מאמר בנושא תרומה

מאמר בנושא תרומה

קנה מסטיק - ותרום שקל לילד נזקק מאת מרב סריג יותר ויותר עסקים מכירים בחשיבות של אחריות קהילתית לשיווק המוצרים שלהם מחסור בזמן הוא הגורם השכיח ביותר שאנשים מציינים בתשובה לשאלה מדוע אינם תומכים בארגון חברתי - כך גילה מחקר שערך הארגון הבריטי "עסקים בקהילה" (Business in the community). הסיבה השנייה היא כסף. אך 86% מהנשאלים שהשיבו כי זמן מונע מהם פעילות חברתית היו מעורבים בשיווק חברתי (Cause related marketing) - בעיקר באמצעות צריכה - ובכך תמכו בכל זאת בארגון או במטרות חברתיות. כך לדוגמה על כל עשרה ליש"ט (17.5 דולר או 76.6 שקל) ששילם צרכן לרשת המרכולים הגדולה טסקו, הפרישה הרשת ליש"ט אחד לטובת רכישת ציוד מחשבים לבתי ספר. בסך הכל נאספו 70 מיליון ליש"ט במשך חמש שנים, ו-24 אלף בתי ספר נהנו מ-50 אלף מחשבים. המחקר הוצג באחרונה בכנס "עסקים וקהילה - מעבר לאחריות חברתית", שיזמה חברת "גודוויז'ן" (Goodvision) לניהול מעורבות עסקים בקהילה, בשיתוף ירחון הניהול "סטטוס" והגברת פרלה בבניק. מהמחקר עולה כי בכל שנייה רוכשים צרכנים בבריטניה מוצר המקושר למטרות חברתיות. שמונה מכל עשרה צרכנים (82%) נחשפו ב-2003 לתוכנית מסוימת של שיווק חברתי; השיעור עלה ל-96% כשהצרכן הגיע ממשק בית שיש בו ילדים. סו אדקינס, מנהלת "עסקים בקהילה", אומרת כי "כשסגנון חיים קדחתני והתקציב דחוק, תוכניות שיווק חברתי פותחות דרך אחרת לעזור". דו"ח המעקב של עסקים בקהילה ל-2002 גילה ש-50.4 מיליון ליש"ט גויסו למען ארגוני צדקה ומטרות חברתיות, באמצעות 81 תוכניות שיווק חברתי - עלייה של כ-50% מהסכום שגויס שנה קודם לכן - ושצרכנים בבריטניה השתתפו בממוצע בשלוש תוכניות שיווק חברתי לפחות. לדברי עברי ורבין, מנכ"ל גודוויז'ן, המחקר מבליט יתרונות נוכחיים ופוטנציאל עתידי למעורבות עסקים בקהילה כחלק מתוכנית השיווק, אומר ורבין, וממליץ לבצע סקר דומה בישראל. אך כדי שסקר כזה יוכל לצאת לפועל, צריכים להתרחש לפחות שני דברים: הצרכן הישראלי ייאלץ להפוך את ההתנהגות הצרכנית שלו לעירנית יותר מבחינה חברתית וסביבתית, והמגזר העסקי ייאלץ להבין שגם עליו - ועם התפוררות מדיניות הרווחה, בעיקר עליו - מוטלת אחריות חברתית. הדרך אמנם עוד ארוכה, אבל השינויים החברתיים במדינה והפערים הגדלים והולכים הביאו כבר רבים להכרה שצריך לקרב בין המגזרים - הכלכלי-עסקי והחברתי. כך, לדוגמה העבירה שטראוס שיעור מסוים ממכירת גבינת סקי לקרן מלגות לחיילים קרביים משוחררים תחת הכותרת "אמץ לוחם"; היא אף שיווקה את "מילקי שנטי", שאחוזים ממכירתו - ובסך הכל כ-300 אלף שקל - הועברו לקרן לקידום ולהעצמת בית השנטי בתל אביב. בנק לאומי עוזר ל"יזמים צעירים בישראל" לפתח מוצרים ולשווק אותם. דלק הקימה את "קרן דלק למדע, לחינוך ולתרבות", המעניקה מלגות לסטודנטים פעילים חברתית ולתלמידי תיכון המתקשים כלכלית. אך כל אלה הן תרומות נקודתיות - "פילנתרופיה" כפי שמגדיר זאת ורבין - והן לא מבטיחות מעורבות חברתית עמוקה של העסק לטווח ארוך. "בישראל", הוא אומר, "אחריות חברתית נגמרת בתרומה לקהילה - כלומר, להיות בסדר כלפי חוץ ולא בהכרח כלפי פנים - אבל תרומה לקהילה היא רק ממד אחד מהאחריות החברתית הרחבה של העסק, שכוללת שבעה תחומים: אתיקה בעסקים; שימור והגנה על איכות הסביבה; זכויות אדם; סביבת העבודה בתאגיד וזכויות עובדיו; שיווק וצרכנות; מדידות (דיווח וביקורת) - וקשרי קהילה". לדברי רו"ח ניר זיכלינסקי, שותף בחברת ראיית החשבון BDO זיו האפט, שהמחלקה המקצועית שלו מפיקה בעבור חברות דו"חות חברתיים לצד הדו"חות הכספיים הרגילים (עד כה רק שטראוס הכינה דו"ח כזה), כדי שהמעבר הזה יתרחש צריכה להיווצר התקרבות בין אזרחים לארגונים החברתיים ובין המגזר העסקי למגזר החברתי. התקרבות יכולה להתרחש כשהקשר בין הקבוצות הופך מתרומה להשקעה וממתן בסתר לאסטרטגיה עסקית שמתפרסמת ברבים. בשנים האחרונות, התברר בכנס, חלה בישראל התפתחות משמעותית בתחום. כניסת חברות בינלאומיות לפעילות בישראל, ותהליכים ומגמות בעולם - בהם החובה של חברה עסקית לתת דין וחשבון על פעולותיה, תרמו לכך מאוד. ב-2001 רשות ניירות ערך החלה לחייב חברות ציבוריות לפרט את מדיניות החברה, הפעילות החברתית שלה ותרומתה לקהילה. למה כדאי לאמץ מדיניות של אחריות חברתית כזו? מכיוון שהיא משפיעה באופן חיובי על הביצועים הכלכליים של החברה. מחקרים הוכיחו כי יוזמות של מחזור למשל מורידות את העלויות הקשורות בסילוק האשפה, ואף יוצרות הכנסה באמצעות מכירות המוצרים הממוחזרים. תוכניות לשיפור חיי העבודה מביאות לשיעור היעדרויות נמוך יותר של העובדים ולשימור עובדים גבוה. בנוסף, חברה שנחשבת "אחראית חברתית" נהנית משיפור המוניטין בקרב הציבור והקהילה העסקית, וכך מגדילה את יכולתה למשוך הון ושותפים עסקיים. לחברות כאלה גם קל יותר לגייס עובדים, יש עליהן פחות פיקוח שלטוני (משום שהן מספקות את דרישות החוק, ואף מעבר לכך), והן בעלות סיכון נמוך יותר לפרסום שלילי. ואולם התובנה שפעילות קהילתית יכולה לסייע לקידום היעדים האסטרטגיים של החברה - עדיין לא חילחלה לתודעת העסקים בישראל, שעסוקים בעיקר בהישרדות. בתשעת החודשים שהיא קיימת, הצליחה גודוויז'ן לגייס כעשרה לקוחות: בהם מיקרוסופט ישראל, שתרומתה הטכנולוגית מתמקדת בצמצום פערים חברתיים, למטייל (פרויקט שגרירים של רצון טוב) רד בול (פיתוח תוכנית בתחום הבטיחות בדרכים), וחברת "אפלייד מטריאלס" (פרויקט נייד להוראת מדעים בפריפריה). במקביל, הוקם מסלול לאחריות חברתית בעסקים בפקולטה למינהל עסקים במכללת רופין, ובקרוב גם באוניברסיטת תל אביב. לא פלא שוורבין אופטימי: "כל תופעה עסקית שמתרחשת בארה"ב ואירופה מגיעה לישראל". אך הוא מעריך כי בישראל ייקח זמן עד ש"עסקים יימדדו לא רק בכסף שהם עושים, אלא גם בדרך שהם מרוויחים אותו". בישראל: 900 חברות מעורבות ב-2,000 פרויקטים בארגון שתי"ל, המספק שירותי תמיכה וייעוץ לארגונים לשינוי חברתי, בדקו את מאפייני העסקים והקהילה בישראל. התוצאות, שהוצגו בשבוע שעבר בכנס "עסקים וקהילה - מעבר לאחריות חברתית", הראו כי בישראל 900 עסקים מעורבים בכ-2,000 פרויקטים חברתיים. המגזרים המעורבים ביותר הם מחשבים ותקשורת (18%). אחריהן חברות לשירותים עסקיים ופיננסיים (15%), מזון (11%), בילוי, פנאי וספורט (9%), ומדיה ופרסום (8%). מגוון המגזרים העסקיים המעורבים והתפלגותם נשארו ללא שינוי בין 2000 ל-2003. התחומים החברתיים שבהם מעדיפים עסקים בישראל להשקיע הם מעוטי יכולת (36%), חינוך (30%), בריאות ומניעה (29%), בעלי צרכים מיוחדים (27%), צה"ל (14%) ואמנות (10%). לטענת שתי"יל, העסקים מתמקדים בתחומים בתוך הקונסנזוס ונמנעים מקהלי יעד אחרים. למשל, ישראלים דוברי רוסית וערבים אזרחי ישראל - המהווים כ-40% מהאוכלוסייה - אינם ברשימת הקהלים המועדפים לתרומה, ואילו ילדים ונוער הם קבוצה מועדפת. ההשקעה החברתית של העסקים מתאפיינת בעיקר בתרומת מוצרים וסיוע כספי (18%), אך גם במעורבות עובדים (11%), פרויקטים לטווח ארוך, חסות לאירוע, פרויקטים חד-פעמיים ושירותי מקצוע. 60% מהעסקים בישראל מעדיפים למקד את השקעתם החברתית בפרויקט אחד, ואילו חברות כמו אינטל, סלקום, שטראוס, מיקרוסופט, בנק הפועלים, מוטורולה ועלית משלבות כמה פרויקטים חברתיים במקביל. סוף ציטוט
 
ושאלות בעיקבותיו

האם אתם תורמים? תרומה כספית? אחרת? האם חלק ממה שאתם מרוויחים נתרם או לא? האם אתם חושבים שלתרום זה חשוב ומועיל לעסק? כתבו/דברו על כל מה שאתם רואים לנכון בנושא זה.
 

mstern

New member
אני תורם

ובודק בסוף השנה עם הקבלות אם הגעתי לתקרה שמזכה בהנחה ממס הכנסה, 340 ש"ח, ומוסיף.
 

mstern

New member
ציטוט מחוברת של מס הכנסה:

אם תרמת.... תרומה מעל 370 ש"ח, מגיע לך זיכוי מהמס בשיעור של 35% מסכום התרומה. הסבר ופרשנות שלי: אני יודע על 340 ש"ח, אבל נניח 370 ש"ח. מי שתורם ויש לו קבלות של מוסד ידוע שיש לו אישור מוסד ציבורי ממס הכנסה, כתוב על הקבלה, בסוף השנה, בעת הכנת הדוח השנתי, יקבל זיכוי, כלומר הנחה ממס, בגובה 35% מהמס שהוא חייב.
 
אפשר בדוגמאות ?

אם נניח אני תורמת בסך 400 ש"ח בשנה זה יזכה אותי בהנחה של 35% ממס על הכנסות בכל גובה? אם אני מרוויחה 100,00 ש"ח בשנה,מרוויחה לא מגלגלת, אז בגלל שתרמתי 370 ש"ח, יזכו אותי ב-35% מהמס שאני אמורה לשלם על הסכום הזה? אני חושבת שלא הבנתי ואם זה כך...אז פראייר מי שלא תורם... עוד שאלה מוטי, מה מידת הפרשנות האישית שמתאפשרת לרואה חשבון או משלם מיסים אם בכלל?
 
תרומות

אביבה , דוגמא לבקשתך את מרוויחה 10000 ש"ח (הכנסה חייבת) תרמת 1000 ש"ח ולכן תקבלי זיכוי של 35% * 1000 = 350 ש"ח הכנסה חייבת שלך לאחר התרומות: 9650 ש"ח הזיכוי הוא 35% מהתרומה כאשר לגבי שנת 2003 המינימום הוא 370 ש"ח ישנה מגבלה לגובה הזיכוי לא יעלה על 30% מההכנסה החייבת או 2,017,000 ש"ח לפי הנמוך.
 

siv30

New member
עוד תיקון קטן

מאחר שמדוב בזיכוי המשמעות היא מהמס שאת חייבת. התנאי שבשנת המס את תתרמי יותר ממה שקבוע בפקודת מס ההכנסה (סעיף 46(א)) בשנת 2003- 370 ש"ח. כלומר אם הרווחת 10000 שח ואת חייבת מס של נניח 30% כלומר 3000 ש"ח, ותרמת 400 ש"ח, את תזוכי ב- 35 אחוז מגובה התרומה קרי 140 ש"ח שיקטינו לך את סכום המס ל 2860 ש"ח ולא את ההכנסה.
 

mstern

New member
פרשנות אישית

זה מהות המקצוע, לא? אני מפרש דברים מהותית ומקצועית. משלם המיסים עובד בשיטת "מצליח".
 
מה זה החידונים האלה ../images/Emo88.gif

ואני חשבתי שראיית חשבון זה יבש יבש... אם יש פרשנות סימן שיש הרבה אפשרויות לאותו עניין כן? אימאל'ה, אני עוד אתחיל לאהוב לשלם מיסים! גיוועלט! מה זה שיטת "מצליח?" נשמע לי כמו משהו שכדאי לדעת אותו. איפה הקו הדק שממנו כבר לא מפרשים כלום? זה קשור ל"מצליח" או לא?
 

mstern

New member
את צודקת

1. להגיד על המקצוע שלי יבש, לא יפה... 2. אם המקצוע שלי יבש, מה זה אומר עלי...סתם. 3. העיקרון המנחה הוא "הוצאה ביצור הכנסה", ומכאן מגיעה שיטת מצליח, אנשים מנסים, לפעמים מצליח ולפעמים לא.
 

mstern

New member
דוגמא

לפני חצי שנה קנינו מצלמת וידיאו ב-2500 ש"ח. שבוע שלם הסתובבתי עם שאלה אחת בראש: למה רו"ח צריך מצלמת וידיאו. אם הייתה לי תשובה הרי שהייתי מרוויח את המע"מ וגם הוצאה מוכרת. בסוף לא מצאתי תשובה ולכן לא רשמתי את ההוצאה בהנה"ח שלי. לך אביבה למשל, הייתי אומר שזו כן הוצאה, אם את צריכה את זה לעבודה.
 
נכון

עכשיו גם הבנתי את זה יותר טוב ... תודה תודה ז"א, שלמרות שיש חוקים וכללים של מס הכנסה,אם אצליח להסביר באופן רציני והגיוני למה חשוב שאני אוכל במסעדת יוקרה פעמיים בשבוע... ואלבש בגדים יקרים כי זו התדמית שלי... יתכן שאזוכה על דברים אלא? יש סיכוי? ו... ווואלללה, רואה חשבון ממש לא צריך מצלמת וידאו, אני שוקלת עכשיו ברצינות את הציוד הצילומי שאני זקוקה לו... יש לזה עוד אספקטים אישיים של בתים שאני מצלמת מעבר לזה שאני זקוקה לצילום בעבודתי.
 
אני חושבת שרואה חשבון מאוד צריך

מצלמת וידאו. לדוגמא, כדי לצלם את הילדים שלו שלא ישכח איך הם נראים, כדי שיוכל לעבוד על התדמית העסקית שלו בשידור חי, בשביל להקליט את המזכירות שלו ולהתעדכן ברכילות במשרד בלי להיות נוכח שם. להמשיך?....
 

mstern

New member
קצת הגזמת

מסעדות יוקרה: רק אם יש לך אורח מחו"ל ורשמת את פרטיו. ביגוד: יקר זה עניינך, אבל מבחינת מס אני לא בטוח שזו הוצאה בייצור הכנסה. אבל קדימה תשכנעי אותי. יש לי לקוח שמופיע בערבי זמר, ושם אנו מכירים לו בהוצאה.
 

mstern

New member
ליעל

אני אוהב את איך שהראש שלך עובד... אבל לצערי, לא השתכנעתי.
 
למעלה