מאמר חדש באתר הישראלי

מאמר נחמד.

אני חושבת שהדעות שלי נמצאות היכנשהו באמצע. אני לא מסכימה עם המאמר מילה במילה, אך יש טעם בכמה דברים המובאים שם. אני מסכימה שפולמן לא התכוון ליהדות, אך אני סבורה שהוא היה נגד כל ממסד דתי שהוא, ונגד הנצרות הקתולית בפרט. היהדות, בצורה הזאת, נופלת באמצע. אמנם אין לי ידע מעמיק במיוחד בנושא ההלכה היהודית, אבל לפי מה שאני יודעת, גם ביהדות יש ממסד ורבנים הכופים חוקים. אולי החוקים שונים מאלה של הקתולים, אך הם עדיין קיימים. אני מסכימה עם עקרון ה"הכל צפוי והרשות נתונה", לפיו כל אדם יכול לשנות את גורלו, ומסכימה שפולמן היה נגד הנצרות בעניין זה. בקשר למלאכים, אני חושבת שפולמן בחר לתת למלאכים שמות הלקוחים מן היהדות דווקא כדי להדגיש שהוא יוצא נגד כל ממסד דתי, ולא רק נגד הנצרות. חוץ מזה, אני חושבת שפולמן יוצא בספריו נגד כל הממסדים הדתיים הכופים חוקים ואמונות מסוימות על אנשים. אני חושבת שהוא האמין שכל אדם צריך להתפתח לבדו ולהבין דברים לא דרך הדת ודרך חוקים של אחרים. אולי יחסו כלפי היהדות היה פחות מחמיר מיחסו כנגד הנצרות הקתולית, אבל אני לא חושבת שהוא ביקש להלל את היהדות בספריו. מה שמפתיע הוא שהוא לא התייחס כמעט בכלל אל האיסלאם (אלא אם כן אני טועה ויש בספרים רמיזות-איסלאם כלשהן?), והרי זו הדת השנייה בגודלה בעולם, והיא דת מחמירה ביותר מבחינת חוקים. אשמח לקרוא עוד דעות בנושא.
 

Arnon Reichmann

New member
כמה הערות

ביהודת, להבדיל מהנצרות, מערכת החוקים כפופה למערך שיפוטי ברור, וסמכות ה"כפיה" של הרבנים אינה שונה מסמכות הכפיה של החברה על הפרט בחברות חילוניות (למעט אולי מקור הסמכות). באותה המידה שפולמן אינו אנרכיסט, ולא טוען שלחברה אין זכות לקיים מערך חוקים ו"לכפות" אותו על הפרט. אני רואה שאני צריך להבהיר: שמות המלאכים בנצרות הם שמות המלאכים שמופיעים (אם כי באופן חלקי) בחומריו. הנצרות, כדת שיצאה מתוך היהדות, לקחה את שמות המלאכים ולא שינתה אותם. אני לא רואה איך אפשר לטעון שפולמן השתמש בשמות יהודיים למלאכים שלו כאשר השמות הם שמות המלאכים בנצרות לגבי חוסר היחס שלו לאיסלאם, באמת לא חשבתי על זה עד עכשיו. מצד שני, האסלאם כדת הוא דת מאוד פרקטית שהתיאולוגיה שלה קצת קשה לדיון בקשר לפרט מול החברה.
 
התייחסות.

סמכות הכפיה של הרבנים אולי שונה מסמכות הכפיה בנצרות, אך היא עדיין קיימת. אני חוששת ששנינו הבנו שונה את טענותיו של פולמן. אולי אני לא זוכרת כמו שצריך את הספרים, אבל כמו שאני זוכרת, הבנתי שפולמן הוא בעיקר בעד התפתחות האדם כיחיד ונגד כפיה ממסדית על החלטותיו. "לעומת זאת, השמות שפולמן בוחר לתת למלאכים לקוחים מן המסורת היהודית."- שורה מן המאמר. התייחסתי אל המאמר בהסתמך על העובדה שהידע שלי בנושא הנצרות הוא לא רב במיוחד. ראיתי בו כמעיין אור מנחה. אז אתה אומר שהשמות לקוחים מן הנצרות? בסדר, אני לא יכולה לחלוק עליך, משום שהידע שלי בנושא מועט.
 

Arnon Reichmann

New member
צריך לזכור שהנצרות "נולדה" מהיהדות

ולכן השמות דומים. עדיין, לדעתי, פולמן משתמש בשמות שהוא הכיר מהנצרות. לא מצאתי מקור שאומר שהוא מכיר תיאולוגיה יהודית ברמה מספיקה כדי ל"שחק" בה.
 
אני אישית חושבת

שפולמן היה בן אדם חכם עם הרבה ידע כללי בנושאים שונים. אני חושבת שדווקא יכול מאוד להיות שהוא כן ידע מספיק תיאולוגיה יהודית. השאלה היא אם זוהי באמת הייתה כוונתו, או שהוא באמת התכוון לתת שמות נוצריים?
 

Arnon Reichmann

New member
פולמן |הדגש|היה|סדגש| ?

יש סיבה שאת כותבת בלשון עבר? בכל מקרה I stand corrected ועדיין, אם נשתמש בעיקרון התער של אוקהם
אפשר להניח שהוא שאב את השמות מהנצרות. לגבי השוואה לקבלה, צריך לזכור שהייתה זליגה משמעותית בהרבה תחומים (וגם בתורת הנסתר) בין שתי הדתות. ההשוואה בין חומריו לקבלה מסתמכת על ראיונות איתו או ניתוח של הספר?
 

האבק

New member
בנוגע לקבלה -

אתה מוזמן לקרוא את המאמר כאן: http://www.hdm.co.il/page.php?id=127
 
נו, אנשים מזדקנים

אלצהיימר וכאלה. ;) סתם, זה לא היה בכוונה. כנראה כבר התרגלתי שסופרים טובים הם.. וול, מתים. :)
 

האבק

New member
אני לא אהיה מופתע אם הוא כן מתמצא

לפי ראיונות איתו - הבחור מתמצא בהמון דברים וקרא לא מעט. יש אפילו תאוריה שיש אלמנטים מ"הקבלה" ב'חומריו האפלים' לכן לא אהיה מופתע אם הוא בקיע, או לפחות מכיר, תיאולוגיה יהודית. מצד שני - הרבה מהשמות האלה באמת נמצאים גם בנצרות וזו האופציה הפשוטה יותר.
 

נועה ob1k4

New member
מחלוקת משפחתית... והסכמה

חלק מהשמות אכן זהים בין היהדות לנצרות, אבל הספרים החיצוניים נתפסים כספרים יהודיים שלא נכללו ב"קאנון"- בתנ"ך (או בברית הישנה) ושמות המלאכים נלקחו מספרים אלו. אני מתייחסת כאן לשמות "ברוך" ו"חנוך" בעיקר, אבל לא רק. לגבי סמכות הרבנים: הבחירה במנהיג דתי תלויה בידע שלו ולא במוצא משפחתי ומעמד חברתי. יש מנהיגים מוכרים, שמודגש בתלמוד ובמדרשים מוצאם ה"נחות" כמו למשל הלל הזקן או בורותם בראשית הדרך- למשל רבי עקיבא. זאת במטרה להראות שהדת היהודית מתפתחת על פי המציאות המשתנה, ולכל אחד סיכוי להפוך למנהיג ללא קשר למוצאו (כולל גרים). לדעתי פולמן הכיר יהדות- לפחות ברמה בסיסית. מצד שני- כל קורא מנתח את מה שהוא קורא מתוך השקפת העולם והמושגים האישיים שלו, והסיבה המקורית למאמר (למי שלא היה בהרצאה ב"עולמות") היתה ההערה של יעל שפירו-סלע שדתיים לא קוראים את פולמן....
 

SNTD

New member
כמה התייחסויות

קודם כל, המאמר מחכים מאוד ומאוד נהניתי לקרוא אותו. בהצהרה הראשונה אני רוצה להגיד שפולמן לא יצא נגד כל הממסדים הדתיים שיש, לפי דעתי, כמו שכתבה נועה, מכיוון שפולמן לקח הרבה מהדת לכל כיוון, שימו לב שאפילו המלאכים הנוצריים מחולקים, וזה משהו שעוד לא התייחסנו אליו, המחנות שיש. עצם המחנות מראה שיש חופש בחירה לכל אחד ואחד, ומכאן אפשר להסיק שפולמן תומך ברעיון של חופש הגורל של כל אחד ואחד, כך שאפילו בכירי המלאכים יכולים להתחלק למחלקות (זפניה). הדבר השני שאני רוצה להגיב עליו הוא חופש הידע. אין ספק שפולמן חושב שמי שלוקח אליו סמכות דתית וכופה על מאמיניו לא להשכיל על מנת שלא לשאול שאלות - זהו נבלה, ולמען האמת, אני מסכים איתו, "והאמת תשימכם לבני חורין" הוא משפט שכל ריבון ודיקטטור מפחדים ממנו, שכן, ברגע שהאמת מוסתרת, היא מיועדת להיחשף במוקדם או במאוחר ולא ניתן למנוע את זה, ולפי דעתי זה מה שפולמן מנסה להגיד דרך האבק, שברגע שלא תהיה מודעות והשקר והכחשת האמת יעלו לשילטון, ייחרב עתיד המין האנושי.
 

נועה ob1k4

New member
מדע, ידע, יהדות

נושא חופש הידע הוא אכן מרכזי מאד, גם לדעתי. התמקדתי במאמר בנושא היהדות- כדי "להצדיק" את העובדה שהספר פופולארי אצלנו... לפי פולמן, גם מימסד חילוני (צבא? ממשלה?) המנסה לנכס לעצמו ידע ולמנוע אותו משאר העולם הוא שלילי. גם כאן, גישת היהדות היא שאין סתירה בין מדע לדת. רבים מהחכמים היהודיים הגדולים התמחו גם ב"חוכמות חיצוניות" -כמו למשל הרמב"ם, שהיה רופא והתמצא גם באסטרונומיה ועוד. יש מדענים רבים, מהמובילים בתחומם, שהם דתיים (כמו למשל הישראלי זוכה הנובל, פרופ' ישראל אומן). הפסיקה הדתית היהודית בתחום מחקר תאי הגזע (אישור ריבוי לצורך רפואי, ולא לצורך הפרייה) הביאה לכך שהתאפשרה חקיקה המסדירה מחקר בתאי גזע בארץ- חקיקה הנחשבת מן המתקדמות בעולם.
 

האבק

New member
לדעתי

לדעתי התקיפה בספרים של פולמן היא נגד כל הדתות הממוסדות, אבל עם התמקדות (ולא מקרית) בנצרות והכנסייה הקתולית. למה הוא בחר דווקא בנצרות הקתולית? יכולות להיות כמה סיבות: 1. הוא מכיר את הנצרות יותר טוב מדתות אחרות. הוא עצמו לא בטוח קתולי (אלא פרוטסטנטי) אבל זה לא משנה. 2. הכנסייה הקתולית היא הממסד הדתי האכזרי ביותר בהיסטוריה, לדעתי. הדברים שעשו בעבר מנוגדים לכל הערכים להם הוא מטיף רק כשהוא יכול - חופש דת, חופש מחשבה ודיבור, חופש הפרט. הם צינזרו כל מחקר מדעי (בדומה למה שקורה בעולם של ליירה), הם שלטו, בתקופות מסוימות, בכל תחומי החיים (אפשר לראות את זה גם בעולם של ליירה - המגיסטיריום) והיו אכזריים בדיוק כמו האכלנים שב'חומריו'.
 

Y. Welis

New member
יש לו גם חשבון אישי עם ק. ס. לואיס

וההטפה הנוצרית במסווה של ספרי ילדים, כמו שזכור מהמאמר שהוא חיבר(ושתרגמתי) - כפי שהוא מפרש את סידרת 'נארניה'. הטרילוגיה של פולמן בין השאר מדגימה איך ניתן לעבד אלמנטים מיתיים שלקוחים ממיתוס מודרני על דת - 'גן העדן האבוד' של מילטון (שאגב השאיל הרבה מהקבלה והיהדות) - מבלי שהתוצאה תטיף לדת ולערכים נוצריים. הייתי על כן משער שהאלמנטים היהודים שמחברת המאמר מצאה בטרילוגיה לקוחים בהשאלה ממילטון, שאיכשהו (וזה לא ייחודי רק לפולמן) הצליח לרתק לא מעט סופרים שיצאו כנגד הנצרות הממוסדת.
 

האבק

New member
הגיוני

אני מבין שסוף סוף קראת את הטרילוגייה?
טוב לראות אותך פה! ברוך הבא
 

Y. Welis

New member
לא, אני עדיין לא שם...

אבל קיבלתי את המייל וקראתי את המאמר. שמח לראות שאתם עדיין ממשיכים, ותודה!
 
קשר ללואיס

אני חושב שפולמן מפרש נכון את נרניה. אני מאמין שלואיס (מכוון או לא) שם הרבה רמיזות נוצריות בספריו. דרך אגב, זה לא אתה מפורום מלחמת הכוכבים?
 

Y. Welis

New member
כמובן שיש שם הטפה

השאלה אם זה הופך את הסיפור לפחות טוב. לדעת פולמן - זה הרסני. וכן, זה אני (גם מעוד פורומים).
 
למעלה