללא כל ערובה שהוא יצליח בסופו של דבר לעבוד לשמה, ויתירה מכך, ייתכן ואף לעולם לא יוכל לעבוד את ה' לשמה, אלא עליו לשאוף זאת ולהכיר באידיאל זה (ואפילו ייתכן שזו דעתו של הרמב"ם בעבודת ה' ככלל, ייתכן).
3. אין באמור לעיל לפגום בפאתוס (בחדווה) של עובד ה' ככלל, שלא רק שהוא לגיטימי, אלא הוא מוכרח המציאות, באשר עובד ה' הוא מה לעשות אדם - ואין אדם נעדר פאתוס בחייו.
 
יש הנאה ויש הנאה

יש הנאה שנתונה לי. נתון לי שאני נהנה מגלידה פנטזיה. אף פעם לא בחרתי ליהנות מזה. ויש הנאה מכך שאני זוכה לעבוד את ה'. זה דבר שבחרתי לרצות ולכן ההנאה ממנה היא פרי בחירתי. הבחירה עצמה בעבודת ה' היא ה"לשמה".
 
לזה אני מסכים בהחלט

יש הנאה ויש הנאה. יש הנאה גבוהה, ויש הנאה נמוכה.
לא דומה הנאה מגלידה להנאה מעבודת ה'. לא דומה הנאה מסטיק עסיסי להנאה ממאמר מלומד.

אלא שלא נראה לי שחברינו מסכים עמנו. הוא נראה לי סבור, מספיק שאתה נהנה מהמצווה הנאה כלשהי, כדי שהמצווה תעוקר מעיקרה. מה שנקרא הנאה עוקרת מצווה...
 
זה לא מה שכתבתי

הנאה ממאמר מלומד גם היא לא פרי הכרעה. רק הנאה שהכרעת ליהנות מדבר פלוני ולא מדבר אלמוני זוהי הנאה אנושית.
 
ליהנות מתוך הכרעה?

איך נהנים מתוך הכרעה? ע"י אוטוסוגסטיה?
ואם כוונתך שההנאה היא מעצם ההכרעה הרי זה שוב לעבוד את עצמו.
&nbsp
 
אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון לבו לשמיים

יכוון ולא יתכוון, שייתכן שלא יוכל להתכוון מעצם אנושיותו, מכל מקום מכיר הוא בעניין זה. דהרי עצם העובדה שאדם מקבל על עצמו עול מלכות שמיים ועול תורה ומצוות ולא משנה מאילו מניעים היא ההגדרה שהגדירו חז"ל להיותו עובד ה'. הוא שאמרנו: בין עובד ה' לשמה ובין שלא לשמה, מיקרי יהודים כשרים ויראים חושבי ה' ושמו. ומעלת עובד ה' לשמה גדולה היא, ואותו תורה מגנא ומצלא (שזה יפה: רק בזמן שהוא לא לומד תורה בשביל שתגינו ותצילו, אז, תגינו ותצילו ודוק).


ובין עובד ה' לעבד ה' - יש הפרש. וימת משה עבד ה' - אחד הוא עבד ה', משה רבינו. ולא כן עבדי משה (כיתר כולם) בכל ביתי נאמן הוא (גם לא הפיץ עליי סרטונים 'מפדחים'). וכדברי המורה בהלכות תשובה: "..אלא כל אדם ואדם ראוי להיות צדיק כמשה רבנו או רשע וכו'." ראוי שיהיה, וביד כל אדם מסור הדבר.

הערה: גם ישראל נקראו עבד ה' בישיעהו, ולבר אוריין יש שטייגען נאה על זה.. בקש ממנו, אוריין הוא.
 
ודאי לי שעניתי לך

ו-או שלא שמת לב לכך, או שהתעלמת מכך, או שלא הבנת את התשובה, ומה מבין השלושה דווקא לא ודאי לי.
 
למעלה